7/2006
פוסט רציני – מצעד הגאווה הבינלאומי בירושלים, בעשרה באוגוסט
מצעד הגאווה נערך ברחבי העולם בסוף יוני, כדי לציין את מאורעות סטונוול בניו יורק (1969) שסימנו את תחילתה של תנועת זכויות הגייז. מזה שנים מספר המצעד נערך גם בכמה ערים בישראל, וזוכה להצלחה יחסית. בתל-אביב תמיד מתלוננים על החום, על חוסר הארגון, על אקסטרווגנטיות-יתר ועל סטריאוטיפיזציה מופרזת. בירושלים הייתה בשנה שעברה הסתה חרדית, שהסתיימה באירוע דקירה. אבל עדיין, בסך הכול, מצבנו טוב בהרבה מזה של ארצות אחרות. ברוסיה ניסו לצעוד השנה לראשונה, וקבוצות מאורגנות של בריונים מנעו זאת באלימות. ביוון, שבה יש לא מעט פתיחות, לא מתקיימים מצעדים בשל האופי הרשמי, הדתי-שמרני, שיש למדינה. ובארצות כמו מצריים, סעודיה, איראן וכדומה, ההומוסקסואליות בכלל אסורה על-פי חוק. אז מבחינת גאווה ומצעדים, אנחנו במקום טוב באמצע.
השנה החליט ארגון "הבית הפתוח", ארגון הגייז הירושלמי, לארגן בירושלים מצעד גאווה בינלאומי בעשרה באוגוסט. מצעד כזה כבר צעד בעבר בכמה ערים בעולם, ביניהן גם רומא, בה זכה להתנגדות ערה מצד גופים דתיים – שבסופו של דבר לא הצליחו למנוע אותו. בשל המצעד הבינלאומי בוטל המצעד התל-אביבי, שהיה אמור להתקיים כרגיל בסוף יוני, וזאת במטרה להקצות את הכסף שיועד לו לתגבור התקציב של המצעד הירושלמי. קבוצות צועדים מרחבי העולם הוזמנו להשתתף במצעד בירושלים, אם כי ההיענות תהיה כנראה נמוכה. עלות ההגעה לישראל ועלות השהיה בה הן גבוהות יחסית, ובנוסף לכך ישראל אינה נתפסת כיעד תיירות אטרקטיבי בשל החשש ממצבה הפוליטי והשלכותיו. קבוצות רבות של אקטיביסטים גם מחרימות את ישראל בגלל יחסה לאוכלוסיה הערבית בארץ ובשטחים. אבל עדיין צפויות לבוא כמה קבוצות מחו"ל, וסביר גם להניח שהרבה צועדים יגיעו מכל רחבי הארץ.
בשבועות האחרונים החל להתעורר פולמוס ציבורי סביב קיומו של המצעד הבינלאומי בירושלים. בקרב קהלים שונים נתפס קיום המצעד כפרובוקאציה מכוונת. בשיחות עם חברים סטרייטים שמעתי מרבים את הטענה כי יש מן ההתרסה בהתעקשות לקיים את המצעד דווקא בירושלים. אני מסכים שאולי היה עדיף מראש לקבוע מצעד בינלאומי בתל-אביב, מקום שם הסובלנות כלפי גייז רבה יותר. אבל מצד שני, גם בירושלים יש אוכלוסיה של גייז שרוצה להרגיש חופש ושוויון. זאת ועוד, מכיוון שהמצעד כבר נקבע ואושר, ביטולו כעת יהווה התקפלות – וייתן תחושת ניצחון למתנגדים.
הקואליציה שקמה נגד המצעד מדהימה ברוחבה. היא מקיפה את כל הוואריאנטים של היהדות, החל מתנועת "מימד" הסובלנית לכאורה, דרך ש"ס וכלה בנטורי קרתא. לראשונה מזה שנים רבות מסכימים ביניהם הרב הראשי הספרדי והרב הראשי האשכנזי, החסידים והליטאים, הציונות הדתית והחרדים הלא-ציוניים, על אותו הדבר. לקואליציה זו הצטרפו גם אנשי דת מוסלמים רבים. אחד מהרבנים אף שלח מכתב לאפיפיור וביקש ממנו להפעיל את השפעתו וללחוץ לביטול המצעד. הביטויים בהם משתמשים מתנגדי המצעד מגיעים לרמות של בורות, גזענות ושנאה שזמן רב כבר לא שמעתי. הנה לפניכם לינקים לכתבות שהתפרסמו לאחרונה בעניין, שם תוכלו לראות את עוצמת ההתבטאות ואת חומרתה. שימו לב, כמובן, לטוקבקים.
