לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

עיר הירח


לשאולים יש זיכרון קצר


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    יוני 2013    >>
אבגדהוש
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
6/2013

יסודות הכלכלה לעם - חלק חמישי


למדנו בפעמים שעברו (1, 2, 3, 4) שלסחורה שני פנים: ערך-שימוש וערך-חליפין (או "ערך". מעתה- "ערך").

הסתכלות מעמיקה בתופעה הזו מראה לנו שלסחורה א' אין תוקף אלא בחזרת ערך-שימוש, ולסחורה ב' אין תוקף אלא בחזקת דמות-ערך (שקיל).

זוהי התגלמות של הניגוד הפנימי שיש בכל סחורה, רק שהוא מופיע בצורה חיצונית- בתחלופה של שתי סחורות.

 

תוצר של עבודה בכל חברה ובכל זמן הוא ערוך-שימוש, כי מייצרים אותו על מנת להשתמש בו, אבל רק תקופה מסויימת בהיסטוריה- זו שמתארת את העבודה המושקעת בייצורו של דבר-שימוש כתכונה של ה"חפץ" עצמו [בדמות ערכו. זוכרים? העבודה כצורה ממשית של עמל-אדם מייצרת את המוצר, אבל היא גם מדד ל"ערך", שגם אותו היא מייצרת] - היא שהופכת את תוצר העבודה לסחורה.

משמע- לא בכל זמן ובכל מקום תוצרי-עבודה הם סחורות. ערך החליפין לא בא ל"חפצים" מהטבע, אלא בעזרת הסכמה אנושית שקרתה (וממשיכה להתפתח) בנקודה מסויימת בהיסטוריה. זה לא היה ככה מאז ומעולם, ולא חייב להיות כך לעולם.

 

צורת הערך הזאת - סחורה אחת משוות לסחורה אחרת בסחר-חליפין - היא צורה עם מגרעות. בהשקפה היסטורית היא נראת כמו צורת-תינוק, היה עליה להתפתח כדי שתהפוך לצורה הבוגרת יותר שלה: צורת המחיר.

מהי המגרעה הזו בצורת התינוק? צורת התינוק מבדילה את צורת הערך של הסחורה מערך-השימוש שלה, אבל היא עוד לא מעמידה אותה כשווה לכל סחורה אחרת מבחינה איכותית, ולא מראה את היחס הבלתי-משתנה של הסחורה לכל הסחורות האחרות מבחינה כמותית.

לדוגמא:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQbmyWyiCtYDHA8aD756qnK6-kPClTL_Kq4EwDtAd2g0kE3h2MCDg

היחס של הפרח ללחם הוא 1 ל-1. גם אם ניקח 2 פרחים היחס לא ישתנה.

בגלל מוגבלותה היחסית עוברת הצורה התינוקת תהליך של שכלול לצורה בוגרת יותר עם הזמן - צורה שבה דרים זה לצד זה ביטויי ערך פשוטים שונים של אותה סחורה, ונוצר טור ביטויי ערך לאותה הסחורה, שאינו מוגבל אלא על ידי מספר סוגי הסחורות השונים. לדוגמא:

זוהי משוואה שבה אנחנו מנסים למדוד את הערך של מנת פסטה ברוטב עגבניות. נוצר טור ארוך של כל הסחורות והיחס הכמותי שבו הן יכולות להתחלף עם מנה זו (1 ל-20 במקרה של לבבות שוקולד, ו-1 לחצי במקרה של כוס הקפה).

לטור הזה אנחנו קוראים צורת ערך כוללת/ מורחבת.

בצורה החדשה כל הסחורות שאינן מה שאנחנו מודדים כרגע (למשל מנת פסטה) הופכות להיות שקילים בשביל הפסטה, עכשיו באמת ניתן לראות שהפסטה היא התגלמות של עמל-אדם נטולת-הבדל, שהרי היא שווה לכל הסחורות, ועל כן שווה העבודה שיצרה אותה לכל העבודות.

