לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

מחשבות פוליטיות

מבט לחברה הישראלית, ביקורת תקשורת, ועוד כמה דברים
Avatarכינוי: 

בן: 49

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מרץ 2015    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

מי פה חלש?


הדגשת הטענה שאבו מאזן "חלש" ולא יכול לספק את הסחורה, ומסיבה זאת אי אפשר להתקדם איתו ברצינות ולבצע צעדים ממשיים, היא דוגמא לשפת השקר שהשתלטה על השיח הציבורי שלנו.

 

האמת נחשפת בביקורה של קונדוליסה רייס בישראל, ובניסיונותיה להזיז את אלי ישי ואביגדור ליברמן מהתנגדותם להתקדמות מדינית. רייס ואולמרט. ברווז צולע וחלשהשניים, הנאבקים נגד הסדר כמו היו אחרוני הג'יהאדיסטים, הם אלה המונעים ממישהו לספק את הסחורה. רמז: אין לאותו אדם שפם, והפופולאריות שלו קטנה מזאת של אברם גרנט בצ'לסי.

 

כל הפרשנים טוענים שמכת החקירות שנפלה על אולמרט מגבירה את תלותו לשם הישרדות בשותפיו הסרבנים. ואכן, בשבועות האחרונים ראש הממשלה עושה כל שביכולתו כדי לרוקן מתוכן את ועידת הפסגה המדינית באנאפוליס. הפלסטינים, מנגד, מתחננים לגישה רצינית.

 

אז מיהו שמעכב כל התקדמות מדינית? מיהו המנהיג החלש שלא מסוגל לקדם את המדיניות? בפעם הבאה שמספרים לכם שזהו אבו מאזן, זיכרו שזהו רק ספין שמטרתו להסתיר את האשמה הישראלית.

נכתב על ידי , 14/10/2007 21:22   בקטגוריות ביטחון לאומי, גזענות, מאבק על התודעה, משבר מנהיגות, שגרת כיבוש, פינוי מתנחלים, אקטואליה, שחרור קיטור, סיקור ועריכה  
6 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של נתי ב-21/10/2007 13:33
 



פרשת זליכה עשויה להיות שעתו היפה של בג"ץ


כל ההסברים היפים והפורמליסטיים לסיום תפקידו של ירון זליכה, לא יצליחו להסתיר את ההסבר האמיתי – בשביל הצמרת הפוליטית החשב הכללי עם השטויות של המלחמה בשחיתות הוא קוץ בעין. הוא ממש חותר תחת כל מה שהם מאמינים ומתמחים בו. מאיפה בא החצוף הזה עם האתיקה המופרכת שלו, הם שואלים איש את רעהו בזעם קדוש. (מאמר חריף של זליכה מהיום נגד נחום ברנע מצורף למטה)

 

היועץ מזוז סמך את ידיו בשקט על סיום העבודה, ועתה רק המבקר ובית המשפט העליון נותרו לזליכה למגן. האישור של מזוז הגיוני לכאורה, על רקע סיום החוזה, הנוהג בשירות הציבורי, ולנוכח מערכת היחסים העכורה של החשב עם עמיתיו. מזוז פועל בגבולות החוק, אלא שהחוק לא נותן פתרון למצבנו היום - הוא לא אומר מה יש לעשות עם פקיד יוצא דופן כזליכה בתרומה לשקיפות, למינהל תקין ולביעור השחיתות, בימים שבהם שלטון החוק מותקף מכל עבר הן בהתבטאויות והן במעשים, בעת שבה הכאוס שולט, מכרזים רבים נתפרים על פי מידותיו של מאן דהוא, ויד רוחצת יד על בסיס קבוע.

 

האינטרס הציבורי, בניגוד לחוק, מחפש סעד דחוף. הנה, בלבה של תקופה סוערת וקריטית בתחום השחיתות וניקיון השירות הציבורי, קם אדם שהוכיח במעשים שהוא מסוגל לשים את האצבע על נקודות ממשק ולשנות דברים מהותיים. מתן הזכויות ליותר ויותר עובדי הקבלן בחברות שמעסיקה הממשלה נזקף קודם כל לזכות זליכה, שהשתמש בכוחו להיטיב. כך גם חשיפת פרשת אולמרט-בנק לאומי. קשה לי לפרגן לביבי נתניהו, אבל התפעלתי כששמעתי אותו לפני כשנה וחצי בכנס התנועה לאיכות השלטון, מתאר את השינוי וההתייעלות במכרזים הממשלתיים, את המאבק בקומבינות ואת החיסכון הכספי הניכר. זאת עבודה של זליכה, שראוי להערכה על כך, למרות ההסתייגות הגדולה מהשמרנות הכלכלית שהוא חלק ממנה.

 

אם המבקר לא יושיע את זליכה, ייאלץ בג"ץ להכריע בעתירות המוכנות זה כבר. בעבר פסק העליון שמשרת החשב הכללי לא קצובה בזמן, אך עמידה לצד זליכה תעורר את אולמרט, פרידמן ושות' למלחמת עולם לערעור מעמדו של בית המשפט. בסיוע עיתונאים שכבר תפסו צד נגד זליכה, מסע התעמולה נגד בית המשפט העליון עלול אפילו להצליח במידה רבה. השופטים, כתמיד, נמצאים במלכוד שטומן בחובו סיכונים רבים.

 

אם בכל זאת יילך בג"ץ עם קביעתו הקודמת, ויתחשב בנסיבות המיוחדות והמסוכנות שעל הרקע שלהן מנסים אולמרט ובראון להיפטר מזליכה, תהיה זאת אמירה חזקה: למרות ההפחדות, בית המשפט העליון לא נרתע מהגנה נחרצת על הדמוקרטיה והמינהל הציבורי התקין. זאת עשויה להיות שעתו היפה של בית המשפט ביחסיו עם הציבור, משום שמתקיים כאן שיתוף אינטרס בולט: הציבור, שמתנגד למושחתים ומאוד תומך בזליכה, עשוי להבין סופסוף שבמקרים רבים בית המשפט הוא המגן האחרון, ושלכן אסור לשלול ממנו את הסמכויות. מה שעומד על הפרק הפעם, הוא מה שמכנה זליכה "טרור" - שחיתות ש"הולכת ומתקרבת לחומרה של העול הביטחוני" - והציבור מבין את זה ומזדהה.

