אם כי רק מן העובדה שאני בוחר – או מסוגל בכלל – לתעד אותו, כבר יש להניח במידה רבה של ודאות שהוא מאוד מוזר.
כל המישמש* הזה שבחלומות יכול לשגע פילים; המצב הבטחוני, קורות היום, משאלות, חששות, זכרונות – כולם מתערבבים לכדי בלילה אחת שמוכנסת לתנור ה-REM שלי.
והלילה (זו כנראה הפעם הראשונה שטווח השעות 5:30 בבוקר עד 17:30 בערב זוכה בכינוי "לילה"), הלילה חלמתי על שואה, בגידה, רצח והתעללות, עבר שמתמזג עם הווה, סיפור מתח בלשי מרכז־אירופאי אפלולי.
הדמות שאני סייעתי לשחק (זה מצב מאוד חמקמק, כי ברמה מסוימת אני כל הדמויות – ואולם גם אף אחת מהן) הייתה מנהל של מפעל בארץ כלשהי במרכז אירופה. אולי שיחקתי גם את דמות הבעלים. מפעל גדול, כבד, בנוי לבנים אדומות כהות ובעל מספר חללים גדולים בגדלים שונים.
תככים, חיפוי על פשעים מן העבר, טיוח העבר באמצעות תמונות כוזבות שתפסו את מקומן של האמיתיות עד שהושב הסדר על כנו.
החלום החל עם גילוי הונאה בהיקף עצום שהתרחשה במפעל; הונאה שעירבה בין השאר מעשי גניבה ורצח. בעלי המפעל מינה את המנהל הראשי לחקור בעניין, ועד קרוב לסיום החלום לא היה נהיר לי אם מי מהם היה מעורב בפרשה (שניהם, אגב, ועד צוואר).
לאורך החלום התוודעתי לעוד ועוד גילויים על סבל, ניצול, השפלה ורציחה של יהודים ואחרים, במהלך תקופה של שנים. דברים שטואטאו אל אשפת ההיסטוריה נחשפו, וראיתי (ושיחקתי) את רוחות הרצוחים המרומים – גברים ונשים בבגדים אפורים; דמויות מרחפות, שקופות־למחצה, בוכות ללא קול עד שקרבים אליהן ומאזינים לפיות הפעורים השקופים. זוועה.
וכך, במהלך מסע הגילוי עברתי מחדר לחדר, בכל אחד מהם השתכנו (או שוכנו) עשרות רוחות מאומה אחרת, ובחלל הגדול ביותר שוכנו בני חמולת האן. נעשה איזה ניסיון מוזר להסוות את הימצאות כל בני שאר הלאומים בחדרים על־ידי דמויות הסינים, אבל בגירוד קל של פני השטח נתגלתה התרמית.
העלילה הזכירה לי את סרטי המתח שבהם מתגלה כי הבלש שותף בעצמו לפשע הנחקר – כי עם כל צעד וצעד נוסף, הבנתי שלא יינקה אף לא אחד. גם לא אישתו של מנהל המפעל. טוב, אולי רק היא. אבל לא בוודאות; האם זה פשע לא לעשות חישוב של אחד ועוד אחד..? *מקמט שפתיי בתהייה* - אולי.
החלום הזה, של מפעל וגזים ועשן ולבנים חומות־אדמדמות וחלונות קטנים וגבוהים מדי ופיח ושחוֹר ושכוֹל וכאב ואובדן וחושך ורוע האדם ומוות וסבל ללא מענה הותיר אותי בתחושה די חנוקה, וקמתי כמעט ללא אוויר, בחמש וחצי אחר־הצהריים. כמה רע.
* אני מאמין שהמקור של המושג המוזר הזה הוא מגרמנית, שבה Misch פירושו ערבוב (בדומה ל-mix האנגלי).