לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
 

בסוף יהיה טוב כי בסוף כולם מתים


It doesn't make a damned bit of difference who wins the war to someone who's dead - Catch 22, Joseph Heller
כינוי:  ashmash

בן: 42

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    יוני 2014    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
6/2014

המילה לסלף מקבלת משמעות שונה.


 

לשורש ס.ל.פ משמעות המוכרת לרוב רובם של דוברי העברית. זה מה שהיה למילון של ״וואלה״ להגיד לי על הפועל לסלף:

 

לעוות, לעקם, לסרס, לשבש, לשנות עובדות, להרחיק מהאמת, להפוך לשקרי, לזייף, להגיד לא נכון

 

עשיתי שימוש במילה בתגובה שכתבתי היכן-שהוא ופתאום זה הכה בי. מילת השנה של מילון אוקספורד לשנת 2013 (זה כל כך שנה שעברה) היא: Selfie, כלומר צילום עצמי, תמונה בה המצלם או המצלמת (ואולי אחרים) אוחז/ת במצלמה במרחק זרוע מהפרצוף כאשר העדשה מופנת על הצלמ/ת.

 

אנשים מצלמים עצמם בכל הזדמנות, במיוחד ברגעים שהם סבורים שיהיה שווה לנצור לעד או למצער לשעה הקרוב בה התמונה תופיעה בראש זרם המידע ברשת החברתית הקרובה למקום מגוריהם הווירטואלי. במו עיני חזיתי במאות אנשים מצלמים עצמם ובתוצאות של אותם סלפים.

 

האובססיה של דבקות בדבר החם הנוכחי (שהוא כמובן פסה, מעניין כמילת השנה דאשתקד שבעוד מספר חודשים תעלם בתהום הנשייה) מביאה אנשים למתוח את המושג. חזיתי בתמונות של אנשים מצלמים עצמם במראה וקוראים לזה Selfie. לא, זו תמונה של השתקפותכם במראה, בשביל סלפי המצלמה צריכה להיות מוחזקת בכיוון ההפוך.

 

אפילו הייתי בוועידה של חברת טכנולוגיה אמריקנית מסויימת בלונדון לפני כחודש וכאשר רצו להדגים את היכולות של המוצר שלהם, הם לקחו Drone עם ארבעה מדחפים (כמדומני המילה Drone מתרגמת לעברית כמזל״ט או כטב״מ. הצחיק אותי לקרוא את השימוש במילה Drone בתרגום ישן לאנגלית של אפלטון שקראתי לפני כחצי שנה. הייתי סמוך ובטוח שסוקרטס לא דיבר על כלי טיס בלתי מאויישים וכך גיליתי הפירוש המקורי של המילה הוא דבורה ממין זכר או דבור, כפי שנהגתי לכנותם בילדותי. עד אז הכרתי רק את הפירוש המודרני למילה), מוצר פופולארי בקרב חובבי טכנולוגיה בימינו, חיברו לו מצלמה וביקשו מהקהל לחייך שכן, כך הכריזו בגאווה, מדובר בסלפי הראשון בעולם שמצולם מכטב״מ. כך! בעיני זה נראה מגוחך, אבל מי שהגה את הרעיון האווילי ודאי חשב שזה מקורי ומעניין. גם נאס״א חשבו שלעשות סלפי של כדור הארץ זה רעיון טוב. מה הפלא שהיכולת לשגר אנשים לחלל אבדה להם והם עושים שימוש בטילים רוסיים.

 

נדמה לי שהפופולאריות של המילה הובנה וכמו כל עניין פופולארי, גם הסלפי התפרש כמשהו אחר לגמרי ממה שחשבו הוגיו מרגע שהפך לנחלת הכלל. חלק יראו בזה מן היצירתיות של המין האנושי. אני רואה בזה בעיקר דוגמא לכסילות ורצון לאנוס פירושים לא מתאימים למילים רק כדי להימנות עם ״יחידי הסגולה״ שמדברים על הדבר הפופלארי הנוכחי, גם כשהוא כבר מזמן חלף.

