|
 החיים בשטוקהולם, שבדיה. הגיגים, הזיות וסתם תהיות. |
כינוי:
Ford Prefect בן: 46 תמונה
RSS: לקטעים
לתגובות
<<
ספטמבר 2008
>>
|
---|
א | ב | ג | ד | ה | ו | ש |
---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | | | | |
הבלוג חבר בטבעות: | 9/2008
חבריה הטובים של האשה הסיפור בשבוע שעבר על מציאתו של עוד יהלום ענק הזכירה לי שוב עד כמה יהלומים הם, למעשה, הבלוף הגדול ביותר (או אולי התרגיל השיווקי המוצלח ביותר) של המאה הנוכחית והקודמת.
 שיעור היסטוריה קצר: עד תחילת המאה ה-20 (למעשה, עד שנות ה-30 של המאה ה-20) יהלומים היוו חלק זניח עד אפסי בתעשיית האבנים היקרות העולמית. חלק מהעניין נובע מכך שעד המאה ה-18 מכרות היהלומים היחידים בעולם היו בהודו (לאחר מכן ברזיל לקחה את הבכורה, שעבר מאוחר יותר לאפריקה). בשנות ה-30 החליטה חברת כריית וליטוש היהלומים De Beers על הפיכת האבנים מ"עוד אבן יקרה" "לאבן היקרה".
הדבר נעשה באמצעות גיוס כוכבי היום של הוליווד ומפורסמים אחרים ללבישת תכשיטים עם יהלומים. הקמפיין לווה בסיסמא שהפכה לשם דבר בתעשיית הפרסום (ומשפט שהפך לבלתי נפרד מהמושג "יהלום") - Diamonds Are A Girls Best Friend.
למעשה, עד אותו קמפיין, כמות היהלומים שנחצבה ונמכרה בעולם היתה זניחה עד אפסית. יעידו על כך כל תכשיטי המלוכה ברחבי אירופה, בהם לא ניתן כמעט למצוא אף יהלום אחד לרפואה (וזאת למרות שיהלומים היו בנמצא, גם אם בכמויות מוגבלות, כבר מהמאה ה-8 לפנה"ס).
הקמפיין הגאוני של De Beers שהיה פורץ דרך בכל הקשור לשימוש בסלבריטי'ז כמו גם באמצעי פירסום עקיפים (דרך סרטי קולנוע, למשל) הפך את היהלומים למה שהם היום - מצרך מבוקש ויקר.
אבל.. למה בעצם יקר? מכיוון שהוא נדיר, נכון?
לא נכון.
יהלומים הם כנראה אחד מהמחצבים הנפוצים ביותר בעולמנו (לפחות ביחס לאבנים יקרות אחרות), מראים מחקרים וסקרים גיאולוגיים שונים. אפשר למצוא מכרות יהלומים כמעט בכל פינה על פני הכדור, ושכבות המחצבים עמוקות ורחבות ביותר.
אז אם המחצב כה נפוץ, למה הוא יקר?
שוב - שיווק.
תעשיית היהלומים עובדת קשה מאוד בכדי לשמור במינימום את תפוקת היהלומים בעולם (עם זאת, 20% מסך כל תפוקת היהלומים מאז ומעולם נעשתה בחמש השנים האחרונות, מה שמראה על כך שהתמונה מתחילה להשתנות מעט), וזאת בכדי לשמר את המחיר הגבוה. זה עובד פה בדיוק כמו שזה עובד בתרגילים שעשיתם בקורס מבוא למיקרוכלכלה באוניברסיטה - יש ביקוש גבוה עם קשיחות גבוהה (הרי הצרכנים חייבים יהלומים לטבעות נישואין, למשל) וההצע נמוך וללא תחרות אמיתית - Est Voila.
אז בפעם הבאה שאתם חושבים לקנות יהלום - אנא זכרו שמדובר בסך הכל בהייפ שיווקי על אבן נפוצה ולא שכבר עשרות שנים יודעים לייצרה בצורה מלאכותית ללא כל הבדלים משמעותיים מהיהלומים ה"טבעיים" (וזאת מהסיבה הפשוטה שיהלומים הם דווקא מאוד שימושיים, כחומר הקשה ביותר בטבע, לדברים כגון ציפוי מקדחים, מסורים ושאר כלי עבודה שאמורים לעבוד עם חומרים קשים אחרים).
| |
|