לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

the light of the moon




מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:





הוסף מסר

8/2016

איך ללמוד סגנון כתיבה של מישהו אחר


 

למדתי קצת ספרות והוראת ספרות, חלק מהמטרה של המקצוע הזה זה ללמוד על כתיבה וניתוח שלה. עם הזמן פיתחתי סגנון שלי לאיך לעשות את זה, איך לקרוא משהו שמישהו כתב (כמה שיותר יותר טוב) .

בפוסט הזה אני יתן כמה נקודות על איך שאני עושה את זה. בפוסט אחר אני יכתוב על עוד משהו שהתמקדתי עלו חזק שזה כתיבה של מתח.

חומר מחקר

דבר ראשון שצריך זה חומר לקרוא וללמוד ממנו.
אפשר לקרוא חומר של סופרים אהובים ומפורסמים, אבל אני מאמין שיש כשרונות אמתיים שאף אחד לא מכיר ואן להם את האמצעים לצאת לאור. לפני שנים מצאתי הממסד נתונים הכי גדול של מידע מהסוג הזה. למרות שלא כול הכתיבה שם איכותית חלק פשוט מבריק.
https://www.fanfiction.net/
האתר הזה והאתרי בת שלו מלאים בחומר טוב רק צריך למצוא. כשהייתי בן 18 אני זוכר שנתקלתי באחת שכתבה פאנפיק על אווטר (של ניקולודיאון). היא ידעה לכתוב בצורה שתמשוך את הקורא עד סוף הפרק וכמובן עם רצון לקרוא עוד.
האתר הזה הוא גם הבית של הפאנפיק הכי מנפורסם בעולם "מי אימורטל" שהוא זבל צרוף, הזוועה הזו אמורה להיות מבוססת על הארי פוטר...אן לי מוסג איך היא רכבה על ההצלחה של רולינג. עשו על הסיפור שלה מאות סרטוני הקראה דרמטית (מגיע לחרא הזה פוסט שם).
אם אתם רוצים ללמוד מה עובד ובהרבה סגנונות ואיך לכתוב טוב ואיך לא לכתב גרוע (יש שם גם דוגמאות לכתיבה זוועתית).זה המקום אם יש לכם מקור מידע כזה יותר טוב נשמח לשמוע בתגובות.
בנוסף בהרבה מקרים אלו אסופות של סיפורים קצרים של אותו כותב.

ראשם ראשון

בשלב ראשון אני קורא את אותה יצירה\מאמר או מה שזה לא יהיה.אני כותב את הרשם הראשוני שלי ממה שקראתי בכמה מלים. אחרי זה אני ותב מה הרגשתי כשקראתי את זה מהכותרת ועד הסוף "בהתחלה היה משעמם האמצע מאולץ אבל הסוף מעניין". לפעמים אני מרחיב על חלקים מסוימים.
כתיבה של הרשם הראשוני לפעמים נותן כוון לאן לחקור והערות כלליות להמשך.

כלים ספרותיים וכדומה

כאן נכנס מה שלמדתי בספרות (דברים שלמדתי לבד לא בתיכון),אם זה מאמר שאז אני בודק את המבנה וסגנון המאמר ואת הטיעונים הלוגיים של הכותב.
בשלב הזה אני שואל הרבה שאלות ועונה עליהן מהחומר הנתון (שקראתי).
אם זה סיפור אני בודק את הדמויות אם הן עגולות או שטוחות?. איזה סוג מספר? זה גוף ראשון גוף שלישי, מספר שיודע הכול או אחרת?.
מה מבנה העלילה? (או מאמר כמעט אותו עקרון) איך הכותב בונה את הסיפור? מה הוא מספר איזה סדר?. מתי הוא הגיע לקלימקס של הסיפור? (מתי אני הגעתי לקלימקס גם חשוב).

