לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 


החיים בשטוקהולם, שבדיה. הגיגים, הזיות וסתם תהיות.
Avatarכינוי:  Ford Prefect

בן: 45

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    פברואר 2013    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
2425262728  

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
2/2013

בהמשך לפוסט על Crowd Funding


הנה הביקורת הראשונה שאני קורא על Pebble, פרוייקט השעון החכם ששבר את שיאי ה-Crowd Funding כשהצליח לגייס יותר מ-10 מיליון דולר (הם רצו במקור רק 100,000).

 

לקח להם חצי שנה יותר מהתכנון, היה להם פי 100 (!!) יותר כסף ממה שהם רצו וזוהי התוצאה הסופית. די מאכזב ורק מאשש את מה שכתבתי בפוסט הקודם - שהרעיון של Crowd Funding אכן יפה, אבל כנראה שהוא רלוונטי רק לפרוייקטים שלא כוללים בנייה/עיצוב של חומרה או מוצרי צריכה מורכבים.

נכתב על ידי Ford Prefect , 19/2/2013 11:12   בקטגוריות תרבות הצריכה  
7 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של Ford Prefect ב-4/3/2013 14:36
 



האמת העצובה מאחורי Crowd Funding


רבים כבר כתבו זאת לפני, אני בטוח, אבל חשבתי שאחלוק את הנסיון האישי שלי בעניין.

 

מאז שגיליתי את קיקסטארטר לפני קצת יותר משנה (וקצת אחריו, את אחיו החורג והפרוע אינדיגוגו), ההתלהבות שלי לא ידעה גבולות.

 

כטכנו-גיק מצד אחד ו-Early Adopter מצד שני, אין מקום טוב יותר להנות מפרצי היצירתיות של אנשים שמצאו רעיון אדיר וצריכים את עזרתי כדי להגשימו.

 

מאז עברו די הרבה מים בסכר שבין הים הבלטי לאגן מלרן, והאמת הפשוטה והמרה היא - זה לא עובד.

 

כן, ישנם פרוייקטים (במיוחד כאלו הנוגעים למשל להפקת דיסק מוזיקה או פרויקט חברתי כלשהו) שאכן מצליחים לעמוד ביעדים. ישנם גם פרוייקטים (נדירים ביותר, בעיקר בגלל שהם כבר פחות או יותר סיימו את העבודה לפני הקמפיין) שמצליחים לעמוד ביעד אבל ככלל אצבע - פרוייקטים ב-Crowd Funding, במיוחד כאלו הנוגעים לייצור מוצרים או חומרה, אינם מצליחים לעמוד ביעדים. במקרה הטוב מקבלים באיחור מוצר באיכות ירודה בהרבה מהמצופה ובמקרה הנפוץ יותר - פשוט לא יוצא מזה כלום.

 

הנה הקמפיינים בהם תמכתי עד היום ומה שקרה איתם:

 

Double Fine Adventure - משחק קווסט חדש בהפקת היוצרים של הקווסטים הטובים ביותר בהיסטוריה - מומן בהצלחה אדירה (רצו 400,000 דולר, קיבלו יותר מ-3.5 מיליון), המשחק בשלבי הפקה ומתאחר וכרגע יש בלאגן לאור העובדה שכנראה הם הולכים להוציא את המשחק רק לקונסולות ולא למחשב.

השורה התחתונה - כנראה ייצא מזה משהו, אפילו משהו נחמד ביותר, אבל לא בטוח בכלל שאוכל לשחק במשחק כי אני לא בן אדם שאוהב קונסולות.

 

Recoil Winders - רעיון חביב למדי לשמירה על אוזניות בלי שייתבלגנו. רצו 10,000 דולר וקיבלו 140,000. הבטיחו שהמוצר יהיה מוכן באפריל ולבסוף הוא הגיע ביולי (איחור סביר ביותר, בהתחשב בנסיבות). כפיצוי על העיכוב קיבלו הממנים עוד Recoil Winder. בערך 30% מהמממנים טוענים שהם מעולם לא קיבלו את המוצר. המוצר עצמו (אני כן קיבלתי) סביר אבל לא ממש שימושי. נראה מאוד סקסי בוידאו אבל בחיי היום יום הוא נתקע, מתלכלך ובאופן כללי לא מתאים לרוב סוגי האוזניות.

