לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

miss kitty fantastico


תהא השטחיות מרבץ רגליכם והרדידות - מאור לנשמתכם. עיבדוה!


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

שלום שלום ובוא לי בחלום


 

 

זהו, נגמרה הסדנא.

 

בחלק הראשון אירחנו את רון לשם שכתב את "אם יש גן עדן" (שהפך ל"בופור" שהיה מועמד לעוף-קר) ו"מגילת זכויות הירח" (על איראן).

אל החדר נכנס מישהו שנראה כמו תיכוניסט שטעה בדירה. אולי יש לי מושגים מוטעים על איך סופרים צריכים להיראות (כמו שטעיתי באשכול), אולי הם צריכים להיראות חכמים ועם הילה. אבל רון היה סתם בחור צעיר וגבעולי עם בייבי פייס. אבל איזה בחור! רהוט, מעניין, מרתק. נראה לי שכולנו יכולנו להקשיב לו הרבה יותר זמן מהשעה וחצי שפחות או יותר הוקצבו לו.

אז מסתבר שהוא היה מנהל תוכניות בקשת ותוך כדי הוא כתב את הספר הראשון שלו שכרגע מתורגם ל-23 שפות (!) ואז כתב את התסריט ל"בופור".

אחרי טקס האוסקר ("המון זוהר וגלאמור, אבל תכל'ס זה טקס פלסטי והתפאורה היא ספריי זהב על דיקטים"), הוא התפטר והחליט להתפרנס רק מכתיבה. לא של ספרות, כי מזה אי אפשר להתפרנס. כרגע הוא עובד על תסריטים לטלוויזיה.

 

לשם דיבר על כתיבה באופן כללי וגם באופן ספציפי על הספרים שלו.

הסיפור של "גן עדן" התחיל כשהיה עורך בידיעות ושלחו אותו לעזה לכתוב כתבה על הלחימה שם, ושם הוא התחיל להיחשף לסיפורים של לוחמים בלבנון שבהתחלה לא רצו לדבר איתו (אבל הוא התעקש ועקב אחריהם בכל מיני מקומות) אבל אחר כך הצורך להישמע ושאנשים במרכז יידעו באמת מה קרה שם – גרם להם להיפתח ולשתף פעולה במשך כל הכתיבה, עד שהפכו לחברים קרובים של לשם, בעצם עד היום.

 

ספציפית הוא סיפר לנו על תהליך הכתיבה שלו. הוא מבחינתו כותב על דברים שהוא רוצה לחיות ולחוות אבל לא יכול (הוא מגדיר את עצמו כבחור מפונק מבית טוב שאפילו לא עשה טיול למזרח והתמקד בעיקר לעשות "מה שצריך" ולהשקיע בקריירה), תוך כדי כתיבה הוא הופך להיות הדמות שהוא כותב, עד שהוא מכיר אותה כל כך טוב שהוא יודע לדבר בקול שלה. לדבריו, הדמות הזו היא האלטר-אגו שלו, אתה כותב את מי שאתה רוצה להיות.

כשהוא כותב תסריטים הוא אוהב לעשות את הליהוק בשלב מוקדם ואז לחבר את הדמות לשחקן. תסריטאים גם נוהגים להדביק התרחשויות פר סצינה על לוח כמו "סטורי בורד". כשהוא כותב ספר, הוא לא עושה את זה, אבל קל לו יותר כשההשראה מקבלת צורה ויזואלית. בחדר העבודה, למשל, היתה לו תמונת סטילס של שני חיילים מתחבקים ובוכים בהלוויה של חבר, והוא היה בוהה בה הרבה.

 

הוא התייחס לנושא של לכתוב על נושאים שקרובים אליך או לא (נושא שעלה הרבה בקבוצה), אז כמובן שאותו לא מעניין לכתוב דברים שקורים לו כי יש לו אותם ביומיום, וכאמור, הוא מחפש לחוות דברים שהוא לא יכול.

