לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 


תרבות אלטרנטיבית: קומיקס, מוזיקה, מחאה. לא יומן אישי. אבל אולי אני אגלוש לניו ג'ורנליזם.

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2006    >>
אבגדהוש
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
11/2006

בת אל, או ייסוריה של המידה הטובה


והיום - קומיקס מקורי בפרסום ראשון!
הופעת בכורה פאן-גלאקטית!
מאת לא אחר מאשר היוצר הגאוני ירון ניסקי!
מצוייר בידו של אמיתי סנדי הצעיר!

או בקיצור נזכרתי לא מזמן בקומיקס הזה והנה החלטתי היום להעלות אותו לאתר סטיות לכבוד יום הולדתו של מושון.

בערך בשנת 2002 או 2003, כשאני הייתי בבצלאל וירון היה בעסקי ייצוא וייבוא של הייטק, התחלנו ירון ואני לעבוד על עיבוד לעברית ולקומיקס של הספר "ז'וסטין, או יסוריה של המידה הטובה" מאת המרקיז דה-סאד.

ז'וסטין היא בת אצילים צרפתיה בת 13, ששני הוריה מתו במפתיע, ונותרות רק היא ואחותה הגדולה. קרובים חמדנים משתלטים על נכסי ההורים, והאחיות נשלחות לכנסיה. האחות חסרת המוסר שוכבת את דרכה לצמרת החברה הגבוהה הצרפתית, אך ז'וסטין הקטנה והתמה מסרבת לוותר על ערכי המוסר והדת, וכך עוברת מסכת השפלות על ידי שורה אינסופית של גברים חמדנים וחרמנים. הגברים משמשים כפה לדה-סאד לשטוח את משנתו. הם מנסים לשכנע את ז'וסטין שבכל מקרה יזיינו אותה מכל הכיוונים, אז אם כבר כדאי לה לעשות את זה מרצון, להרוויח מזה ולהתקדם בחיים. אבל ז'וסטין המטומטמת מסרבת להתמסר וכך אכן מזויינת מכל הכיוונים, כואב לה והיא רק מדרדרת מדחי אל דחי בזמן שאחותה מתעשרת והולכת.

מצרפת של לפני 250 שנה העברנו את הסיפור לעיירת פיתוח דרומית בישראל של היום, הוריה של בת-אל נהרגים בתאונה, והיא ואחותה נשארות לבד בעולם...

בנינו את העיבוד כסדרה בהמשכים וקיווינו למכור אותה לאיזה אתר אינטרנט. לאתרים לא היה כסף לשלם לנו, וכך הפרוייקט נזנח ולא התקדם מעבר לשניים וחצי פרקים שציירתי.

אז איך נזכרתי ב"בת אל"? (הקומיקס מתחיל מימין אז קודם תגללו עד הסוף ימינה לפני שאתם מתחילים לקרוא)

ההתרחשויות בבלוג של מרגי מזכירות לי לא פעם את הסיפור ההוא, עם ההכרעות המוסריות והמציאות שמעבר לתיאוריות החברתיות היפות של שמאלנים בורגנים מתל-אביב.

אמנם אצל מרגי תיאורי המין קצת פחות שכיחים ופחות מפורטים מאשר אצל דה-סאד, אבל לא נורא. גם אצל מרגי חלקם נשמעים קצת מופרכים.

רבות מיצירות המופת הקלאסיות של המאה ה-19 נכתבו במקור בהמשכים והופיעו מדי שבוע בעיתונים. לדוגמא, כך היה עם רבות מיצירותיהם של דיקנס, בלזק, דיומא, ואם אנלא טועה גם טולסטוי. היצירה של מרגי (בין אם היא אמיתית או בדויה) מזכירה אותם לא רק באופן הפרסום אלא גם בתכנים שמתמקדים במוצהר בעניי העם ולאו דווקא באצולה או בבורגנות.

הפתרון של מרגי של ילדה עם רקע אשכנזי משכיל שהושלכה לחיי עיירת הפיתוח הוא מבריק כי הוא בא להסביר את החינוך ואת השפה, שהיא מאוד גבוהה ולא אופיינית. ככה מרגי לא צריכה לנסות ולחקות ילדת עיירת פיתוח אותנטית, כמו שאנחנו ניסינו לעשות ב"בת אל" בהצלחה מאוד מפוקפקת.
למעשה הוא מאוד מזכיר את הפתרון של דה סאד, שגם אצלו מדובר בבת אצילים ואחותה שמאבדות הכל בגלל מות הוריהן. אצלו זה היה כדי להדגיש שהן חונכו כראוי ושייכות למעמד הטהור היחיד, כי הרי המעמדות הנמוכים הם טמאים מעצם עוניים.

כמו טלנובלה שרצה במשך שנים, גם מרגי נופלת לקלישאות וחוזרת על עצמה, אבל מצד שני מידי פעם היא נוגעת בדילמות בסיסיות מעולמות המין והמוסר האישי והחברתי, ואז זה נהיה מעניין באמת.
יש למשל את "אלין", דמות הזונה הרוסייה, שהיא חצי חברה, ומידי פעם הגיבורה מתלבטת אם יש טעם לנסות ו"להציל" אותה מהזנות, והאם בהכרח הבחירות של אלין הן שגויות - מוסרית או מעשית.

בפרקים האחרונים אחותה למחצה בת ה-8 מתחננת לעבור לגור איתה, ומרגי מתלבטת האם להפקיר אותה לבדה בבית אמה המתפורר או לאמץ אותה, למרות שהיא בעצמה רק חיילת בת עשרים.

בקיצור, מעניין שם.

אחרי שזנחנו את "בת אל" התבעסתי שהציורים המושקעים לא יראו אור, אז בשנה הרביעית שלי בבצלאל השתמשתי בהם הרבה בעבודות שלי, ואת חלקם בטח תזהו.
כשזיו ולירית פתחו את פרינטמול השתמשתי ב"בת אל" גם כדי ליצור חולצת מרגי:



נכתב על ידי , 22/11/2006 20:22   בקטגוריות איור, אמנות, אמנות פוליטית, הבלוגוספירה, חברה וכלכלה, נוער, פילוסופיה, קומיקס, קומיקס ישראלי, תרבות אלטרנטיבית, אינטרנט, ביקורת, סיפרותי  
12 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אמיתי סנדי ב-24/11/2006 21:37




Avatarכינוי: 

בן: 47

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , אקטואליה ופוליטיקה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאמיתי סנדי אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אמיתי סנדי ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)