יום כיפור מתקרב (יחול בשבת ה22 לחודש ספטמבר, ערב יום כיפור ביום ו' ה21).
זה הזמן (כמה ימים לפני) לכתוב קצת על הנושא:
המהות, להבנתי, של יום כיפור לפי התנ"ך היא:
ויקרא ט"ז (כ"ט-ל"א):
"
וְהָיְתָה לָכֶם לְחֻקַּת עוֹלָם בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בֶּעָשׂוֹר
לַחֹדֶשׁ תְּעַנּוּ אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם וְכָל מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ
הָאֶזְרָח וְהַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכְכֶם.
כִּי בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לְטַהֵר אֶתְכֶם מִכֹּל
חַטֹּאתֵיכֶם לִפְנֵי יְהוָה תִּטְהָרוּ. שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן הִיא לָכֶם
וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם חֻקַּת עוֹלָם."ןיקרא כ"ג (כ"ז-ל"ב):
"אַךְ
בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי הַזֶּה יוֹם הַכִּפֻּרִים הוּא מִקְרָא
קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם וְהִקְרַבְתֶּם
אִשֶּׁה לַיהוָה. וְכָל מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה
כִּי יוֹם כִּפֻּרִים הוּא לְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם.
כִּי כָל הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר לֹא תְעֻנֶּה בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה
וְנִכְרְתָה מֵעַמֶּיהָ. וְכָל הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה כָּל מְלָאכָה
בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה וְהַאֲבַדְתִּי אֶת הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִקֶּרֶב
עַמָּהּ. כָּל מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ חֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתֵיכֶם בְּכֹל
מֹשְׁבֹתֵיכֶם. שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן הוּא לָכֶם וְעִנִּיתֶם אֶת
נַפְשֹׁתֵיכֶם בְּתִשְׁעָה לַחֹדֶשׁ בָּעֶרֶב מֵעֶרֶב עַד עֶרֶב
תִּשְׁבְּתוּ שַׁבַּתְּכֶם."כלומר זהו יום (מערב ה9 לחודש
השביעי (תשרי) ועד ערב ה10 בו) בו אסור לעסוק במלאכה, יש להתענות בו, לקרא
בתנ"ך (מקרא קודש(?)) והוא נועד לכפר עלינו לפני ה' (והיה נהוג להקריב בו
קורבן).
בהקשר הזה אציין כמה דברים:
א. הצום בקישור
לעיל מויקיפדיה כתוב שצווי הצום הוא מהתורה. קטונתי מלהתווכח (אני לא
מומחה לנושא), אבל אני לא מצאתי איזכור במצוטט לעיל לצום. כתוב "עִנִּיתֶם
אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם", נפש הכוונה כנראה לאדם (כמדומני כך זה במשמעות התנ"ך,
לא נפש במובן הרוחני של היום). כלומר בהחלט צריך להתענות אבל כאן לא מצאתי
משהו שמחייב איך. אם כי, בספר יונה מוזכרת תענית הכוללת צום (כולל צום
מים) אבל הצום, להבנתי, לא מצווה שם משמים, ככתוב שם בפרק ג':
"וַיַּאֲמִינוּ
אַנְשֵׁי נִינְוֵה בֵּאלֹהִים וַיִּקְרְאוּ צוֹם וַיִּלְבְּשׁוּ שַׂקִּים
מִגְּדוֹלָם וְעַד קְטַנָּם. וַיִּגַּע הַדָּבָר אֶל מֶלֶך נִינְוֵה
וַיָּקָם מִכִּסְאוֹ וַיַּעֲבֵר אַדַּרְתּוֹ מֵעָלָיו וַיְכַס שַׂק
וַיֵּשֶׁב עַל הָאֵפֶר. וַיַּזְעֵק וַיֹּאמֶר בְּנִינְוֵה מִטַּעַם
הַמֶּלֶךְ וּגְדֹלָיו לֵאמֹר הָאָדָם וְהַבְּהֵמָה הַבָּקָר וְהַצֹּאן אַל
יִטְעֲמוּ מְאוּמָה אַל יִרְעוּ וּמַיִם אַל יִשְׁתּוּ. וְיִתְכַּסּוּ
שַׂקִּים הָאָדָם וְהַבְּהֵמָה וְיִקְרְאוּ אֶל אֱלֹהִים בְּחָזְקָה
וְיָשֻׁבוּ אִישׁ מִדַּרְכּוֹ הָרָעָה וּמִן הֶחָמָס אֲשֶׁר בְּכַפֵּיהֶם".באופן אישי כפי
שכתבתי כאן אני מפרש לעצמי את התנ"ך (תוך, לפעמים, העזרות סלקטיבית בפירושים), לכן אני צם
אבל
לא במובן ה"מקובל", אני לא אוכל כלום בין הערב שלפני יום כיפור ועד ערב
צאת יום כיפור, אבל אני כן שותה מים, מצאתי שזה גם צום (חלקי) וזה גם,
אולי, בריא במובן של "ניקוי הגוף".
ב. המחילהזה
יום חשוב לבקש בו מחילה על החטאים, יום של חשבון נפש. בשבילי זה יום שבו
אני גם עוצר ובודק את עצמי. מה שחשוב לדעתי לזכור זה שאמנם יש יום שבו
מבקשים כפרה, אבל זו לא חלילה סיבה לחטא מראש במהלך השנה... בתקווה שיום
כיפור הבא יכפר על החטא... כלומר בעיני זה מתייחס לחטאים שנחטאו שלא
בכוונה תחילה.
ג. "חגיגת האפניים" ברחובות ת"אאני
לא דתי, אבל אני מאמין באלוהים וזה די צורם לי שיום כיפור, לפחות בלא מעט
שנים האחרונות בחלק לא קטן מת"א (אני לא יודע מה קורה בערים אחרות), הופך
ליום "חגיגת אופניים" של בעיקר ילדים, אבל גם לפעמים של ההורים שלהם ושל
עוד בוגרים. זהו יום תענית, צריך וחשוב לכבדו. כמו שלא נוסעים בו ברכבים
ממונעים, גם חילוניים גמורים, כך היה רצוי לעניות דעתי, שיוסבר שזה לא
"יום של כיף" אלא יום של התענות. אפשר, לטעמי, להסתפק בטיול רגלי ולהעריך
את זה (לא לשמוח כי זה לא יום של שמחה, להיפך) שלפחות יום אחד אנחנו (כלי
רכבנו) לא מזהמים את האוויר שאנחנו נושמים.
צום (כזה או אחר) קל וחתימה טובה.