לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
 


כינוי: 

בן: 29



מצב רוח כרגע:

פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    דצמבר 2008    >>
אבגדהוש
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

12/2008

על ימין ועל שמאל - סוגיית רמת הגולן


שלום,

היום בפוסט אני רוצה לדבר על פוליטיקה ועל מדינת ישראל - על שמאל וימין, אבל ספציפית על רמת הגולן, למי הוא שייך - לסוריה או לישראל. הרעיון צץ לפני כמה ימים בשיעור בבית ספר שבו דיברנו על הנושא הזה, וחלו ויכוחים רבים בנושא. גם גיליתי שיש לי דעות רבות בנושא זה והרבה מה להגיד, וגם גיליתי שגם לאנשים מאותו מעמד ומאותה חברה יש דעות מאוד שונות וזה היה די מפתיע. אז אני רוצה לנצל את הבמה ולשתף אתכם בדעה האישית שלי בנושא.

אני אתחיל קודם כל מקצת היסטוריה. מדינת ישראל הוקמה כידוע ב-14 במאי, 1948, ובגלל זה גם פרצה מלחמת העצמאות. למעשה מלחמת העצמאות פרצה כבר לאחר תוכנית החלוקה של האו"ם שפורסמה ב-1947. התוכנית הזו חילקה את השטח של המדינה כיום ל-2 - למדינה ערבית ומדינה יהודית. המדינה היהודית היתה אמורה לכלול 55% מהשטח, שכולל את רוב מישור החוף והאיזור מסביב, רוב הנגב וחלק מהגליל. השטח הערבי היה אמור לכלול את מזרח ירושלים, יהודה ושומרון, חלק קטן מהנגב וחלק מהגליל. למרות שהם היו אמורים לקבל כמחצית מהשטח, הם לא אהבו את הרעיון של מדינה יהודית ולכן תקפו אותנו. לאחר מלחמה ארוכה אנחנו ניצחנו, ולא רק שהוקמה המדינה גם כבשנו להם את השטחים, והם נשארו רק עם מזרח ירושלים ורצועות עזה. אפילו את ירושלים כבשנו, שהיתה אמורה להיות בחסותו של האו"ם.

ב-1956 פרצה מלחמת סיני, אך לאחר סיום המלחמה פינתה אותו. ב-1967 פרצה מלחמת ששת הימים לאחר שירדן, סוריה ומצרים בסיוע עיראקי תקפו אותנו, אך הם הפסידו בגדול במלחמה - כבשנו להם שטחים שהיו שייכים להם עד אז - רמת הגולן, שהיתה של סוריה, סיני ורצועת עזה, שהיו של מצרים, והגדה המערבית ומזרח ירושלים שהיו של ירדן. יש לציין ששטח המדינה גדל פי 3 מהשטח שהיה לפני כן. מאז ועד היום היו עוד מספר מלחמות, נחתם הסכם שלום עם מצרים ועם ירדן, החזרנו למצרים את סיני ופינינו את רצועת עזה וכיום היא שייכת לרשות הפלסטינית. כשחתמנו על הסכם שלום עם ירדן הם לא דרשו שנחזיר להם את הגדה המערבית ואת מזרח ירושלים, אך לעומת זאת ידוע שאם נרצה לעשות הסכם שלום עם סוריה אחד התנאים ההכרחיים לזה יהיה להחזיר את רמת הגולן. אני רוצה קודם כל לעסוק בסוגייה של רמת הגולן.


הפצצה ישראלית במלחמת ששת הימים
 

האם להחזיר לסוריה את רמת הגולן?
אז נכון שניתן למנות סיבות רבות למה להחזיר את רמת הגולן, אבל לפי דעתי שלום הוא דבר שהרבה יותר חשוב מכל הסיבות הללו שאני אציין. קודם כל כדאי לציין שרמת הגולן היא שטח של כ-1,800 קמ"ר, שהיה בעבר שייך כולו לסוריה, אך ב-1967 כבשנו חלק גדול ממנו, וכיום כ-1,200 קמ"ר בידינו וכ-600 קמ"ר בידי הסורים. בהמשך אכנס לזה יותר, אבל אני רוצה קודם לכתוב את כל הסיבות למה כן להשאיר את הגולן בידינו ואז להתייחס לכל סיבה.

