לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

מושב לצים - הבלוג של ישי


"אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים, ובדרך חטאים לא עמד, ובמושב לצים לא ישב..." (תהילים, א, 1)
כינוי: 

בן: 48

ICQ: 72106105 

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מרץ 2004    >>
אבגדהוש
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

3/2004


 

הנה תמונה שחבל להכביר עליה מילים.


 

 

 

נכתב על ידי , 25/3/2004 12:28   בקטגוריות אופטימי  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



מה בין כדורגל בפיי-פר-ויו למסעדת פירות-ים



 


"מה, כל שבת אתה תראה כדורגל ולא נוכל לעשות כלום ביחד?" היא שאלה, משפילה את עיניה בעצב.


"כן" עניתי "כמעט כל שבת. אבל רק שעתיים וזהו!".


היא נראתה קצת לא בטוחה. בכל זאת שבת, יום המנוחה, היום המתאים ביותר למימוש הזוגיות, אם אתם מבינים למה אני מתכוון.


לבסוף, בהצגת תכלית של יכולת התפשרות וכישורי משא ומתן גיבשנו הסכם למופת: משחק בשבת, משחק באמצע השבוע וביתר הזמן אני כולי לרשותה.


כך, במשך עונה תמימה של כדורגל ייצבנו סטאטוס קוו לתפארת הזוגיות. מי שהיה צופה על ביתנו בשבתות היה חושב שחזר לשנות החמישים: גבר חסון יושב על הספה בתחתוניו, רגליו מונחות על שולחן הקפה, ידו נשלחת מדי פעם לעבר מפשעתו בתנועת גירבוץ חיננית, לוגם קולה, מגהק בהנאה ושואג לעיתים מזדמנות לעבר הטלוויזיה. מהצד השני עומדת אישה אחת מתוקה למראה, מבשלת במטבח ומדי פעם משחררת לעברו קריאת "איכס מגעיל".


אידיליה.


 


עד שהגיע הפיי-פר-ויו המחורבן.


ייאמר מייד: כותב שורות אלה, מטעמים עקרוניים ברורים, אינו צופה בשידורי הגזל הללו. זהו עושק ברוטאלי של צופים תמימים שכל חטאם הוא אהבתם למשחק. חוץ מזה אין לי כסף והאוברדרפט שלי עמוק דיו כדי להשיט בו מכליות נפט. או אם לראות את זה בצורה קצת יותר אופטימית: אם היו הופכים לי בבנק את המינוס לפלוס הייתי יכול לרכוש לעצמי מכלית נפט קטנה.


כך או כך, החלטתי שעד שלא יימצא פיתרון אחר שיממן את המחדלים הפיננסיים של בעלי הקבוצות – אין כדורגל בשבת .


 


השינוי היה דרמטי. פתאום אפשר לעשות תכניות לשבת, לבשל ביחד, וגם, לא נכחד, לעשות אהבה (ביחד כמובן).


פסטורליה דביקה? והם חיו באושר ו.... טוב נו, עושר? לא ולא.


בשבת האחרונה נחתה עלי לפתע ההבנה: הפיי-פר-ויו, כמו מסעדת פירות ים בלב מאה-שערים הפר בגסות את הסטאטוס קוו הקטן והיציב שלנו.


פתאום הבנתי שהשבת הייתה עד כה ההזדמנות היחידה שלי במהלך השבוע להוציא את החיה הכלואה שבי, את המפלצת הקדמונית ששוכנת במעמקי נשמתי, את המקור לצרות העולם, הלא הוא הגבר הישן והרע.


כן, אותו גבר ישן שכל חלומו עלי אדמות הוא לשבת כמו מלך על הספה, ללגום ולפצח ולשגר גרעפסים עסיסיים לעבר המרקע בזמן שהאישה מכינה אוכל במטבח.


