לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 


תרבות אלטרנטיבית: קומיקס, מוזיקה, מחאה. לא יומן אישי. אבל אולי אני אגלוש לניו ג'ורנליזם.

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2006    >>
אבגדהוש
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
11/2006

למה לא מוסרי להאמין באלוהים


הכוונה היא לאלוהים כמו שהוא מוכר לנו משלוש הדתות המונותאיסטיות הגדולות, כלומר המקור לחוקי המוסר הנצחיים.

את המאמר הקודם על הפרכת הטענות המוכרות לקיומו של אלוהים הבאתי כאן רק כדי שנוכל לסיים איתן מהר ולעבור הלאה. חשוב היה לי להביא אותן כדי שזה לא יפריע לנו בהמשך, רק כדי לוודא שכולנו נמצאים באותה נקודה בדיון.

עכשיו כשכולנו חכמים, כולנו נבונים וכולנו יודעים שאי אפשר להוכיח את קיומו של אלוהים, נעבור לשלב הבא, שהוא בעצם החשוב יותר:

לא מספיק שאי אפשר להוכיח את קיומו של אלוהים.
חשוב להבין למה לא מוסרי, וגם לא כדאי להאמין בו כמקור הנצחי לחוקי המוסר.

הטיעון הוא די פשוט, בעצם: אם אי אפשר להוכיח את קיומו, אי אפשר להביא אותו כבסיס לחוקי המוסר.
לכן רק אנחנו, בני-האדם, אחראים לחוקים שלנו.
ואם זה המצב, הרי שעלינו לבחון אותם כל העת מחדש, ולוודא שהם תקפים.
כלומר: אסור שיהיו לנו פרות קדושות, ואין כזה דבר חוקים נצחיים.
כל חוק צריך להיות פתוח לדיון מחדש.

מכאן, שהגישה שדוגלת בחוקים נצחיים הינה לא מוסרית, כי היא תביא בהכרח למצב שבו החוקים הופכים ללא רלוונטיים=>לא נכונים=>ללא מוסריים=>פוגעים לרעה ביחידים או קבוצה באוכלוסיה.

אז הגענו לשתי מסקנות:

אם מאמינים באלוהים=מאמינים בחוקים נצחיים.
חוקים נצחיים=לא מוסריים

מכאן ש:
מאמינים באלוהים=לא מוסריים.

יש לציין שלאורך הדורות, כפי שציינו גם חלק מהמגיבים בפוסטים הקודמים בדיון הזה, השתנתה הגישה כלפי חקיקת חוקי הדת והמוסר. בעבר רבנים בהחלט נטלו חירות לעצמם "לפרש מחדש" את דבר האל וכך לשנות חוקים שהיו זקוקים לשינוי. נאמר לי שחז"ל טענו שהחוקים צריכים להקבע ע"י בני האדם. אלא שהבעיה עם מסורת היא, שככל שעובר הזמן היא מתקדשת ומתאבנת. פוסקים רדיקאליים הופכים לקאנוניים.

לכן חשוב להבין שזה לא ממש משנה שאם ממש מתאמצים אפשר לפרש את פסיקות חז"ל או הרמב"ם כך שיתירו מין הומוסקסואלי או להדליק אור בשבת. מספיק לראות כמה קשה הוא המאבק למען העגונות ומסורבות הגט, כדי להבין כמה קשה לפתור בעיות במסגרת הדת.

חשוב להבין שהבסיס הלוגי שעליו נשענת הדת כולה הוא שגוי, לכן לא משנה כמה פילפולים אפשר לפלפל על בסיס הרמב"ם או חז"ל, שאין ספק שהיו עילואים וגאונים. לפני כך וכך מאות שנים.

הבסיס הוא שגוי, אבל זה לא אומר שבכל מגדל האבן הענק של חוקים ומנהגים אין יסודות חיוביים.

בדת היהודית ישנם המון יסודות חיוביים, החל ממערכות של חוקים חברתיים שהקדימו את זמנם באלפי שנים ועד תובנות רגישות מדהימות על תקשורת בינאישית, יחסי אישות וכו וכו.

אין ספק שבבואנו לחשוב על חיינו בכל התחומים, יש לנו המון מה להרוויח מעיון בכתבים השונים של הדת היהודית.

כל עוד אנחנו עושים זאת בצורה ביקורתית וזהירה, כדי לבנות מגדל חדש, שמבוסס הפעם על ההיגיון האנושי.

מגדל שדומה יותר לבניית ארמון בחול רטוב - בכל עת עשויים אגפים שלמים, על כל המגדלים שנבנו עליהם, להתמוטט כליל, ואנחנו צריכים ללמוד להתמודד באורך רוח עם ההרס, לקום, לנער מעלינו את האבק, להתיישב שוב, ולהתחיל לבנות מחדש. לרוב בטפטוף עדין, אבל לפעמים, באין ברירה, גם באגרוף קפוץ.
ומה לעשות, לפעמים נכנס חול לתחת.
נכתב על ידי , 13/11/2006 10:52   בקטגוריות אתאיזם, דת ואמונה, חינוך, פילוסופיה, תרבות  
69 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אמיתי סנדי ב-20/7/2013 02:49
 



ראיון חושפני ומרגש בוינט


אבל עזבו אותכם מכל הויכוחים המשעממים על אלוהים, כי יש לי חדשות חשובות באמת:

פרסמו ראיון עם דימונה בוינט תרבות!!!

אמנם הראיון לא יחדש הרבה לקוראים מסורים של הבלוג הזה, אבל מה זה חשוב. העיקר ששמו הרבה תמונות גדולות ויש תגובות משעשעות, כמו למשל מספר 11.

 

ולחדשות דימונה בהרחבה:


 

סוף סוף העליתי עמוד המוקדש כולו לסדרת "גבירותי ורבותי" באתר דימונה, ויש בו את כל אפשרויות הרכישה האהובות עליכם כל כך - בדואר או אונליין(!) באמצעות כרטיס אשראי ו-PayPal.

חוצמזה נועה ויונתן עשו מבצע חלוקה ענק לחנויות העצמאיות בתל-אביב, וכעת אפשר למצוא את הסדרה החדשה בכל אלה:

 

                     האוזן השלישית,  קינג ג'ורג' פינת שדרות בן-ציון, מול הסנטר.

                     בנימינה              דיזנגוף סנטר, החלק הצפוני, קומה מעל שניצל איילה.

                     קומיקס וירקות    קינג ג'ורג' 40, מדרום לפינת שדרות בן-ציון.

                     קומיקאזה,          ברודצקי 15, במרכז המסחרי, רמת-אביב

                     תולעת ספרים      כיכר רבין, צד מערב.

                     סקצ'בוק             טשרניחובסקי 5

                     ספרים בבזל        בזל 32

                     סיפור פשוט        שבזי 31, נוה-צדק

 

ובירושלים ב:

 

                     האוזן השלישית   עמק רפאים.

                     אוגנדה,             סמטאת אריסטובולוס 4, יוצאת מהלני המלכה ליד רחוב יפו.

 

עד כאן חדשות משמחות. נכון משמח?

בקרוב אחשוב על עוד רעיונות לאיך לשמח אתכם.

נכתב על ידי , 9/11/2006 17:10   בקטגוריות אופטימי, סיפרותי, איור, הוצאת הקומיקס דימונה, עיצוב גרפי, עירוני, קומיקס, קומיקס ישראלי, תרבות  
10 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אמיתי סנדי ב-12/11/2006 08:46
 



הטיעונים המוכרים להוכחת קיומו של אלוהים והפרכתם, חלק ב'


מסתבר שהדיון על אלוהים ממשיך להלהיט את הרוחות.

מסתבר שהתדמית השמאלנית של הקומיקסאים היא חסרת ביסוס - אפילו חילונים המתפלשים בזירמתם בפומבי מתמתחים לדום כשרק עולה שמו, ויוצאים מהארון כאפי איתמים קטנים ומלאי אמונה יוקדת.

