לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

עדי בעולם


"כמה את מבלה, בסוף עוד תסעי לראות את הקואלות ביפן" (לא רק אני בלונדינית)
כינוי:  עדי בעולם

בת: 49





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מרץ 2006    >>
אבגדהוש
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
3/2006

בחירות, חתונות ואירוח


 

הפוסט שפארה כתבה בשבילי היה כאילו מישהו שם לפניי מראה ואמר "ככה את כותבת". לא שיש לי בעיה עם זה, רק שעכשיו, כשבאתי לכתוב את הפוסט, כל מה שרציתי לומר נראה לי שבלוני ומגוחך, כי זה מה שאני תמיד כותבת. אמאל'ה.

 


 

אתמול בערב הלכנו הבנזוג ואני אל מכרים ישראלים שעשו אירוע בחירות. במקום היה ריכוז הישראלים הכי גבוה שאי פעם ראיתי בדירה אחת בשבדיה, והמארחים, שקולטים טלוויזיה ישראלית דרך ההסדר הזה שמביא טלוויזיה ישראלית לחו"ל, סידרו הקרנה של ערוץ 10 על הקיר במסך ענק. זה היה ממש כמו להיות בכיכר, ויכולתי ממש להרגיש את ההתרגשות. להשלמת האווירה היה כיבוד, שכלל בורקסים (!) שווים ושאר מעדנים ישראלים.

 

לקראת עשר בלילה המתח עלה בחדר. אני מודה שהיה לי קצת דז'ה וו מתגעגע למערכות בחירות קודמות, אז ראיתי את תוצאות המדגמים עם קולגות בעבודה, והאדרנלין עמד באוויר.

 

הבנזוג, שטלוויזיה ישראלית מאתגרת אותו כי הוא לא מבין עברית, בלס בשמחה מהמזנון (עברית הוא אולי לא מבין, אבל באוכל ישראלי הוא מבין מאוד, והמארחים שלנו קלעו לליבו ולקיבתו בדיוק). דווקא עשיתי לו הכנה לפני, הזכרתי מהן המפלגות המתחרות, ביקשתי שיזכור שלאיש עם השפם קוראים פרץ ולא סטאלין (מרגע שהחליט שמדובר בתאומו של סטאלין, סירב הבנזוג לקרוא לו בשמו האמיתי), זכרתי להעלות קוריוזים כמו "עלה ירוק", והייתי בטוחה שהוא מוכן. שכחתי רק ממפלגה אחת קטנה ומפתיעה: הגימלאים. הבנזוג כמעט התעלף מצחוק כשגילה את המפלגה הזו, ועוד ראה לכמה מנדטים הם זכו.

 


 

ערב של חתונות היום. ראשית, מזל טוב מכל הלב ליניב, שממש ברגעים אלה נושא לאישה את בחירת ליבו. אני מרגישה מאוד זקנה כשאני חושבת על איך אנחנו חברים עוד מימי התיכון, איך נסענו לפסטיבל ערד (אתה בטח עוד צוחק כשאתה נזכר בתקרית הקרוסלה), איך ביקרתי אותך בטירונות (ואני עוד צוחקת כשאני נזכרת בשרשרת הפאקים שהשאירה אותך שבתות), איך ביקרת אותי בקורס קצינות (תמסור שוב תודה לאמא שלך על עוגת השוקולד ההיא), את ההלם למראה השיער הארוך שהיה לך כשחזרת מהמזרח, את הירידה שלך ללימודים בבאר שבע, את הפגישות בחוף גורדון (אתה משתזף ואני עטופת כובע רחב שוליים וקרם הגנה 60), ועוד המון המון דברים, שאתה בטח לא זוכר בכלל, כי אתה אף פעם לא זוכר כלום. חוץ מקטעים מעצבנים כמו הקרוסלה.

