לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

כל הדברים גדולים כקטנים


כל מה שראוי לבזבז עליו את זמנו היקר של הקורא


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מאי 2009    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
5/2009

נאום תודה


 

עומד על הבמה, נועץ מבטים בקצה הנעל. מחזיק בפסלון, האצבעות מהודקות עד לובן. מושיט יד ומוציא את הפתק המקופל מכיסי. במצב כזה, צריך לקרוא מן המוכן. אני נבוך עד רצון לשתוק - הרי לא בכדי בחרתי בכנוי "אני לא הייתי מעז". אני מרגיש שאין ברירה והמעמד מחייב, ואני כל כך רציתי להמנע מן המחייב. לא להצרב באורו של הזרקור.

 

כמו בטקס ממלכתי רב רושם המשודר בו זמנית בכל הערוצים, הדברים שכאן מועלים בשני בלוגים. בשני הבלוגים שלי. שניים שבדרך כלל שונים זה מזה. לא הסתרתי אותם זה מפני זה כמו שתי מאהבות. הם מקושרים זה לזה, ומדי פעם אני מפנה אנשים מכאן לשם. אבל החיבור הזה הוא שקט. מוצל. כמו שני אחים שאינם נוהגים להתרועע יחדיו. אלו שתי רגליים שאני ניצב עליהן. צועד איתן לסירוגין. הן מאפשרות האחת את השניה. בכל פעם אני דורך ברגל אחת ומאפשר לאחרת להתרומם ולהתקדם. היום, בטקס, אני ניצב על שתיהן.

 

זכיתי, מאז שהתחלתי בכתיבה, להגיע למקומות מיוחדים. קוראים רבים בחרו להעניק לי כבוד מיוחד - ברשימות של אתרים ופוסטים מומלצים, בהמלצות למערכת, בהקדשות ובהתייחסות מיוחדת לדברים שכתבתי ולבית בו הם נמצאים. זה המקום להסביר שאם לא התייחסתי לכך אצלי ולא הוספתי קישורים לקישורים, הכל מתחושת מבוכה ובישנות. זה המקום להכיר תודה למי שכך התלהב והשקיע רק כדי להמליץ ולשבח, ובעצם לכל מי שמגיב, וגם למי שרק קורא, שמתפנה מעיסוקיו וטורח להגיע לכאן כדי לקרוא מה שיש לי לומר. תודה.

 

לא הייתי מוצא את עצמי עומד ונואם כך לולא מצאתי את עצמי ברשימת 25 הבלוגים הנבחרים של "אפלטון", האתר של אורי קציר. את האתר הוותיק והמכובד אני מכיר מזמן, וגם את הנבחרות שלו. עם כל המבוכה, אני מקבל את הבחירה בתודה ובשמחה, וחושב שאין מנוס מקדמת הבמה ואור הזרקורים.

 

לא הייתי מעלה את הפוסט הזה בשני הבלוגים שלי ויוצר כך חיבור מואר ורחב ביניהם לולא זכיתי ושני הבלוגים נכללים ברשימת ה-25. והדבר אינו דבר של מה בכך.

 

הכתיבה שלי היא עבורי שיח מיוחד במינו. כי את הדברים אני אומר וכותב מתוך עצמי וכמעט אל עצמי - מעלה ומציף ונותן צורת אות למה שאני מרגיש וחושב. אלא שהדברים לא היו מתפרסמים כאן אלמלא היו רצויים ומתבקשים ואמורים להגיע אל כל אחד. כך הם הופכים למין שיחה שאני משוחח עם כל אחד ואחד הקורא אותי, כל אחד שיכול לקרוא, וגם מי שלא יכול. החוויה וההתייחסות של הקוראים כפי שהיא מופיעה בתגובות אמנם אינה גורמת לי לשנות את מהכתיבה או הבחירה שלי, אבל היא נותנת טעם, וחשק, וחמימות ורצון להמשיך ולשתף. התודה שלי אם כן היא לכל מי שנהנה וכל מי שמוצא שתרמתי לו ולו דבר קטן. תודה.

 

ואילו עמר היה כאן ביום הולדתו שיחול השבוע, לא הייתה באה לעולם מילה אחת מכל אלה. ואי אפשר לשנות.

