לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 


החיים בשטוקהולם, שבדיה. הגיגים, הזיות וסתם תהיות.
Avatarכינוי:  Ford Prefect

בן: 45

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    ינואר 2016    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

תמיד שמח בביצה שלנו


בפרפאזה על שיר תוכנית הילדים המופרעת ביותר שהופקה אי פעם ב"חינוכית" (באמת, צפו בה פעם בשידור חוזר מינוס הנוסטלגיה)..


 


הפוליטיקה השבדית ממשיכה להכות גלים (ואף הצליחה לעורר מרבצם את נתניהו ושות' שסוף סוף מצאו "פאבליק אנאמי נאמבר 1" חדש לתלות בו את חדלות האישים שלהם), הפוליטיקה הישראלית ממשיכה לדכא בחוסר יכולתה לעשות משהו בכל נושא שהוא שלא קשור ישירות להשרדות פוליטית והעולם.. נו, שויין. כנראה שבאמת צודקים הזקנים - Det var bättre förr.


 


על מרגוט וולסטרום והפטיש שלה בכל הקשור לפלסטינאים אין מה להרבות במילים. גם אני, שאי אפשר לחשוד בי בימניות (פוליטית), מתחיל לזוע באי נוחות בכסאי כששוב מצליחים "לא להבין את דבריה" ותוהה האם בן אדם צריך לשמש כשר חוץ כשפעם אחר פעם הוא אומר דברים שכולם מצליחים לא להבין. סטפן לופבן הוא עדיין רכיכה חסרת כריזמה ונסיון וכמעט כל הממשלה (מלבד שר אחד בודד שבולט במיוחד לאור חדלות האישים של השאר) כאן מרגישה כמו קטסטרופה שרק מחכה להתרחש.


 


נקודת האור היחידה, אולי, היא בכל הנוגע לדיון הפליטים - מ"פתחו אל לבבותיכם" של ריינפלדט בקיץ 2014 ועד "שבדיה יכולה להתמודד עם כל מספר של מבקשי מקלט" של ממשלת שבדיה באמצע 2015 סוף סוף הגענו לכל שגם המיין סטרים הבין, בפאניקה מסויימת, שלהקים מחנות אוהלים בלב השממה השבדית בעלות שגבוהה באלפי אחוזים מהקמת אוהלים דומים לאותם פליטים/מהגרים/מחפשי עבודה בטורקיה (תוך ריקון מאגר הכסף שמיועד לטיפול באלו שנשארו קרוב לאיזורי הסכסוך) זה טירוף מערכות טוטאלי. זה גם טירוף מערכות טוטאלי כשמגיעים לשבדיה אלפי קטינים (רובם אפגנים) בשבוע (!) כשעלות הטיפול הממוצעת באחד כזה היא מיליון קרונות בשנה. אלו רק דוגמאות למה שהתחולל כאן בסוף השנה שעברה, עד שסוף סוף התעוררו והבינו, כמעט מאוחר מדי, שחייבים לעשות מעשה לפני שכל המערכת הציבורית בשבדיה תקרוס לחלוטין מכמות מהגרי העולם השלישית המטורפת שהגיעה לכאן (בשיא הגיעו לכאן כ-10,000 איש בשבוע, במדינה של קצת יותר מתשעה מיליון).


 


אז הגבולות נסגרו, הוחמרו הדרישות לאפשרות להגשת מקלט (חייבים להזדהות עם תעודה רשמית, משהו שלא פשוט כשרוב המהגרים הם לא מבקשי מקלט אלא "תופסי טרמפ" ש"איבדו את התעודות בדרך") ושינוי הכללים כך שמבקשי מקלט חדשים מקבלים רק אשרות שהייה זמניות ולא קבועות, כמו שהיה עד לפני חודשים אחדים.


 


החורף כמו גם אפקט הדומינו באירופה גם עוזר כך שמפחות מגיעים לגבול הדני/שבדי או הפיני/שבדי, והמספרים חוזרים לרמות שאפשר להתמודד איתן.


