מידי פעם אנחנו נזקקים לבעלי מקצוע לצורך תיקון דבר מה. יש שני פרמטרים
חשובים בבעלי מקצוע: מקצועיות ויושר. מקצועיות זה לכאורה מובן מאליו.
לכאורה הייתי מצפה שיהיה איזה מיתאם ביניהם כי מקצועיות כאילו דורשת איזה
יושר אינטלקטואלי, אבל זה לא תמיד המצב.
נראה שאנחנו חיים בחברה שבה יושר בהקשר הנ"ל (ולא רק) הוא לפעמים ואצל
אנשים מסויימים מושג גמיש... לכן כלקוח אדם נדרש לחשוב, לבדוק, ללמוד
מניסיונו ומניסיונם של אחרים, כלומר לדעת להתנהל בחוכמה מול בעלי מקצוע.
אפרוס כאן שני מקרים, בהקשר הנ"ל, שקרו לי לאחרונה.
המקרה הראשון היה של מסך המחשב. יש לי בבית כמה מחשבים, רובם ניידים
(ורובם של הניידים כבר ישנים) ומחשב נייח (את הנייחים הקודמים כבר זרקתי,
חוץ מאת הPC ראשון (מ-1986(?)) שאני שומר למזכרת (אגב, כבר היו לי מחשבים
לפני הPC, אבל זה לא נושא הפוסט ואני כבר סוטה סטייה גדולה מהנושא, אז לא
אכנס לזה עכשיו...)). המסך של המחשב הנייח התחיל להראות סימנים של בעיה
באופן הולך ומחריף.
בהתחלה המסך נהיה קצת יותר כהה, אחר-כך לקח לו יותר ויותר זמן להידלק.
אחר-כך נורית שנמצאת בחזיתו החלה להבהב. מצאתי כל מיני שיטות כדי לגרום לו
לעבוד, למשל גיליתי שמשום מה, אם אני מדליק את המחשב והמסך לא דולק, אז אם
אמתין כך וכך דקות ואחר-כך אכבה ומיד אדליק שוב, המסך כן יעבוד...
עדיין לא הייתי בטוח לגמרי שמדובר במסך, ייתכן, חשבתי, שזה הכרטיס הגרפי
במחשב, אולם האינטואיציה שלי אמרה לי שזה בכל-זאת המסך. עתה עמדו בפני שתי
אפשרויות, לקנות מסך חדש או לנסות לתקן. עברתי במקרה ליד חנות מחשבים
וראיתי שמחירי המסכים הם באזור ה500-800 ש"ח. עדיין לא בדקתי באינטרנט את
הנושא, שאז סביר שהייתי מגלה יותר גם על מחירים וגם על איכויות ותכונות.
החלטתי לבדוק את עניין התיקון. כאן פניתי מיד לידידתי רבת השנים
(מ-1994), רשת האינטרנט ומצאתי מתקני מסכי מחשב. התקשרתי לאחד כזה ותיארתי
לו את הבעיה. יש לציין שהוא נהג ביושר שהפתיע אותי ומיד פסק שהבעיה לא במסך
אלא בספק הכוח! אבחנה שהסתברה כמאוד חשובה עבורי. הוא ציין שאם הספק הוא
פנימי זה יעלה כך וכך מאות ש"ח ואם הוא חיצוני פחות מכך (ועדיין זה נשמע לי
יקר יחסית).
מכיוון שיש לי מושג באלקטרוניקה (מהתיכון) לא היה לי קשה מידי לקרא את
המתח והזרם שספק הכוח מספק (האמת שלא צריך להבין יותר מידי. זה ממש פשוט).
עוד חיפוש מהיר באינטרנט ומצאתי חנות שמוכרת ספק כנ"ל. לא הרבה זמן אחרי זה
נסעתי לחנות וקניתי את הספק שעלה לי רק 55 ש"ח. חזרתי הביתה. עוד קצת
ניתוקים וחיבורים והמסך שוב עובד כמו גדול... בזכות בעל המקצוע הנ"ל ומעט
תושיה שלי, במקום להוציא מאות שקלים על מסך חדש העניין תוקן בכמה עשרות.
מקרה המכונית, היה שונה לגמרי. לא אכנס לכל הסיפור כי הוא ארוך ויחסית
מסובך, אבל זה התחיל בבעיה יחסית קטנה והפך לתקלה שהובילה לעוד תקלה וכו'
וכו'. כשצצה הבעיה הקטנה יחסית, הומלץ לי בעבר (וגם מקריאה באינטרנט) לפנות
לבעל מקצוע ייעודי לנושא. אני העדפתי לפנות למוסך, כי הוא מתעסק במכונית
כולה וחשבתי שזה יותר אמין ורצוי. אז חשבתי...
כאמור זה הפך מתיקון קטן ל'כדור שלג' שאיכשהו בסוף הצלחתי להשתלט עליו
ולעצור אותו. אני מקווה שאת הלקח למדתי, אבל זה לא מבטיח שלא אטעה בעתיד.
צריך לבדוק ולבדוק ולבדוק ולא למהר אם לא חייבים. אולי בעצם זה היה השוני
בין מקרה המחשב למכונית... במקרה המחשב, המסך עדיין עבד והיה לי זמן לחשוב
מה לעשות. במקרה המכונית, לא יכולתי להשאיר אותה במצב לא תקין, אז הייתי
חייב לקבל החלטה במהירות. בדיעבד וכאמור זו היתה החלטה לא מספיק טובה (גם
אם היתה לי כוונה לגמרי טובה).
ואולי אפשר למצוא כאן גם אנלוגיה לעניין התחלה עם בחורות...
מקרה המכונית לעיל הוא כמו מצב שגבר רואה בחורה ברחוב וצריך להחליט מהר מה
לעשות (זה גם תלוי סיטואציה ספציפית, כך שלא תמיד אפשר להתכונן לזה מראש)
כי אם הוא ימשיך לחשוב, הבחורה עלולה להיעלם ואולי לא יראה אותה שוב. מקרה
המסך הוא קצת כמו הכרות במסגרת או מצב שאין לחץ זמן, שאז יש זמן לחשוב
ולתכנן מה לעשות.
כוורת, שיר המחירון:
לילה טוב וסופ"ש נעים לכם/ן קוראי וקוראותי החביבים והחביבות.