אז הייתי באוטומוטור, כאילו שאתם לא יודעים. הייתי עם בלוגרית, שגם את זה אתם כנראה יודעים. מי הבלוגרית אתם כנראה לא יודעים, וככה המצב ישאר. נקרא לה Azure, למען המטרה הפשוטה של לא לקרוא לה "הבלוגרית" לאורך כל הפוסט.
הנחיות לקריאת הפוסט (כן, גם כאן יש כאלה, תתמודדו):
1) אני לא מתיימר ומעולם לא התיימרתי להיות צלם דגול, וגם המצלמה שלי היא לא בדיוק state of the art. אי לכך ובהתאם לזאת, רוב התמונות לא ממש באיכות מדהימה, או אפילו טובה. חלקן, כמו היגואר XK, ממחישות שוב את הנטיה של המצלמה שלי להעניק גוונים ירוקים למפרע לחלק מהתמונות. אם זה מפריע לכם, או אם יש לך שוב תלונות, תחסכו את זה ממני.
2) עוד דבר שאני לא מתיימר אליו, זה להראות אינטיליגנציה. מי מכם שעדיין לא קרא לי "ערס" או דברים כאלה בגלל שהסתובבתי באוטומוטור וצילמתי תמונות, מוזמן לעשות זאת בלב. מה לעשות, כשאני רואה דברים שאני חולם שאני נוהג בהם בלילות, זה מעביר בי צמרמורת נעימה במקרה הטוב, וגורם לי להתייבשות מהזלת ריר מוגזמת במקרה הרע. אם משום מה החלטתם שאני בן אדם אינטיליגנטי ואתם קוראים אותי בגלל זה, אתם תתאכזבו מהפוסט הזה. שלא תגידו שלא הזהרתי אתכם.
3) ניסיתי להעביר כמה שיותר את התחושות שלי בזמן התערוכה דרך התמונות, ולכן לא סיננתי כמעט אף אחת. בכל זאת, אני לא חושב שצילמתי יותר משתיים-שלוש מכוניות סך הכל שעולות פחות מרבע מליון שקל בדגם הבסיסי, וגם הן רק בגלל שהן פשוט מדהימות מבחינת עיצוב. ניסיתי, באמת השתדלתי, לא לצלם דברים שנמצאים על כבישי הארץ, או לפחות לא כאלה שנפוצים. התמונות מזכירות לי כמה מדהים היה לראות את הדברים האלו באמת, ואני לא יודע כמה החוויה תהיה באמת מרעישה למי שלא היה שם.
4) מי מכם שלא מתלהב ממכוניות בכלל, באמת שתפסיקו לקרוא עכשיו, כי זה יהיה בזבוז של הזמן שלכם.
Cars 101 by Quicksand:
אני לא מתיימר להיות מבין גדול במכוניות, אני מבין יותר מכמה אנשים ופחות מהרבה אנשים, אבל למען האנשים שכן רוצים לקרוא ולהבין את הסיבה שחלק מהדברים פה גורמים לי לבלוע רוק בצורה משמעותית מעבר לעיצוב, מספר נתונים על מכוניות. אל תקבלו את זה כהתנשאות, אבל יש כאלו שיעדיפו לדעת, כמו Azure, שגרמה לי להרגיש נורא חכם כשהסברתי לה תוך כדי טיול בביתנים. (אם אתם מחשיבים את עצמכם מבינים או שזה פשוט לא מעניין, אתם מוסמנים לדלג אל האקשן):
1) V6\V8\V10 וכו' - צילינדרים במכוניות יום יומיות הם בדרך כלל ארבעה ומסודרים בשורה. בחלק מהמכוניות לא. ה-V מסמל את התצורה של הצילינדרים, והמספר, מן הסתם את המספר שלהם. תצורת V מאפשרת לצילינדרים לא לבצע תנועה שלמה של עליה וירידה בזמן תאוצה, ולכן גם הופכת את התאוצה ליותר מהירה. עד כאן, רות? לפני כמה שנים סובארו ופורשה יצאו (אין לי שמץ של מושג מי קודם) עם מנוע הבוקסר, שהשטיח לחלוטין את תצורת ה-V, כלומר הפך אותה לעוד יותר יעילה. הרוב עדיין משתמשים בתצורת V.
סתם לידע כללי, קחו כל רכב משפחתי ותהפכו אותו ל-V6, ומעבר לזה שתוסיפו לו כמה עשרות כ"ס ותהפכו אותו לממש לא חסכוני בדלק, אתם בבת אחת תקפיצו את המחיר שלו מעל ל-200 אלף שקל. אולי זאת הסיבה שאין רכבים משפחתיים עם יותר מארבעה צילינדרים. למעשה, גם רוב רכבי המנהלים לא כאלה.
