לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 


תרבות אלטרנטיבית: קומיקס, מוזיקה, מחאה. לא יומן אישי. אבל אולי אני אגלוש לניו ג'ורנליזם.

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אוגוסט 2019    >>
אבגדהוש
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

דוקטורינת ההלם מאת נעמי קליין יוצא בעברית


קראתי את ספרה המפורסם של קליין, נו לוגו. הוא נראה לי אז פוקח עיניים, אבל גם מעט אמריקאי ושטחי. עכשיו יוצא ספרה האחרון בעברית, "דוקטורינת ההלם" והוצאת אנדלוס נותנת פרק חינם להורדה (קובץ וורד) להתרשמות, פרק שעוסק במעבר של דרום אפריקה ממדינת אפרטהייד לדמוקרטיה, וגם את ההקדמה לספר.



(כריכת הספר בעברית עדיין לא פורסמה)


על מה הספר?

קליין חקרה את תולדות הקפיטליזם בכמה עשרות השנים האחרונות. היא מציגה עובדות רבות שמתחברות יחד למסכת אחת שמסבירה כיצד השתלט הקפיטליזם האמריקני על רוב העולם - ובניגוד לדעה הרווחת, זה לא היה באמצעים דמוקרטיים.

 

"דוקטורינת ההלם" הוא השם שנתנה קליין לשיטה שבה מנצלים בעלי הון ובעלי כוח את ההלם המשתרר אחרי אסונות ארציים - בין אם טבעיים כמו הוריקן קתרינה ובין אם מעשה ידי אדם כגון כיבוש עירק - כהזדמנות להשתלט על כלכלתן של מדינות שלמות. תחת הדרכתו של הכוהן הגדול של הקפיטליזם, מילטון פרידמן, פצחו הנאו-שמרנים במסע להרס יכולתן של מדינות להתנגד ל"שוק החופשי", ע"י נוסחא משולשת של דה-רגולציה (ביטול חוקים שאפשרו למדינה לפקח על המתרחש), הפרטה (מכירה בזול של מוסדות המדינה לבעלי הון פרטיים) וקיצוצים בתקציב המדינה (כלומר החלשת מוסדות המדינה).

 

למשל, מתוך ההקדמה: "מיד אחרי 11 בספטמבר מעביר ממשל בוש ללא דיבורים מיותרים את ניהול "המלחמה בטרור" למיקוּר חוץ בידי "האליברטון" ו"בלאקווטר" [תאגידי ענק בשליטת בעלי הון רפובליקנים]… אחרי שסופת צונאמי מוחה את חופי דרום מזרח אסיה, החופים הבתוליים נמכרים לכל המרבה במחיר… תושבי ניו אורלינס, שנפוצו בעקבות הוריקן קתרינה, מגלים שהדיור הציבורי, בתי החולים ובתי הספר שלהם לא ייפתחו שוב לעולם… האירועים הללו הם דוגמאות לדוקטרינת ההלם:


השימוש באובדן העשתונות של הציבור בעקבות מכות הלם קולקטיביות עצומות ממדים - מלחמות, התקפות טרור או אסונות טבע - על מנת להשיג שליטה באמצעות כפיית טיפול בהלם כלכלי. אם שתי מכות ההלם הראשונות אינן נוחלות הצלחה בחיסול ההתנגדות, נעשה לעתים שימוש במכת הלם שלישית: שימוש בהלם חשמלי בחדרי החקירות ובמרתפי העינויים."

 

"בהסתמך על מחקר היסטורי פורץ דרך ועל ארבע שנים של דיווח מהשטח באזורי אסון, דוקטרינת ההלם מוכיח בבירור כי הקפיטליזם של האסון - הדרך שבה ארגנו התאגידים מחדש במהירות הבזק כלכלות שטרם התאוששו מההלם - לא נולד ב-11 בספטמבר 2001. הספר מאתר את מקורותיה של השיטה 50 שנה קודם לכן, בבית-הספר לכלכלה של אוניברסיטת שיקגו תחת שרביטו של מילטון פרידמן, ממנה יצאו רבים מההוגים הניאו-שמרנים והניאו-ליברלים הזוכים להשפעה רבה כל כך בוושינגטון עד עצם היום הזה."

