הרבה פעמים חשיבותן של פעמים ראשונות נודעת רק בדיעבד, כשכבר יודעים
את מקומם של החוויה או האדם שמדובר בו (כמו בקריאת הזיכרונות של סימון דה בובואר,
יש איזה רגע שהיא רואה סטודנט, חבר-של-חבר, יושב על החלון... וכשמתברר ששמו
ז'אן-פול סארטר, הקוראים כבר יודעים שזה חשוב).
אבל יש רגעים שיודעים תוך כדי, ובדרך כלל דרכי הנפתלת לומר את זה
לעצמי היא: שימי לב, זה רגע שבעתיד את תראי בו רגע מכונן.
אחד כזה היה לי בגיל כמעט-שש-עשרה, באוטו של החבר שלי, שהיה מוזיקאי
והכיר לי המון מוזיקה חשובה לי עד היום. יש מוזיקות שקשורות לאדם מסוים, ויש שירים
שנהיה עצוב לשמוע אחרי שנפרדים, אבל לפעמים מישהו פותח לך דלת אל משהו שהוא פשוט
שלך. וכך היה לי יום אחד כשהוא הכניס איזו קסטה לטייפ, וברגע ששמעתי את הקול של
הזמר שאלתי, בדחיפות של עניין שנוגע לי מאוד: "מי זה?"
התשובה רק חיזקה את המשיכה שלי, מכיוון שהאיש שלצדי עניין אותי וגם הערכתי
אותו כמוזיקאי. הוא אמר: "זה האיש שהשפיע יותר מכול על השירה שלי." והוא
אמר שני שמות שהיה לי קשה בהתחלה לקלוט אותם ואת היחס ביניהם: איאן אנדרסון,
וג'תרו טול.
רגע רגע אמרתי לו, איאן אנדרסון או ג'תרו טול?
אז הוא הסביר, שהאיש הוא איאן אנדרסון וג'תרו טול הוא שם הלהקה, אבל
בעצם אין הרבה הבדל, כי הוא מנגן כמעט בכל הכלים בעצמו, וכותב את כל המילים
והלחנים.
ומה שנראה לי היום יפה באותה חוויה הוא שלא פגשתי את איאן במיטבו. הביצוע
היה בהופעה חיה והקול שלו היה עייף. אבל יש משהו בלפגוש את מי שיהיה אהבה גדולה
דווקא לא ביום הכי טוב שלו... כי המהות שלו בכל זאת מזדהרת מתוך זה.
וזה היה השיר ששמעתי בפעם הראשונה ששמעתי את איאן:
Undressed to Kill
רציתי לכתוב שהשיר אינו אחד הגדולים שלו, אבל בהאזנה חוזרת יש בו כל
כך הרבה. דיאלוג פנימי בין אמפתיה לבין תשוקה. Couldn't meet
the eyes of a working girl, undressed to kill
הוא מתעקש להנכיח גם את העיניים וגם את הגוף – ואחר כך, גם אותה וגם
אותו:
She could have been sweet seventeen,
then again now, so could I
אבל מה שהדהים אותי יותר מכל כאז כן היום, כמין קפסולת איאן או קפסולה
של הקונפליקט הזה, או קפסולת אני, היא השורה:
There was a tear sparkle on the
inside of her thigh
(של מי הדמעה, ואם זו דמעה או טיפה אחרת,
ופנים הירך, המקום הרך הזה, שגם יהודה עמיחי כתב עליו בכמה וכמה שירים)
ואולי Undressed to kill זה מה שעושים יוצרים. החשיפה היא הנשק שלנו
שבאמצעותו אנחנו נוגעים באחרים
את הפוסט הזה כתבתי בזכות נגה המקסימה שהעבירה לי שרביט בנושא פעמים
ראשונות.
ואני מעבירה אותו הלאה, לאני לא הייתי מעז - למרות שעוד לא הגבתי על הפוסט האחרון - לסרפנטינה כדי שאולי היא
תחזור קצת, ולחברותי היקרות שרית ומאיה.