- כתבה מ"וואינט"
- עוד כתבה מ"וואינט"
- כתבה מ"הארץ"
בשבוע האחרון אני מסתובב מוטרד מתמיד. מודאג, חרד, עצוב וכעוס. פתאום אני מרגיש מיעוט נרדף במדינתי שלי. פתאום תל-אביב נראית לי בועתית מאי-פעם, ומנותקת – במין פלורליזם לכאורי – מכל מקום אחר במדינה. נכון, אולי לא היה צריך לקיים מצעד בירושלים. אבל עכשיו שהוא מתקיים, עוצמת התגובות מפחידה אותי. ורע לי. רע לי כל-כך.
קוראים לי רן. אני ישראלי ויהודי והומו. אני לא אדם דתי – אינני מאמין באלוהים – אבל המסורת שלי חשובה לי מאוד. השפה, המקורות, ההיסטוריה, כל אלה הם חלק בלתי נפרד ממני. אני ציוני. אולי לא מתוך אידיאולוגיה, אבל בוודאי שמכורח המציאות. אין לי ארץ אחרת. לעולם לא אוכל להרגיש בנוח אם אחיה בארה"ב, באנגליה או בצרפת, למרות שאני דובר את שפות המקומות האלה על בורין, ומכיר את תרבותם היטב. המקום היחיד בו אינני חש זר היא מדינת ישראל. נכון, יש הרבה דברים שאני לא אוהב כאן. אבל אין בכך כל סתירה לאהבת-ציון שלי.
ועכשיו פתאום קמים מבפנים וקוראים קריאות נגדי. שולחים אותי לאלף עזאזלים, מקללים אותי בריבוא דברי-בלע. ואני, אנה אני בא? לא עשיתי לאף אחד שום דבר. אני רק רוצה לעמוד על זכותי לחיות כאן את חיי מבלי להתחבא.
הרבה פעמים כשאני מסביר לחבריי הסטרייטים כאן איך זה להיות הומו, אני משווה זאת לחייו של יהודי בגולה. נניח, נוסע לו ישראלי אחד לשליחות בארה"ב – למשל במערב התיכון. הוא עובד עם המקומיים, קושר אתם קשרים, ויום אחד אפילו מוזמן לארוחת ערב אצל ביל וסוזי. הוא מספר להם שהוא יהודי, והם נדהמים. אין לך קרניים? אין לך זנב? אתה לא הורג ילדים נוצרים ובולל את דמם בעיסת המצות לפסח? לא רצחת את ישו? לא, חברים. אני רגיל, אני בדיוק כמוכם. רק קצת שונה. אבל לא בשום מידה שמצדיקה ציד מכשפות.
ועוד משהו – הנטיות המיניות השונות האלה חוצות גבולות ומגזרים. הפילוג הוא אחיד, בלי תלות באוכלוסיה. אותו אחוז של הומואים קיים גם בין הדתיים, הערבים, העולים וכן הלאה. רק ששם הם הרבה פעמים נאלצים להסתתר. למעשה, יכול מאוד להיות שבין אלה שעומדים לירוק עלי בעשרה באוגוסט בירושלים ישנם גם הומואים המסתתרים בארון. לבי לבי להם.
הבלוג הזה, בסופו של דבר, הוא דל-תפוצה. גם אם לאחרונה הגעתי לטבלת "הבלוגים שעושים עניין", עדיין יש לי רק כמאתיים כניסות ביום. אין מה להשוות זאת לתפוצה של עיתון או לרייטינג של תוכנית טלוויזיה. ובכל זאת – זהו השופר שלי. זו דרכי להגיע אליכם. והפעם העניין חשוב לי במיוחד. אני פונה אליכם, חבריי ומכריי, קוראיי ומגיביי, הומואים, לסביות, ביסקסואלים, טראנסג'נדרים – ויותר מכולם, אתם, בני הרוב הסטרייטי. בבקשה מכם, בואו אתי למצעד. צעדו אתי ובשבילי. עזרו לי להראות לקואליציה החשוכה והנבערת הזו שאין לה כאן מקום. הצטרפו אלי – לא בהתרסה, לא בפרובוקאציות, לא בהתלהמות. לא זו דרכי. אבל אני רוצה שיתנו לי לחיות כאן בפתיחות, ושלא ינסו להחזיר אותי לארון. ואם גם אתם רוצים בכך וחושבים כמוני, אז אשמח מאוד אם תבואו אתי לצעוד. בשבילי, ובשביל כולנו.
עדכון כעבור יום - מסתמן שבכל זאת התקפלנו... 
|