לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 


החיים בשטוקהולם, שבדיה. הגיגים, הזיות וסתם תהיות.
Avatarכינוי:  Ford Prefect

בן: 46

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    ספטמבר 2008    >>
אבגדהוש
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
9/2008

חבריה הטובים של האשה


הסיפור בשבוע שעבר על מציאתו של עוד יהלום ענק הזכירה לי שוב עד כמה יהלומים הם, למעשה, הבלוף הגדול ביותר (או אולי התרגיל השיווקי המוצלח ביותר) של המאה הנוכחית והקודמת.






שיעור היסטוריה קצר:
עד תחילת המאה ה-20 (למעשה, עד שנות ה-30 של המאה ה-20) יהלומים היוו חלק זניח עד אפסי בתעשיית האבנים היקרות העולמית. חלק מהעניין נובע מכך שעד המאה ה-18 מכרות היהלומים היחידים בעולם היו בהודו (לאחר מכן ברזיל לקחה את הבכורה, שעבר מאוחר יותר לאפריקה). בשנות ה-30 החליטה חברת כריית וליטוש היהלומים De Beers על הפיכת האבנים מ"עוד אבן יקרה" "לאבן היקרה".

הדבר נעשה באמצעות גיוס כוכבי היום של הוליווד ומפורסמים אחרים ללבישת תכשיטים עם יהלומים. הקמפיין לווה בסיסמא שהפכה לשם דבר בתעשיית הפרסום (ומשפט שהפך לבלתי נפרד מהמושג "יהלום") - Diamonds Are A Girls Best Friend.

למעשה, עד אותו קמפיין, כמות היהלומים שנחצבה ונמכרה בעולם היתה זניחה עד אפסית. יעידו על כך כל תכשיטי המלוכה ברחבי אירופה, בהם לא ניתן כמעט למצוא אף יהלום אחד לרפואה (וזאת למרות שיהלומים היו בנמצא, גם אם בכמויות מוגבלות, כבר מהמאה ה-8 לפנה"ס).

הקמפיין הגאוני של De Beers שהיה פורץ דרך בכל הקשור לשימוש בסלבריטי'ז כמו גם באמצעי פירסום עקיפים (דרך סרטי קולנוע, למשל) הפך את היהלומים למה שהם היום - מצרך מבוקש ויקר.

אבל.. למה בעצם יקר? מכיוון שהוא נדיר, נכון?

לא נכון.

יהלומים הם כנראה אחד מהמחצבים הנפוצים ביותר בעולמנו (לפחות ביחס לאבנים יקרות אחרות), מראים מחקרים וסקרים גיאולוגיים שונים. אפשר למצוא מכרות יהלומים כמעט בכל פינה על פני הכדור, ושכבות המחצבים עמוקות ורחבות ביותר.

אז אם המחצב כה נפוץ, למה הוא יקר?

שוב - שיווק.

תעשיית היהלומים עובדת קשה מאוד בכדי לשמור במינימום את תפוקת היהלומים בעולם (עם זאת, 20% מסך כל תפוקת היהלומים מאז ומעולם נעשתה בחמש השנים האחרונות, מה שמראה על כך שהתמונה מתחילה להשתנות מעט), וזאת בכדי לשמר את המחיר הגבוה. זה עובד פה בדיוק כמו שזה עובד בתרגילים שעשיתם בקורס מבוא למיקרוכלכלה באוניברסיטה - יש ביקוש גבוה עם קשיחות גבוהה (הרי הצרכנים חייבים יהלומים לטבעות נישואין, למשל) וההצע נמוך וללא תחרות אמיתית - Est Voila.

אז בפעם הבאה שאתם חושבים לקנות יהלום - אנא זכרו שמדובר בסך הכל בהייפ שיווקי על אבן נפוצה ולא שכבר עשרות שנים יודעים לייצרה בצורה מלאכותית ללא כל הבדלים משמעותיים מהיהלומים ה"טבעיים" (וזאת מהסיבה הפשוטה שיהלומים הם דווקא מאוד שימושיים, כחומר הקשה ביותר בטבע, לדברים כגון ציפוי מקדחים, מסורים ושאר כלי עבודה שאמורים לעבוד עם חומרים קשים אחרים).
נכתב על ידי Ford Prefect , 28/9/2008 11:19   בקטגוריות תרבות הצריכה  
18 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של bwmvdj ב-17/2/2013 10:08



267,492
הבלוג משוייך לקטגוריות: פילוסופיית חיים , החיים מעבר לים , מסעות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לFord Prefect אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Ford Prefect ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)