לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

בבלוג זה אני מפרסמת מאמרים בנושא הוראת החשבון לכיתות א'-ה', על פי השיטות שפיתחתי במהלך שנות עבודתי.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


9/2020

השיטה התבניתית-גלובלית


                השיטה התבניתית-גלובלית


השיטה מתאימה לילדים עם קשיי למידה.

בתהליך הלמידה לוקחים חלק מרבית דרכי התפיסה ואמצעי עיבוד החומר,

לכן הסיכוי שהנושא הנלמד ייחרת בזיכרון גבוה במיוחד.

בשיטה זו יש ייצוג כמותי לסיפרה. הייצוג נעשה בעזרת התלמידים,

לפי בחירה שלהם ובהנחית המורה. 

רצוי להקנות כל מספר בשעורים אחדים, עד להפנמה.               

כל מספר שנלמד  ילווה בשאלות. רצוי להתחיל בשאלות חיסור.            

לצאת מהשלם הידוע ולהפריד אותו ל-2 כמויות חדשות, בא לידי ביטוי בפעולות חיסור.  

זו פעולה  קלה יותר מאשר לבנות משתי קבוצות קבוצה שלישית, כפי שנעשה בחיבור. 

 

המספר 3                                                                              

א. כל לומד מקבל גפרורים, או כפיסים.

ב. התלמיד יוצר חבילות של  3.

ג. מכל חבילה הוא יוצר צורה כל שהיא.

ד. התלמיד מעתיק  את ה"יצירה" שלו.

ה. הניסיון מראה, שכל התלמידים יוצרים בין השאר, משולש.

ו. המשולש נבחר כמיצג שלוש (3 ככמות).

ז. תוחמים את שלושת הגפרורים בחישוק כשהמשולש נמצא בתוכו.

   וכך, החישוק תוחם את הכמות 3:

                                             

ח. מזיזים גפרור אחד בתוך החישוק:

                                              

 

ט. רושמים 2 תרגילי חיבור ו2 תרגילי חיסור 2+1  1+2   3-1  3-2

י.  בונים סיפורים חשבוניים.

   (נגיד ש...כל גפרור הוא ילד..., מכונית... סוכריה.... וכ"ו).

   התשובה נראית באופן ברור שבתוך תחום החישוק הכמות 3 תמיד נשארת.                                 

 י"א. התלמידים רושמים בעצמם את התרגיל המתאים.

 

 

המספר 4                                                                         

א. תהליך כמו במספר 3.

ב. הניסיון מראה שבין כל הצורות שבנו הילדים ישנו ריבוע               

ג. הריבוע נבחר כמיצג 4                                                  

ד. תוחמים את הריבוע                                                           

ה. יוצרים בתוך התחום צרופים שונים של הכפיסים:

 

                          

ו. רושמים תרגילים מתאימים של חיבור וחיסור לכל מה שהלומד בנה בתחום                                                                   

ז. כמו במספר 3.

 

המספר 5                                                                               

א. כמו במספרים 3 , 4.

ב. הניסיון מראה שרוב הלומדים מציירים בית:

                                                 

 

    ניתן לכוון את הלומדים ליצור צורות סגורות.                                      

ג. הבית נבחר כביטוי למספר 5 ככמות.                                    

ד. כמו במספרים קודמים חשוב לסיים את הלימוד עם פרוק

   כל אחד מהמספרים שנלמדו ל-2 מספרים מחוברים:

 

                                              

 

המספר 6

פועלים כמו במספרים הקודמים, כשהצורה הנבחרת. היא      

2 משולשים. מציעים לילדים שישתמשו בצורות שהם מכירים.  

כל מה שהם יוצרים בתוך התחום, ילווה ב-4 תרגילים: 2 בחיבור ו-2 בחיסור.                                                                     

 

כאן המקום להתחיל ללמד חילוק.                                          

מושג ה"חילוק" מוכר לילדים מחיי יום-יום.

חשוב להדגיש: הלימוד מתחיל בחילוק לחלקים שווים. והשאלות המנחות הן:                                 

1. כמה משולשים יש ב- 6?  (לכתוב תרגיל חילוק מתאים 2= 6:3)                                                       

2. לכמה קבוצות חילקנו את ה-6?  (לכתוב תרגיל מתאים 3= 6:2)

    לכל אחת מהשאלות לחבר סיפור חשבוני, רצוי מפי הילדים. 

    פעולת הכפל תבוא רק אחרי לימוד החילוק, כפעולה הפוכה.                  

3. לכוון את הילדים שיצרו זוגות מהגפרורים ובהתאם לזה לשאול את השאלות המתאימות.

 

המספר אפס

נתייחס לאפס ככמות שהייתה ואיננה. 

החישוק הריק מציין את האפס.

לכל כמות שנבנה בתוכו,  התלמיד יכול לכתוב תרגיל חיבור:

                                6=0+6 ,5=5+0, וכו'.                  

ותרגילי חיסור, כשמורידים מהתחום את מספר הגפרורים שהיה.  

רצוי לחזור על כל מה שנלמד עד כה, ולהוסיף את האפס.

כל הכמויות שלמדו התלמידים מבוססות על תבניות סגורות ומוכרות.

 

המספר 7

ייבנה משתי תבנית מוכרות לתלמיד: בית=5 ,ריבוע=4 ,משולש=3. 

המשך השיטה כמו בכמויות קודמות . 


המספר 8 

ייבנה מ-2 ריבועים בתוך החישוק.                                 

1.נחזור על משמעות החילוק לחלקים שווים, שנראים בחישוק.              

2.נפתור תרגילים.                                                        

3.נחבר סיפורים  חשבוניים.                                                             

4.הכפל נלמד כפעולה הופכית לחילוק.

 


המספר 9

ייבנה משלושה משולשים.                                                       

נמשיך כמו שפעלנו ב-8  

 

 

המספר 10 

ייבנה מ-2 בתים.                                                                   

נמשיך כמו ב-6, 8, 9.                                                                                     

נכתב על ידי נחמה חורין , 29/9/2020 18:11  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 





כינוי:  נחמה חורין

מין: נקבה

Skype:  lechay 





© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לנחמה חורין אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על נחמה חורין ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)