 


אם במשך כל השבוע אני גבר חדש בגרסת פיי-פר-ויו משודרגת – מפנק, מחבק, מבין, קונה מתנות קטנות, מדבר על הרגשות שלו, מנחם, מחליף נורות, קוטל ג'וקים, שוטף כלים, מנקה את הקקי של החתולה, ושולח אס-אמ-אסים אוהבים – הרי שהשבת היא ההזדמנות היחידה שלי לשחרר את הרצועה ולשלוח את הבהמה לרעות על כר הדשא המשובח בקריית אליעזר.


 


ואכן, מתחת לפני השטח מתחילים הדברים לרחוש. ממעמקי כלאו אליו הושלך בברוטאליות שלמה-שרפית מתחיל הגבר הישן לתבוע את ליטרת הבשר המדמם שלו.


אלא שאין לי מה לתת לו חוץ מכמה ביסקוויטים יבשים בצורת שידורים חוזרים. גם הבונבוניירות של אמצע השבוע מליגת האלופות וממבחר הליגות האירופאיות לא מספקת את יצריו הפראיים. כי איך אפשר, לנגד איצטדיוניה המשובחים וכדורגלניה המוכשרים של אירופה, לשאוג  בפראות "יוסי אבוקסיס – יא חתיכת זבל!!"?


לא רק שאין יוסי אבוקסיס, גם חבורת הדוגמנים המיליונרים שמסתובבת על הדשא לא נראית כמו זבל.


אי אפשר לשחרר יצרים ואגרסיות מול כדורגל אירופי כשם שאי-אפשר לעשות זאת מול יצירת אמנות משובחת. תנסו לדמיין את עצמכם שואגים באמצע מוזיאון הלובר "מונה ליזה יא בת-של של זונה, שתשרפי אמן!!". נכון שזה לא מסתדר?


 


אבל הגבר הישן לא מרפה ממני. "אחי, הכדורגל זה המעוז האחרון שלנו" הוא נוהם  לעברי. "זה הדבר היחיד שמפריד בינינו לבין טביעה בים ורוד ודביק של לבבות, פרחים ושירי אהבה אס-אם-אסיים "תעשה משהו יא חנאנה!"


אני מסתכל עליו. הוא די חמוד עם הכפכפים האלה והגופייה.


"שששש" אני מרגיע אותו, מלטף ברוך את התלתלים על כתפיו. "בקיץ יש אליפות אירופה ואולימפיאדה ומי יודע? אולי אפילו יגיע איזה צו מילואים שישחרר אותך מכלאך להרבה זמן".


הוא מסתכל עלי בבוז. כן, אני יודע. זה לא מספיק. עד הקיץ יש עוד הרבה זמן וצו המילואים – מעשה שטן ושאול מופז – מבושש להגיע.


 


אני יודע שיש משהו בדבריו: סטאטוס-קוו שנשבר לא חוזר ובמקומו מתגבש אחר, טוב פחות.


ובינתיים החשדנות אוכלת בי בכל פה: בכל פעם שהיא זורחת לעברי עם המשפט "אולי תוציא את הזבל?" אני שומע צליפת שוט בתוכי. בכל פעם שאני רואה אותה שוכבת מכורבלת עם החתולה ושתיהן מגרגרות בהנאה אני מתמלא זעם כבוש ומשוכנע שהן רוקמות נגדי איזו מזימה נשית.


וכשהיא מתקרבת לעברי בשביל החיבוק שאחרי מכים בי חזיונות של פרשים לבושי שחורים דוהרים על סוסיהם, מעלים כפרים באש וגוררים נשים קרועות-בגדים בשערותיהן.


 


משחק השבת היה עבורי מעין פיצוץ מבוקר של גבריות ישנה. אפשרות לתת מנוחה לגבר החדש והמתוסבך, המחפש את דרכו בעולם שכלליו השתנו. לאפשר לו לרענן את מצבורי האנרגיה שעובדים כל השבוע במלוא המרץ כדי להחזיק את הגבר הישן כלוא היטב הרחק מעיניי הציבור ומעיניי זוגתו שמשוכנעת כי מצאה את המושלם בגברים.


בא הפיי-פר-ויו וחירב את המנגנון העדין הזה המושתת על מערכת שלמה וכנה של פשרות ואיזונים.


