בניגוד לשנה האחרונה, בה למדתי בעיקר את קורסי "תעודת הוראה" המשמימים מאוד, בשנה הקרובה יש לי 5 קורסים בתואר השני, ורובם נשמעים יאמי יאמי (ליתר דיוק יש לי 8 קורסים אבל 6 מתוכם הם שני קורסים סמסטריאלים עוקבים והם נחשבים כקורס אחד למרות שתאורטית יש אופציה לקחת רק אחד מהם, פשוט כל הקטע של קורס שהוא סמסטריאלי ולא שנתי זה משהו די חדש במחלקה לספרות משווה), אז אלה הם השמות:
מבנה הטקסט האמנותי הקצר
בקורס יילמדו יצירות מתחום ספרות הפולקלור של המאות ה17- וה18- תוך עיסוק ברקע התיאורטי, ההיסטוריוגרפי והמתודולוגי של החומר הנלמד.
ספרות פולקלור של המאות ה-17 וה-18
ספרות אירופה בתקופת האורות (מאות ה17-18 איטליה וצרפת)
מונטסקיה, וולטיר, אלפיארי, פאריני
והמשכו:
ספרות אירופה בתקופת האורות (מאות ה17-18 אנגליה וספרד)
אלכסנדר פופ,ג'ונתן סוויפט,דניאל דפו,ניקולס דה מוראטין
מן השירה הסימבוליסטית עד לשירה המודרנית (מומלץ לתעודת הוראה)
הקורס יעסוק בנוכחותה של יצירת בודלר בכללותה (שירה וביקורת) בשירתו של ת.ס. אליוט ובמסכתו הביקורתית. מדובר על השפעות מבחינת דרכי עיצוב והשקפות אסתטיות. במסגרת הדיונים על ההשפעות והזיקות ננתח את דרך עיצובם של המיתוסים, במיוחד המיתוס של העיר המודרנית והתהליכים הרוחניים הפואטיים המשתמעים מאותן דרכי עיצוב.
יחסי גומלין בין ספרות לפילוסופיה:עידן האורות
הקורס יבחן את יחסי הגומלין בין הטקסט הספרותי לטקסט הפילוסופי. השאלות המרכזיות לדיון הן: מקור ההפרדה בין שירה לבין פילוסופיה השימוש של פילוסופים בכתיבה ספרותית, השימוש של יוצרים ספרותיים במערכות פילוסופיות, ביקורת ספרותית ופרשנות פילוסופית, טקסט רטורי וטקסט דיאלקטי, השפה הספרותית והשפה הפילוסופית, האפקט על הקורא, וכן יחס המיתוס ללוגוס. הקורס יכלול את השלבים הבאים: 1) סקירה היסטורית של יחסי הגומלין למן העת העתיקה ועד ימינו; 2) עיון בסוגיות תיאורטיות הכרוכות בשאלת יחסי הגומלין; 3) התמקדות בטקסטים מן המאה ה17 וה 18 ובהשפעותיהם. כאן ייבחנו יחסי הספרות והפילוסופיה בעידן האורות בזיקה לזרמי הרציונליזם והאמפיריציזם.
ניטשה,צ'ואנג-טסה,לאו-טסה,ר' נחמן מברסלב
ואחרון אחרון חביב
שורשיו ומורשתו של קפקא בספרות המערבית
הרגשת האיום האקזיסטנציאלי והפחד הקיומי (הקפקאי) של האדם מופיע כבר לפני קפקא. מאז תקופת הרומנטיקה, ובמיוחד ברומנטיקה הגרמנית. נרד אל שורשו של קפקא ונחקור סיפורים של תקופת הרומנטיקה,כגון: לודוג טיק ("אקברט בהיר השיער"),א.ת.א.הופמן("איש החול"). נעסוק בספורים קצרים וברומן אחד ("המשפט")מאת פרנץ קפקא עצמו,ונעקוב אחרי השפעתו המשמעותית של קפקא על הספרות המערבית, ג.גרסיה מרקס (סיפורים),ח.ל.בורחס ("הספריה בבבל","ההגרלה בבבל" וסיפורים נוספים) סמואל בקט("מחכים לגודו").
לודויג טיק,א.ת.א.הופמן,פ.קפקא,ג.גרסיה מרקס,ח.ל.בורחס,ס.בקט
הקורס על בודליר והקורס על עידן האורות הם עם מרצים שדורשים המון ומלמדים המון, מהקורסים שאת מזיעה בהם ומקללת תוך כדי אבל יוצאת מהשיעור עם אור בעיניים והמון ידע, הקורס על הטקסט הקצר אמור להיות קליל (אמרו לי שיש שם הרבה מתואר ראשון שנה ראשונה, אז כמה קשה זה כבר יכול להיות?) ולשבור לי את הכבדות, ואת שני הקורסים האחרים מלמדים מרצים שחדשים לי (אחד חדש לגמרי במחלקה), בקיצור - עושה רושם שהולכת להיות לי שנה ממש מעניינת!!!