הוא אומר שלדעתו הסיפור הפרובינציאלי ביותר הוא גם האוניברסאלי ביותר. ב"גן עדן" הוא כתב על לוחמי מלחמת לבנון הראשונה וזה היה סיפור ישראלי מאוד, אבל מבחינתו של יוסף סידר, הבמאי של בופור, המוצב יכול היה גם להיות תחנת חלל.

מצד שני, הוא מוצא רלוונטיות גם ב"מגילת זכויות הירח", לא בגלל ההקשר הפוליטי, אלא האנושי, כמו ש"גן עדן" יכול להיות רלוונטי במדינות אחרות (ובכל זאת "זכויות הירח" נדחה ע"י הוצאת כתר, למשל). במשך הכתיבה, למשל, הוא שאל את עצמו לא פעם עד כמה בני אדם מתרגלים לגזירות ולחוקים שמדכאים את החופש שלהם, ועד כמה הוא היה מצליח לחיות כך (מסתבר שכן. לשם דיבר קצת על "החוקים" הדתיים בישראל שלא גורמים לאף אחד לצאת להפגנות, למשל). באיראן אנשים לא מפגינים כי הם רוצים להיות דמוקרטיה, וה"אנדרגראונד" שם מאוד מפותח וחי ואנשים עושים במסתרים את כל מה שאסור להם לעשות ברחוב.

 

עד עכשיו הוא כתב ספרים שדרשו תחקיר רב (השאיפה שלו שהספר הבא לא יהיה כזה). "זכויות הירח" בכלל התחיל במקרה. הוא התחיל לכתוב על משהו אחר ונתקע, ו"זכויות" בעצם הגיע בגלל ההתמכרות שלו לפייסבוק.

לפי לשם, אם תציע חברות לפלסטינאי, 50% שהוא לא יאשר אותך, אם תציע חברות למצרי, 100% שהוא לא יאשר אותך. אבל פעם, כשהוא ישב מול המחשב ב-3 לפנות בוקר, הוא ביקש חברות ממאה איראנים באופן אקראי רק כדי לראות מה יקרה, ובבוקר הוא גילה שיש לו מאה חברים חדשים.

שלושה מהם הפכו לחברים טובים שלו (כולל מפגש סודי עם אחד מהם בבית מלון פריזאי שכוח אל) והם גם עזרו לו בתחקיר (מלבד ערימות החומר שהוא קרא, התמונות שהוא מצא, התמונות מגוגל אירת' שהוא הוריד וכו') ואחר כך גם קראו קטעים מהספר עוד לפני שהוא הודפס.

הבורות לגבי איראן היא דו כיוונית. הוא נדהם לראות את התמונות של העיר המודרנית, גורדי השחקים, המטרו המבהיק מניקיון וכו', והם – מצידם – היו בטוחים שישראל היא מדבר שבקצה שלו נמצאת עזה. וזה למרות שהם צעירים משכילים ונאורים שקוראים ספרים, משתמשים באייפון, מנויים ביוטיוב וגולשים באינטרנט (מסתבר שתעמולה היא בכל זאת תעמולה).

 

הטיפים שהוא נתן לנו לגבי כתיבה הם כדלהלן:

  1. לא לתת לאנשים לקרוא במהלך הכתיבה (כתיבה היא עבודה מאוד בודדה ולא כולם יכולים לעמוד בזה).
  2. לכתוב כשיש תשוקה בוערת בתוך הבטן לספר סיפור.
  3. משמעת עצמית.

 

הוא אומר שאם בוער לך לספר סיפור ויש לך תשוקה חזקה לעשות את זה וגם נכונות לעבוד קשה – הסיפור הזה ייכתב וגם ייצא לאור (ואני מקווה שהוא צודק, אני עדיין סקפטית).

 

בחלק של השאלות מישהי שאלה אותו: סיפרת איך אתה כותב את הדמויות שלך, אבל איך אתה יודע מה הן יעשו?

