לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

בוץ עמוק


כינוי:  DelPiero

בן: 36





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אפריל 2005    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
4/2005

לכל שאלה תשובה - ספורט (3)



אנו ממשיכים במסורת גניבת השאלות מספורט5, ולפניכם המדור השלישי של "לכל שאלה תשובה - ספורט". כמובן שמדור זה לא היה קיים ללא עזרתו האדיבה של ערן רבל, האיש והגלקסיה.

 

ש: מה בדיוק ההבדל בין תואר 'שחקן השנה באירופה' לתואר 'שחקן השנה בעולם', אם בכל שנה השחקן שזוכה בתואר השני בכל מקרה משחק באירופה? מי השחקנים שזכו ב-15 השנים האחרונות בתארים אלו?

ת: תואר שחקן השנה בעולם הוא תואר רשמי של פיפ"א, שמחולק החל מ-1991. עד שנת 2003 כל מאמן של נבחרת הרשומה בפיפ"א היה מצביע עבור 3 שחקנים, וכך היו נבחרים שחקני השנה. החל מ-2003 ניתנה גם לקפטנים של הנבחרות זכות ההצבעה, וצומצם מספר השחקנים האפשריים לרשימה של 35 שחקנים - אותם פיפ"א מגדירה מראש.

תואר שחקן השנה באירופה מחולק על ידי מגזין הכדורגל הצרפתי , France Football, מדי שנה מאז 1956. עד שנת 1994 היה ניתן לבחור רק בשחקנים שמשחקים עבור נבחרת אירופית. החל מ-1995, ניתן לבחור גם בשחקנים לא-אירופיים שמשחקים בקבוצות ברחבי אירופה. השחקן נבחר על ידי עיתונאים - אחד מכל מדינה שחברה באופ"א - ורק מתוך רשימה של 50 שחקנים שנבחרו מראש.

רשימת הזוכים בתואר שחקן השנה בעולם מאז 1991: לותר מתיאוס, מרקו ואן-באסטן, רוברטו באג'יו, רומאריו, ג'ורג' וואה, רונאלדו, רונאלדו, זינאדין זידאן, ריבאלדו, זינאדין זידאן, לויס פיגו, רונאלדו, זינאדין זידאן ורונאלדיניו.

רשימת הזוכים בתואר שחקן השנה באירופה (הידוע גם כ'כדור הזהב') מאז 1991: ז'אן פייר פאפן, מרקו ואן-באסטן, רוברטו באג'יו, חריסטו סטויצ'קוב, ג'ורג' וואה, מתיאס זאמר, רונאלדו, זינאדין זידאן, ריבאלדו, לויס פיגו, מייקל אואן, רונאלדו, פבל נדבד, אנדריי שבצ'נקו.

כמו שניתן לראות ישנם  מספר שחקנים שזכו בתואר כפול באותה השנה: ואן באסטן, באג'יו, וואה, זידאן ורונאלדו. בתואר שחקן השנה בעולם, דרך אגב, זכו 4 ברזילאים - כולם שיחקו במדי ברצלונה בשנה בה זכו!

 

ש: מה מייצגת הסירה בסמל של מנצ'סטר יונייטד, וכיצד היא קשורה לעיר מנצ'סטר?

ת: הסירה בסמל של היונייטד היא התייחסות לכך שמנצ'סטר היא מרכז מסרחי, ולתעלת הספינות שנכרתה בה במאה ה-19. הסירה לקוחה מסמלה של העיר מנצ'סטר, ומופיעה גם בסמל של מנצ'סטר סיטי - היריבה העירונית.

 

ש: מה קורה כשכדור פוגע בשופט ונכנס לשער? האם זה חוקי, ולזכות מי נזקף השער? ומה קורה כשכדור פוגע בדגל הקרן ונשאר בתחומי המגרש?

ת: השופט, כמו גם דגל הקרן, הם חלקים מהסביבה של מגרש הכדורגל. באותה מידה שכדור פוגע בקורה ונכנס לשער - כך גם במקרה של השופט או של דגל הקרן: בשני המקרים ממשיכים לשחק כרגיל. במקרה שהובקע שער מהשופט - השער נזקף לזכותו של השחקן שבעט את הכדור. מקרה שהיה: בשנת 1968 התקיים משחק בין בארו לפליימות' ארגייל במסגרת הליגה השלישית באנגליה. בארו ביצעו בעיטת קרן, שחקני פליימות' הרחיקו, ושחקן של בארו בשם ג'ורג' מקלין בעט את הכדור לכיוון הכללי של השער (אבל לא למסגרת). הכדור פגע ברגלו של השופט וניתז ממנו אל השער. המשחק הסתיים בתוצאה 1-0, והשער נרשם למקלין.