 

תראו, אין לי בעיה אם אתם רוצים להאמין באלוהים בדלת אמותיכם - הבעיה מתחילה כשבשמו החרדים מנסים להשתלט באלימות על המרחב הציבורי ומאיימים ברצח.

אני לא חושב שאני כל כך שטוף שנאה (פחד כן), ואגב - כבר הפסקתי מזמן לעשות שינקן מתינוקות של בית רבן.

(אני קונה מוכן באם-פם).

אין לי בעיה שהחרדים יבואו לעשות מצעד גאווה בתל-אביב, ואפילו תפילה המונית בכיכר רבין.

תפילות לא מפריעות לאף אחד (אלא אם כן זה פולסא דנורא, שהיא למעשה איום ברצח).

 

נראה שגלנדון החילוני הגמור אך המאמין באלוהים לא מקדיש מחשבה לאפשרות שהשלב הבא במלחמתם של החרדים, אם לא ייעצרו עכשיו, יהיה לחייב את אשתו לגלח את שיער ראשה ולחבוש פאה.

הוא גם מאמין שהארץ הזאת ניתנה לנו הודות להבטחה אלוהית לאבותינו.

אבל איך נתפשר על הארץ הזאת עם אלה שחולקים אותה איתנו, אם כל סנטימטר בה הוא אדמה קדושה, קדושה הרבה יותר מהחיים עצמם?

 

אבל בואו נחזור למאמר בעניין הפרכת ההוכחות המוכרות לקיומו של אלוהים.

החלק השני של המאמר עוסק בכמה מהטיעונים המודרניים יותר, אלה שלא מנסים להוכיח את קיומו של האל על בסיס היגיון ראציונלי אלא מתבססים על טיעונים של רגשות ותחושות, או לחילופין מנסים להוכיח שכדאי להאמין באלוהים מסיבות של טובה אישית.

חלק מהטיעונים שלהלן הידהדו בתגובות לחלק הראשון, בייחוד טיעון החוויה הדתית אצל גלנדון וצימקאו, טיעון אשר מנופנף בקלילות בשורות הבאות.

 

 


 

 

4. הטיעון על החוויה הדתית     

 

מאז ראשית המאה התשע-עשרה, הלך וירד משקלם וערכם של שלושת הטיעונים הקלאסיים להוכחת קיומו של אלוהים, ובלשונו של ראסל, החלה התדרדרותה האינטלקטואלית של הארגומנטציה התאיסטית. בשלב זה זנחו המאמינים במידה רבה את ניסיונם לספק ראיות לקיומו של אלוהים, ופיתחו טיעונים חדשים להוכחת עמדתם. הטיעון על החוויה הדתית כראיה להוכחת קיומו של אלוהים הוא דוגמא לטיעון שכזה.     

 

חוויה דתית משמעותה שאדם מרגיש את נוכחותה הקרובה של ישות על-טבעית כלשהי, שהיא, בעיניו, אלוהים. לכאורה מובן כי העובדה שאדם מרגיש את נוכחותו הקרובה של אלוהים ומאמין לפיכך בקיומו, אין משמעותה שאלוהים אמנם קיים. אולם על פי הטיעון התאיסטי, תחושות ספונטניות של בני אדם לגבי קיומם של דברים בעולם הינן בדרך כלל נכונות, לדוגמא: התחושה לגבי קיומו של שולחן ביליארד ירוק במרכז החדר, ולכן קרוב לודאי שגם התחושות הספונטניות של המאמינים החווים את קרבתו של אלוהים הינן נכונות.     

    

 

הבעיה הראשונה בטיעון על החוויה הדתית היא שלהבדיל מהדוגמא של שולחן הביליארד, אלוהים אינו אובייקט פומבי שכל בני האדם יכולים לחוש בו, ולכן מתעוררת בעיה: כיצד נוכל לדעת שהתחושה של המאמינים אכן נובעת מכך שאמנם קיים אלוהים מחוץ לדמיונם של המאמינים וכיצד נוכל לדעת בביטחון שתחושתם של המאמינים איננה אלא פרי דמיונם הפרוע, מן הסוג של אשליה, חלום, מחשבות שווא או הזיה?     

 

התחושות של בני אדם הנובעות מחלום, הזיה, סמים משכרים, מחשבות שווא וכו' לגבי דברים הקיימים בעולם הינן בדרך כלל סיפור מבולבל, לא קוהרנטי ובלתי אחיד, זאת להבדיל מתחושות הנובעות מדברים שבאמת קיימים בעולם. התחושות של המאמינים החווים את קיומו של אלוהים משתייכות באופן מובהק לסוג התחושות שמקורן בחלום או הזיה, שכן החוויות הדתיות אינן אחידות וקוהרנטיות, והן משתנות בין הדתות השונות ובין הפלגים השונים ובין המאמינים השונים בכל אחד מהפלגים השונים שבכל אחת מהדתות השונות.     

 

החוויות הדתיות של המאמינים לא רק שונות זו מזו, אלא אף סותרות זו את זו, ועל כן ההסבר הטוב ביותר לחוויה הדתית הוא ההסבר הפסיכולוגי, קרי שמקור התחושות אינו בקיומה של ישות על-טבעית אלא בדמיונם של המאמינים, ובארכיטיפים הטרנסצדנטיים שמנפקת להם תרבותם. אגב, על פי הגיונו של הטיעון על החוויה הדתית, ניתן גם, באותה מידה, להוכיח שהתחושה של בני אדם בדבר אי-קיומו של אלוהים, או התחושה בדבר קיומן של ישויות פנטסטיות, מהווה הוכחה לאי-קיומו של אלוהים ולקיומן של ישויות פנטסטיות במציאות.     

 

 

5. הטיעון המוסרי     

 

הטיעון המוסרי הוא ניסיון להוכיח את קיומו של אלוהים על יסוד הניסיון המוסרי האנושי.     

    

על פי המהדורה העממית של הטיעון המוסרי, אם בני אדם לא היו מאמינים בקיומו של אלוהים הם לא היו מוסריים. ובמלים אחרות: העובדה שבני האדם מוסריים, מוכיחה את קיומו של אלוהים. זהו טיעון חלש. אין כל יסוד לקביעה שאתאיסטים אינם מוסריים או מוסריים פחות מהמאמינים, ואולי ההפך הוא הנכון, אולם גם אם הייתה הוכחה שאתאיסטים פחות מוסריים מהמאמינים, אין בכך כדי לתמוך בקיומו של אלוהים.     

 

על פי הטיעון המוסרי במהדורתו המשופרת, מוסר יכול להיות אובייקטיבי ומוחלט רק אם קיים אלוהים, ומכיוון שהמוסר הוא אובייקטיבי ומוחלט, משמע שקיים אלוהים. מה אפשר לומר על טיעון כזה?

 

הקביעה לפיה המוסר הוא אובייקטיבי ומוחלט רחוקה מלהיות מבוססת.

    

 קיימות תיאוריות נכבדות ביותר על מוסר סובייקטיבי ויחסי, לפיהן הצווים המוסריים הינם תוצר אנושי שהתפתח בתהליך אבולוציוני ביולוגי וחברתי מתמשך ליצירת חיים טובים יותר לבני האדם כיחידים וכחלק מחברה. בתהליך זה עוצב גם המצפון של בני האדם, שהוא בחלקו אינסטינקט שהתפתח באבולוציה ביולוגית, ובחלקו ערך נרכש שהתפתח באבולוציה חברתית ואשר מועבר מדור לדור בחינוך ובתהליכים אוטומטיים של העברה ושמירה על היסודות התרבותיים.     

