לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים

יוצאת לדרך חדשה


מנסה לנהל סוג של יומן בפתח תקופה חדשה בחיי.

Avatarכינוי: 

בת: 66

Google: 

תמונה




הבלוגים הקבועים שלי
קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    פברואר 2014    >>
אבגדהוש
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728 

2/2014

שיחת היכרות ראשונה


אז קיימתי את "שיחת ההיכרות" הראשונה שלי במסגרת שיעורי הבית בקורס מאמנים


כחלק ממשימות הקורס, עלינו לקיים "שיחת היכרות" כזאת עם כל אחד מבני המשפחה שלנו מדרגה ראשונה.


בני זוג, הורים, ילדים, אחים ואחיות.


אפשר גם גיסים/ות ואפשר - אם רוצים - גם חברים/ות.


ההמלצה היתה ללכת מהקל אל הכבד - להתחיל ממי שנוח איתו ומשתף פעולה, ולהתקדם בהדרגה עד לקשים ביותר.


שיחת ההיכרות היא השיחה שמתקיימת בפעם הראשונה שמאמן נפגש עם המתאמן. 


היא יכולה גם להשתרע על פני יותר ממפגש אחד, כי התשובות לכל שאלה אורכות זמן שונה אצל כל מתאמן.


גם בשיחות עם בני המשפחה אמרו לנו לא להגביל בזמן וניתן להמשיך את השיחה עד תומה, על פני כמה ימים.


סיפרו שהשיא היה שיחת היכרות בת 9 שעות בין אישה לבעלה. השיא ההפוך היה חצי שעה.


 


את שיחת ההיכרות הראשונה שלי קיימתי עם T, למרות שלא ידעתי אם זה הקל או הכבד.


מצד אחד הוא האדם הכי קרוב אלי בעולם, הכי אוהב אותי, הכי "מרגישה איתו בבית". 


מצד שני הוא לא נוטה "לחפור" (בניגוד לשאר משפחתי, פרט לאחי - שכנראה יהיה הכי קשה) ולא תמיד הגיב לשיתופים שלי


מהקורס באופן שעורר בי רצון להמשיך לשתף. 


כך או כך החלטתי להתחיל איתו, מה גם שיש לנו בימים אלה הרבה זמן פנוי יחד - כאשר אני לא עובדת, העסק הקודם שלו נסגר בימים אלה והעסק החדש עדיין בחיתוליו.


 


קבענו שנשב אתמול ואמרתי לו להודיע לי כאשר הוא מוכן. לא התכוונתי להזכיר לו, ואמרתי לעצמי שאם הזמן יעבור ולא נספיק (כי לקחנו אתמול את הנכדים מהגן כבכל יום רביעי) אז בערב אקבע איתו מחדש ליום אחר.


אבל בלי שאצטרך לומר דבר, הוא הגיע לסלון בצהריים, התיישב (עם אוכל, ועם הפלאפון) ואמר : אני מוכן.


בהתחלה היה נראה שיילך קשה. השאלה הראשונה היא "מה שלומך, איך אתה מרגיש?" וכמו שיש כאלה שיכולים לענות על השאלה הזאת במשך כמה שעות, T ענה "בסדר גמור" ולשאלתי אם יש עוד משהו שהוא רוצה לומר בנושא שלומו, הוא ענה שלא, זה הכל.


אבל אחר כך זה התחיל לזרום.


שאלות כמו


מה הציפיות שלך ממני כאשתך?


מה חשוב לך בחיים?


מה למדת על עצמך בשנה האחרונה?


על מה אתה גאה?


מי האנשים שתפנה אליהם ראשונים בעת הצורך, על מי אתה סומך? מה התכונות שגורמות לך לפנות דווקא אליהם?


מי נותן לך השראה ובזכות אילו תכונות?


ועוד - עשו את שלהן.


 


המורה שלי מספרת שאנשים לומדים להכיר דברים חדשים בקרוביהם בעקבות השיחה הזאת.


למרות שחלק גדול מהדברים ש-T סיפר הכרתי, עדיין היו דברים חדשים או דברים שידעתי אבל אף פעם לא דיברנו עליהם.


היה מרתק.


הצלחתי פחות או יותר לעשות את שיקוף הנדרש (לעיתים חזרה על הנאמר לצורך הבהירות ולעיתים חידוד או תמצות משהו ספציפי או שאלת שאלת הבהרה), ובעיקר הקשבתי. הקשבתי המון.


צודקת המורה שלי שאנשים פשוט צריכים שיקשיבו להם.


 


שמתי לב לתחושות שלי במהלך השיחה. לנשימות שלי. לא היתה התרגשות מיוחדת או לחץ. חשבתי שאהיה אך לא הייתי בלחץ.