  • נתחיל מהסיבה שעולה לכולנו דבר ראשון בראש - התושבים היהודים והדרוזים. בגולן חיים כ-40,000 תושבים, מתוכם כמחצית הם יהודים. 20 אלף יהודים מתוך כ-5 וחצי מיליון יהודים בארץ זה מעט מאוד, ורובם הגדול יסכימו לצאת מרמת הגולן תמורת שלום עם סוריה. הדרוזים המתגוררים בגולן הם דרוזים שבמקור מסוריה וסופחו למדינת ישראל ב-1967, אמנם לחלקם הקטן מאוד יש אזרחות ישראלית - רק 667 מהם. למרות שלא כולם אזרחים, כולם חיים כיום במדינת ישראל. הם רוצים להמשיך לחיות ברמת הגולן, אבל מצד שני הסורים כנראה לא ירצו שהדרוזים יעברו למדינתם, אבל אני חושב שהדרוזים יכולים פשוט לעבור למקום אחר בארץ כמו שהיהודים עשו.
  • עוד סיבה שהיא חשובה היא החקלאות של הגולן. בגולן מיוצר הרבה מהמזון לישראל, למשל 40% מהבשר בקר בשוק הישראלי מיוצר ברמת הגולן. אך למרות זאת כל המזונות המיוצרים ברמת הגולן מיוצרים בעוד מקומות בארץ, מה שאומר שעדיין נוכל לייצר אותם פשוט במקומות אחרים. וגם אם לא, ניתן לייבא אותם מחו"ל כמו הרבה מזונות אחרים. 
  • בגולן מספר מפעלים חשובים, ובנוסף בגולן מיוצרים כ-50% מהמים המינרלים בארץ, אך מדובר רק במפעלים שקיימים בעוד מקומות בארץ ואם לא אז ניתן לבנות. בוויכוח שהיה לי עם חבר ימני שלי, הוא טען שהגולן חשוב מאוד למשבר המים בישראל, אמנם מדובר רק במפעלים שמטהרים את המים, ומים לא נשאבים מרמת הגולן, אלא רק מהכנרת, והמים שבנחלים של רמת הגולן בכל מקרה יעבור לכנרת. גם אם נניח הסורים ישאבו מים מהנחלים, מה שסביר להניח שיקרה, ייקח להם הרבה זמן לבנות מפעלים ובזמן הזה ממשלת ישראל אמורה לבנות מתקנים לטיהור מי מלח, מה שכבר למעשה היה אמור לקרות מזמן במדינה ואם זה היה קורה לא היה לנו בכלל צורך בכנרת.
  • אז למי הגולן שייך באמת? מבחינה מעשית הוא שייך למדינת ישראל, אבל זה אחרי שב-1967 כבשנו לסורים את השטח שברשותם באופן רשמי מ-1923 כבר. אם נכנס להיסטוריה ולתנ"ך, נגלה שגם שכהיהודים הגיעו לאיזור זה הם כבשו אותו מעוג מלך הבשן, אמנם עם השנים מספר התושבים שהם התמעט ועד המאה ה-10, שזה לפני מעל 1,000 שנה, האזור התרוקן מיהודים לחלוטין. במשך הזמן דרוזים החלו להתגורר בגולן, וב-1923 נקבע הגבול בין סוריה, שהיתה בשליטה צרפתית, לישראל, שהיתה בשליטה בריטית. נקבע כי הגבול הוא כפי שהיה עד 1967. לפי דעתי זה שיהודים היו באיזור הזה לפני 2,000 שנה לא אומר שהוא צריך להיות שלנו כיום. יהודים היו גם במצרים, אבל קהיר היא לא שלנו, נכון? הקהילה היהודית בארה"ב יותר גדולה מהקהילה היהודית בארץ, ועדיין ארה"ב לא שלנו. מה שאני אומר בזה, שהשטח הזה צריך להיות שלהם, ואנחנו כבשנו אותו. כיום הוא שטח די גדול ממדינת ישראל, אבל עדיף לוותר עליו בשביל השלום, לא?
  • "אם ניתן להם את הגולן הם רק ירצו עוד ועוד". זה טיעון ששמעתי כל-כך הרבה פעמים והוא מגעיל אותי כל פעם מחדש. ההתייחסות אליהם כמו אל חיות קודם כל, מה זה צריך להיות? אין להם סיבה לרצות עוד, הם כבר עשרות שנים קיבלו את זה שמדינת ישראל שלנו, מלבד רמת הגולן שנכבש ממדינתם. שאר המדינה אף פעם לא היתה בשטח סורי, ולכן אין להם סיבה לרצות אותה. הסורים אומרים בעצמם (יחד עם עוד כמה תנאים כמובן) שהם יעשו עם הישראלים הסכם שלום, כשאחד התנאים ההכרחיים זה שנחזיר להם את רמת הגולן.
