|
קטעים בקטגוריה: .
לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .
יום של תום
כָּל צַעַרְךָ לֹא יַחֲזִיר
יוֹם שֶׁל תֹּם: אָבָק זָהֹב
בִּשְׂעָרָהּ (וּשְׂעָרָהּ שָׁחֹר). יוֹם
שֶׁל תֹּם. חִכִּיתָ כָּל הַיּוֹם
וְעַתָּה עֶרֶב. שָׁלוֹם עַל פָּנֶיךָ
הָרְפוּיוֹת וְעַל יָדֶיך הַנָּחוֹת לְפָנֶיךָ
עַל הַשֻּׁלְחָן. רַב לִי רַב,
אֵינֶנִּי רוֹצֶה לִקְרֹא עַכְשָׁו.
לְשֶׁעָבָר לֹא חִכִּיתָ וְיָדַעְתָּ
כִּי תָבוֹא. עַכְשָׁו לֹא תָבוֹא
וְאַתָּה מְחַכֶּה, סַפְקָן. רַב לִי רַב. כָּל
שֶׁהָיָה תֹּם –
הָיָה לִסְפֵקוֹת עַכְשָׁו.
יום של תום / נתן זך
| |
גדול הוא האומץ לחכות גָּדוֹל הוּא הָאֹמֶץ
לְחַכּוֹת
מִן הָאֹמֶץ לִשְׁפֹּךְ אֶת
הַלֵּב.
בִּכְאֵב אֶפְשָׁר לִשְׁבּוֹת
לֵב
אֲנָשִׁים, מַה שֶּׁאֵין כֵּן
אִם מְחַכִּים:
כָּאן אַתָּה לְבַד. אַתָּה
תּוֹלֶה תְּמוּנָה
עַל הַקִּיר, מְיַשֵּׁר
מַרְבָד, מַקְשִׁיב לִצְעָדִים,
חוֹשֵׁב שֶׁאַתָּה אֻמְלָל,
זוֹכֵר מִיָּד שֶׁאֵין זֶה גּוֹרָל
מְיֻחָד לְךָ. אֲבָל קוֹרֵעַ
מִכְתָּב לִגְּזָרִים, נִזְהַר.
כָּאן אַתָּה בִּרְשׁוּתְךָ
לְגַמְרֵי: שְׁפֹט
אֶת עַצְמְךָ, אִם הֶכְרֵחַ
הוּא, אַךְ זְכֹר: גַּם זֶה אֵינוֹ הָעִקָּר.
גדול הוא האומץ לחכות / נתן זך
| |
...כי אולי אין לנו די זמן לעקר הר
ואולי לא באנו לכאן לעקר הרים
אבל יש לנו מעט זמן לכתוב שירים
על הזכות הגדולה להיות פה
על הזכות הגדולה לומר לא
מתוך "שיר NO טיפוסי", נתך זך
| |
כְּשֶׁצִּלְצַלְתְּ רָעַד קוֹלֵךְ
וַאֲנִי יָדַעְתִּי שֶׁאֲנִי אָבֵל בִּגְלָלֵךְ
וְלֹא הָיָה לִי צֹרֶךְ לִשְׁמֹעַ אֶת דְּבָרַיִךְ
כִּי כְּשֶׁצִּלְצַלְתְּ רָעַד קוֹלֵךְ
וַאֲנִי יָדַעְתִּי שֶׁאֲנִי אָבֵל בִּגְלָלִי
וְלֹא הָיָה לָךְ צֹרֶךְ לִשְׁמֹעַ אֶת קוֹלִי
כִּי כְּשֶׁצִּלְצַלְתְּ רָעַד קוֹלֵךְ
וַאֲנִי יָדַעְתִּי שֶׁאַתְּ כְּבָר אֵינֵךְ
[כשצלצלת רעד קולך/נתן זך]
| |
נגד פרידה
הַחַיָּט שֶׁלִּי הוּא נֶגֶד פְּרֵדָה.
לָכֵן, כָּךְ אמר, לֹא יִסַּע עוֹד, אֵינוֹ
רוֹצֶה לְהִפָּרֵד מִבִּתּוֹ הַיְּחִידָה. הוּא בְּהֶחְלֵט
נֶגֶד פְרֵדָה.
פַּעַם נִפְרַד מֵאִשְתוֹ וְאוֹתָה
שוּב לֹא רָאָה (אוֹשְוֵיץ). נִפְרַד
מִשָּׁלֹשׁ אַחֲיוֹתָיו וְאַף אוֹתָן
לֹא רָאָה (בּוּכֶנְוַאלְד). פַּעַם
נִפְרַד מֵאִמּוֹ (אָבִיו מֵת בְּשֵׂיבָה
טוֹבָה). עַכְשָׁיו הוּא
נֶגֶד פְּרֵדָה.