לשם אמר שברגע שמכירים את הדמויות טוב יותר ממה שמכירים אנשים הקרובים אליך, לפעמים הן כותבות את עצמן (שמעתי הרבה סופרים אומרים את זה ותמיד זה נראה לי כמו אגדה שהם מספרים לנו, אבל כנראה שזה אמיתי), וגם שצריך להקשיב ל"איתותים מהיקום". ואז הוא סיפר את הסיפור המקסים הבא:

הוא טס לספרד ולפני שהוא עלה לטיסה, העורכת שלו התקשרה אליו ודיברה איתו על החתול שנמצא בספר. היא אמרה ש"הוא לא מצדיק את קיומו בעלילה" (התחשק לי להרים יד ולהגיד שלפי עניות דעתי, חתולים לא צריכים להצדיק את קיומם בשומקום, הם פשוט קיימים, ואנחנו צריכים להתמודד עם זה. אבל התביישתי ולא אמרתי כלום).

כשהם המריאו, ניגשה אליו הדיילת ואמרה לו: "אדוני, אכפת לך לשבת ליד חתול?" והוא התבלבל לרגע, בהה בה ואמר: "מה??"

התברר שבמטוס היתה משפחה של דיפלומטים שטסו עם החתול שלהם. הדיפלומט ישב ליד אשתו ושני הילדים שלו ישבו זה ליד זו, והדיילת לא רצתה לשים את הכלוב של החתול במעבר שלא יפריע.

בקיצור, היא שמה את הכלוב לידו, ובמשך הטיסה הוא גם הוציא אותו מהכלוב והחתול ישב לו על הברכיים.

כשהם נחתו, הוא הדליק את הפלאפון, התקשר לעורכת שלו ואמר לה: "נועה, החתול נשאר!"

 


והנה החתול

 

לקריאה נוספת:

 

http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1115291.html

 

בחלק השני היינו אמורים לקרוא קטע של חצי עמוד ממשהו שהקבוצה אף פעם לא שמעה. לשמחתי, לשם הלך. כל הדרך פחדתי שאיאלץ לקרוא כשהוא בחדר.

אנשים קראו דברים נהדרים (ורובם רימו וקראו דברים שארכו עמוד שלם ואף יותר). אני קראתי את זה.

כשסיימנו את השיעור, אותו בחור שנתן לי כמה עצות לגבי הטקסט שלי, ניגש אלי ואמר לי שהוא מאוד אהב את מה שהקראתי. הוא אמר לי: "את רואה? את מסתדרת יפה מאוד כשאת לא שמה על עצמך משטרות".

והוא לא ידע כמה שהוא אבחן אותי מדויק. עבדתי על הטקסט שלי כל כך קשה, שגם אחרי שהדפסתי קובץ חדש, ראו את אגלי הזיעה על הדפים. כאילו שעמדתי בפני איזו אקציה. מצד שמאל עמדו אלו שיודעים לכתוב, ובצד ימין אלה שחטאם הוא הגדול מכל, כי הם השלו את עצמם שהם יודעים לכתוב.

 

עצוב כשנגמר. אנשים עוד השתהו ודיברו זה עם זה. ניגשתי לדבר עם הבחורה שרצתה להביא לי ספר במתנה (בסוף היא לא מצאה אותו, אבל היא ביקשה שאשאר בקשר במידה והיא תמצא). כשהתברר לי שהיא עובדת בידיעות, פתאום הבנתי למה השם שלה היה מוכר לי כל כך.

כשירדתי למטה, אנשים עוד עמדו על המדרכה והתקשו להיפרד.

יש סדנת המשך, אבל אני צריכה עכשיו קצת הפסקה.

 

נכתב על ידי , 9/4/2010 16:43   בקטגוריות סדנת כתיבה  
44 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של miss kitty fantastico ב-18/4/2010 18:37
 




קודם כל, רציתי להודות לכולכם על התגובות בפוסט הקודם. זה שלא עניתי לכולם זה רק בגלל שכרגע אני נאבקת בין להדחיק ובין להביע את אהבתי.

אני לא יודעת מה הייתי עושה בלי הבלוג שלי, הוא סלע עבורי, והוא היה שום דבר בלעדי הקוראים והמגיבים שלי. במקרה הספציפי הזה, התגובות שלכם מאוד חיזקו אותי ונתנו לי כוח להמשיך להאמין בעצמי.