 

לצפייה בראיון עם נעמי קליין על המשבר הכלכלי הנוכחי.

 

הפרק על דרום אפריקה מתאר, שלב אחר שלב, איך הצליחו הלבנים להעניק לשחורים את השליטה המדינית בדרום אפריקה, בעוד הם מתירים בידיהם את השליטה על כלכלת המדינה, באופן שבו למעשה לשחורים אין שום יכולת לשנות שום דבר במדינה.

הפרק על דרא"פ פשוט מזעזע, וכנ"ל ההקדמה. אחרי שקראתי את אלה, אני כבר עכשיו חושב שזה הולך להיות ספר חשוב, בצורה שבה הוא מסביר לי במילים פשוטות ובשפה שאני יכול להבין, מה הולך בעולם (או במילים פשוטות עוד יותר, איך אנשים מסוגו של נתניהו דופקים אותי ואתכם).


ג'וזף שטיגליץ כתב ביקורת על הספר של קליין לניו יורק טיימז. שטיגליץ הוא כלכלן ידוע וזוכה פרס נובל ל"מדע" הכלכלה, הוא כתב ספר בשם "לגרום לגלובליזציה לעבוד". הביקורת אוהדת. מרבים לצטט את החלק שבו הוא מאשים את קליין בפישוט יתר של תיאוריה כלכלית מורכבת. מצד שני, שימו לב שהוא גם כותב שהקייס כנגד המדיניות שאותה תוקפת קליין הוא למעשה חזק הרבה יותר ממה שקליין טוענת. וקשה להגיד שהיא עדינה בניסוחים שלה.

 

כל מי שחושב שאני מקדים להתלהב מוזמן לקרוא את ההקדמה ואת הפרק ולהחליט בעצמו. כל מי שחושב שמדובר בערימת תיאוריות קונספירציה שמאלניות - את הדעה הרווחת כולנו מכירים היטב. לפני שאתם מבטלים את הרעיונות של קליין, תנו לה לפחות בדיקה מדגמית - זה בחינם.


הספר עדיין לא יצא, אבל קליין מגיעה לביקור בישראל ובשטחים, ולקראת ביקורה הוצאת אנדלוס יוצאת במבצע למזמינים את הספר מראש: 100&nbsp;הקונים הראשונים יקבלו עותק חתום ובמקום מובטח (ללא תשלום נוסף) במפגש עם נעמי קליין, שיתקיים ב-1 ביולי ב-7 בערב בתיאטרון אלמידאן בחיפה  !אה כן - וגם יקבל ספר שני חינם מהוצאת אנדלוס על כל קניה .

נכתב על ידי , 22/6/2009 11:24   בקטגוריות חברה וכלכלה, חינוך, סחר בנשק, ספרים, פוליטיקה, קפיטליזם, שחיתות, תרבות אלטרנטיבית, אקטואליה, ביקורת  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אמיתי סנדי ב-22/6/2009 15:59
 



מדינת משטרע+אנגלמאייר בהופעה+הפולנים באים!


הפשיזם מחלחל, משטרת המחשבות מחוקקת חוקים וגם תוקפת עיתונאי ומחרימה ממנו חומר שכתב במחברת באירוע שבמקרה נכחו בו שר הבטחון ועד כמה בכירי ממשל.

דרור פויר מדווח בבלוגו. (מצאתי במארב)

רק לי זה נשמע מוכר כל כך?


ולאירועים יותר משמחים:

אירוע "הגדה של פסח": זאב אנגלמאייר בהופעה חיה חותם על ה"הגדה"!

הזאב יופיע בחנות הספרים העצמאית "סיפור פשוט", רחוב שבזי 31 בשכונת נווה צדק בת"א,
מחר, יום שישי 11 באפריל 2008, בין השעות 11:00-15:00,
יקרא קטעים מן ה"הגדה בנוסח אנגלמאיר", ספר הפולחן הפופולארי,
ואף יסכים לחתום על הספרים ועל אברי גוף מובחרים.