ועד שלא יימצא פיתרון, שלא תתפלא זוגתי אם אני מטיח את אגרופי בחלון המכונית למשמע המשפט התמים: "אולי תפתח מפה?"



 


גבר ישן (רואים לפי הזיפים)

 
נכתב על ידי , 23/3/2004 15:14   בקטגוריות בנאות דשא ירביצני  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



כרגיל


 

מעניין שאת הרשימה הראשונה בבלוג שלי החלטתי לכתוב דווקא ביום שבו חוסל השייח אחמד יאסין. זאת למרות שנרשמתי באתר כבר לפני כמה חודשים.

ולא שלא היה על מה לכתוב. היה, אבל משהו באירוע הזה ובעיקר בתגובות אליו כפי שעולה מאתרי החדשות הקפיץ אותי לכאן כדי להגיד את מה שיש לי בתקווה שמישהו שומע.

וגם אם לא, לא נורא.

 

התגובות באתרי החדשות לחיסולו של יאסין נעות על הציר ההו-כה-צפוי של "כל הכבוד!" מצד אחד ל"למה זה היה טוב" מהצד האחר.

אל מול הטענה כי החיסול יגביר את הטרור מתייצבת כהרגלה הטענה של "המחבלים לא צריכים סיבות".

ייאמר מייד שכותב שורות אלו נמצא קרוב יותר לקוטב של "למה זה היה טוב" אבל לא בדיוק.

מה שמטריד אותי, כרגיל במקרים כאלה, הוא הנטייה שלנו לפישוט של הדברים, לבחינה חד-מימדית של האירועים.

 

ברור שחיסולו של יאסין לא ימגר את הטרור. ספק אם גם יתן לו מכה מוראלית או יוריד את ראשו.

נהפוך הוא: אם כבר, זה מעניק מוטיבציה וזריקת-מרץ לטרור.

עד כאן הטיעון שלי לא שונה מטיעוניהם של שאר השמאלנים-יפי-הנפש. מפה אני מבטיח להיות מקורי יותר.

הטעות של מבקרי החיסול היא שהם.... מבקרים את החיסול.

כי באמת, איך אפשר להתאונן על חיסולו של אדם כיאסין? ואיך אפשר לעשות את זה בלי שישליכו עליך את גלימת "אוהב הערבים" הבזויה?

 

הטיעון כי החיסול יעודד פיגועים, גם אם הוא נכון - הוא חלש. המחבלים באמת לא צריכים סיבות ספציפיות לבצע פיגועים. אלו היו ויהיו עם או בלי חיסולו של יאסין או של כל נחש אחר.

הטענה הזאת חלשה בדיוק כמו הטענה שחיסולו של יאסין הוא "מכה לטרור". שתיהן טענות פשטניות שאינן רואות את התמונה הכוללת, הרחבה, ההיסטורית.

 

הביקורת אינה צריכה להיות נגד החיסול כי אם נגד חוסר התוחלת והתכלית של המדיניות הישראלית שהחיסול הזה (ואחרים) הוא אחד מפירותיה וסממניה.

משום מה אנחנו לא מצליחים להשתחרר מהמעגל הנצחי של פיגוע-תגובה-פיגוע-תגובה.

למה זה קורה? למה אנחנו כל כך צפויים? מה אפשר לעשות כדי לשבור את המעגל הזה?

לכאורה, התשובה היא פשוטה: להפסיק את החיסולים, להפסיק את המבצעים.

אבל התשובה הזאת חוזרת לויכוח התמידי וחסר המוצא שאיתו פתחתי את הקטע. כי באמת, מה נעשה? נשב בנחת ונספוג את הפיגועים? לא נגיב? לא נפעל? לא נלחם בטרור?

 

אבל אנחנו גם נלחמים בטרור וגם חוטפים על הראש. מנסים להבליג וחוטפים שוב.

המוצא חייב להיות אחר. הוא חייב להשתחרר מהשבלונה של פיגוע-תגובה-פיגוע.

לסיים את הכיבוש, זה המוצא. לצאת לאלתר משטחי יהודה, שומרון ועזה. להגביל למינימום את החיכוך עם האוכלוסיה הפלשתינית. (עם או בלי הסכם, זה לא משנה: הסכם אינו כופה מציאות. המציאות היא זו שבונה את הסכמי העתיד).

