לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

שמירת שבת וישור דעות


בבלוג מאמרים לחידוד דעות והשקפות, נותן שאלות בנושא אמונה; בירור סוגיית טילטול והוצאה מרשות לרשות בשבת; אתגר מחשבתי לאנשים הרוצים בירורים בנושאים תורניים


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
9/2005

סביבות ימי אלול


בהא"ע

ייחודה של תשובה בעבודת ה'

במקרא מוציאים ארבעה סוגים של התמודדות האדם עם חטאו. אדם הראשון ושאול המלך מנסים למזער את אחריותם ולהעביר אותה לאחר. אדם הראשון (בראשית ג', י"ב) מהעביר אחריות לחוה, דומה לו שאול המלך מתחמק מאחריות כאשר שמואל הנביא בא אליו בגלגל בלתי מוזמן לחגיגת שאול ועם; שאול מתחמק מאחריות ומנסה להעביר אותו לעם אשר רצה כביכול לזבוח לה' ודוחה חשבון נפש לאחרי החגיגה בנוסח מלכי גויים (שמואל א' ט"ו, י'-ל"ה).

קין מתכחש לחטאו לחלוטין (בראשית ד', ט') ואינו מוכן להתמודד עם מעשיו ומקבל עונש בהתאם.

גרוע מכולם הוא בלי ספק אהוב נפשם של צמרת השמאל: מלך ישראל אחאב בן עמרי – אחרי פרשת כרם נבות כאשר אליהו הנביא בא להוכיחו. איש הזה לא מתכחש, אבל גם לא מתבייש ממעשיו, תשובתו של בעל זרוע החצוף היתה קצרה וחד משמעית בשתי מילים: המצאתני אֹיבי (מלכים א', כ"א, כ'), היינו, כן, עשיתי את זה ומה תעשה לי. לא על עבודה זרה והחטאת רבים נחתם גזר דינו של אחאב אלא דווקא על דבר כרם נבות, שאפילו שק וצום לא הועילו לו (מלכים א', כ"א, י"ז-כ"ט).

לעומתם, ישנו איש בודד שכל הרוצה להצטרף לקהל שונא ה' חייב לגנותו ולבקרו בתכלית הביקורת ולדונו לכף חובה תמיד: דוד המלך. אחרי חטא בת שבע נתן הנביא מגיע לדוד (שמואל ב' י"ב, א'-י"ג) להוכיחו על דבר. דוד לא ניסה להתנער מאחריות ולהעבירה לאחר, לא ניסה להתכחש אע"פ שיכל לתרץ את מעשיו בגט על תנאי שיוצאי הצבא היו נותנים לנשותיהם, על אוריה להיותו "מורד במלכות". תגובתו של דוד המלך היתה קצרה וחד משמעית בשתי מילים: "חטאתי לה' (שמואל ב' י"ב, י"ג), אז באמצע הפסוק יש פרשה סתומה כי עניין נפסק לצורך אמירת מזמור תהלים נ"א. לעומת שאול ואחאב דוד חפץ לעזוב את הדרך הלא טובה ובאמת נהיה לאדם אחר אחרי חטא בת שבע. אין זה אותו דוד נחרץ והחלטי, אלא חוטא המתייסר שנכהה חוד חניתו. דוד אינו מסוגל לחרוץ דינם של אמנון, אבשלום, יואב ושמעי בו גרא. מסיבה זו ה' לא העביר מלכותו ממנו, דוד שב מחטאו והתכפר לו בייסורים אשר קיבל מאת ה'.

דוד הבין שתשובה כרוכה לא רק בהודאה ווידוי אלא גם בשינוי מעשים ועזיבת חטא - יעזֹב רשע דרכו ואיש און מחשבתיו; וישֹב אל־יהוה וירחמהו ואל־א-להינו כי־ירבה לסלוח (ישעיהו נ"ה, ז'); מכסה פשעיו לא יצליח; ומודה ועֹזב ירחם (משלי כ"ח, י"ג). ר' יומא דף פ"ו, עמוד ב'; תענית דף ט"ז, עמ' א'; שבועות דף י"ג, עמ' א'; משנה תורה הל' תשובה פרק ב', הל' א'-ז'(ה').

