|
קטעים בקטגוריה: .
לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .
"אדון כמעט אהב את הגברת כבר
כמעט אמר לה זאת, אבל הוא לא אמר.
החורף קר היה וכבר עבר
על האדון כמעט והגברת כבר.
גברת כבר טיילה עם אדן כמעט
היא אהבה אותו וכבר נתנה לו יד,
הלילה חם היה, ירח שט
על האדון כמעט והגברת כבר.
ועוד אביב חלף וסתיו נוסף נגמר,
והאדון כמעט ראה בלב נשבר
כמה הפסיד כל השנים שלא אמר
את דבר אהבתו אל הגברת כבר.
ועוד שנה חלפה ועוד שנה אחת,
וגברת כבר שכבה על משכבה לבד
חושבת איך כמעט היה וכבר אבד,
לגברת כבר ולאדון כמעט.
שנים חלפו מאז, לא השתנה דבר.
אדון כמעט אהב את הגברת כבר
כמעט אמר לה זאת, אבל הוא לא אמר.
עכשיו כבר באמת היה קצת מאוחר.
גברת כבר התגוררה בבית קר,
כמעט שהתגורר בו גם האדון כמעט,
עכשיו לא מתגורר בו אף-אחד
לא הגברת כבר ולא אדון כמעט
[בלדה על אדון כמעט וגברת כבר- חנוך לוין.]
| |
התנוחה המפורסמת של האהבה
"הַתְּנוּחָה הַמְפֻרְסֶמֶת שֶׁל הָאַהֲבָה: הָרֹאשׁ מֻרְכָּן, גִּחוּךְ נִזְעָם-מִתְרַפֵּס עַל הַפָּנִים, וְהַגוּף כִּמְעַט מְקֻפָּל לִשְׁנַיִם מֵחֲמַת הַמַּכָּה הָאַדִּירָה שֶׁסָּפַגְתַּ בְּבִטְנְךָ.
וְכָךְ, שָׁפוּף, צִיצִית שַׂעֲרוֹתֶיךָ כִּמְעַט שֶׁנוֹגַעַת בָּרִצְפָּה, אַתָּה יוֹרֵד בַּסֻּלָּם לְמַטָּה, אֶל חֲדַר הַמְּכוֹנוֹת שֶׁל הָאַהֲבָה: כָּאן מַרְגִּישִׁים רַע, הָאֲוִיר סָמִיךְ, מָלֵא אֵדִים קָשִׁים. כָּאן עוֹבְדִים בְּמִשְׁמָרוֹת רְצוּפוֹת, יָמִים וְלֵילוֹת, בַּפִּיחַ, בַּמַּחְנָק וּבַזֵּעָה. לֹא תֵאַרְנוּ לְעַצְמֵנוּ שֶׁכָּל כָּך קָשֶׁה יִהְיֶה. בַּמָּגָזִינִים הֶרְאוּ לָנוּ אִיִּים שְׁלֵוִים, זְרִיחוֹת וּשְׁקִיעוֹת מַרְהִיבוֹת. מַה לִּי וְלָהֶם? אֲנִי שָׁקוּעַ עַד צַוָּאר בַּעֲמָלִי הַמְפָרֶךְ. הַשָּׁאוֹן מַחֲרִיש אָזְנַיִם, הֲלֹא גַּם אִם אֶצְוַח כָּאן בְּכָל כֹּחִי: "אֲנִי אוֹהֵב אוֹתָךְ!" – מִי יִשְׁמַע? עֵינַי צוֹרְבוֹת, יֵשׁ לַעֲמֹל בִּשְׂפָתַיִם חֲשׁוּקוֹת, לְהַגִּיר זֵעָה.
מִזְמַן אֵינִי שׁוֹאֵל: הֵיכָן אֲנִי? לְאָן אַגִּיעַ?"
[התנוחה המפורסמת של האהבה/ חנוך לוין, מתוך ספר השירים שלו "חיי המתים"]
| |
"אני כל כך לא יפה.
כשהעין מרפרפת עלי ועוברת הלאה, היא מוצאת בין איזה חן, אבל כשהמבט ננעץ בי אני מתגלה במלוא כיעורי. איך לעשות שהמבטים רק ירפרפו, דופה, שהמבטים רק ירפרפו ולא יינעצו?"
[חנוך לוין, מתוך "קרום - מחזה עם שתי חתונות ושתי לוויות"] מוקדש לדור.
| |
את ואני והמלחמה הבאה כשאנחנו מטיילים, אז אנחנו שלושה -
את ואני והמלחמה הבאה.
כשאנחנו ישנים, אז אנחנו שלושה -
את ואני והמלחמה הבאה.
את ואני והמלחמה הבאה,
המלחמה הבאה עלינו לטובה.
את ואני והמלחמה הבאה,
שתביא מנוחה נכונה.