אני רוצה לציין במיוחד את מיס בוז'רסקי: כל פעם את מוכיחה לי כמה את חברה אמיתית, למרות שאני מתקשה לתקשר אתך בחיים "האמיתיים", אבל זה רק בגלל שאני כל כך מחזיקה מהדעות שלך וממך.

רונן, לא הגבתי לך, אבל בעצם כל התגובות שלך לפוסטי הסדנא הן כאלה מחבקות ומכילות, שאני יכולה רק להגיד לך שוב ושוב "תודה" ולהסתכן בלהיות דיסק שרוט.

דרורית, כשאני חייבת למישהו, זה לנצח. איי קנ'ט הלפ איט. אז תדעי שאני לא שוכחת ולא אשכח. ומלבד זאת, נראה לי שאנחנו מבינות אחת את השניה היטב.

ואם לא הזכרתי אתכם, זה לא אומר כלום (הכרתי פעם מישהי בקיבוץ שאם הייתי מחמיאה למישהו – נוכח או לא – היא היתה בטוחה שזה שהיא לא נכללה במחמאה, זה אומר שהיא ההפך. אז לא, אלו שטויות במיץ עגבניות. ראו את הפסקה הראשונה).

 

באותו נושא, תגית (אני מנשקת צרפתית את האינטרנט שגרם לי להכיר בחורה מוכשרת וחכמה כמוך) שלחה לי פוסט שמדבר על הבעייתיות בלכתוב סקס. הפוסט קצת קשה לקריאה (יש בו הרבה מילים ארוכות), אבל אני חושבת שהוא די מסביר את הקושי לא ליפול למלכודת של סקס פורנוגרפי, סקס גרוטסקי או סקס מתיפייף. אני חושבת שהמשפט "הסקס נמצא בצומת התרבותית של בין בושה לכורח" עזר לי לנסח את מה שחשבתי לפני כן.

אני מכירה או את הדרך "הפיוטית" שמתארת מסביב לסקס, בעיקר באמצעות הרבה מטאפורות, או את הדרך הישירה שגם היא לא כזה גליק גדול. לימור נחמיאס, למשל, משתמשת ב"זין" ו"כוס" ו"להזדיין" והיא לא מתארת את מעשה האהבה עצמו בכלל.

למשל: "... הוא הצמיד אותי אליו, לחש 'איה, איה', והתחיל לנשק לי את הצוואר. הייתי עייפה, אין הסבר אחר. כעבור כמה דקות היתה חדירה וכוחותינו ספגו אלף אורגזמות ונפלו בשבי. אבל לא הסגירו שום סוד. רק את הדרגה, את המספר האישי, וקצת קצת דברי אהבה."

וזה עוד קטע פיוטי שלה...

 

אם אתם בוחרים לקרוא רק קטע אחד, קיראו את המאמר של "הארץ" שמזכיר גם את אשכול נבו (זה לינק מאחת התגובות).

 


החלומות שלי פרוגרסיביים.

בהתחלה היית בא אלי ממנה ואוהב אותי. סמכתי על גן האי-נאמנות שעל ה-Y שלך כמו שסומכים על האדמה שתחזיק אותי עומדת.

לאט-לאט אני מאבדת אותך אפילו שם.

היום ישנת אצלי, אבל בסלון. העובדה שישנתי בגופיה ומכנסיים קצרצרים לא שינתה לך כהוא זה, וזה היה הסימן הראשון שבישר רעות. אתה שלא היית מפספס.

(היה לי קשה לחתור בזרם שבין לחשוף חצי שד בבייבי דול שלי ולא להיראות כי מיהרת למשמרת בוקר, לבין לגרום לך לאחר בחצי שעה למשמרת ערב ולחגוג את הכוח שלי עליך)

היום היית  שלה גם כשהיית פה. הנאמנות כתכונה מוערכת מאוד על ידי היתה תקועה לי בבטן כחרב פיפיות.

כל הדגים באקווריום צפו למעלה, שוחים על גבם. שאלתי אותך אם כדאי לי לקנות חדשים ואתה אמרת "דגים זה משעמם, אבל תעשי מה שבא לך."