 

אז הערב יניב מתחתן, וחבל לי שאני לא שם. לא הסתדר, וזו המגרעה הכי גדולה של לגור בחו"ל, ההפסד הזה של אירועים חשובים של חברים. אני יכולה רק לאחל לו ולאשתו הטרייה איחולי חיים מאושרים ומלאי אהבה.

(נכון שקיבלת את הפרחים אתמול?)

 


 

וגם אורן נמצא ממש עכשיו בחתונה בארץ. של אחותו. המון מזל טוב לה, אורנק'ה, תיזהר לא להגזים עם היין (כלומר, אל תשתה יותר מחצי כוס, כבר ראינו איך אתה נרדם אחרי אחת שלמה), ותאכל בשר, תשלים קצת אנזימים לקראת חזרתך לארץ הכפור והבשר הלא כשר.

 


אני מתפדחת מהמשפט הבא, בגלל שהוא גורם לפוסט של פארה להיות מדוייק לחלוטין: הבנזוג נסע היום לקנדה לשבועיים. יחזור רק ביום של הסדר. שבועיים של שינה באלכסון. אם למישהו יש רעיון מה הוא יכול לקנות לי בקנדה חוץ מסירופ מייפל זה הזמן לומר.

 


 

זהירות, מפלצת הכתיבה שבי התעוררה. אחרי שכתבתי את פארה, התמכרתי, וכתבתי גם את עוז. יצא דומה, לא?

נכתב על ידי עדי בעולם , 29/3/2006 21:09  
44 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ג&rsquo;ורג&rsquo;. ב-2/4/2006 21:42
 



לו הייתי פארה (תיקון: לו פארה היתה עדי)


הקטע הבא הוא במסגרת פרוייקט האירוח של רחם פרגייה. וכמו שתמיד חלמתי, הוא נכתב בשבילי מאוסטרליה.

 

 

אחרי שפילסתי לי דרך בערימות השלג וצנחתי סוף סוף באפיסת כוחות על הספה (איך שיתחמם אני מתחילה לעשות כושר. אני ממש מנוונת), הופיע הבנזוג ובפיו רעיון:
"בואי נקיף את שטוקהולם ברגל!"
כמו בתזוג טובה, הסכמתי, בשני תנאים:
1. שבדרך נעצור בחנות האהובה עלי ונקנה כמה דברים, בסכום סימלי שלא יעלה על כמה משכורות חודשיות,
2. שאחרי שנחזור הוא יבשל.
 
הבנזוג קיבל על עצמו את התנאים, והתחלנו להתלבש. ההתלבשות היא טקס חשוב כאן בשטוקהולם, מיינד יו, כי חוץ מהסט הקבוע של שני זוגות גרביים חמים, תחתוני פליז ארוכים שגורמים לנו להיראות כמו צ'ארלי צ'אפלין בימיו הטובים, חולצת חימום מצמר אלפאקות שחגית שלחה לי ממקסיקו, ומכנסי קורדרוי בעובי של שמיכה צבאית - צריך גם לעטות על עצמינו נעליים חסינות לשלג ומעיל מאמם שקניתי לפני יומיים, כי ההוא מלפני שבוע נמאס עלי.
 
"חישבתי שיותר כדאי לנו להתחיל את הסיבוב אם נלך דרך מרכז העיר", הסביר לי הבנזוג, "כי הגרדיאנט של העליות יהיה יותר מתון וככה לא ייתפסו לך השרירים". לי כמובן אין מושג מה זה אומר, אבל הנהנתי, כדי שלא יתחיל להסביר לי קשקושים מהעבודה שלו.
 
עוד אנחנו מטפסים על הגבעה הראשונה (גרדיאנט מיי אס), חלף על פנינו פסל סביבתי של מעילים. הבנזוג הינהן לעבר הפסל והמשיך ללכת, כאילו כלום. "מי זה היה?" שאלתי אותו, כי אני בכלל לא הצלחתי לזהות אם זה היה גבר או אישה. הבנזוג משך כתפיים ושקע בתנוחת הויקינג הזועף לתוך צווארון הגולף שלו. "אני לא רוצה לדבר על זה".
 
