לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים

בחיוך ובמציאה מתמדת :)


מצאו פנאי להיות ידידותיים- זוהי הדרך אל האושר. מצאו פנאי לחלום- בכך אתם רותמים את עגלתכם לכוכב. מצאו פנאי לאהוב ולהיות נאהבים- זוהי הזכות השמורה לאלים. מצאו פנאי לצחוק- זוהי המוסיקה של הנשמה...

כינוי:  רק אור!

מין: נקבה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

פוסט מאוחר לשבוע הספר


אז אולי אני מתנגדת למבצעים של ארבעה ספרים במאה שקלים וארבעה ספרים בתשעים ותשעה שקלים, כמו שנוהגים לומר אצלנו, ולאו דווקא בדעה אחת עם הרבה אנשים (היה לנו אחד הקורסים בו אני התנגדתי לקיומה של הספרות הזולה הזו מול שני תלמידים אחרים, במהלך דיון בכיתה.), אבל זהלא אומר שצריך לצאת כנגד שבוע הספר בכללותו.

באקדמון היו דווקא מבצעים סבבה לגמרי- לא ספר בעשרים שקלים וקבל קפה נמס, אבל בהחלט מבצעים שווים על ספרים ששווים את הכסף שלי.

 

מה קניתי? מראש אקדים ואומר שאני לא קונה ספרי קריאה, כך שנאלתי לוותר על "אנה קרנינה" ו"החטא ועונשו", אבל יש מספיק ספרי תיאוריה ובסיס שכיף לקנות ושיהיה בבית:

 

אריסטו: פואטיקה, בתרגום האחרון (עד כמה שאני יודעת) של יואב רינון בהוצאת מאגנס.

 

פוקו: הארכיאולוגיה של הידע, הוצאת רסלינג (אני אוהבת את הספרות עיון שלהם!)

 

וירג'יניה וולף: חדר משלך, הוצאת ידיעות אחרונות (עם תמונה די מדכאת של וולף על הכריכה.)
[אני יודעת שזה על גבול העיון-קריאה, אבל ממש רציתי שיהיה לי אותו. וד"א הרבה פעמים באים חר'ה לספריה ומבקשים את "חדר משלךָ". פעם הייתי מתקנת, היום אני כבר שולחת אותם בחיוך לספר, לסדנת חינוך אצל ו. וולף.]

 

רוברט שמין: איך זה שהאידיוט הזה עשיר ואני לא?, הוצאת מטר.

[כן כן, הייתי חייבת. האמת היא שהרגשתי קצת פרייארית כשקניתי- אמרתי שיש בכך מן שימור המצב שמצויין בכותר, אבל חשתי צורך עז לקנות משהו שטותי וכייפי ואולי אני גם אתעשר יום אחד מן האמור בספר ואז ההשקעה תהיה משתלמת...:)]

 

הרב בני לאו: אתנחתא- קטעים לפרשות השבוע ולחגים, ידיעות ספרים.

 

מה אתם קניתם? שיר דמע כבר לא מעדכנת (ואני בטוחה שקנית כמה בכמה מאות!) ומה עם כל השאר?

 

בשורות טובות מאוד!

נכתב על ידי רק אור! , 21/6/2012 20:29   בקטגוריות מועדים לשמחה:), סִפְרוּת  
7 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



מבעד להארה


חן ישראל קלינמן כותב ככה בספרו החדש, ילידית של הקיים, בפרק הראשון סעיף ו':

 

"ביסודיותנו, כולנו מוכשרים לראות מתחילה ועד סוף. אלא שכל אחד הוסך במעטה זה או אחר, ויש שרואים עד כאן ויש שנוכחים עד כאן, ויש שנותרו מוכשרים לכך ויש שהותרו לאחרת. כל עצמיות לפי נסיבותיה. אבל בשורש הנסיבות של כל עצמיות ניצבת שייכותה המהותנית, איו שייכות משפחתית, נטילת חלק באיכות המתגלה מבעד, שורשים שונים ממקור אחד."
(חן ישראל קלינמן, ילידית של הקיים: מנשרים, הוצאת עמדה ה'תשע"ב, עמ' 12.)

 

וזה החזיר אותי למורה נבוכים:


"ולא תחשוב שה'סודות' העצומות ההם ידועות עד תכליתם ואחריתם לאחד ממנו. לא כן! אבל פעם יוצץ לנו האמת, עד שנחשבנו יום, ואחר כך יעלימוהו הטבעים והמנהגים עד שנחשוב בליל חשוך, קרוב למה שהיינו תחילה, ונהיה כמי שיברוק עליו הברק פעם אחר פעם- והוא בליל חזק החושך.