השורה התחתונה - הפרוייקט עצמו עבד היטב ופחות או יותר במסגרת הזמן שהבטיחו, אבל המוצר עצמו לא ממש מעניין.

 

Guns of Icarus Online - משחק סטימפאנק אונליין. רצו 10,000 דולרים, קיבלו 35,000. הצליחו לסיים בזמן את הפרוייקט (באיחור של שבועות בודדים), שיתפו את הקהילה המתלהבת בגרסאות האלפא והבטא וסיפקו את כל הגודיז שהובטחו.

השורה התחתונה - פרוייקט מוצלח שיצר אחלה משחק (שווה לכם לנסות, הוא קשה אבל מקורי ומעניין).

 

The HuMn Wallet - ארנק מינימליסטי עשוי מתכת (אני הזמנתי את גרסת הפרימיום שעשויה מסיבי פחמן). רצו 66,000 דולרים וקיבלו 295,000. הפרוייקט התאחר בצורה משמעותית (מספר חודשים). כשהארנק הגיע לבסוף התברר ש-א) הוא לא ממש שמיש (בניגוד למה שטענו, קשה להוציא ממנו כרטיסים בלי שהכל עף החוצה). ב)בגלל חסימת ה-RFID שלו, אי אפשר להחזיק בו למשל את כרטיסי הנסיעה בתחבורה ציבורית (כי צריך אז להוציא את הכרטיס מהארנק כדי להעביר בקורא, מאוד מעצבן ולא יעיל) וג) הארנק גדול מדי כדי להיות פרקטי (הפואנטה היתה להחזיק אותו בכיס הקדמי. בפרקטיקה זה לא ממש עובד). גם כאן יש כאלו שטוענים שהארנק מעולם לא הגיע אליהם.

השורה התחתונה - רעיון חביב, ביצוע כושל. אם הייתם מסתכלים על זה בחנות ולא באינטרנט הייתם מייד מבינים אם זה מתאים לכם או לא.

 

Pebble - כן, השעון המדובר ששבר את כל השיאים כשהצליח לגייס יותר מ-10 מיליון דולר (במקור ביקשו 100,000). היה מעניין מאוד לעקוב אחרי תהליך הייצור וזה פיצה על העיכוב המשמעותי ביחס לתוכניות (במקור הבטיחו שהשעונים יגיעו בספטמבר, הם בפועל התחילו לשלוח אותם לאנשים באמצע ינואר). שלי עדיין לא הגיע אז קשה להגיד איך האיכות, בינתיים הביקורות מעורבות.

השורה התחתונה - מאוד התאחר, אבל אם הוא מקיים את מה שהובטח זה יהיה יופי של מוצר.

 

Twig - רעיון חביב ביותר - כבל גמיש וקצר עם USB מצד אחד וחיבור אייפון מהצד השני. ורסטילי ביותר (ראו את הוידאו באתר), לפחות בתיאוריה. רצו 50,000 דולרים וגייסו 168,000. המוצר התאחר במספר חודשים ובינתיים יצא האייפון 5, מה שהפך את החיבור שיש ב-twig ללא ממש רלוונטי והכעיס לא מעט מאלו שתמכו בפרוייקט כאשר המייסד סירב להתחייב שהוא יחליף או ייזכה אותם וייתן במקום טוויג עם חיבור לאייפון חמש. כשלבסוף הגיע המוצר הוא אכן נראה ועובד במובטח אבל התברר שבחיי היום יום, אין לו ממש שימוש (חשבתי להשתמש בו באוטו, אבל מסתבר שהוא קצר מדי ובכל מקרה זקוק לחיבור מה-USB למצת של האוטו, מה שמסרבל את הסיפור והופך אותו ללא פרקטי).