 

מה עובר בראש של מזוז?

 

אישורו בשתיקה - באמצעות ערן שנדר - של היועץ לפיטורי זליכה התקבל בטבעיות. אם אני צריך לנחש מה עובר במוחו של מזוז, נראה לי שזה חוסר שביעות רצון מהליכתו המתוכננת של החשב הלוחם בשחיתות, יחד עם הבנה שזאת לא יכולה להיות המלחמה שלו. לא היום, לא במעמדו שהתערער אחרי פרשת קצב, לא לפני שיקבל החלטות קשות שעלולות לחרוץ לשבט את גורלם הפוליטי ואולי הפלילי של מנהיגי המדינה. לאור התגייסות ח"כים, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, מבקר המדינה, ואחרים, אולי טוב שכך נוהג היועץ. השמירה על מעמד שיקל עליו לקבל החלטות קשות בעתיד חשובה. עליו להתרחק מסכסוכים עם הממשלה, כי אז יעשו לו כמעשה זליכה, וינסו לערער את האמון בו בקרב הציבור. אנחנו כבר יודעים שתמיד יש מספיק עיתונאים סומים (במקרה הטוב) שנגררים לכך.

 

ירון זליכה נגד נחום ברנע

הערכות - החוק לצדו של זליכה

שנדר לא מתערב

עבודה של זליכה

אהוד אשרי: זליכה צריך ללכת

נכתב על ידי , 2/9/2007 14:31   בקטגוריות מאבק אזרחי, מערכת המשפט, שלטון החוק, שחיתות, אקטואליה, ביקורת, שחרור קיטור  
9 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של נתי ב-3/9/2007 15:50
 



נועה קולפ וכנופיית שלטון החוק


"אתיקה" מחפשת כבר שנים ארוכות הורים חוקיים בקרב נבחרי הציבור, אך לשווא, ו"נורמה ציבורית" מוצאת את עצמה מחופשת לעתים קרובות מדי ל"חטוף כפי יכולתך". אצל לא מעט אזרחים ומנהיגים, גם מצוות שבין אדם לחברו הן רק זיכרון רחוק. כאשר נוי עמית מת"א או סיוון כהן מבאר שבע פוגעים בסביבתם הקרובה, הנזק מוגבל (ועדיין כואב). כאשר ח"כ, שר, פקיד בכיר ואולי אפילו ראש ממשלה, מתנהג בצורה חסרת בושה ואגואיסטית, זה פוגע בהרבה יותר אנשים. אבל התרגלנו, אנחנו חווים כל יום את הכישלון בשכנוע המנהיגים לשפר את הנורמות. חלקם אף הצליחו ליצור לעצמם עולם, שבו כל עוד לא הורשעת בפלילים, מוכשרים לך כל השרצים והנבלות.

 

גם "זכויות האדם" נפלו קורבן ב-40 שנות הכיבוש להתפוררות מושגית (לצד התקדמות בחקיקה). זכויות אדם הן מזמן לא דבר קדוש, סלע קיומנו הדמוקרטי. הן יותר עניין ליפי נפש. הכנסת ויתרה בלא מעט מקרים על תפקידה כמרסנת הממשלה וכמגנת זכויות האזרחים, ואישרה חוקים פוגעניים ובלתי דמוקרטיים כמו חוק האזרחות, הפוגע בפלסטינים הישראלים, וחוק טל המקנה זכויות יתר לחרדים. זכויותיהם של עניים, מוגבלים, בני מעמד הביניים, עולים לא יהודים שאינם זכאים להקים משפחה בישראל, ואחרים, נרמסות באישרורים חוזרים ונשנים של הכנסת. ממנה לא באה עד כה הישועה.

 

במקביל, הידרדר השיח בישראל לקטנוניות ומקארתיזם כמעט, ומי שלא מתיישר עם הקו - או מי שלאיזה טיפש נראה שהוא לא מתיישר עם הקו - משלם מחיר. חלק מהשמות המוכרים הם הבמאי אייל סיוון, טלי פחימה, עברי לידר, ועכשיו גם הבמאי עמוס גיתאי, שהמשנה ליו"ר רשות השידור ביטלה עסקה איתו בטענה שאיננו פטריוט מספיק (מי שמך, עו"ד דורית ענבר?!). גיתאי, אגב  - ולא רק זה מה שמקנה לו זכויות - שירת בצבא, כמו גם ילדיו, צילם כאן את סרטיו ומבלה בישראל את רוב זמנו.

 

המעוז האחרון בפני המגמות המסוכנות הללו - שיותר מכל מצביעות על התפוררות המחשבה הדמוקרטית, הגוף היחיד שעושה מאמץ אמיתי לשמור על הדמוקרטיה תוך כדי גישור בין קבוצות האוכלוסיה השונות וללא הבדלים בין ימין ושמאל, הוא בית המשפט העליון, הנתון עתה למתקפה חריפה שלב לבה הוא ניסיון להפוך אותו לנשלט פוליטית. גוף נוסף שאינו נתון ישירות תחת שלטון הפוליטיקאים הוא "התקשורת", אבל הגוף הזה קהות חושים. קולפמגמגם חלק גדול מהזמן ולא הוביל עדיין את התיקון העמוק הנדרש. בטלוויזיה מתבלט ערוץ 10 בתחום המאבק על ניקיון השלטון. העבודה המעולה של ברוך קרא ורביב דרוקר, שני עיתונאים עם יושרה בשמיים, היא תעודת כבוד למקצוע העיתונות. אבל המערכת שבה הם עובדים עדיין לא מספיק אחראית.