חקירה קצת יותר מעמיקה גילתה שזו היתה חברתו לכיתה גימ"ל, והיא בטיפשותה דחתה אז את חיזוריו. ניסיתי לא להשמע קנאית כששאלתי אם עדיין יש לו רגשות כלפיה. הוא הכחיש, ואני הצגתי כראיה את ההתנהגות הקדורנית שלו. "זה לא בגלל זה, זה בגלל הסצינה שעשיתי לה עכשיו. הייתי צריך לשמור את הרגשות שלי לעצמי. את משפיעה עלי לרעה ובגללך אני כבר לא נחשב מנומס".
 
הבנזוג נוסע מחר לקנדה לשבועיים, וכבר נתתי לו רשימה של שני סוגי שמפו, בושם, אבקת כביסה ומטהר אוויר לשירותים שיביא לי מהדיוטי פרי.
 
בנושא אחר לגמרי, מושמוש, הכלב המופלא של עוז אחי, למד ללכת על ארבע! הנה תמונות.
 
וגם התחלתי לקרוא ספר חדש שגילה שלחה לי בדואר, "העץ הנדיב". גיבור הספר מתחיל מילדות עשוקה, כשאין לו חברים למשחק וכל שנותר לו הוא לדבר אל העצים ואל האבנים. ממש עצוב. איפה המחלקה לשלום הילד כשצריך אותה? רררררררררר
 
ואגב, שכחתי לציין שהבנזוג לכאורה עמד בהבטחתו ודאג לנו לארוחת ערב, אבל למעשה הוא קנה פיצה עם כדורי בשר שבדיים כתוספת, והשאיר אותי לשטוף כלים. רררררררר
 
*הסבר קצר: זוהי פארה שכותבת אותי. אם במקרה חשבתם שראיתם פה מקודם קטע בו אני כותבת את פארה, ובכן, זה לא היה חלום. 
נכתב על ידי עדי בעולם , 28/3/2006 11:07   בקטגוריות פרוייקטים של ישרא  
46 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של Lemonade ב-31/3/2006 00:07
 



חוש השלג של הסקנדינבים


כיוון שהטמפרטורות טיפסו לפלוס שתיים היום, החלטנו לצאת לטיול אופניים אל אחד האיים. על הגשר אל האי עצרנו להשקיף אל הנהר הקפוא. הוא היה לבן כולו, זרח בשמש, ואנשים הלכו באמצעו. "משוגעים", אמרתי, "הרי מעל נקודת הקפיאה עכשיו, הקרח בקרוב יבקע". הבנזוג חייך חיוך ויקינגי. "הקרח במרכז עבה מאוד, רואים לפי הצבע שלו, ייקח המון זמן עד שהוא יבקע. לעומת זאת שם ושם (וכאן הצביע הבנזוג על שתי נקודות בנהר שנראו לי לבנות בדיוק כמו השאר) הקרח יימס בקרוב". לא התווכחתי, זה בדיוק כמו שהבנזוג יודע לומר ממבט קצר אם שלג טרי או לא, אם הוא רך או חלקלק או טובעני. הוא פשוט יודע, כי הוא גדל כאן והוא רואה משהו שונה בכל שלג וקרח שהוא מביט בהם, בעוד כשאני מביטה בקרח אני רואה רק את אותה ג'יפה שיש פה כבר שלושה חודשים.

 

והבנזוג הוא חובבן שלא מבין כלום מול העלמה סמילה. כי העלמה סמילה היא גרינלנדית, או יותר נכון חצי גרינלנדית חצי דנית, וגרינלנדים הם אסקימואים, כאלה שיש להם מאה מילים שונות לתאר שלג.

