לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

מה לפנים ומה לאחור


נובלה בהמשכים שיצאה מהמגירה


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אפריל 2018    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

4/2018

על יהודים, יוונים ונוצרים - ועל האלים שלהם


לכאורה פרדוקס: דווקא האל האוניברסלי, חסר הדמות, יהוה, נקשר לעד לנקודה מוגדרת: בית המקדש בירושלים. לעומתו, האלים היווניים, הלוקאליים כל כך, שהורתם ולידתם לחופי הים האגאי ומקום מושבם בהר אולימפוס, נערצו ונעבדו בכל חופי הים התיכון - "העולם המיושב" (אויקומנה) של אותם הימים. ההסבר נעוץ בשני תהליכים הפוכים שעברו היוונים והיהודים בשנים המעצבות של התהוות הדתות הממוסדות שלהם (בערך 800-600 לפנה"ס). בעוד שהיהודים עברו תהליך של התכנסות והתבדלות, שתיארתי בסוף הפוסט הקודם, היוונים היו שותפים לתהליך אדיר של התפשטות וקולוניזציה, שהקיף את כל האגן המערבי של הים התיכון. המושבות שהקימו ערי המדינה (הפולייס) היווניות שמרו על קשר עם ערי האם שלהן והרחיבו את תחום התרבות והפולחן היווניים למחוזות חדשים. הלוקאליות הפכה להלניות.
מעניין, שבתקופת בית שני הפכו גם היהודים לעם מפוזר ברחבי העולם העתיק, אולם החיבור החזק לירושלים שנוצר עוד קודם לכן וקפא בזמן בעקבות החורבן, מנע תזוזה גיאוגרפית של המרחב המקודש והמשיך לקשור את יהוה לבית מקדש אחד. דת חדשה - הנצרות - חיברה את המונותאיזם היהודי עם תפיסת ההתפשטות הפולחנית של ההלניזם, וכבשה את העולם.
נכתב על ידי הבהיר , 24/4/2018 22:13  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



כינוי:  הבהיר

מין: זכר




קוראים אותי
12,966

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להבהיר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הבהיר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)