 

הנה, בסיקורה את סיום חוזהו של ד"ר ירון זליכה, קריינה כתבת הכלכלה של חדשות 10 את הדברים הבלתי נתפסים הבאים: "ברור לגמרי שירון זליכה וחבריו לכנופיית שלטון החוק טרם אמרו את המילה האחרונה". על מי דיברה הכתבת הצעירה? נשיאת בית המשפט העליון היא חברת "כנופיה" ידועה ומוכרת, כך גם עמיתתה השופטת ארבל, ואיתן שופטים נוספים, מבקר המדינה, היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה, התנועה לאיכות השלטון, ורבים אחרים, טובים וראויים, ששלטון החוק חשוב להם. חלק מהאנשים האלה מעזים לסבור שיש לשמור על כוחו של בית המשפט העליון, במיוחד לנוכח הידרדרות הדמוקרטיה וחולשת הכנסת. איך יכול עיתונאי אחראי לתת יד לתיוג כה מכוער שכל כולו ערעור האמון באנשים המופקדים, ולוּ רק פורמלית, על שמירת המסגרת החוקית ההכרחית לכל ציוויליזציה מתקדמת, שבתוכה גם התקשורת החופשית? הדיווח הזה של נועה קולפ הוא מופת לקהות חושים ולאובדן ההבחנה בין רע לטוב. מבחינת המערכת, מדובר במקרה הטוב ברשלנות.

 

ביניש לא תקפה, היא הביעה התנגדות

הודעה לציבור: "חדשות (בטלוויזיה) זו תוכנית בידור" 

נכתב על ידי , 2/9/2007 02:09   בקטגוריות חדשות בטלוויזיה, מאבק אזרחי, מאבק על התודעה, מערכת המשפט, סיקור ועריכה, שחיתות, שלטון החוק, אקטואליה, שחרור קיטור  
12 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של נועה ב-21/9/2007 11:56
 



ביניש לא "תקפה", היא הביעה התנגדות


נשיאת העליון אמרה אתמול בטקס השבעת שופטים, כי אסור לסגור את שערי בית המשפט העליון בפני עותרים בנושאים מנהליים וציבוריים, כפי שמציע שר המשפטים פרידמן. אלה הדברים:

 

"השופט יוכל למלא את תפקידו כמגן זכויות האדם רק אם כל אדם יוכל לבוא בשעריו של בית המשפט. רק אם תבוא בפניו הנשיאה (צילום: אתר בתי המשפט)מצוקתו של הנפגע היחיד או מצוקתו של הנמנה עם השכבות החלשות בחברה. הכוונה לצמצם את סמכויות בית המשפט הגבוה לצדק ולמנוע ממנו לפסוק בכל אלה היא פגיעה ישירה באופייה הדמוקרטי של מדינת ישראל; פגיעה בדמוקרטיה המהותית שנבנתה כאן, ועליה גאוות המדינה... בית המשפט העליון יוכל להמשיך למלא את חובתו השיפוטית רק אם דלתותיו יהיו פתוחות לרווחה, רק אם לא יינעלו שעריו בפני מעשה של אי חוקיות שהונח לפתחו, ואין זה משנה מה זהות הפונה אלא מה טיבו של העניין".

 

בכותרת המשנה של הדיווח על הדברים ב"הארץ" נכתב כי ביניש "תקפה", ניסוח שלקוח מפתיח הכתבה, ואני מתקשה להבין – למה להלהיט את הרוחות? למה לייחס לנשיאת העליון תוקפנות שאיננה קיימת? האם כך יחוזק אמון הציבור במערכת המשפט? טוב היו עושים הכתב והעורך אם היו מנסחים את הדברים בטון הנכון: לנשיאת בית המשפט העליון יש הסתייגות מהותית ממהלכי שר המשפטים. היא אף סבורה שהם מאיימים על הדמוקרטיה הישראלית. היא הביעה את דבריה במילים חדות וברורות. היא ניסתה לשכנע, לא תקפה.

נכתב על ידי , 28/8/2007 11:29   בקטגוריות הנשים לשלטון, מאבק אזרחי, מאבק על התודעה, מערכת המשפט, סיקור ועריכה, שלטון החוק, אקטואליה, ביקורת, שחרור קיטור  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של נתי ב-29/8/2007 21:18
 



הגזענות והשד העדתי עדיין איתנו


(הדברים המובאים כאן מיצגים אך ורק את נקודת המבט הסובייקטיבית והמוגבלת שלי. אני מקווה שהיא לא פשטנית ומוכן לחתור תחתיה אם יתברר שאני טועה.)

 

השד העדתי חי ובועט. הוא לא מת ובטח שאינו כלוא בבקבוק. המתח האשכנזי-מזרחי עדיין קיים ומקובע בנקודות ממשק רבות בחברה הישראלית ובמיוחד בתודעה שלה. את מדינת ישראל כפי שאנחנו מכירים אותה חלמו והקימו קודם כל יהודים אשכנזים, והם עדיין שולטים בהלך הרוח שלה במידה רבה, בדיוק באותה מידה ש"גויים-אשכנזים" מנהלים את העולם כולו. אירופה ניצחה כלכלית ובמידה רבה גם רעיונית. היא החזקה ביותר, ויש לברך על כך.