הכלבה התעוררה איתי, מכורבלת בתוכי, ואני לחשתי לה דברי אהבה תינוקיים. הכלב הצטרף אלינו ואמרתי לה: "תראי מי בא להגיד לך בוקר טוב!" והיא כשכשה מלמטה למעלה. פעם היית מתגלגל מצחוק כשאמרתי לה: "את כל כך יפה שזה כואב", אבל היום רק מיהרת לקחת את התיק וללכת לסידוריך ("אני לא יודע מתי אני חוזר").

התעוררתי וחשבתי שהלב שלי שכל כך נוצר לאהבה, לא התאהב כבר שמונה שנים, אבל אין בזה פלא. אם הקו תפוס, לא תצליחי להתקשר לאף אחד.

 

נכתב על ידי , 20/3/2010 18:07   בקטגוריות חלומות של אתמול הם, סדנת כתיבה  
16 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של הלחשנית ב-26/3/2010 12:12
 



לקרוא ולשרוף


מכירים את זה שאתם רוצים לזרוק מישהו אבל לא נעים לכם לצאת רעים? אז אתם מספרים לו כמה שהוא בנאדם טוב ומיוחד וחכם, אבל אם הוא באמת כזה חכם, הוא יודע שמתחת לכל הריפוד האיטלקי הזה מסתתר לו איזה "אבל" ערמומי שרק מחכה לקפוץ עליו בחושך ולנשוך לו את הצוואר.

אז ככה בסדנא מסממים אותך במחמאות לפני העניין האמיתי.

 

שלוש המחמאות הגדולות של אשכול היו:

הדיאלוגים שלי שכתובים היטב ויש מהם (ואליהם) זרימה של המספר ש"מקליחים" את הטקסט;

ההומור;

והשבירה לעתים של הז'אנר, כאילו שאמנם זה רומן רומנטי, אבל יש שם דברים שקצת נועצים סיכה בקלישאות של ההיצמדות לז'אנר.

ומסתבר שבכל זאת מצאו לי כמה מטאפורות שהסתתרו וכמה אנשים טענו גם שלטקסט שלי יש מוסיקה...  

 

Having that said, כנראה שהקלישאה והדמות שלי, שרוב הזמן מתנהגות כמו שהיית מצפה מדמויות ברומן רומנטי להתנהג – הן הבעיות העיקריות שלי.

בחלק של "הניקויים" החבר'ה האירו לי בפנס על כל מיני דברים שלא עבדו להם, ואני מודה שהיו בתחום העיוור שלי. רק מה, זה כמו שתיקחי חתול פרסי יפהפה ותגלחי אותו מכל פרוותו ואז תגלי שבעצם אימצת עכברוש.

 

בשורה התחתונה אני צריכה לצאת עם השאלה: האם אני רוצה לכתוב רומן רומנטי כדי לבדר, או לפתח משהו מעבר. אשכול – בעצם ניסוח השאלה – הבהיר את עמדתו. הוא אמר שיש שם נצנוצים של כותב תבוני שאולי שווה להוציא ולקחת לכיוונים אחרים. אורית, לעומת זאת, הפנתה אלי עיניים יפות ורחמניות ואמרה שאם אני רוצה לכתוב רומן רומנטי, היא חושבת שבהחלט יש מקום גם לז'אנר הזה בספרות.

 

אז מה אני רוצה? לבדר? לספר סיפור? לכתוב רומן רומנטי? לחתור תחת הז'אנר? אין לי באמת מושג.

 

אחת הטענות על הטקסט היתה שאני נוגעת בקונפליקט לרגע אבל אז "מרדימה" אותו. זה היה הניסוח.

דבר אחד (לפחות) למדתי על כתיבה, והוא שדרכה הכותב יכול גם להכיר את עצמו. וכמו שהדמות שלי מושפלת אבל ממשיכה לצחוק ולהתעניין בצרותיהם של אחרים, כך גם אני נמנעת מכל כאב – פיזי או רגשי. יש לי מאות דרכים לא להתעסק איתו (אולי אני אפתח קורס ואגבה תשלום).