 


לאור המשבר הזה, קשה עוד יותר להבין את הפוקוס של וולסטרום על עניין הפלסטינאים. אפשר גם לצחוק על הכפילות המוסרית של ממשלת שבדיה שהכריזה ביום הקמתה על הכרה בפלסטין כמדינה אך החליטה, אחרי עיכוב של שנה וחצי, שלא להכיר במערב סהרה כמדינה עצמאית (למרות שהסוציאל דמוקרטים עצמם העבירו לפני שנתיים, בניגוד לעמדת הממשלה דאז, החלטה שקוראת להכיר במערב סהרה כמדינה נפרדת ממרוקו). יום לאחר ההחלטה שלא להכיר בה כמדינה התבררה גם הסיבה לכך - מאות "ילדי רחוב" מרוקאים שהגיעו לשבדיה והפכו לקבצנים/גנבים בשנתיים שלוש האחרונות ומרוקו מסרבת לקבלם בחזרה בטענה ש"אין הוכחות שהם ממרוקו". יום לאחר ההכרזה על אי ההכרה במערב סהרה, הודיעו שבדיה ומרוקו שמתקיימים מגעים להחזרת הילדים הללו למרוקו.


 


נו, אז יש למישהו כמה מאות טראבל מייקרז אקסטרא מישראל שאפשר לשלוח לכאן לכמה חודשים? נראה שזה יכול לעשות ניסים ונפלאות ליחסי ישראל-שבדיה, לפחות בטווח הקצר.

נכתב על ידי Ford Prefect , 20/1/2016 09:51   בקטגוריות ענייני היום  
18 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של הבוחן העליון ב-13/11/2022 18:16
 



על דמוקרטיה, משילות ומה שביניהן


הפוליטיקאים בארץ, במיוחד ממפלגת השלטון, אוהבים לדבר על "משילות". יכולתה של הרשות המבצעת להעביר החלטות ולבצע את מה שהיא  התחייבה לבצע מתוקף תפקידה.

 

לכן חשבתי שאולי יהיה מעניין לספר קצת על המצב בשבדיה מאז ספטמבר האחרון, אז נערכו הבחירות. קשה לי להגדיר את כל מה שקרה מאז, אך אפשר לתאר את ההרגשה הכללית כגועל נפש מעורבב בתחושת יאוש קלילה.

 

בגדול, עד לפני שתי מערכות בחירות היו שני גושים בפוליטיקה השבדית:

ממרכז ימין - מפלגת "המתונים" (הליכוד של שבדיה, אם תרצו) שבשלושת מערכות הבחירות האחרונות התאגדה לקואליציה (עוד לפני הבחירות) ביחד עם מפלגת הנוצרים הדמוקרטים, מפלגת המרכז ומפלגת העם. מצד שמאל של המפה הסוציאל-דמוקרטים (שנחשבים ל"מפלגת האם" של שבדיה המודרנית ששלטה במדינה כמעט ללא הפסקה במשך רוב המאה ה-20). ביחד עם "מפלגת הסביבה" ו"מפלגת השמאל" (שהם הקומוניסטים בשינוי שם קליל).

 

לפני שתי מערכות בחירות נכנס כוח חדש לזירה - מפלגת "הדמוקרטים השבדים". מפלגת שמאל (חברתי), מרכז (כלכלי) וימין (בכל הקשור לתרבות ומדיניות הגירה). המפלגה הצליחה להכפיל את כוחה (ויותר) בשלושת מערכות הבחירות האחרונות מה שהביא לכך שבבחירות 2010 הם נכנסו לראשונה לפרלמנט והפכו למפלגה השלישית בגודלה בפרלמנט בבחירות בספטמבר 2014.

 

עיקר הצלחתם נתונה לעובדה שהם היחידים שמדברים בצורה ברורה על הצורך להוריד בצורה דרסטית את כמות הפליטים שמקבלים אשרות שהיה בשבדיה. זאת בעוד שעד לשנה האחרונה, כל הזכרה של הצורך לווסת את מספר הפליטים תויג אוטומאטית, בתקשורת כמו גם בכל מפלגות הפרלמנט, כ"גזענות". נושא שפשוט אין לדבר עליו.

