לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

miss kitty fantastico


תהא השטחיות מרבץ רגליכם והרדידות - מאור לנשמתכם. עיבדוה!


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

בלי מעלית


 

 144 קומות / יו האווי, כנרת זמורה מביתן, מאנגלית: דידי חנוך המלך

 



 

חלק ראשון בטרילוגיה פוסט אפוקליפטית.

הסיפור מתרחש בממגורה תת-קרקעית שמגיעה עד לקומה 144- בתוך האדמה. הקומה הראשונה היא קצת מתחת למעלקרקע, שם ממוקמות עדשות מצלמה המשדרת את נוף העולם החיצוני - גבעות אפורות וצחיחות ששום דבר לא יכול לגדול או לחיות עליהן, שמיים אפורים ומשפכים של רוח שסוחפים עמם אבק וחול שמלכלכים ומעמעמים את העדשות.

 



 

הממגורה פועלת כעיר גדולה המסוגלת לספק את צורכי עצמה; יש בה מחלקה מכאנית שמפעילה גנרטור המספק חשמל, חוות הידרופוניות שמגדלות דגנים, פירות, ירקות ועוד, חוות לגידול חיות משק, מחלקת אספקה שמספקת חלפים, מחלקה טכנולוגית שבה ממוקמים שרתים, מפעלים לטיהור מים, בתי תינוקות, בתי ספר, חנויות ושווקים, דירות מגורים ועוד.

בקומה הראשונה נמצאים משרדיהם של השריף וראש העיר. בקומה הזו קיימת גם קפטריה גדולה שאחד מקירותיה הוא מסך גדול שאליו משדרות עדשות המצלמה.

בין הקומות מקשרות מדרגות מתכת לולייניות. העלייה מ"המעמקים" (חמישים הקומות התחתונות) אל קומות הביניים או אל הקומות העליונות נחשבת כ"מסע".

מרגע שהם מסוגלים להבין משהו, הילדים מחונכים שאחד הכללים החשובים ביותר ב"אמנה" של הממגורה הוא שאין מדברים על מעלקרקע, על העולם האסור שבחוץ. עבור תושבי הממגורה, הממגורה היא עולמם ואין בלתו. יש מעט ספרי ילדים בדיוניים שבהם מתוארים ומאוירים בעלי חיים דמיוניים הנקראים פילים או פרפרים.

בבית הספר גם לומדים על המרד הגדול ועל האנשים הרעים שהעזו להפר את הכללים ונענשו - כפי שנענשו וממשיכים להיענש לאורך הדורות כל מי שעבר על החוקים. האנשים האלה מגורשים החוצה - גירוש שנקרא "ניקוי" משום שהם מולבשים בחליפה שיכולה להגן עליהם מפני האוויר הרעיל והמאכּל שבחוץ ומספקת להם חמצן, למספיק זמן על מנת לנקות את שלוש עדשות המצלמה שהתכסו באבק ורפש, להספיק לצעוד עד לתחתית הגבעה הקרובה עד שהרעל יחדור את החליפה והקסדה והם יתמוטטו על הסלעים.

מבין המגורשים (וגם מי שהתנדב לצאת - כן, יש גם כאלה) אף אחד מעולם לא סירב לנקות, גם אם איים שלא יעשה זאת. עד עתה...

 

שם הספר באנגלית הוא Wool, כשם הסיפור הקצר שכתב האווי, ואשר עוּבד לטרילוגיה הזו. הספר תורגם לשפות רבות ושם הספר ברובן הוא פשוט Silo.

בעברית, אני מניחה, אם ספר ייקרא "ממגורה", יטעו לחשוב שהוא מדריך חקלאי...

מאוד מומלץ, מאוד מעניין ומאוד מותח, כתוב היטב וגורם לך לחבב את הדמויות.

 

הנה גב הספר, אל דאגה, אין שם אפילו שמץ של ספוילר.

 



 

 

נ.ב. מסתבר שעושים מזה סרט.

 

 

נכתב על ידי , 31/7/2014 21:44   בקטגוריות ספרים רבותיי  
5 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של miss kitty fantastico ב-7/8/2014 19:12
 



מפוצלים


 

  

מפוצלים / ורוניקה רות', הוצאת הקיבוץ המאוחד. מאנגלית: נילי לוי

 

אוקיי, אז ראיתי המלצה לספר איפה שהוא באינטרנטים ורשמתי לעצמי לבדוק כי זה נשמע מעניין.