 

אולם גם אם נניח שהמוסר הוא אובייקטיבי ומוחלט, אין בכך כדי להוכיח את קיומו של אלוהים. ראשית, קיימות תיאוריות נכבדות על מוסר "טבעי", ולפיהן המוסר הוא אובייקטיבי ומוחלט אך אינו מוסבר או נובע מקיומו של אלוהים. שנית, גם אם נוסיף ונניח שמוסר יכול להיות אובייקטיבי ומוחלט רק אם מקורו בישות על-טבעית כלשהי, אין בכך כדי לתמוך בקיומו של אלוהים כהגדרתו ביהדות, הנצרות והאיסלם. כך למשל, טיעון זה תומך בפוליתאיזם באותה מידה בה הוא תומך במונותאיזם.     

 

התפישה התיאולוגית לפיה צווי המוסר מחייבים משום שהם צווים אלוהיים בעייתית ביותר.     

     

לפי תפישה זו האדם הדתי מחויב לציית לצווים מוסריים ממניעים אגואיסטיים ותועלתניים, קרי, למצוא חן בעיני אלוהים, ולהימנע מעונש ולקבל גמול בחיים האלה או בעולם הבא.     

מבחינה זו, תיאוריית המוסר האלוהי לוקה בפגם בסיסי ביותר, שכן לפיה יכולים המאמינים לקבל כמוסרי ציוויים שאין להם כל זיקה נראית לעין לאינטרסים אנושיים. הציוויים המוסריים האלוהיים יכולים להיות אכזריים ובלתי ראציונליים.

 

מאידך, קיימת מסורת ארוכה ומפוארת של הומניסטים, מאפיקורוס דרך ג'ון סטיוארט מיל ועד להומניסטיים בני זמננו, שמתמקדים בקידום הרווחה של האדם וזכויותיו.     

 

בעיה עקרונית נוספת בטיעון בדבר מוסר אלוהי הוא שאין כל דרך אובייקטיבית לברר מהו תוכנו של מוסר זה. בתנ"ך בוודאי שאין פתרון לכל קונפליקט מוסרי ואין לנו מקור מהימן אחר כלשהו ממנו נוכל לקבל תשובה ברורה וחד-משמעית מהם הציוויים האלוהיים וכיצד לנהוג במקרה של ציווים סותרים. לכן תמיד היו ויהיו חילוקי דעות בין דתיים לגבי הפרשנות האלוהית הנכונה, והתוצאה היא שאת התוכן של הציוויים האלוהיים קובעים מנהיגי העדות הדתיות.

 

האם שיטה זו מפיקה תמיד את הציוויים המוסריים ביותר? ההיסטוריה מלמדת  אותנו שלא. די אם נזכיר את מלחמות הדת של הנביא מוחמד וכפיית אמונתו על העמים שנכבשו על ידו על פי חרב, מסעי הצלב של הנצרות, האינקויזציה והמלחמות בין עמי אירופה במאות ה-16 וה-17על רקע דתי.

 

מראשית קיומה של האנושות ועד ימינו לא פסו המלחמות, ההתנגשויות וסכסוכי העמים על בסיס דתי, וזאת בעיקר מפאת הקנאות ואי הסובלנות המתלוות לאמונה הדתית, זאת בשעה שהדתות מתיימרות להביא דווקא ישועה, שלום ושלווה לעולם.     

 

 

6. הטיעונים הפרגמטיים     

 

בלייז פסקל (1623-1662) היה סקפטי לגבי האפשרות להוכיח את קיומו של אלוהים. מאידך, הוא סבר שההכרעה בשאלת קיומו של אלוהים הינה בעלת חשיבות רבה וביקש על כן להראות שקיימות סיבות פרקטיות טובות להאמין באלוהים. טיעונו של פסקל הוא טיעון פרגמטי, או תועלתני, והוא אינו מתיימר להוכיח את קיומו של אלוהים.

 

לגישת פסקל עלינו לשקול זה כנגד זה את הרווח וההפסד שעשויים לנבוע כתוצאה מהימור על כך שאלוהים קיים. אם ההימור מוצלח, הרווח שלנו הוא עצום ואין-סופי שהרי אנו צפויים לזכות בחיי נצח בגן-עדן, ומאידך אם ההימור הוא בלתי מוצלח, לא צפוי להיגרם לנו נזק כלשהו. מצד שני, הימור על כך שאלוהים לא קיים עלול לעלות לנו ביוקר אם יתברר כבלתי מוצלח, שכן אנו     

     

עלולים להיות נדונים לשבת בגיהינום. ושוב, אם יתברר שהימור זה היה דווקא מוצלח, לא     

     

הרווחנו הרבה. איך שלא תסתכל על זה, טוען פסקל, כדאי להמר על כך שאלוהים קיים; זהו ההימור של פסקלWager) Pascal's).     

 

הבעיה היא שפסקל מתייחס בטיעונו לאפשרות אחת בלבד והיא: קיומו של אלוהים המעניק למאמיניו אושר עילאי וחסד שמימי בחיים שלאחר המוות ואשר שולח לאש הגיהינום את הכופרים בו.

 

אולם מה בדבר אפשרויות אחרות, מהן מתעלם פסקל, כגון האפשרות לפיה ההכרעה אם נישלח לגן-עדן או לגיהינום כלל איננה תלויה במעשינו ואמונותינו בעולם הזה; ומה בדבר האפשרות לפיה אלוהים מגלה חיבה דווקא לאתאיסטים וספקנים כנים אחרים     

הנוהגים על פי צו מצפונם ולא על פי האינטרסים התועלתניים שלהם. האלוהים על פי פסקל צריך להיות טיפש ומרושע אם הוא מסתפק בכך שבני האדם יאמינו בו רק מתוך חנופה ואגואיזם.

 

אולם גם אם קיים אלוהים בעל תכונות כאלו, כיצד ניתן לדעת מהן דרישותיו ועל פי איזו שיטה הוא מעוניין שנסגוד לו: הנוצרית? המוסלמית? היהודית הרפורמית? היהודית הקונסרבטיבית?   

 

כיצד נדע, שהרי אם נסגוד לו לפי שיטה השנואה עליו במיוחד, אולי יהיה גורלנו מר עוד יותר מזה של האתאיסטים?     

 

 

טיעונו של פסקל נכשל בכך שהוא אינו מביא בחשבון מכלול שלם של אלטרנטיבות ואפשרויות למעט זו המוצגת על ידו. מה למשל בדבר האפשרות שקיימת ישות על-טבעית מפלצתית שצפויה להעניש בעולם הבא בעינויי תופת את כל מי שמאמין בישות על-טבעית כלשהי, לרבות בה עצמה, ואשר צפויה לזכות בחסדים מופלאים את כל מי שלא יאמין בישות על טבעית כלשהי?     

    

אם ניקח בחשבון גם את האפשרות בדבר קיומה של ישות כזו, נוכל להראות, לשיטתו של פסקל, שהתועלת המרובה ביותר תצמח לנו דווקא אם לא נאמין בישות על טבעית כלשהי.     

 

גם ההנחה של פסקל, לפיה אם נהמר על קיומו של אלוהים ויתברר לנו שטעינו, לא ייגרם לנו נזק כלשהו, איננה חסינה מפני ביקורת. האמונה באלוהים ובישויות על-טבעיות אחרות שאינן קיימות הינה בעייתית ביותר. כך למשל הדבר לגבי שאלת האחריות לפתרון בעיותיהם של בני האנוש.

 

בעוד שאתאיסטים והומניסטים רואים את האדם אחראי בלעדי לפתרון בעיותיהם של בני האנוש, המאמינים באלוהים לעולם יראו את הבעיות האנושיות כאיזה שהוא ביטוי לרצון אלוהי, ולתפישה זו יש כמובן השלכה מהותית על השאלה מהי הדרך לפתור את     

בעיותיהם של בני האנוש.     

 

 

בזכות הטיעון הפרגמטי טען גם האמריקאי וויליאם ג'יימס (1910-1842).