הרבה פעמים אני עושה רושם של בנאדם חזק ואני כל כך משכנעת את עצמי, עד שזה הופך ל(כמעט) אמיתי. ט' היתה קוראת לזה: Fake it until you make it. ואז אני עושה כל מיני דברים שנדמים אמיצים (כמו להסכים שטקסט שלי יידון בסדנא).

ת'כלס לא חשבתי על זה כל היום ביום שלישי וברגע שהמחשבה דגדגה לי את סף המוח, החלטתי שזה לא דחוף לי מספיק בשביל להתעסק בזה.

רק כשאשכול אמר: "ועכשיו בואו נעבור לטקסט של קיטי", הלב התחיל לדפוק לי כמו משוגע, וחשבתי להציע שאת הביקורת אני אתן לעצמי. אפילו היתה לי רשימה מוכנה:

  1. קלישאות;
  2. חוסר אמינות;
  3. אין קונפליקט;
  4. אין חד-פעמיות;
  5. הטקסט "שמח" מדי.

 

בקיצור, אחרי ש"ניקו" לי את הטקסט מכל מה שהפריע, נאמר לי – שימו לב! – שסצנות הסקס שלי כתובות גרוע (!) ~אמוטיקון בוכה~

 

יצאתי משם כתושה דק-דק ומרגישה שאני צריכה חופש מכתיבה, ככה לאיזה שנה-שנתיים-חמש.

אבל ההפתעה? לא יצאתי בדיכאון או נעלבת ולא (רק) בגלל שמחקתי את הבאסה בטיפקס.

אתם יודעים מה? היו שם המון אנושיות וחמלה בחדר הזה.

קודם כל, העיניים של אורית.

שנית, המבט של זו מהפוסט הקודם (מהכתיבה הטובה עם השיר הארוטי) שאמר לי: 'בא לי להגן עלייך ואני אעשה את זה'.

שלישית, הבחור שהייתי אמורה "לשנוא" שהתיישב לידי ושאל אם אני נפגעת ואם בא לי לשמוע על איזו חלופה שהוא חשב עליה, שאולי תיתן פתרון לאיזו בעיה שעלתה.

רביעית, המארחת (זאת מהמד"ב) שלחשה לי במטבח שהיא נורא נהנתה לקרוא את הטקסט שלי.

חמישית, מישהי שתפסה אותי ברחוב כשהתחלנו להתפזר, כי היא "חייבת להגיד לי משהו". אז ראשית, היא אמרה לי שהיא זוכרת שבסבב ההיכרות אמרתי שאני רוצה לכתוב רומן רומנטי (במקור זה היה רומן רומנטי עם ערפדים), ושהיא חושבת שזה ז'אנר שאין מספיק ממנו בארץ (נכון!), והיא רוצה בעיקר להגיד לי: Go for it!

שנית, היא רוצה שאזכיר לה להביא לי במתנה (!) ספר מ"הסדרה הוורודה" של ידיעות שבמסגרתה תורגמו לעברית רומנים רומנטיים עכשוויים. היא קנתה את הספר הזה בתקופה שבא לה קצת "להקליל", כהגדרתה, את חומר הקריאה שלה וממש נהנתה ממנו.

 

לסיכום פוסט החפירה הארכיאולוגית הזה, אני עדיין מבולבלת ועדיין לא ברור לי מה אני מרגישה, אבל אני מנסה לנצור את הדברים הטובים, והפעם לא בגלל שאני לא רוצה להתמודד, אלא כי אני רוצה למנף אותם למשהו שאני משתדלת לעשות תמיד – להפוך אותם לשיעור.

 

נכתב על ידי , 17/3/2010 19:44   בקטגוריות סדנת כתיבה  
45 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של miss kitty fantastico ב-20/3/2010 19:01
 




דפים:  
Avatarכינוי: 

בת: 19

תמונה




הבלוג משוייך לקטגוריות: יצירתיות , טלוויזיה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לmiss kitty fantastico אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על miss kitty fantastico ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)