מה שכן הרגשתי הוא שמאז אנחנו עוד יותר קרובים. זה מוזר כי אנחנו מאד מאד קרובים. אבל כמו שיש את ה"הקשבה עד הסוף ועוד קצת" נוצר אצלנו "המון המון קרבה ועוד קצת". ורק בגלל זה כבר היה שווה להתחיל עם T.


 


כאשר בתי שאלה אותו איך היתה השיחה הוא אמר "בסדר גמור, אמא היתה מאד מנומסת" מה שגרם לי להתפקע מצחוק.


 


אחרי הצהריים אספנו את הנכדים מהגן...טוב, זה כבר יהיה פוסט אחר.


והיום עשיתי שיחת הכנה למישהי מהקורס לקראת שיחת היכרות שלה עם הבת שלה. אבל גם זה כבר יהיה פוסט אחר.


סופשבוע נעים חיוך


 

נכתב על ידי , 27/2/2014 17:25   בקטגוריות אימון, הקשבה, זמן איכות, מערכות יחסים, אהבה ויחסים  
28 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של empiarti ב-2/3/2014 16:15
 



אז מה למדתי בגן היום?


אז מה למדתי בגן היום?* (כלומר אתמול)


בגדול המשכנו את התרגולים - רק שהפעם הייתי צופה בעיקר, ולא השתתפתי (לא כמאמנת ולא כמתאמנת).


לא זוכרת אם כבר כתבתי כאן שבכל שיעור מתנהלת שיחת אימון מול כל הכיתה למישהי שהתנדבה לכך.


צריך אומץ אדיר, לדעתי, להסכים להתאמן מול כולם, והבחורה הזו אכן מגלה אומץ אדיר ונדיר, כי הסיפור שלה לא פשוט בכלל.


כמובן שאיננו מספרים לאיש מה שהולך שם, והמטרה היחידה שאמורה לעמוד מול עינינו היא ללמוד כיצד עושים זאת.


כיצד עושים זאת טכנית : איך מתחילים, מה שואלים, איך משקפים, איך מגיבים וכו' ואפילו איך להושיב את המתאמן מול המאמן, מה להכין (מים, מגבוני נייר)...


וגם כיצד מתנהלים כאשר עולים דברים. 


בראש ובראשונה (זה כבר נשמע כמו מנטרה, אני יודעת) - הנשימות. הנשימות של המאמן כאשר הגוף שלו שומע ומגיב אוטומטית למה שנאמר.


הנשימות של המתאמן - כאשר הוא מוצף ברגשות וצריך לדעת לתת מקום לתחושות שעולות בו, בראש ובראשונה בגוף - לתת כבוד לגוף שלו, לאפשר לו להסדיר את הנשימה, להרגיע את התופעות (כמו רעד, לחץ בראש או בחזה או בבטן, דמעות כמובן)....


הרבה פעמים המתאמן מנסה להימנע מלשהות בתחושות הלא נעימות ומבקש להמשיך....


והמורה שלי מתעקשת לחכות, לנשום, לתת לתחושות מקום ואז לתת להן להתפוגג.


פעמים רבות תוך כדי ההמתנה הזו, גם עולים זיכרונות שקשורים לתחושה, שקשורים למה שדובר....שמאירים באור חדש ושונה את החוויה שהמתאמן מדבר עליה..... יש לזה ערך עצום, להתייחסות הזאת לגוף ולתחושות ולנשימה.


נראה לי (בינתיים לפחות) שזה השוס של שיטת האימון הזאת לעומת אימון אונטולוגי קלאסי.


 


כי כל כך הרבה פעמים אנחנו מדחיקים היטב (וההדחקה הייתה בהחלט נחוצה לנו בעבר כדי לשמור על עצמנו ועל שפיותנו הרגשית) חוויות ילדות שבפועל עדיין משפיעות עלינו ומנהלות אותנו. 


דוגמא קלאסית לכך היא ילדה שהייתה מוכה או שאמא שלה הייתה אישה מוכה, שבוחרת בן זוג אלים....שוב ושוב. 


עד שלא מתייחסים לזה ולא מסייעים לפוגג את החוויה ואת כל ההשלכות שלה על מי שאנחנו כיום, לא ניתן לשבור את הדפוס, לא באמת.


עוד דבר שדיבר אלי מאד בהקשר הזה: פעמים רבות אנשים שמבינים פתאום מה עבר עליהם בילדות, כועסים על עצמם או מתביישים או חשים אשמה שהם "לא עשו שום דבר בנידון" אז. 


המורה שלי מדגישה שוב ושוב את העובדה שכילדים הם היו חסרי אונים מול הוריהם, מול הדוד המטריד, מול המורה המתאכזר....ואין להם מה לבוא אל עצמם בטענות על חוסר האונים שלהם אז. אבל שהיום הם כבר לא ילדים, והיום - לאחר שימיסו את הדפוסים ההם בתוכם - הם כבר לא חסרי אונים, והיום הם יכולים לשנות את חייהם. 