נתן זך
| |
את חייכת
את חייכת במלוא שפתייך ובידרת את שערך
ואמרת לי שחייך התרגלו כבר לחייך
ואמרת לי שחייך כבר אינם מה שהיו -
לפעמים את כבר צוחקת
לא תמיד את לבדך.
וראיתי את השקט
וניחשתי את הכאב
ואמרתי: זה בסדר, לא צריך להתאהב
ואפשר לחיות גם ככה
ואפשר בכלל לחיות
גם בלי אושר, בלי לדעת בשביל מי ומה ואיך
נתן זך
| |
זו הפעם הראשונה
אני מתחיל להטיל ספק אם אמנם אזכה כאן למה שביני לבין עצמי כיניתי בשם אושר.
מעולם לא הטלתי ספק אבל ערב ריק ממשאלה מגניב ללבי את הספק כמוהו ידעו בוודאי גם מטפסי ההרים הגדולים בראותם את הפסגה הלבנה מושלגת וחזם ריק מטיפוס, ריק מהרים.
[הפעם הראשונה/נתן זך. ויש גם ביצוע ממש יפה של שלמה יידוב].
| |
על הרצון לדייק
ואז הייתה הגזמה גדולה במנין הגוויות: היו שמנו כמאה והיו שמנו כמאות וזה אמר ספרתי 36 נשים שרופות וחברו אמר לא צדקת, כי רק אחת-עשרה והמשגה מכוון הוא ופוליטי, לא יד המקרה ואם כבר פתחתי, אֹמַר גם זה שרק שמונה נשים נשחטו, כי שתים נורו ויש אחת מפוקפקת ולא ברור אם נשחטה, נאנסה או רק שֻסּפה בטבור וגם בעניין הילדים עוד לא נאמרה המלה האחרונה הכל מודים כי ששה נצלבו ואחד עֻנָּה לפני שראשו רֻצָּץ אבל מי לידינו יתקע כי כל אלה שנעלמו ואין יודע את עקבותם אמנם הֻשלכו כלם או חלקם אל הים שאם כך, כיצד נסביר את כתמי הדם? בדברים ממין זה אסור להתפס להגזמות ויש להבחין ולהזהר: המדובר בדיני נפשות שהרי עלולים חלילה לטעות בדוחות וכבר היו, ידידי המלומד, דברים מעולם
(על הרצון לדייק/נתן זך, מתוך הספר 'אין תכלה לקרבות ולהרג')
| |
אני שומע משהו נופל אני שומע משהו נופל, אמר הרוח. שום דבר, זה רק הרוח, הרגיעה האם.
גם אתה אשם וגם הוא אשם, פסק השופט לנאשם. אדם הוא רק אדם, הסביר הרופא לבני המשפחה הנדהמים.
אבל מדוע, מדוע, שאל את עצמו הנער, לא מאמין למראה עיניו.
מי שאינו גר בעמק גר בהר, קבע המורה לידיעת הארץ ללא קושי ניכר.
אבל רק הרוח ששמט את התפוח הוא זכר מה שהעלימה מבנה האם:
שלעולם, לעולם, לעולם לא יהיה לו מנחם.
(אני שומע משהו נופל / נתן זך)
| |
"בָּעֶרֶב
כְּשֶׁאָמְרָה לִי נַעֲרָתִי
לֵךְ
יָרַדְתִּי לָרְחוֹב לְהִתְהַלֵּךְ
וְהָיִיתִי הוֹלֵךְ וּמִסְתַּבֵּךְ
מִסְתַּבֵּךְ וְהוֹלֵךְ
וְהוֹלֵךְ וְהוֹלֵךְ וּמִסְתַּבֵּךְ"
[שיר ערב/ נתן זך]
| |
לאן
לאן הלכה אהבתי. הקיץ עובר. כל רוח עובר זוכר יותר ממני לאן, לאן הלכה אהבתי. בינתיים אני יושב בקפה ופותר תשבץ. הרדיו מנגן. ועל העץ משהו מקפץ, זע, נע, ובחזרה. לאן, לאן הלכה. נעלמה. בינתיים אני כאן. על המכנסיים פרורי אפר, בראש מחשבת ספר, והעיניים, כרגיל, אחרי נערות טיפשיות. בשקדנות אני מגלגל את הזכרונות כאגוזים במשחק. לאן, לאן. הכל נמחק. בשעת הדחק ישנו תמיד אני. כל כך לידי עד שיכולתי כמעט לגעת בו ביד הרושמת ציפורים משועממות ולטאות לא מוצלחות על פיסת נייר שמצאתי במקרה בתיק מבלוק שלקחתי ב"דביר".
[נתן זך.]
| |
|