השורה התחתונה - המוצר אמנם עובד כפי שהתחייבו, אבל הגיע באיחור והסתבר שהוא לא ממש שמיש, לפחות לא בשבילי.

 

Stripped - סרט אימה שהיה זקוק לכסף בכדי לגמור את ה-Post Production ולהפיץ את הסרט. רצו 25,000 דולר וקיבלו 26,500. הסרט היה אמור להיות גמור ומוכן להקרנת בכורה בנובמבר 2012. המפיקים הפסיקו לעדכן בערך באותו הזמן ומאז לא ממש נשמע כלום (וגם לפחות בינתיים, אין סרט גמור שהופץ).

השורה התחתונה - גם אם זה נראה "כמעט גמור", בכלל לא בטוח שזה יגיע לקו המטרה.

 

Space Command - הפקה גרנדיוזית ומלאת אנשים "כבדים" מתעשיית המד"ב ההוליוודית להפיק סדרת מד"ב חדשה. רצו 75,000 דולרים וקיבלו 221,000. ההפקה מתקדמת ובינתיים למרות זעזועים (כמו פרישתו של אחד המפיקים הראשיים לא מזמן) נראה שהסדרה מתקדמת לקראת צילומים.

השורה התחתונה - אם אתם תומכים בפרוייקטים יצירתיים, כדאי מאוד שההיקף יהיה מוגבל או שהאנשים שמפיקים יהיו מאוד מנוסים.

 

Sensodrone - רעיון גאוני למדי - מחזיק מפתחות קטן שמכיל בתוכו מגוון גלאים (לחץ אוויר, טמפרטורה, אור, פחמן חד חמצני וכו' וכו') שמתחבר בבלוטות' לטלפון ומאפשר למדוד שלל דברים ואף ליצור אפליקציות לשימוש במדידות. רצו 25,000 דולרים וקיבלו 170,000. היחידות היו אמורות להיות מוכנות בספטמבר/אוקטובר 2012. בינתיים, רק יחידות הבטא מוכנות (פברואר 2013) והתחילו לשלוח אותן שבוע שעבר, בינתיים אף אחד עוד לא קיבל יחידת בטא. הם טוענים שבמרץ יישלחו היחידות ה"רגילות".

השורה התחתונה - פרוייקטים שמערבים חומרה הם מסובכים, יקרים ואיטיים יותר ממה שאפשר לצפות. במקרה הטוב יהיה איחור מאסיבי ובמקרה הפחות טוב - לא יהיה מוצר כלל.

 

Pulp Fiction Infographic Poster -  ציור של תרשים זרימה שמספר את כל מה שרואים בסרט פאלפ פיקשן. הרעיון היה ליצור מזה פוסטר וקיקסטארטר פשוט שימש בפלטפורמה להזמנות. רצו 5500 דולר וקיבלו 29,000. מכיוון שהיה מדובר במשהו מוכן ורק היה צריך להזמין פוסטרים, הסיפור עבר חלק והפוסטר הגיע בדיוק כפי שציפו (רק היתה בעיה קטנה - המשלוח פוסטרים הראשון הגיע מקומט מהמדפיס, מה שהכריח את הבחור לבקש פוסטרים חדשים וזה עיכב את המשלוח בשבועות ספורים).

השורה התחתונה - אלו הפרוייקטים היחידים שאפשר להיות בטוח שאכן תקבלו את מה שציפיתם.

 

iFlip Wallet - ארנק עשוי עור עם מקום לאייפון. יש הרבה כאלו, אבל החבר'ה הללו (שכבר מייצרים כאלו באופן מסחרי) רצו להשתמש בקיקסטארטר כפלטפורמה לקידום המוצר שלהם. מכיוון שהם כבר מוכרים בצורה רגילה ויש להם חנות אונליין, זה היה הקמפיין הכי ישיר ופשוט - ברגע שהוא נגמר התקבל מייל עם קוד שאפשר לקבל את המוצר מהאתר שלהם בחינם. תוך שבוע הוא הגיע ועובד כמצופה.