 

התרבות הדמוקרטית המערבית, למרות הצלחתה, הגיעה לידי אבסורד בנקודות רבות, ולצד זכויותיה היא נושאת גם אשמהלצד הטוב, המערב גם מבצע עוולות. חיילים בעיראק (פליקר) כבדה. היא אחראית לעוולות כקולוניאליזם, מלחמות מיותרות שקורעות מבפנים מדינות כעיראק, היא לא אנושית ביחס לנשאי איידס וחולים באפריקה, למשל, שאינם זכאים ל"קוקטייל" גנרי מוזל, היא סוגדת לכסף, ולעוד כסף, ולכסף כמדד היחיד לאמת ולהצלחה. אבל כסף, לצד כוחו להשחית, הוא גם כוח מניע, והדמוקרטיזציה של הרשת, למשל, המונעת על ידי כוחות כלכליים, היא דוגמא לדואליות שיש לנקוט כשבאים לשפוט את התרבות ההגמונית.

 

יש תהום עמוקה בין המערב לבין מדינות ערב, אסיה ואפריקה. האיסלאם בחלקו אף מנסה להציב אתגר להגמוניה, אך כושל בכך. ערכי זכויות האדם, הדמוקרטיה, החופש, הזכות לרכוש, למוביליות חברתית, לביטוי אישי ועוד ועוד – כל אלה חזקים יותר מכל תפיסה רומנטית ולא משכנעת באמת של אלוהים כזה או אחר, שנותן למאמיניו הנחיות מדויקות. מצד שני, על אף שברור שהאיסלאם הקיצוני לא מהווה איום אסטרטגי אמיתי על שלום העולם, התקשורת העולמית, המייצגת את האליטה הכלכלית המערבית, עוסקת בהפחדות על האחרים הנוראים ובליבוי העימות, המתגמל בחוזים גדולים, בייצור צבאי מוגבר ובתעשיות תמיכה רבות. הכסף המניע את הכלכלה קיבל בתרבות המערב, וביתר שאת בתרבות האמריקאית, מעמד של אלוהים.

 

ההכרה בעליונות המערב בתחום הכוח - התוצר החשוב ביותר של העושר - גורמת לרבים לאמץ את התפיסות הגזעניות בדבר עליונותו של האיש הלבן. אלא ששליטה כלכלית איננה ביטוי לעליונות מוחלטת בכל התחומים. ב-60 השנים האחרונות, מתוך ההבנה הזאת, קרה משהו, ומשקל רב יותר ניתן לרב-תרבותיות. מלחמת העולם השנייה ובעקבותיה מגילת זכויות האדם של האו"ם, הטמעת ערכי השוויון במסגרות דמוקרטיות, המאבק לזכויות השחורים בארה"ב (הדומיננטית תרבותית), ותהליכים אחרים, הפכו את הגזענות לנגע שאסור אפילו לדבר עליו. בניסיון לפנות לקהלים רבים ככל האפשר עברה גם המדיה לשפת הפוליטיקלי-קורקט, והיא משתיקה כל דיון אמיתי בנושא. זה הרי יוצר אווירה שלילית, שמבריחה צופים ומפרסמים.

 

על רקע זה אפשר להבין מדוע ההפכה בעיית הגזענות ל"שד" שההכחשות לו היא כמעט אוטומטית. במערכת ערכים ליברלית קשה למצוא מתנדבים שיסכימו להודות בגזענות שלהם, זה נחשב ובצדק לערך מתועב, וזה גם גוזר שיח שקשה להגמוניה להתמודד איתו. גם מבחינה פוליטית השד העדתי הוא רוב הזמן צרה צרורה: פוליטיקאים במפלגות שואפות שלטון בכל העולם ינסו בדרך כלל לאחד ולמשוך ציבורים מגוונים ככל האפשר, משום שהמאסות הגדולות בנויות מקבוצות מגוונות. במדינה היהודית, שבה יש רצון ללכד את השורות מתוך רגש נוסטלגי של שותפות גורל דתית-לאומית, וכורח ביטחוני בבניית כוח מגן רחב מספיק, ההשתקה של שיח הגזע חזקה עוד יותר. אבל העובדה שלא מדברים על זה לא אומרת שזה לא קיים.

 

השבוע יצא לי לבלות על חוף הים בחברת אנשים, כולם חכמים, כולם נבונים. בחור אחד, שפגשתי כמה פעמים בעבר ואף עבדתי לצדו תקופה קצרצרה, אשכנזי גאה ומבריק, דובר גרמנית ומתרגל באוניברסיטה, דיבר על התרבות האמריקאית במונחים של "כושים", "כושונים", "גויים" (היצורים שתמיד הולכים מכות, שלא כמו היהודים). הוא הפליא בתיאורי סטריאוטיפים שנמצאים בראשו, ביחס לאמריקאים שחורים ולבנים, יהודים ואחרים, שעליהם סיפר חבר. "הוא גבוה, עם ראש גדול, שיער בלונדיני קצוץ, ושרירים? ככה אני מדמיין אותו". את האכזבה האופנתית מהצרפתים שעלו לישראל – בוז למלעיזים נגדם! - הוא הסביר במילה אחת: "פרענקים". למרבה האירוניה, התחום האקדמי של הבחור בעל הביטחון העצמי המופרז, הוא סוציולוגיה.

 

יהודי תימני בסוף המאה ה-19. פליקר המקרה הזה אמנם קיצוני במיוחד, אבל התעוזה לדבר כך, הסובלנות לשמע הדברים (העקצוצים גרמו לי לדחוק בחברי האחרים להתקפל) והעובדה שחברי הטוב אמר לי לאחר מכן "הוא לא גזען, אני מכיר אותו, הוא לא כזה" (אחר אמר בטוב לב: הוא חינני, זה הייחוד שלו), מצביעות על עומק ההתעלמות, הההכחשה והדה-לגיטימציה לנושא. כבר קרה לי ש"ננזפתי" על העלאת העניין, יש ממש טאבו.

