לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

על אקזיסטנציאליזם ובתי שימוש


הגות ורוח במוח חולה - תענוג לכל מעיינת וקורא

Avatarכינוי: 

בן: 33

MSN: 





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מרץ 2015    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

מחשבות של אישה אילמת על סף המוות


 כשאני יושבת על הספסל הזה, הדבר היחיד שאני מסוגלת לחשוב עליו הוא מנגינת הפסנתר הישנה הזו. אני מזהה אותה, אני בטוחה, אני פשוט לא מצליחה להבין מאיפה. היא מתנגנת לי בראש כמו פסקול של סרט זר ואני בוהה בים הרחוק, ואיך השמש נבלעת בו לאט. גם אם הייתי רוצה, לא הייתי יכולה להפנות ממנו את המבט.

 הפיליפינית המטומטמת מעשנת לידי, ואני רק רוצה שהיא תלך מכאן כבר. מהארץ, בכלל, שתחזור לפיליפינים ותתן לי לגווע בשקט. אבל אני לא יכולה להגיד את זה, לא לה ולא לאף-אחד אחר. אני כבר חמש שנים לא יכולה לדבר; יושבת קפואה על הכיסא עם פה חצי פעור, בוהה באוויר.

 ורק המחשבות לא מפסיקות להדהד בראש. זכרונות והזיות מתערבבים לי, וכבר שנים אני שבה ומהרהרת בהם כל יום מחדש, מחטטת באותן התמונות המטושטשות שהיו פעם החיים שלי, ומעין תחושה בלי שם של שלווה והחמצה מתפשטת בי כל פעם, ולי אין ברירה אלא לקבל אותה עליי ולתת לגוף הכבד והמקומט שלי לשקוע בתוכה עמוק יותר ויותר, כמו במים סמיכים שבולעים הכל.

 המטומטמת שואלת אותי משהו בסינית, ואני כרגיל מתעלמת. תוך רגע כוס מים קטנה כבר נשפכת לי לתוך הגרון.

 'לא ביקשתי לשתות' אני אומרת לה בדמיון, והיא פורצת בבכי ובורחת. במציאות היא עוד כאן, העיניים המלוכסנות והדביליות שלה נותנות בי מבט עקום ומרחם, ואני מנסה חזק להיזכר מאיפה המנגינה כל-כך מוכרת לי.

 ואז זה תוקף שוב - הזכרונות. הם מתחילים לטפס לי במעלה הרגליים ותוך כמה רגעים כבר שוטפים את כולי. וכמו תמיד, התמונה הראשונה היא של הבת שלי תלויה בסלון.

 בת יפהפייה הייתה לי, קטנה ושתקנית, אבל חכמה כל-כך. אף-פעם לא דרשה דבר. תמיד הייתה כנועה כזו, נעה ממקום למקום כמו רוח קלה. אף-פעם לא רבה עם אחיה הגדול, אף-פעם לא התווכחה איתי. התבגרה בשקט, כמו פרח שנפתח. ואז, כשהייתה בת תשע-עשרה, תלתה את עצמה בסלון.

 אני עוד זוכרת איך כל גופי התלהט בבת-אחת כאילו קדחת השתלטה עליו, ואיך הגרון נחנק בשנייה. אני זוכרת אותי נופלת על הרצפה, צורחת, עוצמת עיניים ועדיין רואה את הגופה שלה מתנדנדת מולי באוויר, עם רגליים מנופחות שמאיימות להתפוצץ. אבל יותר מהכל אני זוכרת את המחשבה המבעיתה הזו, שאני עוד חיה. הילדה היפה שלי לא נושמת, ואני מתייפחת וצורחת ומתרגשת. באיזו זכות? רציתי למות באותו הרגע, אבל לא יכלתי. כל-כך הפחיד אותי לא לחיות יותר. היום הפחד הזה נראה מטופש.

 הרי גם אם חייתי בכל הזמן שחלף מאז, מה זה חשוב? מה הישגתי בחיים וגם אם הישגתי, איפה זה היום? חייתי כי צריך לחיות. היה לי בעל שאהבתי וילד שגידלתי. אבל מגיע יום והבעל כבר לא בעל אלא מצבת אבן, והילד כבר לא ילד אלא גבר. הוא כבר לא היצור הנמוך וחסר-האונים שאפשר למעוך ולעצב כמו גוש בצק. הוא כבר לא זקוק לך. הוא חי את חייו, משחק בשדיים של איזו בלונדינית באורלנדו בזמן שהמסך הגדול של החיים יורד עלייך כמו גיליוטינה.