 

אבל נתחיל מההתחלה. גילה המליצה לי לקרוא את "חוש השלג של העלמה סמילה", ואני קיבלתי את ההמלצה בשמחה, כי עד עכשיו הספרים שהיא המליצה לי התאימו ככפפה ליד. רק מה, אני מקבלת הרבה המלצות לספרים, ותמיד מאמינה שאני אזכור. אני זוכרת כשאני מגיעה לחנות הספרים ובדיוק הספרים שהמליצו לי מונחים על דוכן הספרים החדשים בחנות, אבל לא אחרת. כך שרוב הסיכוי שלא הייתי זוכרת לקנות את "חוש השלג" אילולא עברתי בדיזינגוף, בדרך לדירה של עוז, ובחנות הספרים המשומשים החביבה ליד כיכר דיזינגוף הוצב בחלון הראווה "חוש השלג של העלמה סמילה" במחיר 63 שקלים, שבינינו, זה לא מחיר כזה זול, בטח לא לספר משומש. אבל התברר שהוא במצב טוב, ואני החלטתי ללכת על זה.

 

גילה אמרה לי מראש שמה שגרם לה לחשוב עליי ועל הספר הזה היא האווירה בספר. חציו הראשון של הספר מתרחשת בקופנהגן הקפואה, ותיאורי האווירה בעיר הזכירו לה את הסיפורים שלי על שטוקהולם הקפואה. היא צדקה כמובן לגמרי. דנים, שבדים, ההבדל לא כזה גדול, אם לא שואלים אותם כמובן.

 

אז מה יש לנו? יש לנו את סמילה. אמא שלה היא ציידת גרינלנדית, כלומר אסקימואית אמיתית, שנעלמה יום אחד במסע ציד בים הקפוא כשסמילה היתה ילדה. אבא שלה הוא רופא דני עשיר, פלצן וסנוב, שחי בקופנהגן. ההורים גרושים, וכשהאמא מתה נשלחה הילדה סמילה מגרינלנד ארץ הפרא אל קופנהגן העירונית המתנשאת. כי הנה משהו שלא הרבה יודעים: הגרינלנדים הם האינדיאנים של דנמרק. לפני הרבה שנים קיבלה דנמרק את השליטה באי הענק של גרינלנד, והלאימה אותו. בשנות השישים הכריז ראש הממשלה הדני שמעתה ייקראו  הגרינלנדים "הדנים הצפוניים", ו"יחונכו לאותן זכויות כמו שאר הדנים". דנמרק לא חשבה לשמר את התרבות הגרינלנדית, אלא התכוונה ללמד את הפראים הצפוניים קצת תרבות ונימוס דנים.

 

בדיוק כמו האינדיאנים בארה"ב, גם האסקימואים הגרינלנדים, ששמם האמיתי הוא אגב האינואיטים, לא השתלבו עם התרבות שנכפתה עליהם. אלה מהם שהיגרו לדנמרק מצאו עצמם חיים בשכונות עוני על כספי רווחה, מושא לבדיחות גזעניות ולאפליה. אלה מהם שנותרו במדינתם מצאו עצמם עובדים בשירות חברות הגז והכרייה הדניות, מקבלים שכר עלוב ומתמכרים לאלכוהול.

 

לסמילה עוד היה מזל. אבא שלה הוא דני, עשיר, והיא קיבלה השכלה טובה עם הרבה כסף. אבל היא לא רצתה אותה. מהרגע שהיא הועברה לדנמרק היא מנסה לחזור הביתה, לגרינלנד. היא מתגעגעת למרחבים העצומים במולדתה, היא שונאת את המנהגים הדנים, היא כואבת את האפליה נגד בני עמה. למרות הכסף שהיא מקבלת מאבא, היא בוחרת לגור באמצע שכונת עוני של מהגרים גרינלנדים. בכלל, המעבר לדנמרק לא עשה לה טוב: בגיל 37 היא מבודדת את עצמה מחברה, היא שומרת מרחק מכל מגע אנושי, היא לא עובדת או עושה כל פעילות, היא פשוט חיה כי אין ברירה.

