לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 


החיים בשטוקהולם, שבדיה. הגיגים, הזיות וסתם תהיות.
Avatarכינוי:  Ford Prefect

בן: 45

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    פברואר 2005    >>
אבגדהוש
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
2/2005

ואזה (או - עוד סיבה למה השבדים כל כך נייטרלים)


פעם מזמן, לפני כ-300 שנים לערך, שבדיה היתה מעצמה אירופאית. דנמרק, נורבגיה, פינלנד, רוסיה הלבנה, צפון גרמניה וצפון פולין, כולן היו טריטוריות שהוו חלק מהממלכה השבדית הגדולה.

מלחמות היו בלי סוף - נגד רוסיה ופולין היתה מלחמה ארוכה במיוחד (מלחמת שלושים השנים). מלך שבדיה - גוסטב אדולף, בחור מלא חימה ובעל פיוז קצר למדי, רצה להרשים את אויביו על ידי בניית ספינת המלחמה המשובחת, המקושטת, המפוארת והיקרה ביותר מקרב כל ציי אירופה.

לקח לבנות את הספינה 10 שנים, הבנייה רוקנה את אוצר הממלכה והוותה שיא בפומפוזיות וטעם רע. להשקה המלכותית הוזמנו כל נכבדי הממלכה ורבים מתושבי שטוקהולם באו לחזות בהשקתה בנמל של העיר.

הספינה הצליחה להפליג כקילומטר עד שמשב רוח קל גרם לה לנטות מעט, היא התיישרה ונראה לרגע שוב כי הכול בסדר, אך משב רוח נוסף גרם לה ליטות על צירה שוב, והפעם - ללא השתהות מיותרת - לטבוע לעיני כל המכובדים והעם על החוף.

 

אחרי ההלם הראשוני (והצורך לספר למלך, ששהה באותה עת בפולין וחיכה למפגן הכוח בדמות ספינת הדגל החדשה שלו), הוקמה ועדת חקירה ממלכתית שהגיעה למסקנה כי האשם הוא, בסופו של דבר - המלך. אחרי שהחלו בבנייה, הוא דרש שיוסיפו סיפון תותחים נוסף (תכננו אחד, והוא רצה שניים). ארכיטקט הספינה לא העז להגיד כי דבר זה יערער את יציבות הספינה - הגובה הרב יותר דרש אבני ייצוב רבות יותר בתחתית הספינה, אך אבנים רבות יותר היו מקרבות את סיפון התותחים הראשון קרבה מסוכנת לפני המים. מה שנדרש היה לבנות את הספינה מחדש עם בסיס רחב יותר. זה כמובן לא נעשה, השתמשו בבסיס הצר, בנו שני סיפוני תותחים והסוף, כפי שכתוב מעל - ידוע.

 

כ-300 שנים עברו בהם התאמצו השבדים (והצליחו) לשכוח את הפארסה הנוראה, עד שבשנות ה-60 נמצאה הספינה, שמורה במצב מעולה, בקרקעית המפרץ המוביל מחוץ לשטוקהולם. הספינה נמשתה, שוחזרה והועברה למוזיאון הנקרא על שמה, שמהווה בעשור וחצי האחרונים את אטרקציית התיירות הפופולארית ביותר של שטוקהולם.

 

איך זה מתקשר לכותרת? המלחמה ההיא סמלה את תחילת הקץ, ובסופו של דבר (לאחר הפסד מרשים בגדולו לרוסיה) החלה האימפריה השבדית להצטמצם, עד שבמאה ה-19 נשארה רק שבדיה ונורבגיה (שקיבלה עצמאות בתחילת המאה ה-20), והשבדים עשו (ועדיין עושים) כמיטב יכולתם להמנע מכל סכסוך (במיוחד צבאי) מאז ועד היום. הם כנראה הבינו פשוט, אחרי 1000 שנות לחימה (בכל זאת, היו ויקינגים במאה ה-10, זוכרים?), שאולי יותר פשוט להסתדר בחיים אם לא מנסים להרוג אותך ואתה לא מנסה להרוג אחרים כל הזמן.

בתמונה - ואזה - הספינה והאגדה (וזה באמת אתר ביקור חובה לכל המגיעים לעיר).

נכתב על ידי Ford Prefect , 15/2/2005 23:43   בקטגוריות צבא  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   4 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של Ford Prefect ב-16/3/2005 00:17



267,453
הבלוג משוייך לקטגוריות: פילוסופיית חיים , החיים מעבר לים , מסעות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לFord Prefect אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Ford Prefect ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)