ג'יימס טען שכאשר האינטלקט אינו מסוגל להחליט בשאלה קשה כלשהי, מותר לנו להכריע בשאלה על סמך שיקולים פרגמטיים. בחיבורו המפורסם - The Will to Believe" " - טוען ג'יימס שכזו היא שאלת קיומו של אלוהים, וכי עלינו להאמין באלוהים מכיוון שבחירה כזו תהיה תועלתית יותר מבחינתנו, אולי בגלל שהאמונה תהפוך אותנו למאושרים יותר. קשה להבין למה בדיוק התכוון ג'יימס בטיעוניו. אולם התנאי הבסיסי להחלת הפרגמטיזם, על פי ג'יימס, הוא שהאופציות העומדות לבחירתנו הינן כולן מתקבלות על הדעת - אופציות חיות Live Options)) בלשונו של ג'יימס.

 

אולם הפרגמטיזם אינו מתיימר לחזק את חיותה ותקפותה של האופציה בדבר קיומו של אלוהים, ולשם כך דרושים טיעונים אחרים. וטיעונים כאלו אין, כפי שראינו.     

ובכלל, הגישה לפיה בשאלות אפיסטמולוגיות עלינו לבחור בתשובה שתהפוך אותנו למאושרים יותר הינה בעייתית ביותר. לפי שיטה זו, כדאי לנו למשל להאמין שאנו צפויים לחיות 1,000 שנים.     

 

 

7. התיתכן אמונה בלתי רציונלית בקיומו של אלוהים?     

 

הטיעונים הרציונאליים והפרקטיים להצדקת האמונה באלוהים נכשלו. השלב הבא בהתדרדרות האינטלקטואלית של הארגומנטציה התאיסטית הוא בניסיון להראות שאמונה בקיומו של אלוהים איננה חייבת להתבסס על הגיון, ויכולה להיות אמונה עיוורת (בלתי רציונלית).     

    

יש אף הטוענים, כפי שנראה בהמשך, שאמונה באלוהים שלא על בסיס רציונאלי הינה רציונאלית לחלוטין.     

 

לגישתו של קירקגור, טיעונים רציונאליים וראיות היסטוריות להוכחת קיומו של אלוהים אינם יכולים לספק וודאות במידה הנדרשת לאמונה הדתית, ועל כן הינם בלתי רלבנטיים לחלוטין לגישתו. על פי קירקגור, רק התמסרות רגשית טוטאלית לאלוהים שהיא תוצאה של רצון או החלטה, יכולה שלא להותיר מקום לספקות כלשהם. המאמין, על פי קירקגור, מודע היטב לאפשרות שבני אדם אינטליגנטים עשויים לחשוב שאמונתו איננה עומדת במבחני ההגיון האובייקטיביים, אולם זוהי בדיוק הסיבה מדוע אמונתו איננה מבוססת על יסודות רציונליים אלא על אמונה טהורה.

 

האמונה, על פי גישה זו, היא הדבר הטוב והמוסרי ביותר, וככזו היא איננה ואף לא צריכה להיות מבוססת מבחינה אינטלקטואלית, גם אם היא פרדוכסלית, אבסורדית או עומדת בסתירה לראיות.     

 

קירקגור אינו מוכן להעמיד את אמונתו הדתית העיוורת במבחן הביקורת הרציונאלית. נראה כי האופי העיוור של האמונה הדתית נותן לה איזה ערך מיוחד או סוג של נאצלות בעיניו.     

     

לעתים נראה לנו שיש משהו נאצל בנאמנות עיוורת, כגון למשל במקרה בו אדם מאמין בחפותו של חברו למרות שהראיות מצביעות על אשמתו מעל לכל ספק (הערה: מזכיר לכם משהו? א.ס.). לעתים נראה לנו שיש משהו נאצל גם בפטריוטיות חסרת גבולות. אך נאמנות ופטריוטיות אינם יכולים להיות חסרי גבולות.     

 

אלוהים שמעדיף שהאמונה בו תהיה עיוורת, הוא אלוהים של ספר איוב. איך שלא קוראים והופכים בספר איוב, אלוהים לא יוצא מהסיפור הזה טוב. אמונה עיוורת וטוטלית הינה בעייתית ביותר מבחינה מוסרית.

 

אמונה, שאינה מוכנה להעמיד עצמה למבחני ההגיון והראיות, אינה אלא פנאטיות, שהיא בוודאי איננה הדבר הטוב והמוסרי ביותר, כפי שטוען קירקגור, אלא שורש כל הרע.

 

פרופ' מייקל מרטין, מגדיר את האמונה העיוורת כחוסר אחריות אפיסטמולוגי.

 

הכרה בלגיטימיות של האמונה העיוורת תחייב אותנו להכיר בתוקפן של כל האמונות שיכולים בני אדם להעלות על דעתם, תהיינה אמונות אלו מוזרות, גזעניות או אכזריות ככל שתהיינה.     

 

 

לודוויג וויטגנשטיין (1889-1951) וממשיכי דרכו פיתחו תיזה אחרת להצדקת האמונה באלוהים שלא על יסוד צידוק רציונאלי במשמעותו המקובלת - זהו הפידאיזם הוויטגנשטייני - לפיו השיח הדתי מהווה חלק מאורח חיים כולל, שיש לו כללים ולוגיקה משלו. על פי גישה זו, את השיח הדתי ניתן להבין ולשפוט רק על פי כלליו הוא, וכל ניסיון לכפות עליו סטנדרטים חיצוניים - מדעיים למשל - יהיה בלתי ראוי.

 

מאחר והשיח הדתי הוא משחק שפה עצמאי, הצהרות דתיות, שלא כמו תיזות מדעיות, אינן ניתנות לאימות אמפירי, והדרישה מהן להיות כאלו משקפת חוסר הבנה בסיסי של השיח הדתי. על פי גישה זו של משחק השפה הדתי, הדיבור הדתי הוא רציונאלי לחלוטין כששופטים אותו על פי כלליו, שהם הכללים היחידים לפיהם ניתן לשפוט אותו.     

 

הפידאיזם הוויטגנשטייני בעייתי ביותר.

ראשית, לא ברור מהו הקו המבדיל בין דרך חיים אחת לאחרת, בין משחק שפה אחד לאחר. האם אסטרולוגיה וקריאה בכף היד או בקפה יכולים להיחשב דרך חיים נפרדת שהינה בעלת משחק שפה עצמאי? האם הפרקטיקה של כל קבוצה פוליטית יכולה להיחשב דרך חיים נפרדת? האם לנאצים הייתה דרך חיים נפרדת?     

 

ומה בדבר הדתות השונות והפלגים השונים בכל אחת מהדתות, האם כל אחת מהדתות וכל אחד מהפלגים השונים שבדתות הוא דרך חיים נפרדת? שנית, אם כל אחת מהפרקטיקות הנ"ל הינה דרך חיים נפרדת בעלת סטנדרטים משל עצמה, משמע שאין כל מקום לביקורת חיצונית ולא ניתן לשפוט ולבקר את תוקפה של האסטרולוגיה או של תורת הקריאה בקפה, כמו גם את האידיאולוגיה הנאצית.     

 

ממשיכי דרכו של וויטגנשטיין טענו שמשחק השפה הדתי מספק צידוקים, ראיות והוכחות, אולם לו עצמו אין צידוק, הוא חסר בסיס, בדיוק כשם שהאמונה שלנו שעצמים פיזיים אינם נעלמים סתם כך באוויר היא אמונה חסרת בסיס.

 

אלווין פלנטינגה, תאיסט בן זמננו, טוען שהאמונה באלוהים הינה אמונה בסיסית, במובן המקובל במסדתנות (foundationalism). המסדתנות הינה תפישה אפיסטמולוגית מקובלת למדי, לפיה קיימות אמונות בסיסיות שאין צורך להצדיקן כיוון שהן הבסיס לכל הידיעה שלנו, כגון האמונה שלנו בקיומו של עולם חיצוני לנו. ברור שלא כל אמונה יכולה להיחשב כאמונה בסיסית, והעוסקים במסדתנות מנסים לנסח את הכללים המגדירים אלו אמונות יכולות להיחשב לאמונות בסיסיות. מטרתה המקורית של המסדתנות הייתה לספק כלים ביקורתיים ואובייקטיביים להערכת תוקפן של טענות אפיסטמולוגיות, ולהעמיד בסיס לידיעה שאיננו יחסי או סובייקטיבי.