השורה התחתונה - זה לא ממש היה פרוייקט קיקסטארטר, כך שקשה להשוות אותו לאחרים.

 

ReadyCase - רעיון מקורי - כיסוי לאייפון שמשלב בתוכו שלל אביזרים (מברג, פותחן, זכרון USB, מעמד וכו') ועם זאת עדיין לא מוסיף משקל או נפח לאייפון. רצו 15,000 דולרים וקיבלו 125,000. התוכנית היתה לשלוח את הכיסויים הראשוני בפברואר. אחרי שבועות של שתיקה מצד הבחור שעומד מאחורי הפרוייקט התברר שהעסק עובד הרבה יותר לאט ממה שהוא ציפה. הוא עדיין מדבר על כך שהוא יתחיל לשלוח כיסויים בחודש הקרוב, אני (ורוב האחרים שתמכו בפרוייקט) מאוד סקפטיים.

השורה התחתונה - שוב, ייצור חומרה זה עסק מסובך. קחו בחשבון שהסיכוי שזה יגיע בזמן (או יגיע בכלל) נמוך.

 

Misfit Shine - הפרוייקט החביב עלי מכולם (לפחות רעיונית). דיסק עשוי אלומיניום שמשמש כמודד צעדים סופר מתוחכם שיכול למדוד פעילות גופנית בזמן שחייה, ריצה, הליכה, רכיבה על אופניים וכו'. רצו 100,000 דולרים וגייסו כמעט 850,000. מאחורי העניין עומדים כמה "תותחים כבדים", כולל מנכ"ל פפסיקו ואפל לשעבר ג'ון סקאלי ושני מעצבי חומרה מאפל (כפי שאפשר לראות בבירור מההשראה שהם לקחו לסגנון הסרטונים שלהם). עבר חודש מאז שנגמר הקמפיין (אותו הם האריכו בחודשיים מעבר לתכנון המקורי, בלי להודיע לאלו שכבר תמכו בהם) ובחודש הזה לא התקבל עד כה, למרות בקשות מעשרות רבות (מתוך ה-8000) התומכים, שום מידע לגבי הייצור, התוכניות, לוח הזמנים. הם טענו בקמפיין שהם יישלחו את המוצר במרץ. כרגע זה נראה מאוד לא ריאליסטי (אך קשה לדעת כי, כאמור, הם לא ממש מתקשרים).

השורה התחתונה - עדיין יש תקווה, ואם זה אכן עובד כפי שהם טוענים זה יהיה מוצר נפלא, אבל כרגע בעיקר מדאיג שהם לחלוטין לא משתפים מידע עם 8000 איש שתרמו להם לא מעט כסף כדי להגיע לייצור.

 

 


 

אז מה היה לנו? רק שני פרוייקטים מתוך כל אלו שמימנתי אכן הגיעו ליעד כפי שהתחייבו. בשני המקרים מדובר על מוצרים שכבר היו מוכנים מראש. 

 

לכן, אפשר בהחלט להשתתף במימון של רעיונות שאתם מאמינים בהם, רק צריך לזכור טוב טוב שמדובר בלא יותר מהימור - הסיכוי ששום דבר לא ייצא לפועל (או שייצא לפועל אך לא יענה על הציפיות/צרכים/יגיע באיחור משמעותי ביותר) גבוה מאוד.

 

 

נכתב על ידי Ford Prefect , 15/2/2013 11:37   בקטגוריות תרבות הצריכה, שחרור קיטור  
10 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של Ford Prefect ב-20/2/2013 17:15
 





267,454
הבלוג משוייך לקטגוריות: פילוסופיית חיים , החיים מעבר לים , מסעות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לFord Prefect אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Ford Prefect ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)