עוד אנחנו רואים שאין זה משנה אם נמדוד את ערך הפסטה בלבבות שוקולד או בספלי קפה (או בק"ג תפוחים, או בקילומטר של כביש מהיר...), שהרי באמת ישות הערך כבר נבדלת כאן לגמרי מערך-השימוש האמיתי של הדברים.

 

גם בצורה-נערית זו של סחר-חליפין עדיין יש מגרעות: הטור הזה הוא אינסופי. מי שרוצה לדעת כמה שווה סחורתו בשוק ימצא עצמו נראה ככה:

איך הוא יוכל לסיים את הרשימה הזאת אי פעם? הנה הוא מנסה למכור פולי קפה, אבל בשוק יש עוד אלפי-אלפים של סחורות, ואיך הוא אמור לדעת את היחס בין כל סחורה לכל סחורה אחרת? ובל נשכח שהיחס כן משתנה במציאות ריאלית, עם עלייה או שיבוש באמצעי הייצור (ראו חלק שלישי).

ראו קסם מתמטי! אפשר לקחת את אותה המשוואה שעשינו למעלה עם הפסטה והקפה וכו', להוסיף לה עוד ועוד ועוד סחורות, והציג אותה בתור טור שכזה:


 

כאן עשינו שינוי של ממש בצורת הערך, הצורה הבוגרת הזאת גרומת לכך שמעכשיו מייצגות הסחורות את ערכיהן:

1. בפשטות, שהרי זו רק סחורה אחת שמייצגת את כולן.

2. באחידות, שוב - רק סחורה אחת מייצגת את כולן.

 

[כבר אפשר לראות כאן שאנחנו הולכים לכיוון הכסף, הממון, אבל אל תרוצו מהר מדי, עוד יש לנו מה לומר לפני שנגיע לשם]

 

היכן ניתן למצוא את הצורות השונות של סחר-חליפין?

את הצורה התינוקת ניתן למצוא במקומות שנעשה בהם סחר-חליפין באקראי, רק כשצריך (למשל שוק קח-תן, או החלפת סחורות בלתי רשמית בעבר הרחוק).

את הצורה השנייה ניתן למצוא שכמחליפים דברים בדרך קבע אלו באלו, כמו בעבר היותר קרוב.

הצורה השלישית, הבוגרת, מופיעה כיום עם השימוש בכסף.

 

מה שונה בצורה הבוגרת מהצורה הנערית? הצורה הבוגרת היא מפעלו המשותף של עולם הסחורות. סחורה לא יכולה להיות ביטוי ערך כללי, אלא אם כן כל הסחורות מביעות את ערכן בה, וכל סוג סחורה חדש המצטרף לשוק חייב לעשות זאת גם כן. הסחורה שהיא ביטוי הערך הכללי של כל שאר הסחורות נקראת שקיל כללי.

מה זה עושה לדבר עצמו, שהוא שקיל כללי? כולם רואים בהתגשמותו הפיזית צורה לביטוי של ערך-חליפין, ולכן של עמל-אדם. קל לראות את זה קורה בכסף, שהמטבעות או השטרות (פלסטיק, מתכת, נייר) עצמם מייצגים ערך-חליפין, ולכן גם עמל-אדם. אנשים לא מתייחסים לשטר כאל נייר שניתן לכתוב עליו, להדליק אותו לאש, וכו' (ואם כן הרי מאבד הוא את צורת השקיל הכללי שלו), אלא רק כצורה לביטוי ערך.

 

נכתב על ידי אני היא בכל השמות , 12/6/2013 13:48   בקטגוריות הגות, מחאה חברתית, פוליטיקה, כלכלה- חברה, תנועת תרבות, ביקורת, עבודה  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



יסודות הכלכלה לעם - חלק רביעי


בפעמים הקודמות (1, 2, 3) הבנו שיש שתי צורות שבהן מופיעות סחורות כשהן באות בזיקה זו לזו: צורת ערך יחסי וצורת שקיל.