 

אולם פלנטינגה לוקח את המסדתנות, על כל בעיותיה, והופך אותה על פניה על מנת לעשות בה שימוש להצדקת אמונה בלתי רציונלית בקיומו של אלוהים. גישתו משיגה את התוצאה ההפוכה מזו שביקשה המסדתנות להשיג, שכן לפיה ניתן להצדיק אמונה בסיסית בקיומו של חד-קרן וורוד בלתי נראה שברא את היקום, או בכל מיני וסוגי השיגעונות והטירופים שהדמיון האנושי יכול להמציא.     

 

 

סיכום     

 

סקירה זו מראה שלא נותרו טיעונים רציונאליים להוכחת קיומו של אלוהים, ועיקר המאמץ הפילוסופי נעשה היום בכיוון אחר: להצדיק אמונה בלתי רציונאלית בקיומו של אלוהים. כך עושים ממשיכי דרכו של וויטגנשטיין, וכך עושים אבירי האמונה העיוורת נוסח קירקגור.     

     

אולם דרושה לנו מידה רבה יותר של אחריות אפיסטמולוגית ויושר אינטלקטואלי מכפי שמציעים לנו התאיסטים בטיעוניהם אלה.  
נכתב על ידי , 8/11/2006 19:19   בקטגוריות אקטואליה, ביקורת, אתאיזם, גזענות, דת ואמונה, חברה וכלכלה, חינוך, פילוסופיה, תרבות  
58 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של לי קאו ב-20/11/2006 13:50
 



הטיעונים המוכרים להוכחת קיומו של אלוהים והפרכתם, חלק א'


הקדמה

 

מידי פעם אני משלב פה פוסטים שהם מאמרים שנוגעים לשורשי האידיאולוגיות שמעצבות את תפישת העולם שלי. אז שימו לב, אחד כזה מגיע. אני מזהיר כי זה יהיה כתוב בשפה קצת גבוהה, לא יותר מידי, ולא אני כתבתי.

 

המאמר שמובא להלן נכתב ע"י רן שלום, שיחד עם רון גואטה הקימו את עמותת האתאיסטים בישראל בשנת 1997. רן ורון היו בין הראשונים שהקימו כבר אז אתר אינטרנט, ואם תחפשו בארכיון האינטרנט תוכלו למצוא שרידים של האתר הפרימיטיבי שלהם. הם לא הסתפקו בוירטואליה, והוציאו במימון עצמי שני גיליונות של "אפיקורוס", בטאון התנועה האתאיסטית בישראל.

 

במשך שנות נעוריי התחדדה התפישה האתאיסטית שלי, וניהלתי ויכוחי "האם יש אלוהים" ארוכים וחסרי תוחלת עם שאר העולם. רק כשהייתי בן 21 יצא הגיליון הראשון של אפיקורוס, ובו המאמר הזה, ונתן לי את כל התחמושת שהייתי צריך קודם, מנוסחת בצורה ממוקדת ומוחצת.

 

ברשת קיימים אי אילו אתרים, ואתר חופש לדוגמא הוא אחד הענפים, שמספקים מאמרים רבים בעברית בנושא האתאיסטי ונושאים קרובים. אני מוסיף גם את המאמר הזה, כי הוא ממוקד בשאלת היסוד. אני יודע שלאנשים רבים מהמילייה שלי זה נראה קצת ילדותי, כי את הויכוחים האלה הם עברו כבר בגיל 15. אבל אני מנחש שישנם גם היום בני 15, וגם בני 30 שעדיין לא סגורים על עצמם בנושא הזה.

 

רבים חושבים שהויכוח מיותר, אם בגלל שאי אפשר לשכנע את המשוכנעים, או סתם בגלל שהוא לא רלוונטי לחיי היומיום. אולי הם שוכחים שכל אספקט של חיינו, מנושאי חברה וכלכלה, דרך חינוך, וכמובן הסכסוך בין העמים נגוע בחיידק האלוהים הקטלני.

 

להחלטה בנושא האמונה באלוהים קיימים שני שלבים: הראשון, להבין שאמנם אי אפשר להוכיח שאין אלוהים, אבל גם אי אפשר להוכיח שיש, מה שאומר שגם אם הוא קיים, אין לו כל השפעה על חיינו. השני, להבין למה בכל מקרה לא כדאי, ואפילו לא מוסרי, להאמין באלוהים, לפחות לא בזה המוכר לנו מהדתות המונותאיסטיות הגדולות.

 

המאמר שלפניכם עוסק בשלב הראשון. הוא קצת ארוך לפוסט אז אני אחלק אותו לשני חלקים.

כרגיל, אשמח לקרוא את תגובותיכם ואף להתנצח אתכם, אבל אם אתם משמיצים אותי, אל תצפו שאני אענה בנימוס.

 

 

מבוא     

 

 על פי שלוש הדתות המונותאיסטיות, אלוהים הוא בורא העולם ומקיימו, הוא חופשי וחסר גוף, כל-יכול, יודע-כל, מוסרי ומיטיב, נצחי, אינסופי וראוי לסגידה. המאמץ התיאולוגי להוכחת קיומה של ישות העונה לתיאור המחמיא הנ"ל נמשך מאז ראשית ימיה של הפילוסופיה המערבית. במאמר שלפניכם מובאת סקירה של הטיעונים הפילוסופיים העיקריים שהועלו על ידי מאמינים בניסיון להוכיח את קיומו של אלוהים.     

 

סקירה זו מראה שהויכוח בשאלת קיומו של אלוהים התפתח והתקדם, במובן זה שטיעונים שהיו מאד מקובלים ונחשבו למשכנעים בעבר, נחשבים כיום לבלתי תקפים לחלוטין. בעבר היו שלושה טיעונים אינטלקטואליים עיקריים לקיומו של אלוהים: הטיעון האונטולוגי, הטיעון הקוסמולוגי והטיעון מהתכנון, שהיום כבר לא נחשבים לטיעונים רציניים, ובמקומם נאלצו המאמינים לפתח טיעונים חדשים. כך למשל, ב"בקורת התבונה הטהורה" פטר אותנו עמנואל קאנט משלושת הטיעונים הקלאסיים הנ"ל, אולם מיד המציא טיעון חדש שהוא מעין הטפת מוסר מעורפלת בזכות קיומו של אלוהים. ברטנרד ראסל, אתאיסט מוצהר ומגדולי     

הפילוסופים של המאה העשרים, הגדיר את השינוי בארגומנטציה התאיסטית כהתדרדרות אינטלקטואלית.     

 

בישראל של שנת 1997, קיימים עדיין רבים המאמינים שניתן להוכיח את קיומו של אלוהים על יסוד ראיות וטיעונים רציונאליים. מחזירים בתשובה המנהלים מסעות התעוררות וכנסים באצטדיונים, מתיימרים להוכיח את קיומו של אלוהים על יסוד הטיעונים הפילוסופיים הקלאסיים שהופרכו מזמן, כגון הטיעון מהתכנון. הרצאות "פילוסופיות" אלו, ניתנות בפני ציבור שאינו מצויד בכלים הדרושים להפרכת הטיעונים. מצד שני, חילונים המצוידים בכלים כאלו מעדיפים שלא להשתתף בויכוח, ובכך הם תורמים, במודע או שלא במודע, להתדרדרותה האינטלקטואלית של החברה הישראלית.     