 

אז הנה בכל זאת: אני תימני, ואין לי עם זה בעיה, לא מול עצמי, ולא מול הסביבה. אני גאה בביוגרפיות של האנשים המיוחדים שאני צאצאם, אך גם מניח שמוצאי אינו מקנה לי עליונות או נחיתות. הורי הוריהם של הורי היו בתימן סוחרים, רבנים ודיינים, והסיפורים שלהם ודאי מרתקים לא יותר ולא פחות מסיפוריהם של יהודים ו"גויים" (הקונוטציה מתחברת לעומקים הכי אפלים של הבדלנות היהודית), שחיו בכל רחבי העולם באלפי השנים האחרונות. זה תמיד סיפור על אנושיות בנסיבות הזמן והמקום, סיפור על תרבות, מנהגים, אהבה, מחשבה, וגם על הצדדים המכוערים והקשים של חיי האנוש. הניסיון לטעון לעליונות חוויה אחת על פני האחרת הוא יומרנות חסרת משקל.

 

בתיאוריית המיתרים נלקחת בחשבון האפשרות שכל היקום שלנו הוא רק חלק קטנטן מממברנה ענקית, השוכנת לצד ממברנות נוספות. ואם יש יקומים מקבילים, יש קרוב לוודאי צורות חיים ואינטליגנציה נוספות. במונחים גלקטיים, עד כמה שמוחי משיג, אנחנו די טיפשים. המוח שלנו לא מסוגל עדיין - ואולי לא יהיה מסוגל אף פעם - לתפוס את כל הממדים (בתאוריית המיתרים ההנחה היא שיש עשרה), המורכבות וההיקף של היצירה המפעימה והססגונית שבתוכה אנחנו חיים, היצירה שלזמן ולמרחב שלה אין סוף, ולנקודת ההתחלה שלה אין הסבר מושלם. קן הנמלים הקטנטן של המין האנושי, על מלחמותיו המיותרות והקטנוניות ועל הסבל הרב שהוא מייצר לעצמו, רחוק מלהגיע לאמת מוחלטת. במישור של בין אדם לחברו על הפלנטה הזאת, ההבדלים בינינו כלל לא קיימים, ובשביל משקיף מהחלל הרחוק שאיננו מכירים, כולנו יצורים על שתי רגליים - הומוספיאנס - שעושים כל מיני דברים מוזרים על סמך הנחות יסוד שרירותיות בעלות היגיון לא ברור. מבחינת החומר אנחנו עד כדי כך קטנים וראנדומליים, שהניסיון ליחס לעצמנו איזושהי חשיבות ביחס לכוחות הגדולים הפועלים על היקום – מי יודע, אולי אפילו אלוהים -  נידון לגיחוך.

 

מתוך הכרה באפסותי ובמקריות של מוצאי, אין לי אחיזה בכך ואני לא רץ להסיק בשל כך מסקנות. אני לא מניח שיש הבדל שורשי בין בני האדם השונים בעולם הזה (הפסיכולוגיה והביולוגיה שוות אצל כולם), ואני אוהב ומעריך אנשים מכל העדות והעמים באותה מידה קודם כל על סמך מי שהם. אני מניח שבכל קבוצת אנשים על פני היקום, בכל חתך שלא ניקח, יש טובים, רעים, חכמים, טיפשים, יפים ומכוערים, ותמיד – כולם יהיו אנשים, על שלל ההתנהגויות שמאפשרת וגוזרת צורת הקיום הזאת. בפרספקטיבה הזאת קל להבין מדוע דווקא כדאי לדבר על השד העדתי ועל גזענות בכלל. מבחינה ראציונלית זה עניין כה פעוט, שאפשר לחתור תחתיו בקלי קלות. הגזענות, גם אם חיה ומפעפעת עדיין בתוכנו, מובסת אט-אט וסופה להיעלם, משום שעם כל מה שאנחנו יודעים היום אין לה זכות קיום. היא נראית יותר כמו הסבר וכלי של העולם הישן לניהול מערכות יחסים בין קבוצות ופרטים.

 

גזענות היא תפיסת עולם חלשה פילוסופית ומעשית, אף אם מאוד נוחה מבחינה פסיכולוגית. היא גם מגונה, משום שהיא יוצרת עימותים, מבטאת זלזול במין האנושי ושמה לו רגליים. הגזענות מכשילה את האתגר המעניין ביותר של האנושות – יצירת התפתחות שמספקת עונג רגשי ואינטלקטואלי, ומציאות שתאפשר לבני אדם לחקור את עצמם ואת הסביבה, לצמוח, ליצור ולחיות בקהילה בריאה. הגזענות, כתפיסת עולם צרה, היא אויבת הקידמה. אפשר והכרחי לעבור לשלב הבא בקיום שלנו (מרצה לעתידנות באוניברסיטה דיבר פעם על תחזית פרועה - אך לא מופרכת בעיני - לעידן של אלטרואיזם ב-2100), ובדרך לשם יהיה נכון יותר לוותר על הגינוי לגזענות, לטובת השכנוע לוותר עליה. מבט מפוכח על הנושא מגלה שהשד לא נורא כל כך.

 

The passenger: לא עוד אחוז בסטטיסטיקה

נכתב על ידי , 27/8/2007 22:45   בקטגוריות גזענות, המצב הישראלי, מאבק אזרחי, מאבק על התודעה, אופטימי, אקטואליה, ביקורת, שחרור קיטור  
25 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של The passenger ב-5/9/2007 01:27
 



הצעת תוכן מהעבר ל"חדשות 10"


לפני כמה חודשים, לאחר הרצאה שנתן מנכ"ל ועורך "חדשות 10" גלעד עדין למערכת נענע, מצאתי את עצמי ניגש אליו בספונטניות, מציג את עצמי, ומציע בחיל ורעדה לשלוח אליו עמוד A4 אחד ובו הצעת תוכן ל"חדשות 10". סיפרתי לו שכבר חודשים מוחי קודח מרעיונות ושאולי יהיה לו בזה עניין. עדין נענה בחביבות יתירה ואכן שלחתי אליו מסמך. בסופו של דבר לא הצלחתי לדחוס את הדברים לעמוד וורד אחד, אז הכנתי מצגת. הרעיון שנשלח ומובא כאן בשינויים קלים הוא רק אחד מרבים אחרים אפשריים, אך הוא מצביע על רוח הדברים שהייתי מאוד רוצה שתשרור באולפנים. בסופו של דבר העניין לא יצא אל הפועל (לא קיבלתי תשובה בינתיים), אך הרעיון עדיין חי על הכונן שלי. מיומנויות הפאואר פוינט שלי מאוד בסיסיות, סליחה מראש על הסרבול. (השפה מכירתית מטבע הדברים בחלק מהמקומות)