 

אני זוכר הרצאה מעניית עם דר׳ טוביאס טיילר, מרצה שוויצרי שלימד אותי בדבלין לפני מספר שנים (2010). הוא חרג במעט מהעניין לשמו התכנסנו ודיבר על מילים שנוצרות רק כאשר צץ להן שימוש. הדוגמא שהוא השתמש הייתה אייפון שלא היה בה צורך עד מספר שנים ספורות לפני ההרצאה. רק כאשר העצם הזה נברא, היא צורך להמציא לו שם וכך נוצר שם העצם, אייפון במקרה דנן. איש לא חש בחסרון המילה עד שהדבר שהיא מייצגת היה קיים. זו הסיבה ששפות משתנות ללא הרף, הסביבה בה הן מדוברות (או מתות) משתנה כל הזמן.

 

וכך גם הסלפי. מדובר בתופעה שלא יכולה הייתה להתרחש לפני מספר שנים, בטרם טלפונים עם מצלמה באיכות סבירה (על פי רוב) הפכו למוצר הנמצא כמעט בכל כיס או תיק. אנשים צילמו את עצמם במשך שנים רבות. כתבתי בעבר על רוברט קורנליוס, האיש הראשון שצילם עצמו, בשנת 1839. ללא ספק יהיו אנשים שיכנו זאת ה-Selfie הראשון, אך כבר דנתי באנשים שבכסילותם מותחים את המשמעות של מילים לפני מספר פסקאות. אך עד אשר מצלמות הפכו לדבר זמין לכל בכל עת, במקביל לאפשרות לשתף את התמונות (אם אפשר זמן קצר ביותר לאחר שצולמו) עם קהל של חברים (חלקם מדומיינים), לא היה צורך במילה שתתאר את הפעולה הזו.

 

משנוצרה התופעה, התגבשה המילה שמתארת אותה. במובן מסויים, מבחינה התנהגותית, הקדמתי את זמני כאשר החלטתי לצלם תמונה של עצמי מידי יום מיום הולדתי ה-29 עד יום הולדתי ה-30. קראתי לזה A picture a day והיום כפי הנראה הייתי מכנה זאת A selfie a day. זה היה ב-2010 ו-2011. אם הייתי נולד כשנתיים מאוחר יותר, השם של הסרטון היה עשוי להשתנות. לא שזה היה משנה משהו, למעט אולי כל האנשים שראו אותי מצלם עצמי עם כל מיני אובייקטים ברקע והציעו בחביבות לעזור לי ולצלם אותי ממרחק גדול במעט. היום זה לא היה קורה, כי אנשים מקבלים סלפים, בזמן שאני נמנע מהם. אני זוכר את תחושת ההקלה שחשתי כאשר לפתע פסק בי הצורך (המדומיין כמובן) לצלם את עצמי לפחות פעם ביום.

 

נדמה לי שדשנו במילה סלפי די והותר. הבה נחזור לשורש ס.ל.פ שכאמור קיבל משמעות שונה. אם בעבר הוא קיבל משמעות שלילית של רמאות ונוכלות, מעתה הוא קיבלת משמעות חדשה לגמרי והיא לעשות צילום עצמי (גם כן שלילית, אם זה מצביע על נרקסיזם. וכפי הנראה זה אכן מצביע על כך, אך על כך בפעם אחרת). במקום להגיד עשיתי סלפי, אמרו מעתה סלפתי. מעתה לא ניתן לסלף רק עובדות ודברים. מה רע בסתם לסלף ולקבל תמונה עצמית בשל הפעולה הזו?

 

אם וכאשר ייעשה שימוש נרחב בפירוש הזה לשורש, ודאי יהיו אנשים שידברו על אנשים (אחרים כמובן) שמסלפים עצמם לדעת. הם ודאי יחושו מרוצים מבלי להבין שפירוש המילה לסלף הוא לצלם עצמך וכך לסלף עצמך היא לצלם עצמך עצמך, שגיאה, כפי שהצירוף שוב פעם פירושו עוד פעם פעם ואין מקומו עמנו.

 

רק את עצמי לצלם ידעתי.

 



סלפי עם סוקרטס, המוזיאון לארכאולוגיה קלאסית, קיימברידג׳. 30 בנובמבר 2013.

נכתב על ידי ashmash , 21/6/2014 09:04   בקטגוריות קשה שפה  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 





467,161
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים , החיים מעבר לים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לashmash אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על ashmash ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)