והנה יש ממנו מי שיברוק לו הברק פעם אחר פעם במעט הפרש ביניהם, עד כאילו הוא באור תדיר ולא יסור, וישוב הלילה אצלו כיום, וזאת היא מדרגת גדול הנביאין, אשר נאמר לו "ואתה פה עמוד עמדי" (דברים ה' כ"ח), ונאמר בו "כי קרן עור פניו" וכו' (שמות ל"ד כ"ט). ויש מי שיהיה לו בין ברק לברק הפרש רב, והיא מדרגת רוב הנביאים. ומי מהם שיברוק לו פעם אחת בלילו כולו והיא מדרגת מי שנאמר בהם: "ויתנבאו ולא יספו" (במדבר י"א כ"ה). ומהם מי שיהיה בין בריקה לבריקה הפרשים רבים או מעטים."

( רבי משה בן מימון, מורה נבוכים, ליקט פירש והוסיף מבוא: יוסף בן שלמה, מוסד ביאליק תשכ"ח, עמ' 38-37.)

 

ההשוואה מעניינת: בעוד שהרמב"ם מציג את המציאות האפלה ובה אנו נזקקים להארה חיצונית- על ידי ברק, על ידי גשם או אפילו בהשתקפות בחפצים דוממים (בהמשך הקטע) , קלינמן טוען את ההפך: המציאות כולה מוארת אך יש המסתירים אותה מעינינו. זה מזכיר קצת את המדרשים על האור הגנוז המתבטאים בבראשית רבה ובשמות רבה, ומאחר ואין לי כאן את המדרשים עצמם הנה הגרסה המשופרת של ספר האגדה:

 

"" וירא אלקים את האור כי טוב ויבדל" (בראשית א' ד')- אמר ר' אלעזר: אור שברא הקב"ה ביום ראשון, אדם צופה בו מסוף העולם ועד סופו. כיון שנסתכל הקדוש-ברוך-הוא בדור המבול ובדור הפלגה וראה שמעשיהם מקולקלים עמד וגנזו מהם.
ולמי גנזו? לצדיקים לעציד לבוא. משל למלך שהיתה לו מנה יפה והפרישה לבנו. והיכן גנזו? בגן עדן."

( ח"נ ביאליק וי"ח רבניצקי, ספר האגדה, דביר תשי"ז, עמ' ח')

 

האנשים הם אלו שלא ראויים להארה, ומהם היא מוסתרת, וכל אחד- כפי רמתו. מעניין.

בהמשך קלינמן עובר לעניין אחר, אבל מעניין אם הוא חוזר לכך מאוחר יותר: האם האדם כלוא ברמתו המוארת יותר או פחות? האם האור שלנו הוא קבוע?
הרבה מחשבות יכולות לבוא כאן: האם האדם יכול לשדרג את רמתו הרוחנית, המוארת יותר או פחות?

 

אני אישית חושבת שכן, אני חושבת שככל שאדם, לדוגמא, קורא ומכיר ויודע הוא מגדיל את המרחק שהאור שלו יכול אליו להגיע, אבל מאת ה' זו כמות ההארה. ה' הוא הנותן לנו את היכולות לתפוס את המציאות חזק או חלש יותר, כך או אחרת.

שנזכה להארה מקסימלית, כפי חפצנו ויכולותינו בטוב.

 

(איכשהו סיימתי את זה קצת כבד, אבל ממש מעניין אותי לדעת מה אחרים חושבים.)

 

 

נכתב על ידי רק אור! , 6/6/2012 14:46   בקטגוריות סִפְרוּת  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



המילים המתקיימות


אני רק מצטטת, מתוך מדור יומן בכתב העת "הו!" 7, קטע יומן מאת לילך נתנאל:

 

"...העברית הישראלית, אמר לי ד"ב, צריכה ללמוד איך נאנחים מצער. או לחלופין איך מוצצים סוכר בפה תאב. העיקר לחוש בפה. לחיות את המולדת הישנה. אני שבירה כמו קיסם, אמרתי לו. אל תדחק בי. ובדרך כלל אני חסרת מילה. גם בעברית מתקיימות אצלי לכל היותר רק כמה מילים בחודש. וגם זה בדוחק האמן לי."

 

איזה תיאור יפה של קיימוּת המילים.

 

רק אור!

 

נכתב על ידי רק אור! , 8/5/2011 14:32   בקטגוריות סִפְרוּת  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



11,863
הבלוג משוייך לקטגוריות: סטודנטים , האופטימיים , מדע וטכנולוגיה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לרק אור! אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על רק אור! ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)