|
מושב לצים - הבלוג של ישי "אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים, ובדרך חטאים לא עמד, ובמושב לצים לא ישב..." (תהילים, א, 1) |
| 4/2009
החג של האשכנזים אחותי סיפרה לי אתמול שכאשר היתה בכיתה ט' בערך, נתקלה לראשונה באדם שסירב לציין את יום הזיכרון לשואה, בטענה שזה "החג הזה של האשכנזים". מיותר לציין שזה זעזע אותה עד עמקי נפשה הצעירה.
גם אני, בשלבים שונים של חיי, נתקלתי בעצמי או שמעתי מאחרים על אנשים שמרגישים שהיום הזה לא נוגע להם באופן אישי, ולא רואים לנכון לציין אותו או לכבד את מי שמציין אותו.
אני, עד כיתה ז' לא ידעתי בכלל שיש דבר כזה אשכנזים וספרדים. ידעתי שיהודים הגיעו לפה מכל העולם, אבל לא הייתי ער להבחנה הזאת בין "אשכנזים" ל"ספרדים". מי שאחראי לגילוי הזה היה בית הספר, שבתכנית הלימודים שלו לשנת הבר-מצווה שלנו נכללו שיעורים שמטרתם להכיר לנו את "המעגלים" שלנו או משהו כזה. אתם יודעים, אני ומשפחתי, אני וקיבוצי, אני ומדינתי, ומסתבר שגם אני ועדתי.
האמת היא שלקח לי קצת זמן להפנים את ההבחנה העדתית הזאת. כנראה שקצת חלמתי בשיעור הראשון, כי בהתחלה בכלל חשבתי שיוצאי אירופה הם הספרדים. זה נראה לי הגיוני, הרי ספרד זה באירופה, לא? מה גם שהיה אצלנו בכיתה תלמיד ששם משפחתו היה אשכנזי, והוא בכלל היה ממוצא מזרחי. זה בכלל בלבל אותי לגמרי. כנראה שנדרש הגיון בריא של ילד תמים כדי להראות עד כמה האבחנות השבטיות האלה מגוחכות.
יש לי ביקורת על הדרך שבה מציינים את יום הזיכרון לשואה בישראל ועל האופן שבו מלמדים את השואה בבתי הספר. אבל נעזוב את זה עכשיו. כל מי שחושב שיום השואה הוא לא "החג" שלו, הוא טיפש ובור. ואני מתכוון לכל מי שחושב את זה, לא רק לישראלים או ליהודים מביניהם.
השואה היא אסון כלל אנושי, לא רק יהודי, ויום הזיכרון לשואה הוא יום אוניברסלי. על כן הוא אמור להיות עניינו של כל אדם. לפיכך, היום הזה הוא כמובן לא רק "החג של האשכנזים" והוא גם לא רק יום "של יהודים". הוא יום שאמור לגעת בנפשו של כל בן-אנוש באשר הוא, בהזכירו לכולנו את התהומות אליה מסוגלת האנושות להגיע, ועד כמה מתועבות, מכוערות ואפלות הן הגזענות ושנאת הזר והאחר.
לא חייבים להשתתף בטקסים, לא צריכים לראות בפעם המיליון את "הבריחה מסוביבור" בטלויזיה, ולעזאזל, אפילו לא מוכרחים לעמוד בצפירה. אבל כל אדם חייב לעצור לרגע ולשאול את עצמו מה הוא עושה בכוחותיו המעטים ובסביבתו הקרובה כדי להבטיח ש"לא עוד" וששוב לא תתדרדר האנושות לתהומות אליה כבר הגיעה בעבר.
| |
|