הספר "רוכב" על הטרנד של הספרים הספקולטיביים לנוער שיוצאים היום כמו פטריות הזיה אחרי הטיסה לגואה.

הספר מזכיר ב"וייב" הכללי שלו את "משחקי הרעב", בעלילה לא כל כך, אם כי יש נקודות דמיון: עולם אוטופי (או שמא דיסוטופי, את זה אני אשאיר לכם להחליט אחרי הקריאה), נערה שעוברת סוג של Rite of passage שבמהלכו היא מתלבטת בין מוסרי/לא מוסרי, טוב/רע, צודק/לא צודק.

יש עוד נקודת דמיון, אבל אני לא רוצה להרחיב לגביה.

 

בלי ספוילרים: הגיבורה היא ביאטריס (טריס), בת 16, בעיר שיקגו, באיזה עתיד לא ידוע.

החברה בעיר מחולקת לחמישה פלגים: הקרבה עצמית, אומץ לב, כנות, ידידות ואוריינות.

"הקרבה עצמית" שבו האנשים הם צנועים ושקטים ומקדישים את חייהם לעזרה לזולת דוחים מותרות ועונג עצמי ומוותרים על עצמם.

"אומץ לב" הוא פלג השומר ומאבטח את העיר, אנשיו נראים כחסרי פחד, מסתכנים ודי פרועים. אפשר לראות אותם קופצים מרכבות נוסעות, כשהם לובשים שחור, מקועקעים ועם פירסינג בכל מיני חלקים בגוף (בואו נגיד שאם הורה מ"אומץ לב" שואל את ילדו אם הוא יקפוץ מהגג אם כולם יקפצו, התשובה צריכה להיות "כן").

"כנות" הוא פלג שמקדש את אמירת האמת, ההגינות והיושר, לפעמים גם במחיר של חוסר טאקט.

"ידידות" הוא פלג שבעד יחסים טובים וחבריים בין אנשים.

מטרת "אוריינות" היא לרכוש כמה שיותר ידע ואנשיו עוסקים בהוראה ומחקר.

 



 

כל נער או נערה המגיעים לגיל 16 עוברים מבחן התאמה שקובע לאיזה פלג הם מתאימים. לאחריו מתקיים טקס בחירה שבו הם יכולים לבחור את הפלג שהותאם להם או פלג אחר. הם יכולים להישאר בפלג שנולדו בו או לעבור ("לערוק") לפלג אחר.

ביאטריס נולדה בפלג "הקרבה עצמית" והיא צריכה להחליט אם היא נשארת בו, או בוחרת בפלג אחר ובכך משנה את אמונותיה, מטרותיה וחייה.

 

פרט טריוויה מעניין: הסופרת למדה בחוג לכתיבה יוצרת באוניברסיטת שיקגו וכתבה סיפור קצר שאחר כך הפך לספר "מפוצלים" (Divergent).

 

הספר הפך לרב מכר בעולם ולכן (הפתעה!) הפך לסרט שיעלה לאקרנים ב-2014.  

 



 

השחקנית שנבחרה לשחק את טריס, היא לא שחקנית מוכרת, אבל היא נורא מתוקה (צפיתי בפרומו וגם במאחורי הקלעים, לכם לא כדאי אם לא קראתם את הספר). שאר השחקנים שמשחקים לצידה את חבריה, לעומת זאת, נראית בני 16 כמו שאני נראית בת 16 (ואני לא...).

בסרט משחקים, בין השאר, קייט וינסלט, זואי קרביץ (הבת של), מגי קיו, אשלי ג'אד כאמה של ביאטריס וטוני גולדווין (הנשיא מ"סקנדל") כאביה.

 

עוד טרנד שמתחיל להיות מעצבן הוא שכבר אין סתם ספרים שמתחילים ומסתיימים, הכול חייב להיות טרילוגיה. אז כן, יש כבר ספר שני שעוד לא תורגם וגם ספר שלישי בקנה (יצא בארה"ב ב-22 באוקטובר).

 

גם במקרה הזה קשה לי להתנתק מהספר, לא כל שכן "לוותר" עליו לטובת הספרייה. אני סוגרת אותו ולבטן שלי יש הרגשה חלולה, כמיהה זורמת לי בחזה. אני מרגישה שאני מוכנה למכור כליה בשביל לדעת מה קורה הלאה. כמו שקרה לי אחרי הספר הראשון והשני בסדרת "משחקי הרעב", אני אצטרך לחפש את ההמשך (את "עורבני חקיין" קניתי למרות שידעתי שאחרי שאסיים אותו, הוא סתם ישכב לי על המדף בבית ויצבור אבק).