 

"הדמוקרטים השבדים" הפכו ללשון מאזניים בבחירות 2010 בין שני הגושים. העובדה ששני הגושים הסכימו ביניהם להתעלם מהגורם החדש גרם לכך שמ-2010 ועד 2014 היתה ממשלת מיעוט בראשות "המתונים" ששלטה במדינה. המצב היה פחות מאידאלי כי מפלגות האופוזיציה יכלו לקבל רוב (ביחד עם "הדמוקרטים השבדים") ולהפיל הצעות חוק ובמיוחד, הצעות תקציב. עם זאת, בסופו של דבר, הצליחו המתונים לשלוט בצורה יציבה ולהעביר את רוב החלטותיהם בפרלמנט בתקופה.

 

בחירות 2014 הביאו למשבר. העליה הדרסטית במספר מבקשי המקלט שממשיכים להגיע לשבדיה (מדובר בכ-100,000 לשנה כרגע) יחד עם חוסר הרצון המופגן של הפוליטיקאים לשנות דבר במצב (להפך, ראש הממשלה ריינפלדט, בנאום זמן קצר לפני הבחירות, קרא לשבדים "לפתוח את הלבבות" לפליטים. נאום שרבים רואים בו כסיבה העיקרית להפסד בבחירות מספר שבועות מאוחר יותר).

 

תוצאות הבחירות הביאו לכך ש"הדמוקרטים השבדים" הפכו כאמור למפלגה השלישית בגודלה עם 13% מהקולות. גוש השמאל אמנם היה גדול במעט מגוש המרכז-ימין, אך היסטורית לא נוטים הסוציאל-דמוקרטים לשבת בממשלה עם מפלגת השמאל בגלל הקיצוניות הכלכלית שלהם מול הפרגמטיזם הסוצאיל דמוקרטי.

 

כך שיצא שהקואליציה שקמה היתה מורכבת מהסוציאל דמוקרטים ומפלגת הסביבה בלבד. שתי המפלגות ביחד זכו לפחות מ-40% מקולות הבוחרים כך שיצא שזמן קצר לאחר הקמת הממשלה, כאשר נדרש הפרלמנט להעביר את תקציב 2015, נפל תקציב הממשלה ובמקומו הועבר התקציב של האופוזיציה - מפלגת המתונים, המרכז, הנוצרים הדמוקרטים והעם בתמיכת "הדמוקרטים השבדים".

 

רבים ציפו שבמקרה זה תפיל האופוזיציה את הממשלה ותקבל את המנדט להרכיב ממשלה חדשה. אך, זה לא קרה. במקום הודיע סטפן לופבן כי הוא מכריז על בחירות חדשות (שהיו אמורות להערך שבוע לפני הבחירות בארץ). הבחירות החוזרות הראשונות בשבדיה מזה יותר מחצי מאה.

 

מה שקרה אחרי, ייכתב (לדעתי) לדראון עולם בספרי ההיסטוריה בכל הקשור להחלטות דמוקרטיות.

 

בדצמבר, בזמן חופשת חג המולד, יצאו כל מפלגות הפרלמנט (מלבד "הדמוקרטים השבדים" שלא הוזמנו כלל לדיונים) כי הבחירות מבוטלות וכי ממשלת לופבן בראשות הסוציאל-דמוקרטים תמשיך לכהן. המפלגות חתמו על December Överkommelsen - "הסכם דצמבר". 

 

ההסכם בגדול כולל שני סעיפים עיקריים:

1) האופוזיציה לא תפיל חלקים מתקציב הממשלה אלא תצביע על התקציב בכללותו (בניגוד למה שהסוציאל דמוקרטים עשו לקואליציית המתונים בארבע השנים שקדמו לבחירות)

2) הסעיף המדהים - המפלגות מסכימות שכל מפלגה תצביע רק עבור התקציב שהיא עצמה מציגה לפרלמנט ובכל מקרה לא תציג גוש חוסם לתקציב הממשלה. באם יש סיכון שתקציב הממשלה ייפול בהצבעה, תמנע האופוזיציה בהצבעה ולא תצביע נגד התקציב בכדי שלא ייפול.