 כל האנשים שהיכרתי - נעלמו. או מחיי שלי או מהחיים בכלל. כל הדברים שעשיתי - חלפו איתם. נקברו לנצח בזכרונות העמומים שלהם. נותרנו רק אני והמטומטמת, שמקבלת מעטפה מהבן שלי פעם בחודש. לי הוא כבר לא כותב. אני כבר לא יודעת לקרוא.

 עברו ארבעים ושבע שנים מאז שהתאבדה. ארבעים ושבע שנים מיותרות שיכלתי לחסוך ברגע אחד. אבל לא חסכתי, ועכשיו כבר מאוחר מדי. אז, בגיל ארבעים, את לא מדמיינת שיום יבוא ותהיי מרותקת לכיסא גלגלים, נטולת כל יכולת אנושית בסיסית: בלי לדבר, בלי לזוז, בלי כלום. רק לחשוב. לחשוב על מה שהיה, ולחשוב על מה שכבר לא יהיה, ולחשוב על מה שיכול היה להיות אחרת, ולחשוב בלי שרסיס מחשבה יתפזר לאוויר העולם, ולחשוב ולחשוב ולחשוב...

 לכולם היא השאירה מכתבים. כתבה להם שהיא מצטערת, שזה לא באשמתם, שלא יכעסו. ורק במכתב שלי כתבה: 'אמא יקרה, רוצה להיקבר כאן וכאן כשברקע השיר הזה והזה. לא לשכוח להחזיר את החולצה להיא ואת הדיסק להוא. אוהבת, הבת שלך". בלי שום מילת הסבר, בלי שום פרידה. רק הוראות הפעלה לאחרי המוות. וזה כל מה שנשאר לי ממנה: פקודות קרות של ילדה תלויה.

 בלי לדעת אם זה זיכרון או חלום, אני רואה לפתע בדמיוני בניין דירות גבוה, וילדה קטנה מתרוצצת בין הכביסה שתלויה על הגג. 'זו אני', אני חושבת לעצמי ורוצה לחייך, אבל הפה עדיין פעור באותה עווית מוזרה. פתאום מהחלון ממול בוקעת אותה מנגינת פסנתר ישנה. מעין קצב נוסטלגי שמושך קדימה וקדימה. אני מתחילה לרדת במדרגות הבניין, רוצה לתפוס את המגינה לפני שהיא תברח. הדלת של הבית פתוחה ואמא שלי חותכת אבטיח במטבח, אבל אני ממהרת. אני רצה מהר יותר ויותר, קומות הבניין חולפות על פניי במערבולת של צבעים. אני פורצת מהדלת אל הרחוב, חוצה את הכביש, נתקלת בזקנה ומפילה אותה.

 אנחנו מסתכלות אחת על השנייה, המומות, שותקות.

 "אני לא יודעת מי אני", היא אומרת, מבולבלת.

 "בואי, זקנה", אני עונה לה, "ניקח אותך הביתה".

נכתב על ידי , 25/3/2013 12:19   בקטגוריות אבסורד, אהבה, אנושות, בדידות, הזיה, התאבדות, זיכרון, ילדות, מוות, קיום  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



בוקר טוב, פלסטין


1

אם הייתה לי מצלמה

הייתי מצלם את השקט.

אתה לא היכרת עדיין

כמה יפה הלילה במדבר

 

קור, שלווה, שירה,

כולם קשורים זה בזה.

אני נזכר בקול עגלה לא מוכר

ויודע שיש לי מקום בעולם

 

כולם מחפשים אחר דבר-מה

מעטים הם שמוצאים אותו.

כל שתלך רחוק יותר

גם תתחרק גם מהדרך חזרה

 

2

 אני יושב בגינה בפלסטין, והקור חג סביבי כמו מנגינה תנכי"ת. הנשק והמשק הופכים אחד, ופתאום עולה בעייני דמות השומר ההוא מפעם, עם העור השזוף והמכנסיים הקצרים. כמה נעים לטבול באוויר הצלול של הר חברון. קשה ממש להאמין שהחיים האלה אמיתיים.