 

מומלץ.

 

 

נכתב על ידי , 28/10/2013 19:31   בקטגוריות ספרים רבותיי  
19 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שיר דמע ב-2/11/2013 18:08
 



מכשפות ואל-קדושים


 

מאז שהפייסבוק דחק את רגליו של הבלוג, אני פחות משתפת בדברים הקרובים ללבי. יש גם חברות שאני יכולה לכרסם להן את האוזן בכל מיני דרכי תקשורת, וגם פנים אל פנים.

מה שאני מנסה להגיד זה שקריאת הפוסט הזה היא רשות. מי שהצקתי לה יותר מדי, יכולה ללכת לעשות משהו אחר.

 

אז למה התכנסתי? כי ביום שלישי הייתי בספרייה, הספרנית הושיטה יד לקחת את הספר שהייתי אמורה להחזיר וממש לא בא לי לתת לה אותו. רציתי לשאול אותה אם אני יכולה לשמור אותו אצלי עוד איזה שנה-שנתיים ככה, אבל במקום זה אמרתי: "ממש קשה לי להחזיר את הספר הזה."

"למה?" היא שאלה.

"כי הוא נכנס לי ללב," עניתי.

"כן, יש ספרים כאלה," היא מלמלה. היא בטח שומעת את זה הרבה.

 

הספר המדובר הוא "ליל כל המכשפות" (באנגלית Discovery of Witches  - שם שאולי יותר הגיוני מבחינת העלילה; לא היה שם ליל מכשפות, אולי זה מין הלחם כזה בין מכשפות, ליל כל הקדושים, ליל כל הנשמות שחל יום אחריו ושם הטרילוגיה All Souls *) של דבורה הרקנס, פרופ' להיסטוריה, שזהו ספרה העלילתי הראשון (לפני כן כתבה רק ספרים עיוניים).

מישהי שאני לא מכירה המליצה לי עליו, ומקריאה בכריכה האחורית זה נראה כמו "ההיסטוריונית" פוגשת את "סופו של מר Y", מה שלא הבטיח הרבה, כי "ההיסטוריונית" היה ככה-ככה, ו-Y התחיל מעניין אבל סופו איכזב. בכל מקרה, דפדפתי קצת בספר, ומאחר שבאותו שבוע לא מצאתי משהו אחר מהרשימה שלי, החלטתי להסתכן. איזה מזל שעשיתי את זה.

 

הז'אנר הוא פנטזיה שמתרחשת כיום (אבל שולחת זרועות לעבר בגלל אופיין של הדמויות ובגלל התמחותה של הסופרת), זהו עולם שערפדים, מכשפות ושדים חיים בו לצד בני האדם, ללא ידיעתם, כי כולם נראים אנושיים.

השדים נולדים להורים שדים או נולדים כשדים כתוצאה ממוטציה, הם נראים כאנשים לכל דבר ועניין, אבל הם חיים את חייהם על הקו הדק שבין גאונות לשיגעון (אם כי יש כאלה החוצים את הגבול הזה) ובעלי IQ גבוה.

הערפדים אינם יכולים להתרבות, אלא יוצרים ערפדים אחרים (כמו ברוב סוגי ה-lore).

 

הגיבורה, שגם מספרת את הסיפור בגוף ראשון, היא דיאנה בישופ, נצר לשושלת מכשפות ארוכה, שהראשונה בהן היא בריג'יט בישופ (שהייתה הראשונה שעלתה על המוקד בציד המכשפות של סיילם בסוף המאה ה-17). בגלל שהסופרת היא היסטוריונית, היא משלבת עובדות היסטוריות אמיתיות בעלילה, וזו אחת מהן.

דיאנה היא מכשפה שאינה רוצה שום קשר לכישוף ומאגיה. הוריה, מכשפים בעלי עצמה, נהרגו כשהייתה בת שבע, והיא גדלה באפ-סטייט ניו יורק, אצל דודתה, שחיה עם בת זוג (וכן, יש כמה קלישאות בסיפור, כמו זו: מכשפה לסבית שמגדלת חתולה, ששמה - איך לא - טאביתה).