 

קראו שוב את הסעיף השני. הוא בעצם אומר שהאופוזיציה מוותרת מרצון, מראש, על האפשרות להפיל את תקציב הממשלה. המטרה כולה היא בכדי לאפשר לממשלת מיעוט לשלוט בלא לחשוש מהפלת התקציב. בפועל, מדובר היה במהלך חוסם "הדמוקרטים השבדים" במטרה למנוע מהם להיות לשון מאזניים שמסוגלים להפיל כל ממשלה שלא תכניס לתקציבה את הסעיפים שהם רוצים (בעיקר בכל הנוגע להקטנת ההגירה והתקציבים לקליטת הגירה).

 

ההסכם, ביחד עם העובדה שכלל מפלגות הפרלמנט (חוץ מ"הדמוקרטים השבדים", כאמור) לא מוכנות לשנות דבר במדיניות ההגירה מראה כי הם ממשיכים להתחזק עם 16% בסקרים האחרונים ובמגמת עליה. באם לא יישתנו פני הדברים לא מן הנמנע שעד הבחירות הבאות הם כבר יהיו המפלגה השנייה בגודלה. זאת למרות אין ספור סקנדלים המערבים את ראשי המפלגה וכוללים תגובות גזעניות, פשעי שנאה ועוד שגרמו ללא מעט בכירים במפלגה לפרוש מרצון או שלא מרצון בשנים האחרונות. מעניין גם לציין כי המפלגה, למרות עברה האפל והסקנדלים, בסופו של דבר מבטאת דעות שנחשבות למיין סטרים לחלוטין במדינות הנורדיות האחרות בכל הקשור לדרישות כלפי מהגרים, הגבלת מספר הפליטים והפיכת תהליך קבלת תושבות קבע ואזרחות לקשה יותר שמטיל יותר משקל על מחויבויות מבקש המקלט.

 

אז מעבר לדיון ההגירה, הראו מפלגות השלטון בשבדיה כי למען "המשילות" הן מוכנות לוותר בר' גלי על הדמוקרטיה ולמען מה שהן רואות (בניגוד לחלק ניכר מהעם אותו הן אמורות לייצג, כך לפי הסקרים) כ"ערכים חשובים" הן מוכנות לבגוד בעקרונות הממשל הפרלמנטרי ובעצם להדיר במכוון מפלגה נבחרת ממוסדות השלטון עד כמה שאפשר. 

נכתב על ידי Ford Prefect , 13/4/2015 15:27   בקטגוריות אקטואליה, ענייני היום  
8 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של An Cat Dubh ב-7/3/2016 11:27
 



שמות פופולאריים


היום התפרסמו הסטטיסטיקות לגבי השמות הפופולאריים ביותר בשבדיה בשנת 2012. חשבתי כקוריוז לפרסם את זה כאן, אולי זה ייתן השראה (או אולי סתם בסיס להשוואה) לשמות שנותנים בארץ. בכל מקרה, בגדול, מה שמעניין הוא שבשבדיה השמות באים ב"מחזורים" של דור וחצי/שני דורות. מה שאומר ששמות שהיו מאוד פופולאריים לפני 50 שנה הופכים היום להיות טרנדיים ביותר והמצאת/ייבוא שמות חדשים פחות נפוץ (מאשר בארץ, למשל. לפחות ההרגשה שלי שרוב שמות הילדים היום הם שמות חדשים שלא היו קיימים כשמות על לפני מספר שנים. או שאני טועה?)

 

בכל מקרה, השמות:

בנות

1. Alice (שנה שנייה ברציפות)

2. Elsa

3. Julia

4. Ella

5. Maja (מאיה)

6. Ebba

7. Emma

8. Linnea

9. Molly

10. Alva

11. Wilma

12. Agnes

13. Klara

13. Nellie

15. Isabelle

16. Olivia

17. Alicia

18. Ellen

19. Lilly

20. Stella

 

בנים

1. William (שנה שנייה ברציפות)

2. Oscar

3. Lucas

4. Hugo

5. Elias

6. Alexander

7. Liam

8. Charlie

9. Oliver

10. Filip

11. Leo

12. Viktor

13. Vincent

14. Emil

15. Axel

16. Anton

17. Erik

18. Olle

19. Theo

20. Ludvig

 

למי שרוצה את הרשימה המלאה (עד מקום 100) אפשר למצוא כאן את הבנים וכאן את הבנות. (ולכל התוהים, כן גם "מוחמד" ברשימה - מקום 54. לא בדיוק השתלטות מוסלמים עויינת קריצה).

