מאז שעמדתי על דעתי הפוליטית יש כלל אצבע אחד, מעין היוריסטיקה שאינה מכזיבה לעולם, המסייע לי להבדיל בין אור לחושך, בין טוב לרע, ולחזות את העתיד הפוליטי בדייקנות של מאה אחוז. לא ליפול מהכיסא, הנה זה בא - שום דבר טוב לא יכול לצאת מהליכוד. ואכן, הכלל הזה עבד עד עתה בדייקנות שלא תאמן. כך, למשל, כשכולם מסביבי (לרוב נמצאים מסביבי אנשי שמאל מתון ומרכז) התלהבו מ"קדימה" אני ראיתי שם את הפרצופים המוכרים מהליכוד, הפעלתי את כלל האצבע, ואמרתי "שום דבר טוב לא יכול לצאת מזה". ואכן ממשלתו של אולמרט הייתה הכושלת והמושחתת בממשלות ישראל. זו רק דוגמה אחת, הקורא בעל התודעה הפוליטית המפותחת ודאי ימצא אין ספור מקרים נוספים בהם כלל האצבע הזה פועל, ופועל, ופועל.
לכן קשה לי מאוד לכתוב את הדברים הבאים - מגיעה מילה אחת טובה לגדעון סער. מילה אחת, לא יותר, בכל אופן ליכודניק, אבל מגיעה לו.
המועצה להשכלה גבוהה, בראשה עומד סער, החליטה לדחות את הצעת ועדת כהן להסדרת תחום הרפואה המשלימה, ולא להנהיג תכנית לימודים אקדמית לתואר ראשון ברפואה משלימה. גדעון - כל הכבוד. כל הכבוד גם ליתר חברי הוועדה, ולפרופסור ערן לייטסדורף, דיקן בית הספר לרפואה באוניברסיטה העברית, ששכנע את חברי הוועדה כי לא זו הדרך.
ספר מופלא שקראתי לאחרונה "ריפוי או פיתוי", שכתבו סיימון סינג ואדזארד ארנסט מסביר בדיוק כיצד רוב סוגי הרפואה המשלימה הם בלתי מדעיים, חסרי ערך ריפויי של ממש, ובחלק ניכר מהמקרים מזיקים. הנזק שברפואה המשלימה, על פי סינג וארנסט, גדול בהרבה מתועלתה. הנזק המערכתי שבהפניית כוח אדם, משאבים פרטיים וממשלתיים, ומיליארדי דולרים מדי שנה, שיכולים היו להביא לשיפור משמעותי בכל מערכת בריאות בכל מדינה שבעולם, הוא גדול בהרבה מהנזק שנגרם לפרטים הנפגעים מדרכי ריפוי לא מדעיות, אינם מקבלים טיפול ראוי למחלותיהם, ונסמכים על שיטות לא מדעיות ברגעים הרגישים ביותר בחייהם ובמקומות הפגיעים ביותר.
ארנסט וסינג מוצאים אשמים רבים במצב בו משגשגת הרפואה המשלימה, על אף שהתנהגות רציונלית של כל המעורבים בדבר הייתה יכולה להביא לתוצאה ההפוכה. סלבריטאים הממליצים על תרופות אליל, תקשורת הממהרת לשבח טיפולים אלטרנטיביים, ואינה משמיעה אלא ביקורת על הרפואה הממסדית, רופאים שאינם מגלים את מידת הרגישות והאמפתיה הראויה והמוציאים למערכת הקונבנציונלית שם רע, וכן, ממשלות וממסדים רפואיים הנותנים לנגע לחלחל אל תוככי הממסד הרפואי.
האמירה שלא ניתן לעשות לדיקור הסיני ולהומאופתיה אקדמיזציה היא אמירה נהדרת הראויה לכל שבח. מי שינסה ללמד את המקצועות האלה בצורה אקדמית עושה שקר בנפשו. מי שינסה ללמד שמים זוכרים, או שבגוף מצויים "מרידיאנים" בהם זורמת "אנרגיה" שבניגוד לאנרגיה המוכרת לנו אינה ניתנת למדידה בצורה מדעית, אך היא ניחנת בתכונה שדיקור במחט יכול לשחרר את זרימתה או לנתב אותה לנתיב הרצוי, אינו מלמד דבר אקדמי המבוסס על השיטות המדעיות של ניסוי וטעיה, של מחקרים קליניים, של ביקורת עמיתים, של תיאוריות מדעיות שעיקרן הוא שהן ניתנות להפרכה. לא ייתכן שבחדר אחד באוניברסיטה ילמדו מושגים הנסמכים על ידע בן המאה ה-17, שמאז הופרך אלפי פעמים, ולא נעשה בו כל שימוש מחוץ להקשר של הרפואה המשלימה (בואו ננסה לגרום למכונית לעבוד על "מרידיאנים", או ליצור ריאקציה כימית בתעשייה בכמויות הדילול של התרופות ההומאופתיות. נגיע רחוק.), ובחדר השני יפענחו את סודות הריבוזומים בשיטות של המאה ה-21. אקדמיה היא אקדמיה, ומדע הוא מדע. אין "מדע" ו"מדע משלים".
את תחום הרפואה המשלימה יש להסדיר. יש לקבוע אתיקה למטפלים. לקבוע גדרות ברורים מה ניתן לעשות בכל דיסציפלינה, ובאיזה תחומים הטיפול יכול להזיק, יש לקבוע באיזה סוגים של חולים ובאיזה מחלות ניתן לטפל בצורה אלטרנטיבית, איזה יטופלו במקביל לרופא ממסדי, ואת מידת התיאום הנדרשת בין הטיפולים, מתוך העיקרון הרפואי העתיק "ראשית לכל - אל תרע". לשם כך ניתן יהיה להכיר ב"לימודי תעודה" לרפואה משלימה, להסדיר את התחומים הנלמדים, להסדיר את כללי הלימוד, ולעשות סדר בבלגן של המרפאים למיניהם. ניתן לקבוע כי מי שמנסה לרפא, ואינו בעל תעודה מסוג זה, עובר עבירה פלילית. ניתן להקים ועדות אתיקה וועדות משמעת, בדומה לרופאים, לעורכי דין ולרואי חשבון. כל אלו חשובים, ויש בהם הכרה במציאות בה עדיין נדרשים רבים לשירותי הרפואה המשלימה, ועדיף שיקבלו את הדיקור במקום בו המדקר בקיא בעבודתו ומחטיו עברו את החיטוי הראוי מאשר במקום אחר. אבל הכרה בתואר ראשון היא צעד מעבר לכך. היא הכרה באמת הבסיסית שמאחורי הרפואה המשלימה, והמועצה האקדמית סירבה, ובצדק, לעשות את הצעד הזה.
אז תודה לך גדעון סער. עשית צעד אמיץ, נכון, ולצערי גם מאוד לא פופולרי. בחנוכה הזה הדלקת נר של רציונליות בחשיכה הכללית של הממבו ג'מבו המיסטי והדתי האופפת אותנו מכל עבר. אם כבר נגזרה עלינו ממשלת הליכוד, אשרינו שנמצא בה גם אדם בעל יושרה ותבונה כשלך.