לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 


תרבות אלטרנטיבית: קומיקס, מוזיקה, מחאה. לא יומן אישי. אבל אולי אני אגלוש לניו ג'ורנליזם.

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אפריל 2009    >>
אבגדהוש
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
4/2009

לקחי השואה, תמרורי אזהרה, הישרדות אישית




אני קורא עכשיו את "היסטוריה עממית של אמריקה" מאת הווארד זין, ספר מעניין.

זין מזכיר לנו, בין השאר, שלפני שואת יהודי אירופה התרחשו שואות גדולות מימדים הרבה יותר: השואה שביצעו הספרדים באינדיאנים של דרום אמריקה, השואה שביצעו האנגלים באינדיאנים של צפונה, והשואה שביצעו האנגלים והאמריקאים בשחורים מאפריקה, שהיסטוריונים מעריכים את מספר קורבנותיה בסדר גודל של עשרות מיליונים עד כדי חמישים מיליון איש, אישה וילד.

 




במקביל אני קורא גם את "העולם של אתמול" של סטפן צווייג, סופר יהודי אוסטרי ידוע מראשית המאה העשרים שיושב בברזיל ב-1941 וכותב אוטוביוגראפיה שהיא מין מצבה ספרותית לאירופה שלפני מלחמות העולם. צווייג התאבד יחד עם אישתו בברזיל ב-1942.

 

הספר של צווייג הוא תמרור אזהרה מצמרר.

כי צווייג הצליח לברוח בזמן, תחילה לאנגליה ולבסוף לדרום אמריקה. עזרה כמובן העובדה שהיה בן של תעשיין עשיר ואדם אמיד בפני עצמו בזכות ספריו שנמכרו במיליונים בכל העולם, וכמובן גם בגרמניה, לפני שהנאצים התחילו לשרוף אותם.

 

כל מי שלא מבין למה אני שונא את הדת ופוחד מהלאומנות יכול לפתוח ספר היסטוריה על הפעמים הקודמות שהתקיימה פה מדינה יהודית ועל קנאי הדת הלאומנים שהחריבו אותה פעם אחר פעם, כשהם מאשימים אנשים כמוני (פעם קראו לנו מתיוונים, היום סמולנים) באחריות לחורבן.

 

אותם אנשים שהתעקשו פעם אחר פעם למרוד במעצמות האזוריות - מצריים, בבל, אשור, סוריה, רומא - הכל בשם הלאומנות, הדת ושאיפות ההתרחבות הטריטוריאליות שלהם - הם אותם אנשים בדיוק שאומרים לנו עכשיו שארה"ב לא תגיד לנו מה לעשות, ונאחזים בציפורניים בשטחים שכבשו.

 

אותם אנשים, מכהנא דרך ש"ס ועד ברק ואולי גם ביילין, שמאמינים במדינה יהודית עם רוב יהודי, הם שידרדרו אותנו מהר מכפי שחשבנו למצבה של דרום אפריקה, רק שלא בטוח בכלל שנלסון מנדלה הפלסטיני יהיה סלחן כלפי העם שכלא את עמו ושלל את זכויותיו כפי שהיה המקור.

 

וכאילו הקנאות הלאומנית וזו הדתית לא מספיקות, בא נתניהו הקפיטליסט ורוצה לקצץ עוד במיסים, כדי להקטין עוד את תמיכת המדינה בעשירונים התחתונים. כי כשמקצצים במיסים זה אומר פחות לחינוך, פחות לבריאות, פחות לרווחה, אפילו פחות ממה שיש עכשיו, ויותר לעשירים. רק במטוסים וטילים לא מקצצים כמובן, למרות שמטוס חדיש אחד שרוצים לקנות שווה ערך לכל עלות סל התרופות לשנה שלמה.

 

כבר עכשיו יותר ויותר מבני המעמד הבינוני-נמוך צוללים מתחת לקו העוני, והמשבר הכלכלי העולמי עוד לא הורגש כאן במלוא עוצמתו, ומי יודע אם ייקח לו שנה או שנתיים לעבור, או כמה בדיוק.

 

יצואנים ישראלים לאירופה יכולים לספר לכם שהאיחוד מגביר ומגביר בשנים האחרונות את הפיקוח על סחורה ישראלית כדי לוודא שמקורה לא מההתנחלויות שבשטחים הכבושים.

 

ומתי יחליט אהוד ברק, אולי כהכנה לבחירות הבאות בעוד שנה, לצאת למבצע עופרת יצוקה 2: יום הדין, שלאחריו גם סחורה מתל-אביב ופתח-תקווה תסורב באירופה? ומה יקרה להייטק הישראלי, גאוות המדינה, כששווקים ייסגרו בפניו אחד אחרי השני, ומה יעשו אנשי ההייטק, האם יישארו פה? והמדענים, ואנשי האקדמיה? אלה כבר עכשיו בורחים בהמוניהם מהאקדמיות שהמדינה מייבשת לאלה שבחו"ל.

 

 

לאורך כל הספר חוזר צווייג ומספר כיצד הבורגנות העליזה של אירופה בכלל והיהודית בפרט סירבו להאזין לאותות המבשרים את הסכנה. למרות שאירופה שקטה ממלחמות רק כמה עשרות שנים, הם לא העלו על דעתם שהיא תחריב את עצמה במלחמת העולם הראשונה. ואחרי הראשונה, היו בטוחים שזו הייתה אם כל המלחמות וכזאת לא תחזור לעולם.

 

ספריו של צווייג נמכרו במיליונים בכל גרמניה, והוא כתב מחזות שהועלו בתיאטראות ובתי האופרה החשובים ביותר. הוא לא דמיין שייאסרו להפצה ויישרפו בכיכרות.

 

61 שנים זה זמן די קצר לקיום מדינה. אני בספק אם נגיע ל-100, או אם נגיע, אם זאת תהיה מדינה שאוכל לחיות בה בשלום.

בכל מקרה לא הייתי רוצה להיות פה כשהקנאים יתבצרו במצדה, אני מעדיף להיות יוספוס פלאוויוס.

 

לאן כדאי לברוח? וואללה לא יודע. בסקנדינביה יהיה לי קר מידי, באנגליה יקר מידי. אולי ספרד? כן, בינתיים ספרד נראית לי, אולי אני צריך ללמוד עליה קצת יותר לפני שאני מחליט. יש הצעות אחרות?

  

נכתב על ידי , 21/4/2009 03:13   בקטגוריות גזענות, דת ואמונה, היסטוריה, התאבדות, נגד הכיבוש שתיים בחמש, ספרים, פליטים, שואה, אקטואליה, פסימי  
77 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אמיתי סנדי ב-9/5/2009 15:41




Avatarכינוי: 

בן: 47

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , אקטואליה ופוליטיקה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאמיתי סנדי אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אמיתי סנדי ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)