 

לצפייה במצגת

נכתב על ידי , 22/8/2007 13:20   בקטגוריות חדשות בטלוויזיה, המצב הישראלי, הנשים לשלטון, הכיס שלך, מאבק אזרחי, שלטון החוק, שגרת כיבוש, אקטואליה, שחרור קיטור  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של הארון ב-22/8/2007 15:34
 



"הקפיטליזם זה שיעבוד" (דבר מנהל חברת האחזקות)


פרדי גרובר, בעוד כתבה נפלאה ב"יומן" (דקה 47, אפשר לדלג בקלות), מביא בין השאר את דעתו של רוי דוידזון, שמוצג כמנהל חברת אחזקות. דוידזון חזר לישראל אחרי שנים רבות בארה"ב, ומסביר שהתגעגע "לכל הדברים הרעים". כך הוא רואה את ישראל:

 

"הפכנו למדינה קפיטליסטית הרבה יותר גרועה מארה"ב, כי הקפיטליזם זה שעבוד. המטרה שלהם היא לשעבד את העובד והם הצליחו בזה (מרואיין אחר בכתבה, משקיף ברכבת ישראל, מספר על היותו "עובד דחק" שמפוטר בכל 9 חודשים, כדי למנוע ממנו זכויות סוציאליות. נ.י). השעבוד הזה והמטריאליזם הרס את החברה הישראלית. אתה חי בין הרבה אנשים, אין לך הזדהות אישית. ואז אתה כאילו הולך עם מסכה ואתה מרשה לעצמך לעשות הרבה דברים גרועים, וזה מה שקרה אצלנו. ככל שהאוכלוסיה גדלה ותפחה – האדם איבד את הזהות שלו. לכן הוא הפך להיות אגרסיבי".

נכתב על ידי , 18/8/2007 13:17   בקטגוריות אלימות, שלטון החוק, המצב הישראלי, אקטואליה, ביקורת, שחרור קיטור  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של חצי תימני ב-18/8/2007 22:36
 



הודעה לציבור:


"חדשות (בטלוויזיה) זה היום אינפוטיינמנט, זו תוכנית בידור שצריכה לעמוד בדרישות של מפרסמים, וזאת לא מילה גסה".

 

(אתי בן דוד, מנהלת השיווק של חברת התרופות כצט, "העיר", 27.7.2007)

 

בכתבה מצוינת של עדי עוז ב"העיר" על המהומה המיותרת סביב זהות מגישי החדשות שיחליפו את יבין וסוקניק, יצאה בת קול האמת ואמרה את המצוטט למעלה.

 

זה חשוב. חשוב שהציבור הישראלי יידע שמקור המידע העיקרי שלו בתחום החדשות נערך קודם כל משיקולים בידוריים ומסחריים (קחו למשל את "דודו מהבינלאומי" ואת מקביליו בערוץ 2 - כסף עובר מיד ליד תמורת התוכן השיווקי הזה). זה חשוב, כדי שכאשר הציבור יבקש לבטא את התסכול שלו מהתקיעוּת במצב, הוא יידע למי לבוא בטענות – לא רק אל הפוליטיקאים, אלא גם אל כלב השמירה הכי חזק בשטח, שהיה אמור להוות משקל נגד מרסן מולם וגורם משמעותי בעיצוב שיח ציבורי קונסטרוקטיבי. אבל כלב השמירה הזה מכיר בעיקר שני מצבים: השתוללות תזזיתית כמוכה כלבת, או נמנום עצל של תפנוקים.

נכתב על ידי , 16/8/2007 21:32   בקטגוריות חדשות בטלוויזיה, עיתונאים תחת לחץ, שלטון החוק, מאבק אזרחי, אקטואליה, ביקורת, שחרור קיטור, סיקור ועריכה  
הצג תגובות    הוסף תגובה   3 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



הפושעת (לכאורה) מהמינהל האזרחי


כל יום נוסף של כיבוש מביא עמו שלל עוולות חדשות וסבל רב קודם כל בצד הפלסטיני, ולוּ היינו - אזרחים, עיתונאים ופוליטיקאים - חיים כפלסטינים לכמה ימים, היינו מבינים עד כמה קשה ומיותר כל זה. המקרה שמביאה היום לילי גלילי (עיתונאית ששווה לעקוב אחריה) ב"הארץ" ממחיש את האמת הזאת בצורה הכי צורבת. הסיפור הוא על ראדי אל וואחש, נער בן 18 שנדרס ביום שבו עשה את בחינת הבגרות האחרונה שלו. הוא מת במחסום המנהרות ליד בית לחם, בעקבות סירובה של הממונה על הבריאות במינהל האזרחי לאשר לאמבולנס להמשיך לירושלים.

 

ראדי מת סתם, כי הוא היה "מנוע כניסה" לישראל בשל עבר לא קיים שמערכת הביטחון לא יודעת להסביר בדיעבד. עוד ילד הלך (תסתכלו לו בעיניים בבקשה) ומי בכלל היה שומע עליו אלמלא נקבע תקדים: בעקבות מותו הגיש ארגון "רופאים לזכויות אדם" תלונה פלילית נגד הממונה הנכבדת - "בעבודה הזאת היא אלוהים" - דליה בסה, בעוון גרימת מוות ברשלנות.