דיאנה, כאמור, הרחיקה את עצמה ממשפחתה ומהכישוף. היא דוקטור להיסטוריה (עם התמחות בהיסטוריה של המדעים ובאלכימיה, תחומים שאינם זרים לסופרת), שגרה בדירה שהוקצתה לה על ידי דיקן הקולג' שלה באוקספורד. הסיפור נפתח בסמסטר הקיץ שבו דיאנה נשארת באוקספורד ומבלה ימים ארוכים בספרייה הבודליאנית משום שהיא הוזמנה לשאת את הרצאת הפתיחה בכנס שייפתח ב-1 בנובמבר. בשאר זמנה היא רצה כמה קילומטרים ביום וחותרת בתמזה.

יום אחד היא מזמינה ספר עתיק על אלכימיה, בלי לדעת שהספר אבד לפני מאות שנים (כנראה ספר שהיה קיים באמת ואבד, ואשר היה שייך לאוסף של האספן האמיד אליאס אשמול, שתרם את כל ספרייתו לאוניברסיטה). למרות זאת, היא מקבלת אותו וחשה שיש בו משהו מוזר. היא מחזירה את הספר לאחר עיון קצר בו, במסגרת הבריחה, ההדחקה וההדרה של הכישוף מחייה, אבל עדיין לא יודעת שכל "היצורים" (שם כללי לערפדים, מכשפות ושדים) מתעניינים בו - כי הוא אוצר בתוכו סודות ותשובות לקיומם - וגם בה, כעת כשהיא מצאה אותו.

אחד היצורים שמתעניין מאוד בספר הוא הערפד מתיו דה-קליירמון שמאותו רגע ואילך עוקב באובססיביות אחרי דיאנה.

 

מדובר ב-670 עמודים מענגים שקשה להפסיק לקרוא, עם סוף שהוא התחלה למשהו אחר.

כן, כאמור, מדובר בטרילוגיה. הספר השני קיים באנגלית והשלישי עדיין בשלבי כתיבה.

פניתי להוצאת כנרת שהוציאה את הספר הראשון בארץ (בתרגומה של נועה בן פורת), כדי לברר האם הספר השני ייצא גם כן בארץ, וזוהי תשובתם: "היו לנו תקוות כי ספרים מצליחים כל כך בכל העולם יכבשו את הקוראות בישראל. לצערנו, הספרים לא זכו לשום הצלחה בארץ, ולכן הוחלט לא להמשיך ולהוציא אותם לאור בעברית."

אז קודם כל, הספרים באמת מצליחים מאוד בעולם. שנית, לאו דווקא קוראות יאהבו אותם. שלישית, מיהם האידיוטים שגרמו לכך שהספר לא יצליח? הרי מדובר בספר ממתק. בקיצור, חבל מאוד. בכל מקרה, אני כבר יודעת מה אני הולכת לקנות לעצמי במתנה באתר אמזון הקרוב למחשבי.

 

לאור ההצלחה של הספרים, כבר בימים אלה נכתב התסריט (על ידי דיוויד אובורן, שכתב גם את "הוכחה" עם גבינת פלאטרו, ואת "הבית על האגם". הידד!), והוא ייצא על ידי וורנר בראדרס, שמוצפים באימיילים וציוצים של קבוצה בשם Armitage4Clairmont (יש להם גם דף בפייס), שמנסה לקדם את ליהוקו של ריצ'ארד ארמיטאג' האליל (שהשתפכתי עליו גם פה) כמתיו דה -קליירמון. ראיתי בתגובות בדף הסרט בימד"ב שיש המציעים את נעמי ווטס כדיאנה. אף פעם לא ראיתי שום סרט איתה, אבל מהתבוננות בתמונות שלה, נראה לי שהיא מתאימה פיזית להיות דיאנה. מבחינת מתיו, ארמיטאג' מתאים לגלם אותו גם פיזית וגם באופן שבו הוא משחק - יכול להיות גם קשוח וגם רך (ראו "צפון ודרום" או "רובין הוד").

 

* וגם תצלום הכריכה הקדמית במהדורה העברית הוא איום ונורא ונראה כמו רומן רומנטי סוג ז'.

 

 

נכתב על ידי , 4/10/2013 17:54   בקטגוריות ספרים רבותיי  
12 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של miss kitty fantastico ב-8/7/2014 19:23
 




דפים:  
Avatarכינוי: 

בת: 18

תמונה




הבלוג משוייך לקטגוריות: יצירתיות , טלוויזיה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לmiss kitty fantastico אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על miss kitty fantastico ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)