 

ש: האם אי פעם הובקע שער מכדור חוץ, ואם כן - אז מתי?

ת: דבר כזה מעולם לא קרה - ואם קרה אז וודאי לא נחשב - מהסיבה הפשוטה ששער מכדור חוץ אינו חוקי. במידה וכדור חוץ אכן נכנס לשער, אז כדור החוץ עובר לקבוצה היריבה (זו שלא הוציאה את החוץ - לא זו ש'ספגה'), כמו בכל מקרה של כדור חוץ שיוצא שוב מהמגרש בלי שנגעו בו בדרך.

ב-2002 אירע מקרה מפורסם באנגליה, בו אולאף מלברג, שחקן קבוצת אסטון וילה, הוציא כדור חוץ לכיוון השוער שלו, פיטר אנקלמן. השוער לא הצליח לעצור את הכדור עם הרגל - והכדור נכנס לשער. השופט החשיב את השער וטען שהשוער נגע בכדור ולא השתלט עליו, ולכן זה נחשב כשער עצמי של השוער.

 

ש: מה הייתה הבעיה עם המדים של נבחרת קמרון במונדיאל 2002 בדרום קוריאה ויפן?

ת: במונדיאל 2002 נבחרת קמרון רצתה לעלות לשחק עם גופיות - כלומר חולצות ללא שרוולים. פיפ"א לא אישרה את העניין, מכיוון שהסמל של התחרות חייב להופיע על השרוול - ובלי שרוול אין סמל. בסופו של דבר הנבחרת נכנעה, ועלתה לשחק עם שרוולים שחורים.

שנתיים מאוחר יותר, באליפות אפריקה 2004, הקמרונים שיחקו עם חליפות גוף - כלומר חליפת חלק אחד על כל הגוף (בדומה לחליפות צלילה) - תוצאת פומה. פיפ"א טענה ששני החלקים צריכים להיות נפרדים - הנבחרת נקנסה, והורדו לה מקמפיין המונדיאל של 2006 נקודות (שהוחזרו מאוחר יותר). פומה ניסתה לפנות מאוחר יותר לבית משפט אזרחי, כדי שיאפשר לה לשווק את החליפות או לפחות לקבל פיצויים כספיים, אך מאמציה עלו בתוהו.

 

ש: איזו קבוצה הופיעה הכי הרבה פעמים בליגת האלופות?

ת: הנה בסדר יורד, 10 הקבוצות עם מספר ההופעות הגדול ביותר בליגת האלופות מאז 1992/93: ריאל מדריד (111), מנצ'סטר יונייטד (109), באיירן מינכן (100), יובנטוס (96), ברצלונה (95), מילאן (89), פורטו (86), דינמו קייב (72), גלאטסריי (68) וארסנל (68). למילאן נוספו לסטטיסטיקה הזו גם שתי הופעות בחצי הגמר של 2004/5, שנכון ליום כתיבת הפוסט עדיין לא התקיימו.

 

ש: אילו קבוצות זכו באליפויות האחרונות בברית המועצות וביוגוסלביה?

ת: באליפות האחרונה של ברית המועצות זכתה צסק"א מוסקבה, בהפרש של שתי נקודות מיריבתה העירונית ספרטק.

ביוגוסלביה הסיפור מעט מסובך יותר: בעונת 1990/91 זכתה הכוכב האדום בלגרד באליפות. בפגרה בין עונה זו לזו שאחריה, פרשו מהתחרות הקבוצות הקרואטיות (דינמו זאגרב, היידוק ספליט, אוסייק, נ.ק. זאגרב ורייקה) והקבוצה הסלובנית - אולימפיה לובליאנה, והליגה המשיכה כרגיל עם קבוצות מסרביה, בוסניה-הרצגובינה, מונטנגרו ומקדוניה. הקבוצות הבוסניות (פ.ק. סרייבו, סלובודה טוזלה, ולז מוסטאר וז'יליזניקאר) נאלצו לפרוש באמצע העונה הבאה, כשהמלחמה התפשטה גם בשטחן. בסוף אותה העונה פרשו גם הקבוצות ממקדוניה (ארדאר סקופיה ופליסטאר ביטולה). גם בעונה זו זכתה הכוכבד האדום בלגרד.