יש למה לחכות!!@#


הערב יש גם אירוע פתיחה חגיגי של שנת פולין-ישראל בכיכוב דונאלד טוסק, ר"מ פולין +מופע אורות על בניין העירייה.
כמו קודמיו "הברווזים" (הקצ'ינסקים), גם דונאלד מכונה ברווז בפולין, אבל הוא כנראה הרבה יותר שפוי מהם, לפחות בינתיים.
אחת הסיבות להידוק הקשרים בין המדינות היא שישראל מוכרת הרבה נשק לפולין (יוסי מלמן, הארץ), שעדיין מרגישה מאוד מאויימת ע"י רוסיה וגרורותיה לשעבר ממזרח ומהגרמנים ממערב.

מחר יש גם איזה קוקטייל חגיגי בחסות וודקה וויברובה הפולנית, אבל אני לא חושב שאתם מוזמנים.
אשתדל לחשוב עליכם בין בהיה במחשוף חגיגי אחד למשנהו.

השבוע קניתי עוד חול ומלט וחצץ, ניקיתי את השטח, עקרתי כמה מרצפות וגיליתי תחתן פתח אפל, עמוק ומסתורי, שבוודאי מוביל לעולמות אחרים ומופלאים.

ביום ראשון אסתום אותו במלט ואניח חזרה את המרצפות. אח"כ איישר במלט כמה חורים וסדקים.
אח"כ אתן לזה להתייבש, ואכסה את כל הרצפה בפיויסי דמוי פרקט.
אח"כ להתקין דלת חזקה...
לקנות מחשב חדש...
להתקין את המזגן שקיבלתי כתרומה...
לעשות העברה קטנה של כמה רהיטים...
ונוכל להתחיל!
רוקאנדרול.

לא צריך להתרגש.

אגב, כנראה בשבוע הבא בצומת השרון (ואולי גם בשאר רשת שוקן אם יעשו סינדיקציה):
עורכי סטיות: איפה הם היום??? ראיון בלעדי, מפגש פומבי ראשון לרגל עשור לסגירת העיתון.
הררי נוסטאלגיה דביקה מובטחים!
הציבור מוזמן.

אגב, בי מובי אחלה סרט. לא מתקרב לקרסוליים של רטטוי, אבל בכל זאת.

תוספת: וכמעט שכחתי, הערב יש פתיחה של תערוכת צילום של שלושה ענקי רוח, פילוסופים אורבאניים, אמנים רב-תחומיים, ארכיטקטים מנטאליים:

סלווין פישוף פיטשון

רן סלווין+אוהד פישוף+אבי פיטשון
תערוכת צילום של שלושה מוסיקאים/אמנים בינתחומיים
פתיחה - יום חמישי 10.04.08 בשעה 20:00
שעות פתיחה - שני עד חמישי 11-19, שישי 11-14
גלריית D&A, יהודה הלוי 57 ת"א-יפו


נכתב על ידי , 10/4/2008 16:45   בקטגוריות פנזינים וכו', אמנות פוליטית, בידור, הערות אישיות, חברה וכלכלה, מגזינים, מוסר, נוסטאלגיה, סחר בנשק, עירוני, עיתונות, פוליטיקה, פולין, קולנוע, קומיקס, קומיקס ישראלי, שיבוש תרבות, תקשורת, תרבות אלטרנטיבית, תרבות, אקטואליה, ביקורת  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של גלנדון ב-11/4/2008 22:37
 



איור לדה מרקר: מתווכי עסקאות הנשק



(לגרסא מוגדלת)

איור לכתבתו של יוסי מלמן.
עמלות מוגזמות למתווכים ושוחד לפקידים ופוליטיקאים הם חלק מסחר הנשק העולמי. משרד הביטחון מנער את חוצנו, התעשיות הביטחוניות בטוחות שאי-אפשר אחרת. ונחשו לאן מגיעים עודפי הנשק של צה"ל? ניחשתם נכון, לשימוש בסיכסוכים במדינות העולם השלישי באפריקה, דרום אמריקה, אסיה.

סוף סוף איור שאני מרוצה ממנו לשם שינוי.
נכתב על ידי , 5/11/2006 15:08   בקטגוריות אקטואליה, ביקורת, צבא, אמנות פוליטית, חברה וכלכלה, משטרה ו"כוחות הביטחון", איור, אשיסנדי, סחר בנשק  
10 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אמיתי סנדי ב-7/11/2006 15:49
 



Avatarכינוי: 

בן: 47

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , אקטואליה ופוליטיקה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאמיתי סנדי אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אמיתי סנדי ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)