 

ראדי אל-ווחש (רופאים לזכויות אדם)

בסה מכחישה שהתנהגה בגסות כפי שנטען, ושהתעלמה ממצבו הקריטי של הנער שהיה חייב להגיע למחלקת הטראומה בתוך דקות. אך העובדות הן שהוא עוכב במחסום יותר מחצי שעה עד שמת, בתוך אמבולנס של מד"א. ובסה היא האחראית למתן אישורי מעבר במקרים כאלה. אל תשלחי ידך אל הנער, בסה, ואל תעשי לו מאומה. אך "יעל" אשת חבר הקיני שלנו לא פועלת בחלל ריק, יש לה גיבוי ציבורי. לוּ היה הטקסט הזה מתפרסם באחד האתרים הגדולים, הייתי זוכה לתגובות נאצה רבות בסגנון אוהב ערבים ושיתפגרו שם, בעיה שלהם ואחריות שלהם.

 

האם אכן יש להטיל את הקלון הפלילי על מצחה של בסה? הרי היא רק פקידה שהפנימה היטב את דרישות המערכת. היא אמנם גרמה לכאורה באטימותה למותו של אדם צעיר על לא עוול בכפו, היא שותפה ביצירת משפחה שכולה, בצער בני אנוש, אך היא עשתה את דבריה באמונה שכך היא שומרת על ביטחון המדינה. האם הפרט (בסה במקרה זה) הנאבק לשרוד בצד שבו מרוחה החמאה חייב לשלם את הדין על כך שאימץ את מה שנדרש ממנו כדי לא להידחק לשוליים? יכול להיות שכן ויש לקוות שייקבע תקדים משפטי, אבל רוב הסיכויים הם שזה לא יקרה. דעת הקהל תמשיך לציית ברובה בעיוורון לדרישות הביטחון, ולגדף ולהשתיק את אלה שמעזים לערער על ההכרח בסדר הקיים.

נכתב על ידי , 16/8/2007 14:29   בקטגוריות שגרת כיבוש, אלימות, מאבק אזרחי, שלטון החוק, אקטואליה, ביקורת, שחרור קיטור  
28 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של נתי ב-17/8/2007 00:13
 



האם לצאת למאבק? (או: מצבו הדפוק של הישראלי)


פתחתי את הבלוג בתחושה שהר געש עומד להתפרץ ממני. והנה, אחרי הפוסט הראשון, כל מה שרציתי זה לשתוק. פתאום היה לי צורך לברר אם הטענות שלי מוצדקות, אם אכן השיטה כל כך מעוותת ואין ברירה אלא לצאת חזיתית נגדה. אקדים ואומר – אין לי עדיין תשובה מוחלטת.

 

מה שאני רואה בהפשטה הוא מיליוני בני אדם, בעלי כבוד עצמי, צרכים פיזיים וחלומות לממש, שנרמסים תחת המכונה הקפיטליסטית של השוק החופשי. כתבה מישהי "הפמיניזם מת, הקפיטליזם ניצח"; זכויות הנשים אינן מעניינות את השיטה. מעבר למיליון וחצי העניים שחיים בהשפלה - חברה אמרה היום שרובם אשמים במצבם - ישנם עוד כמה מיליוני עובדים שנגרסים תחת השגרה התובענית והאלימה. אותה חברה (רווקה), שהיטיבה לגלם את הדילמה - כעובדת ללא זכויות סוציאליות מלאות היא עדיין מרוצה - סיפרה שהיא מסתדרת היטב עם 5,000 שקלים בחודש. התחלתי לחוש רגשות אשם על התנהלותי האישית.

 

נכון הדבר שיש יחידי סגולה שמצליחים למשות את עצמם אל מעל פני המים המעופשים ולקבל אוויר צלול של רווחה. בשביל רוב השאר, אשמים במצבם או לא, זאת פשוט מלחמה יומיומית. הישראלי נולד להילחם. לא רק מול האויבים מחוץ כפי שהיה מקובל לחשוב עד לא מזמן, כי אם מול האויבים בבית – מעסיקיו הנצלנים בעיקר, אך גם הרשויות שלא מפספסות הזדמנות לקצור קופון (שערוריית דו"חות החניה בת"א היא דוגמא זוהרת לפשיטת עורו של האזרח, וגם יחס העירייה כלפי בעלי הפאבים בעיר, שנידונים להיות פושעים לשלם קנסות אסטרונומיים).

 

משהו בסיסי דפוק בשיטה. תהא זאת בכיינות או ביקורת מבוססת, מזה אי אפשר לחמוק. הרוב סובלים וזה לא יכול להיות מצב הדברים המתוקן. מתנחמים בכל זיז (כוכב נולד), משכנעים את עצמם שהם לא פראיירים, מגייסים רגשות לאומיים ופחדים קיומיים כדי להסביר לעצמם את הלחץ, אך בסופו של דבר נמצאים תמיד רגע לפני הקריסה.

 

מקרי הדקירה המתרבים והאלימות השרירותית המזוויעה נגד נשים מבוגרות שנשדדות, הם רק רצף אחד של רמזים להתפוררות החברתית. בני בלי בית סובבים ברחובות בחיפוש אחר הטרף הבא. איש מעולם לא דאג להם באמת ועתה הם במסע הנקמה החברתי. על חינוך לערכים הם לא שמעו, מקסימום משהו על הצביעות של אותם מטיפים, שבחייהם הפרטיים חוטאים בנהנתנות, שקר, גסות, שטחיות ועוד כהנה וכהנה פשעים. גם לפושעים יש שכל, והיגיון, ומניעים, וחושי הישרדות, והתניות. הם לא פועלים בחלל ריק.