 

ש: לאיזו קבוצה הפסידה מנצ'סטר יונייטד 6-0 במסגרת הליגה, כשהקבוצה המנצחת גם הספיקה להחטיא פנדלים?

ת: בעונת 1980/81, נסעה מנצ'סטר למשחק חוץ מול איפסוויץ' טאון. היונייטד ניסו לרדוף אחרי ליברפול בפסגה, והרגישו בטוחים מאוד אחרי שני נצחונות משכנעים על בריסטול סיטי ובולטון, בעוד שאיפסוויץ' התאוששה ממשחק מול המוליכה. איפסוויץ' דהרה לניצחון מוחץ עם שלושער של פול מארינר, צמד של אלן ברזיל ושער נוסף של אלן ת'יסן. הניצחון יכל להיות גדול יותר, אלמלא שוער היונייטד, גארי ביילי, לא היה מציל שני פנדלים.

 

ש: מהי התוצאה הגבוהה ביותר שהושגה במשחק כדורגל אי פעם?

ת: קשה לעקוב אחר נתוני השאלה הזו, מכיוון שישנם הרבה מאוד משחקים כל הזמן, וחלק גדול מהם לא מכוסה על ידי התקשורת.

רוב התוצאות הגבוהות שהושגו באו בעקבות תנאים מעט חשודים. ב1979 שתי קבוצות יוגוסלביות חיפשו לעלות לליגה גבוהה יותר, וההכרעה בעניין הייתה אמורה ליפול בהפרש שערים. שתי הקבוצות סידרו עניינים לפני המשחקים שלהן, וכך קרה שהאחת ניצחה 88-0, והשנייה 134-1.

ב-31/01/02 נקבע שיא השערים הידוע למשחק רשמי, כשקבוצת א.ס. אדמה אירחה את SOE במסגרת הליגה הבכירה במדגסקר. הקבוצה האורחת, שהסתכסכה עם ההתאחדות המקומית, החליטה להפגין על המגרש. את כל 90 הדקות הם הקדישו להבקעת שערים עצמיים. המשחק נגמר בתוצאה 149-0 לטובת המארחים.

התוצאה הגבוהה ביותר שהושגה בתנאים הוגנים, עד כמה שידוע לנו, היא במשחק חובבים בגמרניה ב-1949. בעל אחד המפעלים בפרנקפורט הציע לקבוצות בקבוק שנאפס על כל שער שיובקע במשחק. השחקנים הגיבו על כך במגרש ותקפו, והתוצאה: 25-24.

 

ש: מי השחקן שקלע 8 נקודות ב-8 שניות ואיך?

ת: השחקן הוא רג'י מילר, אבל עניין 8 השניות הוא מיתוס, או הגזמה פראית, אם להיות מדויקים יותר.

ב-7/05/95, התארחו האינדיאנה פייסרס אצל הניו יורק ניקס במשחק הראשון של סדרת חצי גמר המזרח של הפלייאוף (או רבע הגמר באופן כללי). 18.7 שניות לסיום הובילו הניקס 105-99, כשמילר התחיל בקטע שלו. הוא קלע שלשה בשביל לצמצם ל-105-102, ומיד חטף את הכדור מגרג אנתוני, וקלע שלשה נוספת שקבעה שוויון. כל זה ב-3.1 שניות בלבד.

ניו יורק יצאו להתקפה והפייסרס עשו עבירה על ג'ון סטארקס, שהחטיא פעמיים מהעונשין. הניקס השתלטון על הריבאונד ופטריק יואינג החטיא זריקה משלושה מטרים. על הריבאונד השתלט מילר, שניסה להתחיל לרוץ, אבל ספג עבירה. את שתי הזריקות הוא קלע וניצח את המשחק לפייסרס.

הפייסרס המשיכו לנצח בסדרה ועלו לגמר המזרח, שם הפסידו בשבעה משחקים לאורלנדו מג'יק, שבתורם הפסידו בגמר הפלייאוף ליוסטון רוקטס.

 

ש: מהי קבוצת הכדורגל הותיקה בעולם?