 

 

1. הטיעון האונטולוגי     

 

הטיעון האונטולוגי הוא ניסיון להוכיח את קיומו של אלוהים על יסוד ניתוח הקונספציה של אלוהים והתכונות המיוחסות לו על פי הגדרה. זהו טיעון א-פריורי שאינו נשען על ראיות או ניסיון כלשהו שיש לנו לגבי היקום והתנהגותו. היסטורית, הטיעון האונטולוגי הוצג לראשונה על ידי אנסלם, איש המאה השלוש-עשרה, ולאחר מכן על ידי דיקארט ואחרים.     

 

נקודת המוצא של אנסלם היא בפסוק "...אמר נבל בלבו, אין אלוהים" (תהילים, פרק יד', א'), וזהו טיעונו: אלוהים על פי הגדרה הוא ישות שלא ניתן להעלות על הדעת שום דבר אדיר ממנה.    

 

אפילו נבל מבין שזו המשמעות של אלוהים, ולכן, ישות כזו קיימת לפחות במוחו של הנבל, אולם הנבל חושב שישות כזו קיימת רק במוחו אך לא במציאות עצמה, בעוד שלמעשה ניתן להעלות על הדעת ישות אדירה ממנה, היא ישות שקיימת במציאות ולא רק במוחו של הנבל. על כן, המחשבה של הנבל (האתאיסט) איננה עקבית וסותרת את עצמה.     

 

דיקארט (1596-1650), פיתח אף הוא טיעון אונטולוגי. לטענתו, לא ניתן לחשוב על ישות מושלמת שהיא חסרת קיום; הקיום הוא אחת התכונות של ישות מושלמת, ולכן, טען דיקארט, מכיוון שאני חושב על אלוהים כישות מושלמת, משמע שישות כזו קיימת.     

 

שופנהאור (1788-1860), אתאיסט מוצהר, כתב שבאור יום ובהעדר דעה מוקדמת, הטיעון האונטולוגי נראה כמו בדיחה מקסימה.

 

ב"ביקורת התבונה הטהורה" פטר אותנו עמנואל קאנט (1724-1804) מהטיעון האונטולוגי. טענתו של דיקארט הייתה שבמשפט "אלוהים לא קיים" יש סתירה פנימית כיוון שעל פי הגדרה המושג אלוהים כולל את קיומו כחלק ממשמעותו.    

ביקורתו המפורסמת של קאנט על הטיעון האונטולוגי היא שהקיום אינו יכול להיחשב לתואר (פרדיקט) של האובייקט. קאנט הבחין בין שאלת קיומו של אובייקט לבין השאלה אלו תארים ניתן לייחס לו. עצם העובדה שאנו מסוגלים להעלות בדמיוננו אובייקט בעל תכונות מסוימות ובכך ליצור אידיאה של אובייקט כזה, לא מספיקה על מנת להסיק את קיומו של אובייקט כזה במציאות. בכדי להחליט בדבר קיומו של אובייקט כלשהו, עלינו לצאת מגדר ההגדרה של אותו אובייקט, ואם נעשה זאת נוכל לראות שלא ניתן אמנם לטעון שאלוהים שאחת מתכונותיו היא קיום אינו קיים במציאות, אולם בוודאי שניתן לטעון שלא קיים אלוהים כזה שאחת מתכונותיו היא קיום. ועוד בעניין זה, בלשונו של קאנט: "אלוהים הוא כל-יכול - זהו משפט הכרחי. את כל-היכולת אין בידכם לבטל, כשאתם מניחים אלוהות, כלומר, עצם אין-סופי, שמושגו זהה עם מושג כול-היכולת. אך, אם אתם אומרים: אלוהים איננו - הרי אין נתונה כול-יכולת, כשם שאין נתון נשוא אחר מבין נשואיו; כי הם כולם מבוטלים כאחת עם הנושא     

ורעיון זה אין מתגלית בו סתירה כלשהי."     

 

גם בטיעון של אנסלם יש כמובן קפיצה בלתי מוסברת, בין הקביעה שנבל תופש במוחו ישות שלא ניתן לתפוש אדירה ממנה, לבין הקביעה שישות כזו אכן קיימת במוחו של הנבל. הבעיה בטיעון של אנסלם, כמו בטיעון של דיקארט, היא חוסר תקפותו של כל ניסיון לפתח ולהציג מציאות קונקרטית רק על יסוד הגדרה או קונספציה כלשהי. אכן, הנבל יכול לתפוש במוחו ישות שקיימת במציאות שלא ניתן לתפוש אדירה ממנה, אולם מכאן ועד למסקנה כי ישות כזו אמנם קיימת במציאות המרחק הוא רב. לפי שיטתו של אנסלם ניתן להוכיח גם את קיומו במציאות של חד-קרן וורוד בלתי נראה, שהרי ניתן להגדירו כישות שהקיום הוא אחת מתכונותיה.     

האם ניתן לטעון ברצינות שעל ידי הגדרה כזו ניתן להוכיח את קיומה של ישות כזו במציאות?

 

קאנט מסכם:     

"לאמור, עמל-שווא הוא כל הטורח בעניין הראיה האונטולוגית (הקארטזיאנית), הבאה להוכיח מציאות של ישות עליונה מתוך מושגים, והאדם לא יתעשר בהבנתו על-ידי אידיאות בלבד, כשם שסוחר לא יעשיר את רכושו, אם ירצה, לשם תיקון מעמדו, להוסיף אילו אפסים לחשבון קופתו."     

 

 

 

2. הטיעון הקוסמולוגי     

 

חוסר תקפותו של הטיעון האונטולוגי, חייב מאמינים לפתח טיעון הנשען על ראיות וניסיון שיש לנו לגבי היקום והתנהגותו. כאן אנו מגיעים לטיעון הקוסמולוגי להוכחת קיומו של אלוהים, שביסודו הטענה שאלוהים הוא בהכרח הסיבה הראשונית של היקום.

 

פילוסופים רבים פיתחו ורסיות שונות של הטיעון הקוסמולוגי, ונראה כי זהו גם הטיעון הפופולארי להצדקת האמונה באלוהים בקרב מאמינים שאינם פילוסופים מקצועיים.

 

הטיעון הקוסמולוגי הבסיסי של תומס אקווינס (1225- 1274~) הוא זה: לכל מה שאנו מכירים יש סיבה, אך לא תיתכן שרשרת סיבתית אין סופית, כך שחייבת להיות סיבה ראשונית (שאין סיבה אחרת לקיומה), והסיבה הראשונית הזו היא בהכרח אלוהים.     

 

הטיעון הקוסמולוגי נראה משכנע במבט ראשון, אך עיון נוסף בו חושף את חולשתו. ראשית, הטיעון הקוסמולוגי מניח שלא תיתכן שרשרת סיבתית אין סופית, אך לא ברור מה עומד ביסוד הנחה זו, שהרי אנו לא מכירים סיבה ראשונית שאין סיבה אחרת לקיומה. ההנחה בדבר קיומה של סיבה ראשונית איננה מעוגנת בניסיון החיים שלנו ואיננה א-פריורית או מובנת מאליה כפי שאנשים נוטים לפעמים לחשוב.     

 

אך הכשל הבסיסי בטיעון הקוסמולוגי נעוץ בחוסר עקביותו: אם לא יכולה להיות סיבה שאין סיבה קודמת לה, הרי שגם לאלוהים חייבת להיות סיבה קודמת. מאידך, אם אלוהים יכול להיות הסיבה הראשונית שאין סיבה אחרת הקודמת לה, מדוע לא יוכל גם היקום להיות קיים בלי שתהיה סיבה קודמת לו?     

 

בעיה נוספת בטיעון הקוסמולוגי היא שגם אם נשתכנע שקיימת סיבה ראשונית שאין סיבה אחרת לקיומה, לא נוכל עדיין לגזור ולהסיק את מהותה של אותה סיבה ראשונית, ובוודאי שלא יהיה לנו שום יסוד לקבוע שהסיבה הראשונית הזו היא אלוהים כמשמעותו בדתות המונותאיסטיות, כלומר נצחי, כל-יכול, יודע-כל, ראוי לסגידה וכיו"ב. הסיבה הראשונית הזו, יכולה הייתה להיות באותה מידה ישות מרושעת או היקום עצמו. גם חד-קרן וורוד בלתי נראה שמת לפני 8 מיליארד שנה יכול היה להיות הסיבה הראשונית.     