 על ההר ממול הולכת פלסטינית עטופה ושני ילדים קטנים, כנראה שלה, אבל אני כמעט שלא מבחין בה. היא חלק מהנוף, כמו העצים, הסלעים, האדמה. היא חלק מההזיה. וגם היא, כמו כל הזיה, תיעלם אל-תוך האור הראשון, אל תוך המשמרת הבאה.

 פתאום אני אוחז בי חזק. הפכתי להיות אחד מהם. אני אוכל את ארוחות הערב שלהם, שומר על הגדרות המשוננות שלהם. הם הפכו פתאום לאנחנו, ולולא האדמה הייתה זועקת מכאבים היה אפשר לרקוד עליה הורה בצהלה. במכנסיים קצרים.

 אני משחרר את האחיזה ומצית סיגריה. עשן מיתמר ממני, מסמן משהו. זה לא הבית שלי. בין אם זו פלסטין ובין אם זו ישראל, לכאן אני לא שייך. כאן אין אהבה כמו בבית, אין חמימות. כאן הכל קר. אסטרטגיה.

 "אין דבר כזה 'חילוני'." היא אומרת לבתה. "כולנו פשוט יהודים. מה עושה החייל? שומר על ארץ ישראל שלנו. וזו אולי מצווה גדולה יותר משלנו..."

 אבל לי אין מצוות. לי יש רק ידיים וגוף. את זה הם לא מבינים. האדמה היא לא יותר מסוף הדרך בשבילי. השמיים, האוויר, הנוף - הם רק תפאורה. תפאורה לחיים שבנינו יחד בשתיקה.

 קולות קידוש עולים מבית הכנסת. האם לכאורה וילדיה לכאורה מתקרבים אל הגדר. אני רוצה לעלות בקשר, אבל לא יודע על מי לדווח - על הפלסטינית החשודה, או על הרעש העיוור והנורא שמפריע את מנוחתי בבוקר יפה כל-כך.

 

3

וגם אתה היית נחמה ברגעים הספורים שבהם הגעגוע נמס והפך למים חמים שזורמים בגוף.

היו לילות, אני מתחיל לשכוח \ איך יכולנו לשבת זה עם זה שעות

איך התהלכנו במשעולי ליבנו \ דורסים הכל במירוץ העגלות

נכתב על ידי , 3/11/2011 21:02   בקטגוריות אבסורד, אהבה, אידיאליזם, אלוהים, אמונה, אנושות, הגשמה, הזיה, המאה העשרים, זיכרון, חופש, חורף, חינוך, מחווה, מלחמה, מרד, צדק, ציונות, קיום, שוויון, שירה  
7 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



עתיד גדול


יש עוד עתיד גדול

יש חלומות גדולים

שנחלמו ושעוד לא נחלמו

ויש מילים שעוד לא למדנו

ויש שירים שעוד לא קיבלו לחן

 

ובעתיד הגדול יש חיים קטנים

ולחם, וריצפה, וכיור, ומבט,

ומסתתרת בו כוס קפה שנרטבה בגשם

וכביסה מלוכלכת שלא שייכת לאיש

 

והחלומות הגדולים הם לא יותר

מיקיצה, מפיהוק, מצחוק מתגלגל,

שמקבלים עוד קצת טעם כשהם מוקפים

בכל-כך הרבה עיניים,

בכל-כך הרבה השתקפויות

 

ומילים, ושירים, ומנגינות,

הכל נשזר יחד למעין הזיה

קצרה מדי כדי להיות אמיתית

שתישכח בשנייה שבה ניעלם

 

ובכל-זאת,

חיינו! זאת איש לא יוכל להכחיש,

והיה לנו בית והייתה בו אהבה גדולה,

והיו לנו עיניים,

ולמרות הכל כדאי לחיות,

ואם לא כדאי -

אז עדיף

נכתב על ידי , 13/5/2011 11:12   בקטגוריות אבסורד, אהבה, אידיאליזם, אמונה, אנושות, הגשמה, הזיה, חופש, יצירה, מוות, מרד, קיום, שירה  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




דפים:  
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , יצירתיות , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לעומר ש אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על עומר ש ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)