כתבה שהתפרסמה אתמול בעיתון Dagens Nyheter מדברת על משהו שחשבתי שאולי יעניין את ההורים לילדים קטנים בארץ. מדובר בגני ילדים עם קונספט "טבע" ו"בחוץ". בגדול - הילדים מבלים פחות או יותר את כל הזמן (כולל אכילה ושינה, כולל בחורף ובקיץ) בחוץ. בעצם, מלבד התחלת וסוף היום, אם אין מזג אוויר קיצוני במיוחד, הם ייבלו את כל היום בחוץ, לרוב ביער שקרוב לגן.
לא ידוע לי אם זה קיים בארץ, אבל אם לא - אולי מישהו ירים את הכפפה? (הגן הספציפי עליו מדובר בכתבה נמצא בדיוק שלושה בתים מהבית שלנו, אגב. והתור להצטרף אליו כה ארוך כך שאין סיכוי שהטרול יוכל אי פעם להכנס).
ההרפתקאות הטובות ביותר נמצאות בטבע
ילדים צריכים מקומות "סודיים" לשחק בהם, אומרת המעצבת הסביבתית מריה קיילין. בגן ווסטוינד שבברומה נמצאים הילדים בחוץ רוב השנה ומשחקים ביער הקרוב מדי יום ביומו.
בני הארבע והחמש בגן "I Ur och Skur" (בתירגום חופשי: "בגשם ובשמש"), הממוקם בנורה אנגבי שבמערב שטוקהולם, בדרך ליער שנמצא מספר דקות הליכה מהגן. כל הילדים לוקחים איתם תיק אישי ותיק עם אוכל. פאני יוהנסון ולובה רסמן מוצאות פרחי שן הארי בדרך ומצליפות אחת בשנייה וצוחקות. "בפנים אי אפשר לקטוף פרחים ולשחק איתם", מסבירה לובה. "לא, בפנים אין גם תיבות דואר או שמשיות", מוסיפה פאני.
זה יום יוני שמשי ומי לא יישמח לצאת לדרך על עבר חורש מוצל ומזמין פנים כמו זה שאליו אנחנו הולכים עכשיו? אבל במקרה של גני "בגשם ובשמש" נמצאים בחוץ כל היום, רוב השנה. אפילו בימים אפורים וקרים או כאשר הגשם או שלג יורדים בכמויות.
הילדים הגדולים יותר, בני גילאי ארבע ושש, משחקים, נחים ואוכלים בחוץ ממרץ ועד נובמבר. הילדים הקטנים יותר ממאי ועד אוקטובר. ארוחת צהריים וארוחות ביניים אוכלים ליד השולחנות מתחת לגג הטרסה שבחצר הגן, הילדים ישנים בשקי שינה באיזור מוגן מרוח של גינת הגן. רוב הבקרים הולכים הילדים ליער ולפעמים הם נשארים בחצר רחבת הידיים של הגן.
"בחוץ אפשר לשחק בין השעה שמונה ושתיים עשרה, פחות או יותר ללא הפסקה. ומשחקים רבים ושונים יכולים להתקיים באותו הזמן כאשר משחקים בחוץ", מספרת מיה גונרסון, אחת מהגננות אשר מפעילות את הגן ביחד עם הקולגה אן-סופי לינדגרן.
למשחקים בחוץ יש הרבה ייתרונות, חושבות שתיהן. לא רק בגלל העובדה שגם צוות הגן וגם הילדים מפחיתים משמעותית את הסיכון להפצת מחלות מדבקות, אלא גם בגלל שכאשר משחקים בתוך מבנה סגור הצפיפות גורמת לחוסר הריכוז של הילדים במשחקים והמעבר בין צעצועים ומשחקים שונים מהיר בהרבה, ביחס למשחקים בשטח פתוח.
בחצר הגן יש דליים, אתים ועוד כלים איתם אפשר לשחק בחוץ כמו גם כמובן מקלות, ענפים, גזעים ואבנים שמשמשים למשחקים כיד הדמיון. קצת לפני היציאה ליער משחקות גרטה פאולסון ואליז אנדרסון במשחק "בית" בחלק של חצר הגן המגודר בגזעי עצים. "אני בדרך כלל לוקחת את חתיכות העץ הללו בשביל לפתוח את המקרר", מסבירה אליז ומראה למה היא מתכוונת במשחק עם עצמים מדומים.