 

לאחרונה נטען שממצאיה של הפיסיקה המודרנית לפיהם ליקום הייתה התחלה מוחלטת לפני 15-10 מיליארד שנים, תומכים בטענה שבהכרח קיימת סיבה ראשונית. אלא שגם טענה זו אינה חסינה בפני ביקורת. ראשית, המדע מכיר באפשרות שתימצא תיאוריה שתוכל להראות ולהסביר תופעות שאירעו אף לפני מה שנחשב כיום לנקודת תחילתו של היקום. מעבר לכך, על פי תיאוריות מדעיות עכשוויות, בהחלט יתכן שהמפץ הגדול לא נבע מסיבה כלשהי, זאת בניגוד לטענה שהיקום לא יכול היה להתחיל להתקיים סתם כך ללא סיבה.

סטיבן הוקינג, ב"קיצור תולדות הזמן", מציג את תיאוריית העדר הגבולות שפיתח, לפיה יכול מרחב הזמן להיות סופי בתחומו, ובכל זאת לא יהיו לו ייחודיות היווצרות גבול או קצה. על פי תיאוריה זו, היקום "לא יהיה יקום נברא ולא יקום העתיד להיהרס. הוא פשוט יהיה". הוקינג סבור שלרעיון שהמרחב והזמן עשויים ליצור משטח סגור ללא גבולות יש השלכות עמוקות על התפקיד שממלא אלוהים בענייני היקום. "אם היקום מוכל בעצמו בשלמות, ללא גבולות או קצוות, אין לו התחלה ואין לו סוף: הוא פשוט ישנו. מהו אפוא מקומו של הבורא?".     

 

ומעבר לכל זה, גם אם נניח שאכן קיימת סיבה ראשונית ליקום שאין סיבה קודמת לה, והנחה זו מוטלת כאמור בספק, נותרת על כנה וללא מענה השאלה מדוע הסיבה הראשונית הזו חייבת להיות דווקא אלוהים במשמעותו המקובלת של מושג זה?     

 

 

 

3. הטיעון מהתכנון The Argument of Design))   

 

על פי הטיעון מהתכנון, הסדר המופלא בטבע מעיד על שכל שתכנן אותו, שכן אין יד המקרה יכולה להסביר סדר כה מושלם, כפי שסברו האטומיסטים האפיקוראים.

 

הטיעון מהתכנון הוא טיעון עתיק, וגרסאות מוקדמות שלו נמצאו כבר בכתביו של אפלטון. כשקיקרו כתב במאה הראשונה לפני הספירה את חיבורו על טבע האלים, אשר ערוך בצורה של דיאלוג בין שלושה מתווכחים המייצגים שלוש גישות תיאולוגיות שונות, הטיעונים בעד ונגד הסקת קיומו של האל מתוך הסדר והתכליתיות בעולם כבר היו ידועים ונפוצים.

 

תומס אקווינס עשה אף הוא שימוש בטיעון מהתכנון: "אין התכליתיות שבטבע יכולה להיות יד המקרה העיוור. אין עולם ללא אל, כשם שאין חץ עף למטרה ללא קשת."     

 

לשיאו הגיע הטיעון מהתכנון באנגליה במאות השבע-עשרה והשמונה-עשרה, כאשר נדמה היה שמדעי הטבע מספקים ראיות עשירות לקיומה של פעילות תכנונית. שלושה עיקרים הרשימו את משכילי התקופה: היקום בכללו ובמיוחד מערכת השמש כפי שתוארה על פי תיאוריית הכבידה של ניוטון; המבנה של צמחים ובעלי חיים ובמיוחד המבנה של אורגניזמים ספציפיים כגון העין; וההתפזרות של הצמחים ובעלי החיים השונים על פני כדור הארץ באזורי האקלים השונים שאפשרה לכל המינים והזנים של הצמחים ובעלי החיים לשגשג.     

 

העין, כשיא הארגון במישור האנטומי מצד אחד, והשעון כשיא הארגון המכאני מצד שני, היו המודלים של הטיעון מהתכנון. לא ניתן להסביר את קיומם אלא במונחים של כוונת מכוון.     

     

אולם, כפי שנראה מיד, סמוך לאחר פריחתו, ספג הטיעון מהתכנון מכה ניצחת, תחילה מהכיוון הפילוסופי - בעיקר על ידי דיויד יום - ולאחר מכן מהכיוון מדעי, על ידי תיאוריית האבולוציה של צ'רלס דארווין.     

 

חיבורו המופתי של דיויד יום (1776-1711) "דיאלוגים על הדת הטבעית", נחשב לאחת המסות המבריקות והמעמיקות שנכתבו בפילוסופיה של הדת. מהדיאלוגים ומכתבים אחרים של יום, ניתן במידה רבה של בטחון לקבוע שיום היה אתאיסט, או לכל הפחות ספקן קיצוני או דאיסט. ליום היו סיבות טובות להסוות ולטשטש את דעותיו בענייני דת בהתחשב בתקופה ובחברה הסקוטית הקאלווניסטית שבה חי. יום לא העז לפרסם את הדיאלוגים בתקופת חייו, ועל פי צוואתו פורסם החיבור רק בשנת 1779, שלוש שנים לאחר מותו. הצורך להסוות את עמדותיו, תרם בוודאי גם להחלטתו של יום לבנות את חיבורו על פי הדגם של קיקרו, בצורה של דיאלוג בין שלושה מתווכחים המייצגים שלוש גישות תיאולוגיות שונות. המתווכחים בדיאלוגים, הם קליאנתס, שהוא "המאמין המתוחכם" הטוען בזכות הטיעון מהתכנון; דמיאה, המחזיק באמונה עיוורת, ופילון, שהוא הספקן הטוען כנגד הטיעון מהתכנון. את עמדותיו של יום בויכוח מייצג פילון.     

 

 

וכך מציג קליאנתס בפני חבריו את תמצית הטיעון מהתכנון:     

 

"התבונן בעולם סביבך; התבונן בכללו של עולם ובכל חלק הימנו; ותמצא שאין הוא אלא מכונה גדולה אחת, המחולקת למספר אין-סופי של מכונות קטנות... כל המכונות השונות הללו, ואף חלקיהן המזעריים ביותר, מותאמות זו לזו בדייקנות המעוררת הערצה בלב כל האנשים אשר אי-פעם התבוננו בהן. התיאום המופלא של אמצעים לתכליות, המצוי בטבע כולו, דומה במדויק, הגם שהוא עולה עליו בהרבה, לתיאום המצוי ביצירות פרי ההמצאה האנושית, פרי התכנון, המחשבה, החכמה והשכל האנושיים. מאחר שהתוצאות דומות אלו לאלו, באים אנו ומסיקים, על פי כל כללי האנלוגיה, שגם הסיבות דומות, וכי יוצר העולם דומה באיזה אופן שהוא לרוחו של אדם, הגם שכשריו גדולים יותר, הכל לפי עוצם המפעל אשר ביצע. על ידי טיעון אפוסטריורי זה, ורק על ידי טיעון שכזה, מוכיחים אנו בבת אחת גם את מציאותו של האלוהים וגם שהוא דומה לרוח האדם ולשכלו.     

 

לעומת זאת, פילון מראה לחבריו שהאנלוגיה בין היצירה האנושית ליצירה בטבע הינה קלושה ורחוקה. כשאנו רואים בית אנו מניחים בצדק שקיים היה אדריכל או בנאי, משום שזה בדיוק אותו סוג של תוצאה, אשר ניסיון החיים למדנו, שהיא באה מאותו סוג של סיבה. מסקנה זו תואמת את העיקרון המקובל עלינו, שסיבות דומות מוכיחות תוצאות דומות ותוצאות דומות - סיבות דומות.   