 

עד שמגיע הילד. הילד הוא בן למהגרים גרינלנדים. אבא שלו מת, אמא שלו שיכורה תמיד, והוא בוחר בסמילה כאמא מחליפה, ולא ממש משאיר לה ברירה. ואז הילד מת. בנפילה מהגג, או כך לפחות מחליטה המשטרה, ורק סמילה מחליטה אחרת, כי היא גרינלנדית, והיא יכולה לקרוא את העקבות בשלג על הגג ורואה שהילד לא נפל במקרה. הילד נרצח. עכשיו היא צריכה להוכיח את זה, כשהמשטרה לא רוצה לשתף איתה פעולה, כי למה להתעקש לחפור במקרה מוות של ילד גרינלנדי, ולאט לאט עוד גורמים עומדים בדרכה. רק אחד השכנים, מכונאי עם רקע מסתורי, עוזר לה.

 

עם פתרון התעלומה אנחנו מגלים פרשה שרחבה הרבה יותר משכונת העוני הקטנה בקופנהגן ומזעזעת הרבה יותר מרצח של ילד אחד. וזה פחות או יותר כל מה שאני יכולה לומר על הסיפור בלי לספיילר.

 

אבל זה מה שיפה בספר, שהוא יותר מהסיפור עצמו. מקבלים ממנו תמונה של תרבות אחרת. כמה ישראלים כבר מכירים את משבר הזיהות הגרינלנדי? מהספר הזה לומדים הרבה עליו. למשל, על העלבון. סמילה מספרת על המורים הדנים שלימדו אותה בבית הספר בגרינלנד:

"לימדו אותנו מורים שלא ידעו מילה בגרינלנדית, וגם לא עלה על דעתם ללמוד. הם אמרו לנו שהמצטיינים בינינו ייזכו לכרטיס טיסה לדנמרק ולתואר אקדמי ולמפלט מהעליבות הארקטית". (עמ' 102).

 

או על הדאגה כשסמילה מבינה ששפת האם שלה כבר לא דומיננטית, דאגה שמאוד נוגעת לליבי:

"ואז מגיעים לדנמרק, וחצי שנה חולפת, ומרגישים כאילו לעולם לא נשכח את שפת אמנו. זו השפה שבה חושבים, ובה זוכרים את העבר. יום אחד פוגשים גרינלנדי ברחוב. מחליפים כמה משפטים. ולפתע צריך לחפש מילה יומיומית לגמרי. חצי שנה נוספת חולפת. הולכים עם חברה ל'בית גרינלנד' שבסמטת לב. שם מגלים שאת הגרינלנדית שלך אפשר לגרד בציפורן". (עמ' 102).

 

ועל היחס המזלזל של הדנים לגרינלנדים:

מפקח דני מתלונן על עובדיו הגרינלנדים בתחנת הנפט בגרינלנד: "דיווחנו שהם עזבו את העבודה ויצאו לדוג. בתשובה נאמר לנו שזה קורה כמה פעמים בשנה. ככה זה עם אנשים פרימיטיבים. כשהקיבה שלהם מלאה הם לא מוצאים סיבה לעבוד". (עמ' 257).

 

וגם קצת על התפיסה של סמילה את הדנים:

"גם הוא ידע שמשהו אינו כשורה, אבל הוא דחק את הבעיה הצידה. הוא דני. הוא תמיד יעדיף הדחקה על פני האמת המעיקה". (עמ' 366).

המשפט האחרון, אגב, הראה לי סופית שדנים, שבדים, כולם אותו הבלונד. כל עוד לא שואלים דנים או שבדים, כמובן. והנה בדיחה לסיום, כזו שרק סקנדינבים יכולים לספר:

שני שבדים, שני נורבגים, שני פינים ושני דנים מגיעים לאי בודד. אחרי יומיים הפינים בונים רפסודה שבעזרתה אפשר לדוג. יומיים אחרי הנורבגים כבר דגים בעזרת הרפסודה אוכל לכל החבורה, ויומיים אחרי הדנים כבר מארגנים שירה בציבור סביב המדורה כשכולם אוכלים את הדגים. והשבדים? הם עוד מחכים שמישהו יציג אותם אחד לפני השני.