נכתב על ידי Ford Prefect , 21/1/2013 16:06   בקטגוריות ענייני היום  
10 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של Ford Prefect ב-15/2/2013 12:36
 



על פוליטיקלי-קורקט מוגזם


היום בבוקר התפרסם בשלל כלי התקשורת השבדים הסיפור הביזארי הבא:

 

באהרן מירי, שבדי ממוצא "מזרח תיכוני" (כפי שהוא מגדיר את עצמו) שמונה לאחרונה ומנהל אגף תרבות הילדים ב"בית התרבות" הראשי של שטוקהולם, הודיע כי הוא החליט להסיר מהמדפים את כל ספרי טין טין של הרז'ה, כי הם "נגועים באפרופוביה" וגזענות. הוא גם הגדיל להודיע כי הוא הנחה את צוות הספריה "לחפש ספרים נוספים אשר נגועים בגזענות מסוג כלשהו ולהסירם מהמדפים".

 

הסיפור תפס כמובן כותרות בכל כלי התקשורת והסערה לא איחרה להגיע - מהשוואות ל-1984 ופרנאהייט 451 עד להצעות לשכתב את כל הספרים בכדי שיהיו "נייטרלים" מבחינת מגדר או אולי להסיר את כל הספרים שנכתבו עם נימות אנטישמיות (כמו "הסוחר מוונציה" או כתבי טי אס אליוט) או כל דבר אחר.

 

בראיון שנתן הבחור לאחת מתוכניות הבוקר ברדיו הוא רק הוסיף שמן למדורה כאשר הסביר שיש בעיה עם ספרים ש"מתארים ערבים שרוכבים על שטיחים מעופפים או טורקים שיושבים ומעשנים נרגילות כל הזמן". כמובן שגם לכך התגובות לא אחרו להגיע, והאשימו את הבחור בגזענות בעצמו. הרי שטיחים מעופפים הם חלק מתרבות סיפורי העם בחצי האי ערב ולעמיד פנים שזה לא קיים בעצם מוחק חלק מתרבותם. כנ"ל לגבי הטורקים ועישון הנרגילות. אז מי כאן בעצם הגזען?

 

לא עברו יותר מדי שעות לפני שמנכ"ל בית התרבות יצא בהודעה כי "זו היתה החלטה נמהרת מדי" וכי הוא הורה להשיב את הספרים למדפים.

 

כמובן שאי אפשר להתעלם מהעובדה שספרי טין טין אכן היו נגועים בגזענות ואף נעשו נסיונות לאסור על מכירת הספרים, במיוחד הספר "טין טין בקונגו", בצרפת כמו גם בבלגיה (נסיונות שנכשלו) אבל עדיין - להגיע למצב בו ספרן (או מנהל בית תרבות) מחליט בשביל הציבור אילו ספרים "ראויים" ואילו לא, חוצה קו אדום ברור ביותר. העניין גם מעלה את השאלה -  - במדינה אשר כה חותרת לשוויון בין-תרבותי, שוויון גזעי ושוויון בין המינים - היכן עובר הקו בין רב-תרבותיות מאוזנת לבין טירוף של עודף פוליטיקלי-קורקט שבעצמו מהווה פתח לגזענות, אפליה כמו גם נטילת האפשרות לחופש מחשבה ודעה אצל בני אדם.

נכתב על ידי Ford Prefect , 25/9/2012 15:14   בקטגוריות ענייני היום  
24 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של Ford Prefect ב-18/10/2012 14:48
 




דפים:  
267,453
הבלוג משוייך לקטגוריות: פילוסופיית חיים , החיים מעבר לים , מסעות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לFord Prefect אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Ford Prefect ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)