 

יש לנו ניסיון לגבי בתים ומכונות, אך אין לנו כל ניסיון לגבי עולמות אחרים, ובכדי להסיק את קיומו של האל מתוך הסדר שבעולם, בהכרח עלינו להכיר תחילה יקומים אחרים. אך היקום הוא ייחודי, בודד, ללא הקבל או דמיון לשום דבר אחר שאנו מכירים. חוסר הדמיון שבין היקום למכונה או לבית הוא כה בולט, עד שלכל היותר יש מקום, אם בכלל, להשערה או לניחוש, אך לא לאנלוגיה.      

 

 

מעבר לחולשתה של עצם האנלוגיה, הרי שיישום עקבי שלה בהכרח מוביל למסקנות בלתי אפשריות מנקודת ראותו של התאיסט. כך למשל, על פי האנלוגיה האל אינו חייב להיות כל יכול, נצחי, מושלם ונקי מכל שגיאה או טעות, כשם שלאדריכלים ובנאים של בתים ומכונות אין את התכונות הללו. ולא ניתן גם להסיק שהאל הוא בהכרח אחד ויחיד, שהרי מספר רב של אנשים מתאחדים על מנת לבנות בית או אנייה, כך שהאנלוגיה תומכת בפוליתאיזם, ולאו דווקא במונותאיזם. ועוד: מכונות מיוצרות על ידי בני אדם שיש להם גוף, ואם כך אזי גם לאלוהים צריך להיות גוף. מי שמתבסס על אנלוגיה זו, מסוגל אולי לקבוע או לשער, כי היקום נוצר אי-פעם ממשהו הדומה לכוונה, אך מעבר לעמדה זו אין הוא יכול לקבוע בוודאות שום דבר מסוים, ולאחר זאת לא נשאר לו אלא לקבוע כל עניין בתיאולוגיה שלו מתוך חופש גמור של דמיון והשערה. מכוון היקום יכול להיות על כן חד-קרן וורוד בלתי נראה או "עכביש אין סופי, אשר טווה את כל החומר המורכב הזה ממעיו", כפי שמציע פילון לחבריו.     

 

תשובתו הטבעית של התאיסט לטענות הנ"ל בדבר המסקנות הבלתי אפשריות אליהן מובילה האנלוגיה, תהא מן הסתם שאין מה להשוות בין השכל האנושי לבין השכל האלוהי, שכן יכולתו של האחרון עולה על זה של קודמו לאין שיעור, ואין מקום ליישם את האנלוגיה באופן בו היא מוצגת בביקורת. אך תשובה זו מצביעה על חולשתו של הטיעון, שהרי ככל שמרחיקים אנו את מתכנן היקום מהמתכנן האנושי, כך מחלישים אנו את תוקפה של האנלוגיה.     

 

 

ב"בקורת התבונה הטהורה" הצביע קאנט על בעיה מהותית נוספת בטיעון מהתכנון:     

מתכננים אנושיים אינם יוצרים את חומר הגלם המשמש אותם לצורך בניית בתים, מכונות ואניות, אלא מעבדים את החומר הקיים לצורכיהם, ולפיכך התכליתיות והסדר היפה של מוסדות הטבע הרבים יכולים להוכיח לכל היותר את קיומו של אדריכל-העולם שהיה תמיד מוגבל מאד על ידי כושרו ותכונותיו של החומר שהוא מעבדו, אך בוודאי שלא את קיומו של בורא-העולם אשר יצר את החומר, שהכול כפוף לאידיאה שלו. הוכחה כזו בוודאי שלא תספיק להוכיח את קיומו של אלוהים.     

 

ובנוסף לכך, הטיעון מהתכנון לוקה בבעיה בסיסית דומה לזו שבה לוקה הטיעון הקוסמולוגי. אם אנו מסיקים קיומו של מכוון מקיומו של סדר מופלא בטבע שאינו יכול לכאורה להיות תוצאה של יד המקרה, מדוע יהיה עלינו להניח שאותו מכוון - אלוהים - שהוא בוודאי ישות מופלאה פי כמה וכמה מהיקום עצמו, אינו פרי של תכנון על ידי מתכנן אחר, מעין סופר-אלוהים שכזה, שאף הוא כשלעצמו פרי תכנון של מתכנן אחר, וכן הלאה.     

 

בבסיס הטיעון מהתכנון מונחת ההנחה שקיימים בטבע סימנים לקיומו של מתכנן ומעצב, כלומר סימנים לכך שהסדר המופלא אינו תוצאה של יד המקרה. כפי שצוין, משכילי התקופה התפעלו מאד מהמבנה של צמחים ובעלי חיים, ובעיקר מהמבנה של אורגנזמיים ספציפיים כגון העין האנושית, אשר המבנה שלה מהווה מופת להתאמה מושלמת של אמצעים לתכליות, הפך אותה למודל המוביל של הטיעון מהתכנון. כמו כן, התפזרותם של הצמחים ובעלי החיים השונים באזורי האקלים השונים על פני כדור הארץ, באופן המאפשר לכל המינים והזנים של הצמחים ובעלי החיים לשגשג, אף היא היוותה ראייה לתכנון וסדר מופלא.     

   

 

והנה, ההנחה ההכרחית הזו, שהסדר המופלא המתגלה בטבע אינו יכול להיות תוצאה של יד המקרה, ספגה מכה קשה ולמעשה הופרכה על ידי תיאוריית האבולוציה של צ'רלס דארווין.     

 

תיאוריית האבולוציה מספקת הסבר מפורט ומשכנע כיצד ומדוע נוצרו והתפזרו הצמחים ובעלי החיים כפי שנוצרו והתפזרו, והסבר משכנע זה מחזק אותה ונותן לה עדיפות על פני כל תיאוריה אלטרנטיבית שחסר בה הסבר כזה, כגון התיאוריה הפשטנית שהדברים נוצרו כפי שנוצרו במעשה בריאה אלוהי חד-פעמי. אין פלא איפוא, שהממסד הדתי עושה כל שביכולתו על מנת להילחם בתיאוריית האבולוציה, ורואה בה איום על עצם קיומו.     

 

עד כאן להפעם, נתראה בחלק השני!

 

נכתב על ידי , 7/11/2006 16:48   בקטגוריות אקטואליה, ביקורת, חברה וכלכלה, חינוך, תרבות, אתאיזם, פילוסופיה, דת ואמונה  
80 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אמיתי סנדי ב-23/2/2010 00:29
 



איור לדה מרקר: מתווכי עסקאות הנשק



(לגרסא מוגדלת)

איור לכתבתו של יוסי מלמן.
עמלות מוגזמות למתווכים ושוחד לפקידים ופוליטיקאים הם חלק מסחר הנשק העולמי. משרד הביטחון מנער את חוצנו, התעשיות הביטחוניות בטוחות שאי-אפשר אחרת. ונחשו לאן מגיעים עודפי הנשק של צה"ל? ניחשתם נכון, לשימוש בסיכסוכים במדינות העולם השלישי באפריקה, דרום אמריקה, אסיה.

סוף סוף איור שאני מרוצה ממנו לשם שינוי.
נכתב על ידי , 5/11/2006 15:08   בקטגוריות אקטואליה, ביקורת, צבא, אמנות פוליטית, חברה וכלכלה, משטרה ו"כוחות הביטחון", איור, אשיסנדי, סחר בנשק  
10 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אמיתי סנדי ב-7/11/2006 15:49
 



סטריפ קומיקס קצר #1




נכתב על ידי , 4/11/2006 00:48   בקטגוריות קומיקס, קומיקס ישראלי, אופטימי  
22 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של גלנדון ב-7/11/2006 23:21
 



לדף הקודם    לדף הבא
דפים:  

Avatarכינוי: 

בן: 47

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , אקטואליה ופוליטיקה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאמיתי סנדי אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אמיתי סנדי ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)