ת: מועדון הכדורגל של שפילד נוסד ב-1857, ועל כן הוא טוען לבכורה עולמית, ודי בצדק. כדורגל שוחק עוד לפני כן, בבתי ספר ובאוניברסיטאות מהן הוא צמח (אחרי ש"בוית" מצורתו הקדמונית למשחק על משטח קטן יותר), אלא ששם הקבוצות המשחקים לא היו מאורגנות ממש - משהו בסגנון ליגת העל שלנו.

 

ש: מיהו פלה הלבן?

ת: במונדיאל 1962 היריבות כבר למדו ממי צריך להיזהר בנבחרת הברזילאית, ובהתאם לסגנון המשחק האלים והשלילי שנבחרות חלשות יותר התחילו להשתמש בו כאמצעי נגד הכדורגל היפה של 1954 -1958, השחקנים נכנסו חזק ביריבים המובילים שלהם. אחד הסובלים מהתופעה היה פלה, שנפצע במשחק השני בטורניר נגד צ'כוסלובקיה.

במקומו עלה להרכב אמרילדו שמילא בהצלחה את הנעליים הגדולות (כבר אז) של פלה. ברזיל הצליחה להתאושש ובעזרת אמרילדו, ואווה וגארינצ'ה דהרה עד לגמר, שוב נגד צ'כוסלובקיה - שם ניצחה 3-1. בזכות היכולת שלו בזמן הטורניר זכה אמרילדו לכינוי "פלה הלבן".

כמובן שמאז כל שחקן שרוצים להחמיא לו מושווה לפלה, אפילו אם זה לא מוצדק, ויש אפילו כאלו שהם לבנים - אבל לאמרילדו זכות הבכורה.

 

ש: האם לשוער מותר להבקיע עם היד, במידה והוא מצליח לזרוק את הכדור עד שער הקבוצה היריבה?

ת: טכנית, אם שוער מצליח לזרוק את הכדור למרחק של 75 מטרים לפחות, אין מניעה לפי החוקה מלהחשיב את השער. סעיף 10 של החוקה (שיטת ההבקעה) מציין שהכדור חייב לעבור את קו השער במלואו, ומתנה את השער בכך שלא בוצעה עבירה על החוקים לפני כן - אבל אין סעיף אחר שמחייב נגיעה של שחקן אחרי ששוער מוציא את הכדור עם היד. הכל תלוי במידת היכולת של השוער, אם כך.

 

ש: מיהו השחקן שלבעיטה שלו ענה רנה היגיטה בבעיטת העקרב המפורסמת?

ת: ב-6/09/95, התארחה נבחרת קולומביה למשחק ידידותי בוומבלי. המשחק עצמו היה משעמם להחריד והסתיים ב0-0. הרגע המעניין היחיד במשחק הגיע בדקה ה-22. ג'יימי רדנאפ הרים כדור לכיוון השער הקולומביאני, והיגיטה, במקום לתפוס את הכדור, זינק והגף אותו עם העקבים במה שנודע לימים כ"בעיטת העקרב".

הבעיה היחידה עם ההמולה מסביב לעצירה (שבוני גינצבורג שיחזר שבוע לאחר מכן באימון הנבחרת לקול גערותיו של שלמה שרף) היא שהשער לא היה נחשב בכל מקרה, מכיוון שהשופט שרק לנבדל.

 

ש: כמה שערים הובקעו בכל המונדיאלים? מי הנבחרת שהשתתפה הכי הרבה פעמים במונדיאל? איזו נבחרת הבקיעה הכי הרבה שערים? על שם מי נקרא המונדיאל? מי השחקן שהבקיע הכי הרבה שערים?

ת: בכל המונדיאלים גם יחד הובקעו 1916 שערים, מתוכם 191 שייכים לברזיל, שהבקיעה הכי הרבה פעמים, וגם הופיעה הכי הרבה פעמים במונדיאל - ולא פספסה אף לא מונדיאל אחד. הגביע המקורי נקרא על שמו של ז'יל רימה, מי שהגה את הרעיון. מלך השערים המונדיאל הוא גרד מילר הגרמני, שהבקיע 14 שערים במונדיאלים של 1970 ו-1974.

נכתב על ידי DelPiero , 24/4/2005 09:17   בקטגוריות ספורט  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



51,081
הבלוג משוייך לקטגוריות: אינטרנט , 20 פלוס
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לDelPiero אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על DelPiero ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)