כשאנחנו מחייכים ברגע אהבה,
מחייכת איתנו המלחמה הבאה.
כשאנחנו מחכים בחדר הלידה,
מחכה איתנו המלחמה הבאה.
את ואני והמלחמה הבאה,
המלחמה הבאה עלינו לטובה.
את ואני והמלחמה הבאה,
שתביא מנוחה נכונה.
כשדופקים על הדלת, אז אנחנו שלושה -
את ואני והמלחמה הבאה.
וכשכול זה כבר נגמר שוב אנחנו שלושה -
המלחמה הבאה, את והתמונה.
[חנוך לוין, מתוך הקברט הסאטירי "את ואני והמלחמה הבאה", שהוצג לראשונה באוגוסט 1968]
| |
רגעים יפים
בין קרב אחד לקרב שני,
אתה קורא לפעמים בעיתון
על איש אחד שהלך לטייל,
והרגיש ברע וצנח ברחוב,
או על אדם היה מדוכא
וקפץ למטה מגג ביתו,
בין קרב אחד לקרב שני
קפץ לו סתם מסיבות אישיות.
יש עוד אפוא רגעים יפים
כשאתה יושב וקורא בעיתון,
מחפש את מֵתֶיךָ על כוס קפה.
יש עוד אפוא רגעים יפים,
יש עוד תקווה ויש אמונה,
כי האל הטוב, המוקף טייסים במרום,
הוא ינחמנו בקצת מתים של יום-יום.
בין קרב אחד לקרב שני
אתה קורא על אדם נשוי
אשר הורעל בידי אשתו
ומת בדרך לבית-השימוש,
או איש אחד שחי בשלווה
וכשהגיע יומו שכב במיטה,
בין קרב אחד לקרב שני
מת במיטה שבה נולד.
יש עוד אפוא רגעים יפים
כשאתה יושב וקורא בעיתון,
מחפש את מֵתֶיךָ על כוס קפה.
יש עוד אפוא רגעים יפים,
יש עוד תקווה ויש אמונה,
כי האל הטוב, המוקף טייסים במרום,
הוא ינחמנו בקצת מתים של יום-יום.
וגם אתה, אדון נכבד,
גם אתה עדיין יכול,
בין קרה אחד לקרב שני
אתה יכול לקפוץ מן הגג,
לקפוץ למטה מסיבות אישיות,
למות ברחוב, או אחרי מחלה,
או סתם תאונה, או בכלל בלי סיבה,
בין קרב אחד לקרב שני.
יש עוד אפוא רגעים יפים
כשאתה יושב וקורא בעיתון,
מחפש את מֵתֶיךָ על כוס קפה.
יש עוד אפוא רגעים יפים,
יש עוד תקווה ויש אמונה,
כי האל הטוב, המוקף טייסים במרום,
הוא ינחמנו בקצת מתים של יום-יום.
[מאת חנוך לוין, מתוך מלכת אמבטיה בקובץ "מה אכפת לציפור". ורק תהיה: יש קטגוריה מתאימה יותר משירה? ועד כמה רצוי לשייך ל"מילה אחת שווה (אפשרות)" כמויות כאלו של ציניות?]
| |
"מי שרצה בי בערב
חזר בו עם עלות השחר..."
['חיה לי מיום ליום' מילים: חנוך לוין, ביצוע: ריטה]
| |
"אני זוכרת אותך, זוכרת היטב, בצער לא רב, ביגון לא קודר,
וככל שהזמן מוסיף וחולף,
הצער לא רב, היגון לא קודר.
אני חושבת עליך ואינני בוכה,
הצער לא רב, היגון לא קודר,
חיי מתרחקים מחייך שלך
בצער לא רב, ביגון לא קודר.
בצער לא רב, ביגון לא קודר,
כי הזמן את העצב ליד המתים קובר.
סלח לי אם אינני מאוד עצובה,
הצער לא רב, היגון לא קודר,
עלי להתכונן לעצב הבא,
בצער לא רב, ביגון לא קודר.
אני שוכחת אותך, שוכחת היטב,
בצער לא רב, ביגון לא קודר,
וככל שהזמן מוסיף וחולף,
הצער לא רב, היגון לא קודר.
בצער לא רב, ביגון לא קודר,
כי הזמן את העצב ליד המתים קובר."
[בצער לא רב ביגון לא קודר/חנוך לוין, לחן: מתי כספי, ביצוע: ריקי גל]
| |
"כל בוקר נולד ילד
שהוריו אומרים: עד גיל 18/
זה מוכרח להיגמר!/
וכך 18 שנה/
ועוד 18 שנה/
ועוד 18 שנה/
הלוא מרוב שמצפים לחיים
- לא חיים"
[מתוך המחזה "רצח" של חנוך לוין]
| |
|