 

 

 

נכתב על ידי , 22/5/2009 08:25  
29 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של נוסעת ב-3/6/2010 17:39
 



הצלע השניה


 

 

לא חסרים לי נושאים לכתיבה. הקושי הוא לאחוז בנושא וליצור דבר שאני מרשה לעצמי לכנות בשם יצירה. היצירה איננה רק הנושא שלה אלא המבנה, הרצף, הקשר, ההקשר, הקצב, הצורה, הצליל, הנשימה, הנשמה ועוד הרבה וטוב. אני לא מארגן ומתכנן את הדברים אלא כמעט תמיד הם קולחים ומתהווים כמו מעצמם, ומה שנותר הוא לעבור עליהם, לשייף את הפינות ולצבוע. והנה מסתבר שמידה ומופיע פיזור דעת או דבר לא ברור אחר הדברים אינם מסתדרים מעצמם. ולא זו בלבד, אלא שהם נראים כקשים לסידור, כמו חידת פאזל שבה צריכים לסדר מספר חלקים באופן מיוחד, שישתלבו זה בזה ויצליחו כולם להתכנס בצורה מדויקת לתוך קופסא קטנה. וכל עוד לא פותרים, המשימה נראית בלתי אפשרית, ומכל מקום, אין לנו לדעת אם אכן היא אפשרית או שפשוט עובדים עלינו (ובמתמטיקה יש ענף שלם שדן בדיוק בשאלה הזאת). כך ממש אני מתבונן בשפע נושאים מעניינים אבל הם לא כל כך מסתדרים לתוך הפוסט. (וכדאי להתייחס לרגע למושג הפוסט שאיננו מאמר או טור, ולא כתבה או סיפור אבל הוא בהחלט משהו. אולי כל מה שדרוש הוא לתת לו שם עברי). ומתוך תקווה שעם האוכל יבוא הפתרון אני בכל זאת מתיישב, אלא שבגין אותה חדות חסרה אינני יודע על מה אבחר לכתוב. כאן אני מעיין ברשימה הארוכה של נושאים ורעיונות שאני עורך לעצמי. אני שם לב שככל שהרישום ישן יותר כן מתקרר הנושא וחסרים לו אותם חיים משל עצמו אשר בדרך כלל מוליכים אותי אותו הישר לתוך ולבין השורות.

 

(הפיסקה החדשה לא שיש לה הצדקה מוחלטת אבל יש גבול ואני עצמי מאד מתעייף בקריאה של טקסט לא מפוסק) מכל מקום אני מעיין באותה רשימה, ותוך מספר שורות נתקל במשפט "מעדתי במדרגות, הכל שביר". המשפט הזה לוכד את תשומת ליבי המלאה. אני לא זוכר את אותו ארוע אבל בשילוב של זכרון מעומעם והגיון שגורר דמיון אני רואה בברור. בתוך יום יום של עניינים רגילים, צרות וטרדות, הנאות קטנות, משימות ותכניות, רגע אחד של אי רציפות, החלקה פתאומית, פספוס של סנטימטר והתוצאה שלו יכולה להפוך לעניין המרכזי, הקובע, הכובש את הציר והמרכז של סדר היום. כמאמר התשדיר המעצבן – "גם יום חלום יכול להגמר באסון". אכן באותה פעם מעדתי בפתאומיות ברדתי במדרגות ובחלקיק שניה אחרון הצלחתי להשאר על רגלי ולהשאיר הכל בחתיכה אחת.

 

יש סיבה טובה לכך שהמשפט הבנאלי הזה שנכתב לפני מי יודע כמה חודשים לכד את תשומת ליבי. הנה לפני שבועיים, ברגע פתאומי אחד החלקתי במדרגות, ונוכחתי שהכל שביר. מה שיפה באותה נפילה שהיא אכן שיקפה מעבר חד מיום מאד מהנה למכה כואבת ומי אני בלי מטאפורה טובה לבוקר.

 

שבועיים התהלכתי עם חלק כאוב, עם עליות ומורדות (שוב דימוי מדרגות), עם המנעות מצחוק ויותר מכך מהתעטשויות עד שמצאתי את עצמי מול הרופאה האורטופדית במרפאת החירום. הרופאה הקשוחה לא הוציאה בדל חיוך, לא מול השלום שלי ולא מול הצלעות שלא הראה סימני חבלה חיצוניים. אבל לאחר שעיינה בצילום הרנטגן, התרככה פתאום. "שבור" בשרה בחיוך. ולעולם לא אדע אם היה זה חיוך הזדהות, לאור ההכרה בסבל שלי, חיוך של הנאה, לאור הההכרה בסבל שלי, או סתם חיוך של סיפוק מקצועי למראה שבר יפה.