 


עוד דבר שקורה בשיטת האימון הזאת, הוא הטיפול במבנה הרגשי של הילד שבתוכנו.


בגדול, אנחנו הרי באים להתאמן (בדרך כלל) על תחום מסוים בחיינו שאנו רוצים לשפר או לפתור. 


לדוגמא: יש לנו קושי להתפרנס או יש לנו קושי לנהל את הכסף שבחיינו. 


בפועל, היחסים שלנו עם כסף נובעים מן המבנה הרגשי שלנו, שעוצב בילדותנו.


אם ננסה לאמן את עצמנו להתייחס באופן שונה לכסף באופן תכליתי ושכלי בלבד, זה עשוי לעזור אבל לא יפתור לגמרי את מקור הבעיה.


אבל אם נגלה את המבנה הרגשי שלנו שמשפיע על התייחסותנו לכסף (מה הייתה האווירה בבית הורינו בנושא כסף, אילו משפטי מפתח נאמרו תמיד בבית לגבי כסף - כמו "כסף לא גדל על עצים" ) נוכל להתרכז במהות ולא בתופעה, וכך יגדל הסיכוי לטפל בזה באמת.


 


בכל אופן שיעורי הבית שלנו השבוע הם לנהל שיחת אימון ראשונה (לפי התבנית שלמדנו) עם אחד מבני המשפחה שלנו, לבחירתו. שיחה ראשונה זו נקראת "שיחת היכרות" ויש לה שאלות קבועות מראש. היא יכולה להתנהל במשך שעה והיא יכולה לקחת כמה שעות טובות - תלוי במתאמן (או במקרה הזה בקרוב המשפחה הנבחר). 


בחרתי לעשות זאת מול T ונראה לי שנעשה זאת היום. 


זאת תהיה הפעם הראשונה, כמעט, שהוא ייחשף לתוכן של הלימודים שלי. 


למרות שאני מדברת על זה ומשתפת קצת חוויות, משום מה איתו היה לי עד כה הכי קשה לשתף. 


לא יודעת לשים את האצבע על הסיבה לכך, אבל משהו בתגובות שלו בכל פעם שנושא הקורס עולה, מרתיע אותי.


ודווקא בגלל זה נראה לי חשוב ביותר לערוך איתו את "שיחת ההיכרות" הראשונה.... למרות שלא היתה לי "שיחת הכנה" לזה (clearway).


המורה שלי ממליצה לא לעשות אף שיחת אימון בלי לעבור CLEARWAY קודם. ולאור חוויות ה-CLEARWAY המעטות שכבר חוויתי (לא על עצמי) בקורס, אני מבינה לגמרי מדוע. אבל משום מה לא בא לי לחכות לקבל CLEARWAY לפני..... 


נראה כבר.


אני מתרגשת לקראת השיחה, אבל לא באמת חוששת ממנה. נראה לי שאולי אעשה לעצמי עכשיו הכנה קצרה לקראתה....


משהו שקוראים לו CLEARDAY שאדם עושה לעצמו (עדיף כל בוקר, אבל למי יש סבלנות?)


כבר הזכרתי את זה פה פעם...


שיהיה לי ולכולנו יום נפלא חיבוק


 


* שאול מהשיר "מה למדת בגן היום" של הדודאים   

נכתב על ידי , 26/2/2014 10:57   בקטגוריות אימון, הקשבה, לימודים, מערכות יחסים  
23 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של empiarti ב-27/2/2014 20:36
 



תודה לאל יש רמה שתיים


השבוע בלימודים "זרקו" אותנו כבר למים, וניהלנו שיחות (או יותר נכון - חלקי שיחות) אימון זה עם זה בקורס.


בשיחה הראשונה הייתי צריכה רק לשאול "מה שלומך" ולהקשיב (עד הסוף ועוד קצת - רמת הקשבה 0 - תוך שימת לב לנשימה שלי ולתחושות שעולות לי בגוף) .


ואז לשקף לבן/בת זוגי את מה שהם אמרו (רמת הקשבה 1).


לאחר מכן הייתי צריכה לשאול "מה הביא אותך לקורס המאמנים?" ולהקשיב / לשקף אותו הדבר.


בשיחה השנייה הייתי צריכה להכין את בן/בת הזוג שלי לשיחה. זה משהו שנקרא CLEARWAY - שיחת הכנה לשיחה: לדוגמא, הכנה לראיון עבודה, שיחה עם הבוס או אבא או בן זוג או ילד או חברה או.....כל שיחה שדורשת הכנה (לפי המורה שלי כמעט כל שיחה דורשת הכנה וכדאי לעשות כמה שיותר CLEARWAY). 