התשובה לכך היא צפוייה: זהו רק צעד ראשון מבחינתם. קודם הם יסלקו אותנו מהשטחים ואחר-כך מכל ארץ ישראל. "תכנית השלבים" המפורסמת.

התשובה הזאת מפחיתה מעוצמתה של התקווה. התקווה היא מכת המוות האמיתית לטרור. התחושה כי יש אי-שם עתיד טוב יותר חובטת בטרור בעוצמה עזה לאין-שיעור מעוד חיסול ממוקד.

כדי לחסל את הטרור אנחנו צריכים לבנות תקווה, ותקווה לא בונים באמצעות חיסולים ממוקדים בליבה של אוכלוסיה אזרחית. צריך להבין, המחאה הפלשתינית העממית נגד חיסולו של יאסין (או כל חיסול אחר לצורך העניין) אינה מכוונת ישירות לחיסול כי אם נגד העובדה שישראל עושה כרצונה וכבתוך שלה בשאינו שלה.

או במילים פשוטות יותר: המחאה הפלשתינית יוצאת נגד העובדה שישראל עושה מה שמתחשק לה בשטחים, בלי דין ובלי דיין.

כי הרי, נניח, מישהו היה מעלה על הדעת שמשטרת ישראל היתה מחליטה לחסל עבריינים ישראלים ע"י שיגור טיל על מכוניתם בלב רחוב הומה בתל-אביב? בודאי שלא, אבל בשטחים הכל מותר.

 

יציאה מהשטחים תחסוך מאיתנו את ההתלבטות הזאת. את הצורך להגיב לטרור בלב-ליבה של אוכלוסיה אזרחית.

נכון, הטרור הוא נבזי ומשתמש באוכלוסיה כמגן חי, אבל אנחנו טפשים שאנחנו בוחשים בתוך הסיטואציה העגומה הזאת.

יציאה מהשטחים לא תחסל את הטרור, בודאי שלא מיד, אבל היא תעניק לגיטימיות לפעולות שלנו נגדו. ובעיקר, היא תנטרל את הלגיטימיות שמעניקים בחברה הפלשתינית ובעולם כולו לפיגועים.

זה לא יקרה מיד. ארגוני הטרור עוד ימשיכו זמן רב לנסות ולפגוע בישראל. אבל זהו המצב גם עכשיו.

ההבדל בין עכשיו ל"אחרי הנסיגה" הוא שהתמונה המדינית תהיה שונה בתכלית. וההבדל העיקרי הוא שעבור העם הפלשתיני ידלק אור קטן של תקווה. אור קטן שיהפוך, מי יתן, לאש גדולה.

 

חשוב לי להדגיש: אני לא איזה חולם בהקיץ או איזה הוזה. תמיד החשבתי את עצמי לאדם ששתי רגליו על האדמה.

אני לא חולם על אירופה במזרח התיכון או על ניגובי חומוס נמרצים ברמאללה.

לא, החלומות שלי הם צנועים. כל שאני מבקש הוא סדר. לא שלום. עוד לא.

במצב הנוכחי הסדר נראה רחוק, אבל השלום נראה... בעצם, הוא לא נראה. 

כדי להגיע לשלום יש צורך קודם כל בסדר. מהו סדר? מצב שבו הכללים ברורים וכל צד יודע את מקומו.

המצב הנוכחי הוא כאוטי, חסר גבולות (תרתי משמע) ונטול חוקים וכללים מוסכמים. והמצב הזה יימשך כל עוד אנחנו יושבים בשטחים, כל עוד אנחנו מתעקשים להמשיך להתערבב ולהתחכך באוכלוסיה זרה, כל עוד אנחנו מסרבים לקבוע גבולות (ראה זה פלא: שוב תרתי משמע).

 

נכתב על ידי , 22/3/2004 11:16   בקטגוריות אקטואליה  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 





הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לישי רוזנבאום אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על ישי רוזנבאום ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)