 

עכשיו אני חושב לעצמי, אם ממילא שבור וכואב, אולי זאת ההזדמנות לקחת פיסת צלע ולברוא אשה? כמה הזדמנויות יש לנו לברוא אשה? וכאן אני מוצא שתי אפשרויות או אסכולות.

 

אם אני היוצר, אני בורא אשה שהיא התגשמות חלומותי. הריני משול לפיגמליון האגדי היוצר יצירה מושלמת ומתאהב בה וגם זוכה שתפילתו תענה ותוענק לה רוח חיים. המוטיב של יוצר שיצירתו זוכה ברוח חיים הוא נפוץ מאד אבל מתגלגל למערכות זוגיות שונות זו מזו עד מאד. המהר"ל מפראג ודוקטור פרנקנשטיין בוראים מפלצות צייתניות, ג'פטו הערירי עושה לו ילד ופיגמליון יוצר את האשה המושלמת.

 

(בפעם הראשונה שבקרתי ברומא התגוררתי בפנסיון משפחתי קרוב לתחנת הרכבת. ניהלה אותו סבתא איטלקיה כבדת גוף כמו שרואים בסרטים. לפנסיון קראו "פנסיון גאלאתיאה". השם היה לי מוזר ולא מוכר ולא היה נחרת בזכרוני אלמלא שמרתי למשך שנים את כרטיס הביקור שלו. את השם פיגמליון הכרתי מילדות בזכות המחזה הידוע, אבל עברו שנים רבות עד שלמדתי מי היא גאלאתיאה. היום, למרות שאני יודע שגאלאתיאה היא האשה בעלת היופי המושלם, החיקוי לוונוס אשר זוכה לרוח חיים בזכות האהבה, כאשר אני הוגה את שמה עולה בעיני רוחי אותה גברת איטלקיה כבדת גוף).

 

מהצד השני, כאשר אדם פוגש בחווה היא אינה יציר חלומותיו. היא מעשה הבורא ונבנית על פי טעמו שלו. החיבור בין אדם לחווה הוא תוצר של שידוך. הפגישה המחייבת ביניהם היא גם הראשונה. הוא מעולם לא ראה ולא הכיר אותה. כל כולה, על פי טעמו של השדכן שהוא גם המעצב. כל כך הרבה נשים יש בעולם. כולן שונות. יש בהן לטעמי ויש שלא. מה הייתה דעתו של אדם כשראה את חווה? אישה אחת ויחידה הייתה בעולמו של אדם. האם נבראה לטעמו? האם לסכן צלע ולהפקידה בידי אלוהים ולסמוך על טעמו? האם יש לנו טעם דומה בנשים? (כי בשאר הדברים אנחנו לגמרי שונים). למה בעצם הוא לא התייעץ איתו, או הראה לו קטלוג לבחור מתוכו? הם יכלו גם לשבת יחד, להפוך את זה לפרויקט משתף. מן זמן איכות שכזה בגן העדן. אבל כאשר הנטייה האלוהית היא להכתיב, זאת התוצאה.  אני לא אומר שאדם לא היה מרוצה. יש אנשים שמרגישים הרבה יותר בנח כשמישהו אחר עושה את הבחירות עבורם. אבל גם אז, במבחן התוצאה, איך הייתה חווה בעיני אדם? לא שהוא דמיין משהו לפני כן, הרי לא היה לו בסיס. אבל המפגש הראשון, המבט הראשון, הרי יצר אצלו איזה רושם. אני מנסה להכנס לנעליהם של אדם ואלוהים במשחק הזה ואני חושב שהבנתי את הטריק. אלו הבגדים, ליתר דיוק – העדרם. כשהיא מתייצבת פתאום בלבוש חווה הרושם הראשוני הוא תמיד חם ומלהיב. זאת הנוסחה המנצחת.

 

תזכור כל אחת – לדייט ראשון, אם את שואפת להשאיר רושם בל ימחה, עטי על עצמך את בגדי חווה.