מבנה העלילה

מהו הארוע הכי חשוב שהתרחש בעלילה? האם היא כרונולוגית? באיזה סדר מתרחשים הדברים? שמתי לב שבימנו הרבה משתמשים בפלאשבקים כפילרים וכלי לשמור על המתח ודחיפה של עלילות אחרות לסיפור אז יש היום סיפורים ,סדרות וסרטים עם סדר כרונולוגי קצת כאוטי.

מיקום העלילה

איפה הכול מתרחש? לפעמים זה מוסיף אלמנטים ומשנה הכול לפעמים זה לא משנה והכותב לא מרחיב על זה הרבה. לפעמים מדובר בגאוגרפיה ומזג אוויר שמשפעים על הסיפור.לפעמים זה משחק חלק חשוב בעלילה.

קונפליקט

החיים לא מעניינם בלי קונפליקט או מאבק או קושי כלשהו, גם בסיפור או מאמר ולפעמים גם בבדיחות קיים קונפליקט שנותן לו טעם. קונפליקט יכול להיות הסיבה שקורא ימשיך לקרוא.
לזה יש שאלות משלו לכן מגיע לנושא הזה פסקה משלו:
איך נראה הקונפליקט הראשי מהו איך הייתי מגדיר אותו?
האם הוא קונפליקט פנמי של הדמות או חצוני או שניהם?

סגנון

איך הכותב החליט לתאר הכול באיזה צורה? האם בצורה תיאורית או טכנית? מפוצץ במטאפורות ושפה ציורית? שפה גבוהה? שפת רחוב? האם הוא משתמש בהשוואות הרבה? איך הוא מתאר דברים? האם יש משהו שחוזר על עצמו שוב ושוב?

מוטיב,דפוס או משהו שחוזר על עצמו

לסופרים מסוימים יש דברים שהם עושים שוב ושוב ושוב, סוג של סגנון או כלי שהם משתמשים בו או סתם ארוע חוזר בעלילות שלהם או סגנון דמויות וכו.

אווירה

שוב משהו שקולטים בצורה אינטואטיבית, מה הסיפור גורם להרגיש? מה גורם לדבר הזה באיזה חלק זה קורה למה וכמה מה הסיבות לתחושות האלא?

דמויות 

מי הם מה הםכול פרט שאפשר לאסוף,גיל, מראה דיאלוג פנמי\חצוני, אינטרקציה עם דמויות אחרות, מה הקורא מרגיש כלפי הדמות ולמה, מה המנעים הנסתרים וסיבות להתנהגות של הדמות .על לנתח התנהגות ופסכולוגיה נסתרת של דמויות אני יכול לכתוב פוסט שלם לבד. אני לפעמים רואה על דמויות בעלילות ספצפיות דברים שאחרים לא יכולים לראות בד"כ, חלק מזה בא מהיכולת שלי לנתח אנשים והמנעים שלהם (מה הם רוצים מהחיים האלא).

תגובות של קוראים

פריסלס.זה לבד יכול לענות על הרבה מהשאלות שכתבתי.לפעמים הארה של אחרים באמת יכולה להעיר אור על משהו שקראתם פעם אחת מנקודת המבט שלם. נקודת מבט של מישהו אחר יכולה לעזור וכמה שיותר יותר טוב.

לסיכום נתתי כאן הרבה כלים אולי אני יכתוב מאמרים בהמשך. אולי אני יתרגם את הפאנפיק שלי שבאורך של ספר קצר. בכול מקרה מי שרוצה ללמוד לכתוב טוב צריך לדעת איך ללמוד לכתוב ואני ממליץ מהכותבים הכי טובים שתוכלו למצוא ועדיף שיהיה לכם כלים להבין מה עובד איך וכמה כדי שתוכלו לשכפל את ההצלחה שלהם בסגנון שלכם. ממליץ לקרוא על ספרות לבד. לצערי אן הרבה חומר איכותי שקל לקלוט מהר, לא כמו זה שאני קראתי פעם לפחות. אבל אני מקווה שזה עוזר.

 

נכתב על ידי , 9/8/2016 16:01  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 





כינוי: 

מין: זכר




5,197
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , פילוסופיית חיים , שטויות וכיף
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לjohn_smith אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על john_smith ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)