לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה



מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


4/2014

" שייכת" - ביקורת הצגה - מעבדות לחרות נפלאה




מחזה מאת אלירן כספי בהשראת יומניה של יהודית הרמן שחיה 12 שנה בכת גואל רצון    צילום תמונה - רדי רובינשטיין- אתר תיאטרונטו


בפרסום להצגה היה כתוב


"יום אחד ברחוב עוצרת משטרת ישראל את יהודית ,חברה בקבוצה שחיה ביחד בבנין במרכז הארץ. גם את שאר חברי הקבוצה המורכבת מנשים וילדים עוצרת המשטרה, וגם את מנהיג הקבוצה, גבר, המואשם בעברות קשות של מין והחזקת חברי הקבוצה בתנאי עבדות. כל חברות הקבוצה מופרדות . כל אחת ביחד עם ילדיה נשלחות למקלטים שונים. נאסר עליהן ליצור קשר אחת עם השנייה. מאותו רגע צריכה יהודית להתמודד עם הניתוק והפירוק של קבוצה שהייתה משפחתה ומרכז חייה במשך 12 שנים. בהוראת הרשויות היא חוזרת לבית הוריה, אותו עזבה בנערותה, הפעם כאמא. העובדות שמתגלות לה על שהתרחש בבית המשותף של אותו גבר לו הייתה מסורה כל אותן שנים, מאיימות לשמוט את הקרקע מתחת לרגליה.מנקודה זו היא צריכה להיאבק, לבנות לעצמה ולחמשת ילדיה נתיב קיום בתוך המשפחה, הקיבוץ והחברה הישראלית אליהם היא לא מרגישה שייכת."


 


 רבות נכתב על פרשת - גואל רצון- ועד כמה שידוע לי, משפטו עדיין עומד ותלוי וגזר הדין עתיד להינתן השנה .לא זאת הבמה לדון במעשיו הקשים והמופרעים. כשראית את הפרסום להצגה החדשה, לא יכולתי שלא להרהר ביני לביני האם יש ערך אומנותי בסיפור, ומאיזה טעם העלו אותו על במה.


 חיכתה לי הפתעה לא קטנה.על במה חכמה מצויירת בגיר משחקת וחיה יהודית, הדמות הראשית, את מהלך חייה מהיום שבו עצרה משטרת ישראל את הכת, ובכוונה אני כותבת משחקת וחיה, כי בהצגות יחיד לעיתים מספרים " סיפורים". זה לא המקרה. במעברים חכמים היא פוסעת בין העבר שלה שהוא ריבוע גיר כולא ומגביל לבין ההווה שלה שהוא התמודדות בלתי פוסקת על מקום לחיות , להתפרנס ,לנשום, לגדל חמישה ילדים וגם לנסות להרגיש כאשה בוגרת את החיים בחוץ שכל כך הפחידו אותה, עד שבחרה כנערה צעירה להסתופף תחת כנפיו של מנהיג הכת הזאת, שיכולת השכנוע העצומה שלו, המניפולציות שלו על יהודית הנערה, מכמירות את הלב..השחקנית לירז חממי ,שהיא לא פחות מנפלאה מדלגת בוירטואוזיות לא רק בין הזמנים אלא גם בין דמותה של יהודית לדמותו של גואל רצון ( ששמו המפורש לא מוזכר בהצגה). הטקסט שרקח אלירן כספי בהשראת יומניה של יהודית הרמן שעלתה בסוף הערב להשתחוויה עם השחקנית, מצמית ,מדויק, מרגש ולעיתים מצחיק, הבימוי נקי ממאמץ וכל כך אסטתי. מוסיקה ועיצוב תאורה מצויינים של נדב ברנע משלימים את החוויה לערב חזק ועוצמתי ,העוסק למעשה במחיר שמשלמת של אישה צעירה על הרצון להיות "שייכת".


לא בכדי החליט פסטיבל תיאטרונטו לארח את ההצגה הנפלאה הזאת. רוצו לראות


 

נכתב על ידי art-meirav , 6/4/2014 21:32  
הקטע משוייך לנושא החם: חג החירות
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 





כינוי:  art-meirav

מין: נקבה





© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לart-meirav אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על art-meirav ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)