 

זאת הייתה הבחירה שלו

 

 

וזאת שלי

 

ושאלה לסיום. ראיתם אי פעם משהו שמורכב משתי צלעות? אני לא. לפחות שלוש, כמו במשולש. אז מה זאת אומרת הצלע השלישית, כאילו ששתיים זה טבעי ושלוש זה תוסף מלאכותי?

 

נכתב על ידי , 13/5/2009 21:58   בקטגוריות מלאכת הכתיבה, שבעת האמנויות, העיקר הבריאות, קול באשה  
49 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אני לא הייתי מעז ב-1/6/2009 00:54
 



מר אֵבְּנֵר


 

יומן חדשות. יהודה לוי יוצא למסע מצולם, מקביל לסדרת הפשע "הבורר". טועם מהדבר האמיתי. קצת שוטרים, קצת גנבים ולקינוח עורכי דין. ביקור אצל פרקליטם של משפחות הפשע. הנה נפתחת הדלת ונכנסים הביתה. דווקא לא מפואר כמו תמונות הבית המוזהב של עו"ד פרי, זה מהפנסיה הגרמנית. סתם בית של סתם עו"ד שרמן. ונשאלה השאלה האוטומטית, אתם יודעים, על המצפון והמוסר ועל עורכי הדין ששומרים את משפחות הפשע מחוץ לבתי הכלא. כל הסיטואציה מוכרת. כבר ראינו אותם באלף סרטים וסדרות, וכבר לא ברור מי שואב ממי, הסרטים מהפושעים או להיפך. התשובה של עו"ד שרמן כל כך מקורית שאני תוהה אם הוא גנב אותה מתסריטאי מוכשר או הגה אותה בעצמו (מה שמאפשר לתסריטאי מוכשר לגנוב אותה ממנו).

 

ככה הוא ענה – "אנחנו? אנחנו, עורכי הדין מזכים את הפושעים והעבריינים? זה כלל לא בסמכותנו. מי שמזכה אותם ולא מכניס אותם לכלא זה השופט. הוא זה שמחליט. תבואו אליו בטענות!". רעיון מקורי, אבל צודק לחלוטין, כי אם הפושע פושע והאשם אשם, מי מפריע לשופט לשפוט?

 

וכבר אני יכול להציע לשופט שישאֵל על כך את התשובה הבאה – "אנחנו? אנחנו השופטים מזכים את הפושעים והעבריינים? זה כלל לא בשליטתנו. הכל תלוי בחומר הראיות. התביעה לא מצליחה להציג ראיות ולשכנע, אז נפסוק שהם אשמים? תבואו אליהם בטענות!". וזה כמובן נכון, כי השופט אינו יכול לפסוק ככה סתם על פי נטיות לבו. מדוע הפרקליטות ומערכת התביעה אינן מבצעות את מלאכתן? כך אמר השופט והגניב מבט מהיר מעבר לכתפי.

 

ומה יענה התובע שישאל על כך? "אנחנו? אנחנו התובעים לא מציגים ראיות משכנעות? איזה ראיות? כל הראיות נעלמו. איפה העדים? מדוע הם נעלמים ערב המשפט? מדוע אלה שהעידו פתאום משנים את עורם? וגם הקרבנות, כביכול, מבטלים את התלונה. איך נוכל לשכנע?"

 

כולם צודקים. ורק הערה קטנה לסדר. היכן עובר הקו הזה, המבדיל בין העולמות? לכאורה, מתחת לקו יושבים הפושעים – זה העולם התחתון, ושאר העולם, זה העליון, מעליו. ולכאורה, הפרקליטים משתייכים לאותו עולם העליון ורק נושקים, מכורח עבודתם, לאותו הקו. עכשיו בא אותו פרקליט ומגלגל את הקו הלאה ממנו, אל עבר השופטים, וכך שם את עצמו עמוק מתחתיו.

 



עולם התחתון

שימו לב לעורך הדין שמתחת לקו

 

 

נכתב על ידי , 9/5/2009 17:45   בקטגוריות גועל נפש, חי בסרט  
28 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של רחלי ב-24/5/2009 15:40
 





כינוי: 




89,183
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , 40 פלוס , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאני לא הייתי מעז אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אני לא הייתי מעז ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)