(הבדיחה הזו אשכרה הופיעה בחומר הלימוד של קורס השבדית הראשון שעשיתי. לפחות יש להם הומור עצמי).

נכתב על ידי עדי בעולם , 25/3/2006 22:01   בקטגוריות ספרים  
59 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ל&rsquo;&rsquo;ס ב-26/4/2006 20:00
 



אח גידלתי ורוממתי


אחינו הקטן טמן לי מלכודת אתמול בלילה. הוא התקשר, וישר אמרתי לו שאני מאוד שמחה שסוף סוף מצאנו זמן לדבר. הוא הצהיר שבאמת מאוד חשוב לשמור על קשר, ושאל אם אני שומרת על קשר עם עוז.

"בטח", עניתי לו

"ועם סבתא?"

"ברור"

"ועם סבתא וסבא?"

"נו ברור""

"ועם ההורים את זוכרת לדבר בטלפון?"

"כן"

כאן שינה הנחש הקטן את הטון וצווח:

"אז רק איתי את לא שומרת על קשר?"

אופס.

 


 

בדרך הביתה עברתי בכיכר בדיוק כשמוכר הפרחים החליט על מבצע חיסול הסחורה. קניתי שלושים צבעונים בכשלושים שקל. בבית סידרתי אותם באגרטל ענק באמצע שולחן המטבח. באמצע ארוחת הערב, כשהבנזוג יושב מולי והאגרטל לידו, שאלתי אותו איך זה שהוא לא אמר כלום על הפרחים. לא היה מופתע ממנו לגלות פתאום את האגרטל ניצב ליד היד שלו. מדהים איך לפעמים הוא פרופסור מפוזר.

(או אולי סתם גבר טיפוסי*?)

 

*חוץ מקטמן כמובן

 


 

היום בבוקר הייתי אמורה להתייצב בעבודה מאוחר מהרגיל, מה שהבטיח לי עשרים דקות נוספות של שינה. בניתי על 20 הדקות האלה הרים וגבעות, הלכתי לישון מאושרת כאילו למחרת שבת. רציתי להרוג את עצמי עת התעוררתי בדיוק בשעה שבה אני קמה כל יום עבודה בחצי השנה האחרונה. התחננתי לפני עצמי להירדם שוב, כלום. רררר. אלה מכם שמכירים אותי מתקופת ישראל, יודעים שמדובר במהפך אמיתי.

 


 

מבזקי תרבות:

אנחנו מתמכרים ל"פריזון ברייק". זה רק נדמה לי או שהשחקן שמשחק את סקופילד שווה בטירוף?

כבר שבוע אני מתכננת לכתוב פוסט על "חוש השלג של העלמה סמילה". זה עוד יגיע.

 


 

ירד היום שלג. עוד שבוע אפריל, ואפילו יום אחד בחודש האחרון הטמפרטורה לא עמדה מעל אפס מעלות ליותר משעתיים. אני מוצאת את עצמי מפנטזת על חמש מעלות פלוס. "אם רק עולה מעל האפס, אני הולכת עם חצאית לעבודה. אם רק יגיע לחמש מעלות, אני חוזרת לאופניים". אביב הגיע מיי אס.

 


 

עריכה: והנה תמונה של הצבעונים. כלומר של חצי מהם. פירקתי את הזר לשניים.

 

 

 

נכתב על ידי עדי בעולם , 22/3/2006 21:48   בקטגוריות אחינו הקטן  
62 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של עדי בעולם ב-30/3/2006 19:17
 



לדף הבא
דפים:  

434,078
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , משפחתי וחיות אחרות , החיים מעבר לים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לעדי בעולם אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על עדי בעולם ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)