ישנן שאלות מובנות ששואלות (שוב) מה שלומם, איך הם לגבי השיחה המתוכננת, מה התחושות שלהם לקראת השיחה,


מי הם רוצים להיות במהלך השיחה (אילו הוויות הם בוחרים לעצמם: לדוגמא, להיות חומל, קשוב, ישיר, כן....וכו),


מה מטרות השיחה וכיצד תיראנה תוצאות השיחה במציאות (לדוגמא: הם יקבלו העלאה בשכר או הם יתקבלו לעבודה או הם ישיגו מבן הזוג משהו שרצו לבקש אך לא העזו),


מה עלול למנוע בעדם להיות בהוויות שבחרו לעצמם עבור השיחה (לדוגמא: התנהגות של בן שיחם שתסיט אותם מההוויות שבחרו ותגרום להם להגיב מתוך מנגנון אוטומטי כמו פחד, כעס, ריצוי, ביטול עצמי וכו)


וכיצד בכל זאת יצליחו לשמור על ההוויות שבחרו - אמצעים לשמור על עצמם כמו לעצור לנשום, למשל.


ועוד.


 


אני מכירה את עצמי כקשובה, בדרך כלל, וכל מי שמכיר אותי יעיד על כך. ובכל זאת ניגשתי לתרגולים האלה בחשש גדול.


ראיתי את עצמי מהצד והרגשתי מלאכותית וחסרת ניסיון. 


כבולה בתבניות שעלי לפעול לפיהן.


אבודה בנושא השיקוף הזה, חזרה על מה שנאמר....


מתי לשקף? איך לשקף? איך אזכור בכלל את מה שנאמר? 


 


למרות הקושי, ניגשתי לביצוע השיחות ברצינות ועם הרבה מוטיבציה, ובשתי השיחות (שכזכור היו רק תרגול), פרצו בנות הזוג השונות שלי בבכי תוך שעלו להן תחושות קשות שאותן בטאו בפני. 

יש יאמרו שהצלחתי. 


לא שרציתי שיבכו חלילה, זה אפילו פגע בתפקוד שלי:


באחת משום שההזדהות שלי איתה שיבשה לי את הנשימות שלי ואת כל השיקוף מאותו רגע ואילך


ובשנייה משום שבכלל לא הבנתי מאיפה הגיעו הדמעות האלה וכיצד זה התחבר לנושא שהיא דיברה עליו....


ובכל זאת, סימן שקרתה כאן שיחה אמיתית. משהו בדרך שבה דובבתי אותן והקשבתי להן, גרם להן להיות באמת נוכחות עם התחושות האמיתיות שלהן והמציאות האמיתית שלהן - וזה היה מרגש מאד.


 


למרות זאת, הלכתי גם השבוע הביתה בתחושה שמאד מאד קשה לי עם שיטת השיקוף הזאת, ושאולי אצטרך לתרגל אותה שוב ושוב במהלך הקורס עד שאתרגל, אבל לא נראה לי שאי פעם באמת ארגיש איתה בנוח.


 


ואז ישבתי לקרוא את שיעורי הבית, והגעתי לרמת הקשבה שתיים. 


הללוייה. יש רמת הקשבה 2. 


כאן סוף סוף מצאתי את עצמי.


מקשיבים כמו קודם, עד הסוף ועוד קצת. מבינים, או מנסים להבין מה נאמר. 


אבל לא חוזרים כמו תוכי על מה שנאמר.


אפשר לסכם את הרעיון או לחבר בין מה שנאמר עכשיו לבין מה שנאמר קודם או בשבוע שעבר - ואז לשאול שאלות מתוך מה שנאמר:


לשאול למה הכוונה, או למצוא קשר או סתירה בין דברים שנאמרו ולבקש להרחיב או להסביר..... אוי תודה לאל על רמת הקשבה 2!


זה מדבר אלי.


זה מרגיש אנושי וטבעי ונורמלי.


כך אוכל בנחת לתת להם לדבר הרבה וברצף בלי לדאוג מתי לשקף באמצע (ואולי לקטוע להם את חוט המחשבה!) ואם אצליח לזכור הכל.


כך אני כנראה מקשיבה בדרך כלל. זה נשמע לי מוכר.


רמת הקשבה 2, איזה כיף שבאת מאוהב

נכתב על ידי , 22/2/2014 20:12   בקטגוריות אימון, הקשבה, לימודים, אופטימי  
31 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של empiarti ב-26/2/2014 07:24
 



לדף הבא
דפים:  

52,446
הבלוג משוייך לקטגוריות: משפחתי וחיות אחרות , תינוקות , 50 פלוס
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לempiarti אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על empiarti ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)