"איפה את אוהבת יותר לשחק? בחוץ או בפנים?"
"בחוץ. בפנים חם ומחניק וקצת יותר משעמם, משחקים עם דינוזאורים ודברים כאלה".
כאשר משחקים בחוץ מגורים כל החושים, מה שגורם למשחקים להיות עשירים יותר, חושבת מיה גונרסון. הרוח נושבת בין העצים, יש רעשים מכיוון השיחים, הציפורים מצייצות, יורד גשם, שלולית הבוץ בבור מלכלכת. מזג האוויר ועונות השנה מתחלפים.
"אם משווים את זה לחדר עם ארבעה קירות, הרי שהחודשים מגורים הרבה יותר בחוץ. יש גם שקט יחסי וזמן לחשוב. אפשר פשוט לשכב ולתהות ולהסתכל על עץ - אפשר גם לטפס גבוה על אותו העץ ולקפוץ בין האבנים על הקרקע. המעבר בין האפשרויות השונות בטבע מוצלח מאוד, לדעתי", מסבירה מיה גונרסון.
אנחנו עכשיו הולכים בדרך שנכנסת ליער. אחד הילדים מוצא שיחי תלתן, קופץ עליהם ומתחיל לקטוף ולאכול כמה. הרבה ילדים אחרים הולכים אחריו. "אנחנו משחקים שאנחנו ארנבים, וזה האוכל שלנו", מסבירה ווילמה גונרסון. "איזה יופי", עונה מיה. "ממש כיף לכם".
אחרי כמה רגעים על הקרקע הרכה ממשיכים הילדים בשביל, עוברים את "קו הנמלים" ומגיעים לקרחת יער בה נשארת הקבוצה במשך שעות רבות, שם אוכלים ארוחה ומשחקים בחופשיות, עד שמגיע הזמן לחזור לגן לאכול צהריים. כמה ילדים מחפשים אחרי מספר סוגים של עלים. ביאטה סרנהולם מוצאת פרפר שהיא תופסת בזהירות בתוך צנצנת ומסתכלת עליו. לכמה מהילדות יש נעליים מנצנצות שזוהרות בשמש כאשר הן רצות מקדימה.
"רבים חושבים שבגני "בשמש ובגשם" מסתובבים מלוכלכים ורטובים עם עשבים בכיסים. אבל הרי אפילו הילדים אצלנו מסודרים ויפים. אם מזג האוויר יפה אין לנו שום בעיה שהם יבואו בנעליים מקושטות", אומרת מיה.
הנעליים המנצנצות לא עוצרות את לובה מלטפס על עץ ביחד עם פאני ואליז. הן מטפסות גבוה ומשחקות שהן גרות בראש בית דירות, עם נוף על פני כל היער. "אני חושבת שזה כיף לחקור, אחר כך אני ארד עם המעלית", מסבירה פאני.
מחקר שנעשהנ בשנים 2006-2007 בגני "בשמש ובגשם" הראה שמשחקי הילדים ביער עוזר מאוד ליצור הרגשת שוויון בין המינים ועוזר להמנע מסטריאוטיפים על בסיס זה. המחקר נעשה על ידי אווה אנגורד, ראש המוסד לחקר הלמידה באוניברסיטת שטוקהולם. המחקר הראה גם כי הילדים מגיעים מהר מאוד לייתרונות שבמשחק ביער, וכפועל יוצא מכך לומדים שיעורים חשובים בדמיון. גזע כרות הופך לאופנוע, מקל הופך לידית, אבן הופכת למיטה וכולי. הילדים גם מדברים אחד עם השני על מהם הדברים שאיתם הם משחקים, ועוזר להם לחשוב בצורה אבסטרקטית וסמלית. המשחק הופך ל"חופשי" יותר - היא לא מוגבל בהגדרות מיניות כמו מכוניות ובובות. "החופש לפרשנות גדול בהרבה", מסבירה אווה. "כאשר משחקים בפנים נוצרות במהירות ציפיות ל"משחקי בנות" ו"משחקי בנים. ביער אין שום קישור בין מה שרואים בסביבה לבין המינים". היא מתכוונת שמשחקי חיות ומשחקי משפחה מתערבבים פעמים רבות בסביבה כזו. "החופש לדמיין גדול בהרבה".
בשבדיה קיימים כיום כ-150 גנים שעובדים בשיטת "בגשם ובשמש".