לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

בלוג מאמרים, מדעי החיים - כתבו הודעה אם אתם גברים (או נשים...) כתובת מקוצרת: vodo51.tk


אני לא אגו מניאק, אני פשוט לא יודע להקטין תמונות... DAN is an anagram of DNA

כינוי: 

בן: 36





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


4/2005

הכאב והעונג באותה תעלה


מקור: הארץ

תאריך: 25.12.2001

כותב: ינאי עופרן

 

 

סיכום המאמר:

 

ממה שעולה ממחקרם של הגנטיקאים וחוקרי המוח, מסתבר כי גן אחד ויחיד הוא זה המווסת את תחושות הכאב והעונג בגופינו. תחושות אלו קשורות לחוש המישוש.

תפקיד החושים בגופינו הוא לתרגם את המציאות לאותות חשמליים ולהעבירם למוח.כזהו גם חוש המישוש, אך בניגוד לשאר החושים, חוש המישוש לא מוגבל לאיבר חישה מוגדר. סוגים שונים של תאי חישה פזורים בכל הגוף ומבצעים את תפקידם. ישנם תאים הרגישים למגע קל, דגדוג ועוד, ולעומתם ישנם תאים האחראים על העברת מסר תקיף של כאב כאשר יש גירוי מכני גבוה (מכה חזקה, צביטה וכו'). בשני המקרים, חוש המישוש יכול לשלוח אותות שהם למעשה מסר רגשי בצורת עונג או כאב.

 

אחת השאלות שעניינה את החוקרים, היא כיצד הופכים תאי החישה את הגירויים המכנים לאותם אותות חשמליים. צוות חוקרים מאונ' איובה, בראשות מרגרט פרייס, חיפשו את הגנים הממונים על התהליך ונתקלו בגן חשוד אשר מתבטא במספר סוגים של תאי חישה.

כדי לקבוע מה בדיוק עושה הגן ומהו תפקידו, פיתחו החוקרים זן של עכברים מהונדסים שכל תאיהם חסרים את הגן. התוצאות הראו כי העכברים אינם רגישים למגע מכאיב אך רגישים מאוד לגירויים קלים. העכברים יכלו לקלוט רק מגע עדין וליטופים אך לא כאב. מחקר מולקולרי הביא ממצאים נוספים בנוגע לתפקיד הגן: הגן מכיל הוראות ייצור לבניית תעלה בקרום התא אשר דרכה מוזרמים לתוכו מטענים חשמליים. התעלה הזו נפתחת, ככל הנראה, מגירוי מכני ומזרימה יונים טעונים לתוך התא, היוצרים זרם חשמלי.

 

המסקנה המפתיעה והחשובה ביותר מהניסוי היא שתעלה זו משפיעה על שני סוגים של גירויים, בצורה הפוכה:

מצד אחד, התעלה מגיבה לגירויים קלים מאוד. העכברים חסרי הגן – חסרי התעלה, היו דווקא רגישים מאוד למגע מסוג זה, ועל כן ניתן להסיק כי לתעלה יש השפעה מרסנת על תחושת העונג, שמגע מסוג זה גורם.

מצד שני, התעלה מגיבה גם לגירויים מכניים חזקים, אלא שבמקרים כאלו היא כנראה מגבירה את הרגישות, שכן העכברים חסרי התעלה לא היו רגישים לכאב כלל.

 

למרות ההתקדמות הרבה בתחום, לחוקרים עדיין לא ברור איך עובד המנגנון שמפעיל את התעלה. חוקרים בעולם לא היו שבעי רצון ממחקרם של החוקרים וטענו כי הממצאים רק יוצרים בלבול נוסף בנוגע לחוש המישוש. אולם, רבים אחרים הביעו התלהבות, זאת בעיקר בגלל האפשרות של קשר גנטי בין תחושות עונג לתחושות כאב.

הרעיון שמולקולה אחת יכולה לשלוט בתחושות הכאב והעונג יצרו הד גדול בציבור האקדמי.

כעת, יש כבר את אלו המדברים על גלולות שישתקו את תפקוד התעלה, ויהוו מונעות כאב ומעצימות עונג. גלולות כאלו, אומר החוקר הבריטי ג'ון ווד, יהיו להיט בטוח!

 

 

קישורים רלוונטיים:

 

נכתב על ידי , 2/4/2005 18:38  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



לדף הקודם   
דפים:  

3,538
הבלוג משוייך לקטגוריות: נוער נוער נוער , מגיל 14 עד 18 , תחביבים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לVoDo אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על VoDo ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)