כאשר רב פושע ביל קלינטון שר"י ביקש סליחה מעמו אחרי פרשת לוינסקי טען שאדם יכול להצטער על מעשיו וגם לשנותם; ומה הוא הביא כאסמכתא לדבריו? את הלכות תשובה של נשר הגדול – רמב"ם ואגרת התשובה של רבנו יונה. וכי איש שבאותה שעה עמד על פסגת עולם לא יכל עם כל חכמיו וכל יועציו למצוא עוד דברים שיתמכו ויחזקו את טענותיו? דעתי שלא. הרי בתפיסת עולמם של עובדי עבודה זרה יסוד הגדול הוא שעבודה זרה משמשת כהיתר לכל התאוות שבעולם (אמר רב יהודה אמר רב יודעין היו ישראל בעבודת כוכבים שאין בה ממש ולא עבדו עבודת כוכבים אלא להתיר להם עריות בפרהסיא – סנהדרין דף ס"ג, עמ' ב). כיוצא מזה, מקדש של עבודה זרה משמש כמקום בו הוגדר אלוה ושם מביאים לו עולת לקרבן כדי להתכפר ולקבל סליחה ולמחרת להמשיך במעשים הקודמים. ה' נמצא בכל מקום ומשגיח על נעשה ואינו מתרצה בוידויים וקורבנות בלי שום רצון לשנות את מעשים (שמואל א ט"ו, כ"ב; ישעיהו א', י'-כ'; ירמיהו ז', כ"א-כ"ח; תהלים נ"א, י"ח-כ"א). לכן שלמה המלך כאשר הגיע אל הלום וזכה לבנות בית הבחירה הבהיר את נקודה זו היטב: ה' רוצה שנבנה חברה תורנית מלוכדת סביב עבודת ה' במרכז אחד, בבית המקדש; אבל אל לנו להפוך את בית עולמים למקום כפרות ע"י עולות כי דבר הזה מנוגד לעצם עבודת ה' (ר' מלכים א ח', כ"ב-נ"ג). שלמה המלך במעמד החגיגי בהקהל כל ישראל מוציא מדעתם שה' יהיה רק בבית הזה ויתרצה בעבודת קורבנות, ה' משגיח בכל מקום, לא יהסס להעניש על חטאים ויענה לתפילות בשובנו אליו. הוא אפילו מרמז על אפשרות גלות כדי להוציא מדעתם רעיון שה' לא יחלל את שמו ויהרוס את בתו. נביא ירמיהו נלחם נגד רעיון הזה שהתפתח (ר' ירמיהו ז', א'-ט"ו) וקורא לשוב אל ה' ולהטיב דרכים.

מסקנה שלי היא שתשובה כרוכה בהודאה על חטא, וידוי, צער על מעשים רעים ושינוי מעשים (משנה תורה הלכות תשובה פ' א', הלכות א'-ד') ושינוי מעשים הוא הדבר סגולי שמבדיל תשובה מהבלי עולם ומיחד אותה לעבודת ה' יתברך כדבר ייחודי שבה וברוח זו אמר רבי עקיבא: "אשריכם ישראל, לפני מי אתם מיטהרין ומי מטהר אתכםאביכם שבשמיים: שנאמר "וזרקתי עליכם מים טהורים, וטהרתם . . ." (יחזקאל לו,כה), ואומר "מקוה ישראל ה'" (ירמיהו יז,יג) מה המקוה מטהר את הטמאים, אף הקדוש ברוך הוא מטהר את ישראל (יומא דף פ"ה, עמ' ב).

שנה טובה
בראשית ג'שמואל א' ט"ובראשית ד'בראשית ד'מלכים א', כ"אשמואל א' ט"ומלכים א', כ"אשמואל ב' י"בתהלים נ"אמשנה תורה הל' תשובה פרק ב'שמואל א ט"וישעיהו א'ירמיהו ז'תהלים נ"אמלכים א ח'ירמיהו ז'משנה תורה הלכות תשובה פ' א'
נכתב על ידי tito , 21/9/2005 14:32  
7 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



כינוי:  tito

בן: 55




הבלוג משוייך לקטגוריות: דת , דברי תורה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לtito אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על tito ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)