 

והתקשורת? מדורת השבט היחידה? המדורה הפכה מזמן למופע חשמלי של אש מלאכותית. היא עוסקת בהפרחת זיקוקין די-נור וביצירת רווחים ליזם, גם הוא חלק מהשיטה הכלכלית. כאן הממשלה אינה כוח, השיטה חזקה ממנה ואף משרתת אותה. ה"תקשורת" היא ממסד בעל אינטרסים רבים, שכמעט כולם אינם "דאגה לשלום הציבור", "מילוי החובה להוות זירת דיון רצינית" וכיוצא באלה פתפותים נאיביים. התקשורת לא תערער בקרוב על השיטה משום שהיא השיטה. העיתונאים הם רוב הזמן עט להשכיר, בעלי חירות עד לרגע שבו הם מגזימים. מישהו זוכר את גל גבאי שהעזה למחות על מצוקת עובדי הקבלן באולפנים המשמשים את ערוץ 2? אחרי השעייתה מובטח שהעיתונאים יידעו לשמור על הגבולות. לסיבור האוזן, כאשר חתמתי על חוזה ככתב רווחה ב"חדשות 10" ב-2003, הצהרתי על הסכמתי לכך שנאסר עלי להתאגד במסגרת ועד (והקפיטליזם עובד במלוא עוזו - אני הוא זה שחושש לספר על כך, גם ארבע וחצי שנים אחרי). ככה זה, חד וברור - התקשורת מועלת בתפקידה ברובד הכי שורשי. אבל הציבור לא מטומטם. בסקר מכון הרצוג לתקשורת מ-2005 הופיע הנתון הבא: 80% מהציבור סבורים שהתקשורת לא פועלת מספיק ממניעים מוסריים. say no more.

 

הגיע זמן למרי אזרחי של מודעות. להבנה פשוטה של האבסורד מחד, ולתובנה מעמיקה על השיטות והדרכים לריכוז הכוח בידי בודדים ובכך להחלשת הרבים. בצד החיובי, יש לנו עוד הרבה לאן לצמוח.

נכתב על ידי , 15/8/2007 01:24   בקטגוריות אלימות, מערכת המשפט, שלטון החוק, שחיתות, אקטואליה, שחרור קיטור, הכיס שלך, מאבק אזרחי  
8 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של יריב ב-19/8/2007 12:08
 



האם אנחנו לקראת הסוף?


זו כבר הפכה קלישאה - מדינת ישראל היא מדינת עולם שלישי. זה מצטלטל טוב, מפחיד כדבעי וגם לא ממש רחוק מהמציאות. השחיתות כאן גואה, כולנו הופכים אט-אט למשרתיהם של האדונים המוכרים (אישית כבר אכלתי מכפות ידיהם של נמרודי, משפחת דנקנר, יוסי מימן, עמוס שוקן, נוחי דנקנר ואחרים, ועוד פי נטוי), וצמרת השלטון החשודה בפלילים בפרשיות שונות, יוצאת ללא בושה למסע למיטוטו של בית המשפט העליון (וחמור יותר - לפוליטיזציה של מערכת המשפט), החומה המתפוררת האחרונה של שלטון החוק. מה שמדהים הוא, שבהקשר לבית המשפט העליון אזרחים רבים מעודדים בהתלהבות את אולמרט, שאותו הם מתעבים בשאר הזמן. השנאה לבית המשפט החילוני-"שמאלני" גדולה יותר, ומובילה אותנו להתפרקות מוחלטת מכללי המשחק הבסיסיים.

 

אז מתי יגיע הסוף? מתי ייפול בית המשפט העליון ואיתו מערכת המשפט המקרטעת כולה? מתי ייקחו האזרחים בהמוניהם את החוק לידיים כמו ראש הממשלה שלהם, ויצפצפו על בג"ץ במאסות שגם המשטרה לא תוכל לרסן? מתי תקרוס המשטרה עצמה, שתת התקצוב שלה הוא מדיניות מכוונת להחלשתה? מתי תפשוט הפרקליטות רגל, זאת שהשאירה תיק פתוח נגד חשוד באונס שנה וחצי לאחר שהמתלוננת הודתה במשטרה שבדתה את הסיפור מלבה?

 

היום הזה עשוי להיות קרוב מאוד. העבריינות בישראל היא מכת מדינה, והמצב רק הולך ומידרדר. כל המערכות החברתיות "דוחות" את לקוחותיהן מחוסר תקציב, השיטוט ועבריינות הנוער מפחידים, כרישי פשע הפכו סלבריטיז (באדיבות הטלוויזיה והיומונים הגדולים), וגם ללכת סתם ברחוב ללא כוונה להציק לאיש הפך דבר מסוכן וגרונות אזרחים תמימים הושמו על הסכין. האם מישהו מטפל בזה? אולמרט עסוק במשיכת זמן בזירות "חשובות יותר", כמו מול ועדת וינוגרד, ניצולי השואה, הפלסטינים, האמריקאים וכו'. ממנו לא תבוא הישועה. למעשה, הוא חלק מהבעיה.

 

האם התפרקות מוחלטת באמת תגיע בסוף? האם המקום הזה הפך כה מושחת (ולא אמרנו מילה על הוויית החיים הישראלית, שבה בכל פינה מישהו מחכה "לדפוק" אותך) עד שאין לו תקומה? ואולי זאת סתם היסטריה שלא לוקחת בחשבון מגמות חיוביות רבות שמתקיימות בישראל? לדעתי, אם המגמה הנוכחית תימשך ללא ריסון וללא נקיטת צעדים של שיקום, לא רק של הרתעה וענישה, ההתפרקות הסופית תגיע, ואז גם צה"ל, המתפנק עתה בתקציבים, לא יוכל לעזור. לרגעים קצרים נדמה שהמדינה עומדת רגע לפני אנרכיה.

נכתב על ידי , 6/8/2007 12:43   בקטגוריות אקטואליה, שחרור קיטור, שחיתות, אלימות, מערכת המשפט, שלטון החוק  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של נתי ב-15/8/2007 01:41
 



הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , אקטואליה ופוליטיקה , 30 פלוס
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לנתי יפת אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על נתי יפת ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)