אחד הדברים המעניינים לגבי צורת השקיל זה שהיא מראה לנו רק תכונה אחת שלה- את הערך. שאר התכונות של השקיל אינן חשובות לעניין.

ניתן דוגמא כדי להסביר:

http://www.2all.co.il/web/Sites/crab%5C68981_(5).jpg

 

כששמים שני דברים שונים על מאזניים כדי לבדוק את המשקל של אחד מהם, לדוגמא שוקלים אורז בשוק כנגד ברזל, אז הברזל מציג לנו רק תכונה אחת שלו- את המשקל בלבד. זה שברזל הוא קשה, הצבע שלו, מוליכותו, אינן חשובות, הוא נמצא שם רק כדי להוות גוף שווה-משקל לאורז שאותו רוצים למדוד.

 

מה מוזר בזה? שהסחורה שמשמשת שקיל במקרה הזה מאבדת את כל התכונות הטבעיות שלה (צורה, כובד, וכו'), ונשארת לה רק תכונה אחת על-טבעית בעיקרה (חברתית, מומצאת ע"י אנשים) - צורת הערך.

 

איך אנחנו מפספסים את העניין שמדובר פה בהמצאה אנושית? איך אנשים חושבים שהערך הוא דבר שמגיע לסחורות "מהטבע"? כי אנחנו נוטים להאמין שתכונות של סחורות אינן נוצרות בגלל הזיקה עצמה, אלא שהן היו שם קודם ורק "יצאו לאור" בעת הזיקה. אבל תכונה כמו ערך, שהיא תכונה על-טבעית (כלומר תכונה שאינה טבעית- שאנשים ממציאים) נוצרת רק מתוך הזיקה של סחורה אחת לחברתה. לאף סחורה כשלעצמה אין ערך-חליפין.

 

כמו שהברזל הוא התגשמות של התכונה משקל בחפץ (בדוגמא עם השקילה) כך גם העבודה היא התגשמות ממשית של עמל-אדם מופשט, והיא חשובה לא בתכונות המיוחדות לה, אלא רק בזה שהיא צורה ממשית של אותו עמל.

 

יש כאן ניגוד מוזר נוסף - העבודה הממשית משמשת כצורת הופעה בשביל היפוכה - עמל אדם מופשט. זה מוזר, לא? שבוחרים במשהו כדי לייצג את היפוכו, זה כמו שיבחרו בצבע לבן כדי לייצג את הצבע השחור.

 

עצם העובדה שעבודה פרטית כלשהי (למדנו שרק עבודות פרטיות במהותן מייצרות סחורות שיכולות להתחלף זו בזו. ראו חלק שני) מייצגת עמל-אדם סתם, הופכת אותה לעבודה השרויה בצורה חברתית במישרין (כי רק הסכם חברתי משווה בין עבודות שונות במהותן על מנת שניתן יהיה לסחור בתוצריהן).

 

גם זה ניגוד מוזר- עבודה פרטית במהותה מייצגת את היפוכה - עבודה השרויה בצורה חברתית.

 

כבר ביוון העתיקה הבינו שכדי להחליף סחורות צריך להעמיד אותן על השווה בינהן (ראו חלק ראשון), אבל שם הם נתקעו, הם לא היו מסוגלים להבין את העניין של שוויון העבודה בתורת עמל-אדם (ראו חלק שני) משום שהחברה היוונית העתיקה הייתה מבוססת על עבדות, על אי שיוויון בסיסי בין בני אדם ועבודותיהם. רק בחברה ליברלית, שבה שוויון ערך האדם הוא מושג נתפס ע"י אנשים, ניתן לתפוס את עמל האדם המופשט כשווה בין כל צורות העבודה. תודעה כזאת יכולה להווצר רק לאנשים החיים בחברה שבה רוב תוצרי העבודה הם סחורות, ולכן יחסם ההדדי המרכזי של בני האדם הוא יחס בין בעלי סחורות, כמו בחברה הקפיטליסטית.