2) נפח מנוע - אני לא ארחיב, כי בכל זאת זה די פשוט. נפח המנוע הוא נפח הבוכנה כשהיא ריקה לחלוטין. רוב הרכבים המשפחתיים מגיעים לסביבות ה-1.6 ליטר, לפעמים 2 ליטר. רכבי סופר-מיני (פז'ו 206, יונדאי Getz וכו') בדרך כלל מסתפקים ב-1.3 או 1.4 ליטר. אני מקווה שזה פחות או יותר גורם לכם להבין למה רכב עם 3 ליטר נפח מנוע ומעלה כבר מתחיל לנסוק במחיר כמו גם בהערכה שלי אליו.
3) סעיף ה-BMW- הגרמנים אוהבים סדר, ולמי שקצת מכיר קל מאוד לזהות רכבים של BMW לפי המספר. הסדרות הקיימות הן 1,3,5,6, ו-7, כשככל שעולים המספרים כך גם עולה המחיר. הדגם הבסיסי של סדרה 1, הזולה, אגב, מתחיל בסביבות 220 אלף שקל צנועים.
המספר הראשון של כל דגם מייצג את הסדרה, ושני המספרים הבאים אחריו את נפח המנוע. לדוגמה: BMW 120 מייצג את סדרה 1 ונפח מנוע של 2 ליטר, 330 סדרה 3 ו-3 ליטר, ואני בטוח שאתם יכולים להשלים את השאר.
4) GT\GTI - ראשי התיבות GT הן Gran Turismo, ובואו נפשט ונאמר טורבו. GTI הן ראשי תיבות ל-Gran Turismo Intercooler, והתוספת היא פשוט ציון למצנן הביניים, שקיים בכל רכב מוגדש טורבו (הם נוטים להתחמם יותר מהרגיל, ולכן יש שני מצננים במקום אחד. זה הכל).
מה המשמעות של מגדש טורבו? כל מה שהוא עושה למעשה זה מעשיר את התערובת של הדלק והחמצן שמסופקת או מספק אותה בלחץ אטמוספירי גבוה יותר. התוצאה: תאוצה יעילה יותר, כוח רב יותר למנוע, ובמקרים מסוימים אפילו חסכון מזערי בדלק. היום מגדשי טורבו כל כך נפוצים (לכל רכב שטח יש אותם, כי מנועי דיזל הם חלשים יותר by definition מבנזין) שהם מצוינים ב-T לא בולט ברוב המקומות (TDI, לדוגמה, הוא מראה נפוץ על רכבי שטח). זה לא הופך אותם לפחות מרשימים כשהם מלווים במנוע בנזין בכל נפח.
שוב סתם לידע כללי, הוספת מגדש טורבו לרכב משפחתי תלווה בערך באותו אפקט של הפיכתו ל-V6. לדוגמה: Volkwagen Polo מתחילה ב-99 אלף שקל ומסתיימת בסביבות ה-114, Polo GTI נמכרת בסביבות ה-150 אלף.
5) Coupe\Cabriolet - 'קופה' משמעו בפשטות שתים\שלוש דלתות, דגם מקוצר. רוב הקופה מיועדים לארבעה אנשים, לא חמישה, בגלל היעדר המקום. קבריולה הוא גג נפתח. לפני כמה שנים החברות עברו ליצור מכוניות קבריולה עם גגות מתכת קשיחים שמתקפלים לתוך תא המטען. מכוניות CC הן פשוט דגם הקופה-קבריולה של אותה מכונית. שוב, זהו דבר שבכיף יכול להקפיץ את המחיר של הרכב בצורה דרסטית. (פז'ו 307 בסיסית אפשר להשיג בסביבות ה-130 אלף שקל. הדגם הבסיסי של ה-307CC עולה 250 אלף).
הסיור, פחות או יותר כפי שהתבצע, (אני אשתדל להמעיט בכתיבה מעכשיו) נפתח בביתן BMW-Rolls Royce:


מחוץ לביתן הייתה תצוגת ראווה של איזושהי חברת מערכות סטריאו. אותי הרבה יותר עניין הרכב שבו הם הציגו את הכל:

המשכנו לפז'ו, שם חיכתה לי המלכה שלי.

הייתי קורא לתצוגה של אלפא רומיאו תנועה (רק 3 דגמים) , אם לא הייתי מבזה את השם ככה. הנה הן:










תסלחו לי, אני חייב להפריד את החלק הזה משאר חלקי התערוכה. בשל לחץ הזמן, חצי רצנו לביתן של מרצדס, והספקתי לצלם שם רק דבר אחד.
אוקי, אני יושב פה כבר כמה שעות טובות על בעדכון הזה, הצטרפו אלי בתפילה שהכל יעבור בשלום...
עריכה: פתאום קלטתי שחוץ מהמראה, לא אמרתי כלום על המקלארן. נתמצת. 5.5 ליטר, V8. כ"ס: 626. מ-0 ל-100 ב-3.8 שניות שלמות. תיבת הילוכים אוטומטית, ועל כך נותר לומר רק: WTF??
זה מה שקורה כשנותנים לבריטים וגרמנים לעבוד ביחד.