שמי אן ואני לומדת בכיתה מדעית במרכז הארץ. אני אחת התלמידות הטובות בכיתה, וממוצע הציונים שלי השנתי שלי לשנת הלימודים הזו עומד על בין 90 ל-93. אני לומדת מתמטיקה ואנגלית ברמת חמש יחידות, ומדעי הבריאות, פיזיקה וכימיה, גם הם ברמת חמש יחידות. הציון שלי בפיזיקה עומד על 90 ומעלה, ציון ההגשה שלי במדעי הבריאות הוא מאה, והציון שלי בכימיה עומד על בערך 87. ציון ההגשה שלי באנגלית הוא מאה וציון ההגשה שלי במתמטיקה תשעים ושש.
לאור ציוני ההגשה הללו הרגשתי מוכנה לבגרויות הקרבות. לאחר שעברתי בהצלחה את המתכונות במתמטיקה, אנגלית ומדעי הבריאות חשתי שאני מוכנה לבגרויות ושאני אצליח בהן. כאשר הבחינה באנגלית היתה קלה כפי שהיתה חשתי אף יותר מוכנה, וקיוויתי שגם שאר הבגרויות במועד הקיץ יהיו קלות כפי שהיא היתה.
נדהמתי כשהגעתי לבגרות במתמטיקה.
כפי שאמרו מורים ותלמידים רבים לפניי, כל קשר בין רמת הבגרות במתמטיקה לרמה הממשית בכיתות השונות בבית הספר מקרי בהחלט. אפילו אני, תלמידה של מאה בכיתת מחוננים (אותה עזבתי לפני שנתיים עקב בעיות חברתיות) ולשעבר תלמידה בתוכנית המצוינות של בר-אילן, התקשיתי לפתור חלקים מהבחינה. המבחן היה ארוך מדי וחלק מהשאלות גם היו מסובכות מדי. אני מצפה לשבעים ומטה בבחינה הזאת, וזה עתיד להיות אחד הציונים הגבוהים בכיתתי.
לאחר הבגרות במתמטיקה אמר לנו המורה שלי לאזרחות שעקב הבחינה הנוראית שהיתה במתמטיקה, הוא חושש שגם הבחינה באזרחות תהיה "מגעילה". בדרך כלל הוא צודק בדבריו, וחששתי שגם במקרה זה הוא צודק ואכן תהיה בחינה נוראית כפי שהיתה במתמטיקה. עם זאת, ניסיתי להישאר אופטימית באומרי שהבגרות באנגלית היתה קלה ויתכן שהבגרות במתמטיקה לא מצביעה על דבר.
היום ניגשתי לבחינת הבגרות במדעי הבריאות, חלק ב'. כשהוגשו לנו המבחנים נדמה היה שהבחינה ברמת קושי סבירה, אך ככל שעבר הזמן גיליתי שהיא לא ברמה סבירה כפי שנדמה היה לי. אילו היה מדובר רק בי, אפילו בהיותי תלמידה של מאה, הייתי עשויה להסכים שזה לא אומר דבר, אך בכיתה שלי קיימים עוד מספר תלמידים מצטיינים, ואפילו להם לקח זמן לפתור את הבחינה. בעוד שאת שאר הבחינות במדעי הבריאות, כולל בחינת המתכונת שלנו, שהיתה קצת קשה מהרגיל, פתרו התלמידים המצטיינים בלא יותר משעה, ובדרך כלל בלא יותר מארבעים וחמש דקות, במקרה זה ישבנו כולנו במעבדה במשך שעה וחצי לפחות, כשרק לאחר שעה וחצי הגישו התלמידים המצטיינים האחרים את בחינותיהם. המורה שלי אמרה שהיא דיברה עם מורות אחרות בארץ, ובבחינה הופיע מושג שלימדו פחות מחמש מורות בכל רחבי הארץ. באיזה סוג של מדינה הוגנת זה הגיוני?
לאחר בחינה זו אני מאמינה שהמורה שלי לאזרחות צודק. עושה רושם שאתם אכן מתכננים להקשות על התלמידים בכמה שיותר בחינות, ואני תוהה כיצד תיראה הבחינה בכימיה ביום חמישי והבחינה בפיזיקה בחודש הבא. האמת היא שאני לא בטוחה שאני רוצה לדעת איך הן יראו, אבל אני בטוח אגלה.
רציתי לשאול שאלה פשוטה- למה? מה אתם מרוויחים מהעובדה שכל תלמידי מקצוע מסוים בארץ נפגעים?
חשבתי על השאלה ולא מצאתי תשובה הגיונית. העובדות הן שאתם פוגעים בכל התלמידים בארץ, ולנו אין שום דבר לעשות כנגד זה. עושה רושם שרוב, אם לא כל הבחינות בקיץ זה הן לא הגיונית בעליל. אני אפילו אהמר שמרבית הבחינות הבאות יהיו כאלה.
ואם להיות כנה לרגע, זה פשוט טיפשי. זה מדהים עד כמה מורים צודקים באמרם שאתם, שיושבים במשרד החינוך וכותבים את הבחינות שלנו, מנותקים מהמציאות. כל קשר בין הבחינות לדברים שקורים בכיתות מקרי בהחלט. החומר הנלמד, הרמה והמונחים בהם אתם משתמשים לא תואמים את החומר הנלמד בכיתות ואת הרמה שבה לומדים בכיתה. אפילו בכיתות המחוננים התקשו בבחינת הבגרות במתמטיקה, ואני יכולה להבטיח שגם במדעי הבריאות הציונים יהיו נמוכים מהציונים השנתיים.
אז כל הכבוד, הוכחתם שאתם הכי טובים בלהכשיל תלמידים.
אן.