 

 

נכתב על ידי אני היא בכל השמות , 9/6/2013 12:31   בקטגוריות הגות, כלכלה- חברה, מחאה חברתית, פוליטיקה, תנועת תרבות, עבודה  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



תשובות לשאלון השבועי


השבוע מתקיים מצעד הגאווה הגדול בישראל. האם את יודעת איפה ומתי?
בטח. בשישי בת"א. אני גם אהיה שם.

למה בכלל מצעד? כלומר מה התחיל את הסיפור הזה שבגללו צועדים היום הומוסקסואלים בכל העולם?
אני לא יודעת את הסיבה ההיסטורית (מודה), אבל חשוב בעיני לצעוד כי זה אקט ציבורי ופוליטי שנועד להשגת שוויון בין הסטרייטים הסיסג'נדרים (כיום בעלי זכויות היתר) לשאר האנשים (כיום מיעוט שלעיתים נרדף).
בדרך לשוויון גם רוצים זכויות פוליטיות בסיסיות כמו הקלות באימוץ ילדים לזוגות חד מיניים, וכו'.

האם את מאמינה בשוויון בכל התחומים, בלי קשר להעדפה מינית?
כמובן. כשמחפשים הבדלים בין אנשים לטובת דבר ספציפי (למשל ראיון עבודה לעבודה מול מחשב) אז כל ההבדלים הלא-רלוונטים (צבע עור, צבע שיער, גובה, צבע עיניים, נטייה מינית, מגדר, מוצא, גזע, אמונה דתית וכו') הם כשמם- לא רלוונטים.
בנוסף אני מאמינה שלא ייתכן שבגלל חוסר צדק שהיה בהיסטוריה בעבר יהיו אנשים שיש להם יותר זכויות מאשר לאחרים.

האם את חושבת שיש מקומות שבהם אי אפשר שיהיה שוויון (צבא, נישואין)?
תמיד יכול להיות שוויון. שוויון לא מתבטא כמו שחושבים בזה שכולם עושים בדיוק אותו הדבר לאותו משך זמן ובאותו מאמץ, אלא שוויון מתייחס לשונות בין אנשים בצורה שבה השונות לא גורמת לך להיות נעלה על אחרים, ולא נחות מהם. בכל דבר יכול להיות שוויון, וגם צריך להיות.


מה את חושבת שחשוב יותר: זכויות מעוגנות בחוק או קבלה על ידי הציבור הרחב?
שניהם חשובים, ולדעתי גם מתנים זה את זה.

האם יש הבדל בין איך שאנשים מתייחסים להומואים לבין איך שמתייחסים לטראנסים?
כיום כבר מקלים יותר את ההומואים מאשר את הטארנסים. אנחנו עובדים על זה שזה ישתנה.

מה ההבדל בין טראנסג’נדר לטראנסקסואל?
טראנסג'נדר זה מי שמשנה את מגדרו, טראנסקסואל זה מי שמשנה את מינו.

את חושבת שאלו דברים שצריך לדעת גם אם אינך מהקהילה הגאה?
כמובן. ואם אני טועה אשמח אם יתקנו אותי.

מה דעתך על השימוש במילה גייז - מגונה או מגניב?
למה שיהיה מגונה? גיי זה עליז. הלוואי וכולנו היינו עליזים (בעיקר בעקבות נטייתנו המינית) :-)

על מה גרם לך השאלון לחשוב שלא חשבת עליו קודם?
על זה שיש לי מעט מדי מושגים בתחום הזה, וזה מקשה עלי להתבטא ולהבין כראוי את הנושא. כדאי שאחקור עוד.

נכתב על ידי אני היא בכל השמות , 6/6/2013 13:17  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



לדף הבא
דפים:  

Avatarכינוי:  אני היא בכל השמות

מין: נקבה




הבלוג משוייך לקטגוריות: יצירתיות , אהבה למוזיקה , שירה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאני היא בכל השמות אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אני היא בכל השמות ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)