  • וכשהסברתי לאותם אנשים את מה שהסברתי למעלה, הם ענו לי "ומאיפה אתה יודע שהם לא יתקפו אותנו למרות ההסכם שלום? בין פקיסטן להודו נחתם הסכם שלום והוא הופר". אז קודם כל, אנחנו לא הודו, המרחק בין סוריה והודו גדול, ולא רק פיזית. כיום כמעט כל המדינות בעולם מכבדות הסכם שלום, ואין להם סיבה לתקוף אותנו אחרי הסכם שלום אם אנחנו לא נתקוף אותם, למה שירצו לתקוף אותנו ללא סיבה? הם בני אדם כמונו. בדיוק כמו שההסכם עם מצרים ועם ירדן לא הופר, אין סיבה שהסכם עתידי עם סוריה יופר אם נתקוף אותם. הסכם שלום נקבע לאחר הרבה מאוד דיונים והסכמות הדדיות, ואם יש אי הסכמות כבר בהתחלה אז לא נחתם ההסכם. רוב האנשים שם הם אנשים טובים שרוצים שלום ונמאס להם מהמריבות המדיניות, בדיוק כמונו, אז למה שייפרו את ההסכם?
  • ישנם גם טיעונים שטוענים שאם כבשנו את השטח הזה במו ידינו והרגנו חיילים בשבילו, למה להחזיר אותו? אז התשובה היא שאנחנו חיים במאה ה-21, ואי אפשר סתם לקחת שטח שלהם לכיף. החיילים לא נהרגו בשביל השטח אלא בגלל שהמדינות האויבות שלנו תקפו אותנו והיינו צריכים להגן, ובאותה מלחמה גם כבשנו את השטחים. במקור המטרה היתה להחזיר להם את השטחים בעתיד תמורת הסכמי שלום וקידום למען המטרה הזו, וזה מה שקרה עם סיני.
  • עוד סיבה לא לתת אתה גולן זה שהם תומכים בחיזבאללה. סביר להניח שאם יהיה הסכם שלום הם יפסיקו לעזור לחיזבאללה כי נכניס את זה בהסכם השלום. גם אם איכשהו הסיוע לחיזבאללה ימשיך, זה יהיה כמו המצב עכשיו רק שיהיה שלום לפחות עם הסורים, וגם אם הסיוע הסורי לחיזבאללה ייפסק, עדיין יש להם סיוע איראני משמעותי והם עדיין יהיו ארגון טרור חזק. ידוע כי רוב הסיוע של מדינות זרות לחיזבאללה הוא מאיראן ולא מסוריה.
אז לסיכום, אני לא חושב שיש בכלל סיבות הגיוניות להשאיר את רמת הגולן אצלינו. בדיוק היום בבוקר קראתי בעיתון שהשיחות בין אולמרט לאסד התחדשו, וזה משמח אותי לשמוע ואולי בסוף זה יוביל אותנו לשלום, שכמובן החזרת רמת הגולן תהיה חייבת להיות כלולה בכך.
מקווה שהחכמתם מהפוסט, ששיניתי דעה אפילו לגבי בן אדם אחד או שסתם נהניתם ממנו. אשמח לשמוע את דעתכם, בין אם אתם מסכימים ובין אם לא בתגובות, אבל בבקשה תמנעו מתגובות לא רציניות וללא שם כי רוב הסיכויים שאני לא אתייחס.

תודה שקראתם,
יונתן קסלר
נכתב על ידי , 19/12/2008 13:13   בקטגוריות אקטואליה  
76 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של נועם ב-24/4/2009 12:42



433,921
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , אקטואליה ופוליטיקה , מגיל 14 עד 18
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות ליונתן קסלר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על יונתן קסלר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)