ויאמר ה': זעקת סדום ועמורה כי רבה, וחטאתם כי כבדה מאוד. ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה, ואם לא אדעה....
ויגש אברהם ויאמר: האף תספה צדיק עם רשע? אולי יש חמישים צדיקים בתוך העיר, האף תספה ולא תשא למקום למען חמישים הצדיקים אשר בקרבה? חלילה לך מלעשות כדבר הזה, להמית צדיק עם רשע והיה הצדיק כרשע, חלילה לך. השופט כל הארץ לא יעשה משפט?
ויאמר ה': אם אמצא בסדום חמישים צדיקים בתוך העיר, ונשאתי לכל המקום בעבורם
ויען אברהם ויאמר: הנה נא הואלתי לדבר אל אדוני, ואנוכי עפר ואפר: אולי יחסרון חמישים הצדיקים חמישה, התשחית החמישה את כל העיר?
ויאמר: לא אשחית אם אמצא שם ארבעים וחמישה.
ויוסף עוד לדבר אליו ויאמר: אולי ימצאון שם ארבעים
ויאמר: לא אעשה בעבור הארבעים
ויאמר: אל נא יחר לאדוני ואדברה: אולי ימצאון שם שלושים
ויאמר: לא אעשה אם אמצא שם שלושים
ויאמר: הנה נא הואלתי לדבר אל אדוני:אולי ימצאון שם עשרים
ויאמר: לא אשחית בעבור העשרים
ויאמר: אל נא יחר לאדוני ואדברה אך הפעם: אולי ימצאון שם עשרה
ויאמר : לא אשחית בעבור העשרה
וילך ה' כאשר כלה לדבר אל אברהם ואברהם שב למקומו
(בראשית יח כ-לג)
וה' המטיר על סדום ועל עמורה גופרית ואש, מאת ה' מן השמיים. ויהפוך את הערים האל ואת כל הככר ואת יושבי הערים וצמח האדמה....
רבים מכירים את הפרק הזה כדוגמה למשא ומתן. הקטע הזה יכול להיות כמשל להרבה דברים. בשבילי הוא דוגמה למלחמה פנימית. וכן תשובה להרבה שאלות והתלבטויות.
מי הם הצדיקים האלה שבסדום? בשבילי הם אותם דברים קטנים טובים שיש בתוך הרוע, אותם דברים קטנים וטובים שבגללם עלול הרוע להשאר. אותם דברים שקיימים כאשר מתלבטים אם ללכת או להשאר וכאשר נשארים גם הרוע נשאר אבל כאשר הולכים הרוע נעלם. וכך קרה בסדום ועמורה. אולי היה שם איזה צדיק פה ושם אולי אפשר היה למלט אותו מן התופת אך הרוע מוגר.
דוגמאות לכך אפשר למצוא
בחרטה
רגשות אשם: בפעם הבאה אהיה טובה, לא הייתי מספיק ובגלל זה הכל קרה
בקווים חיוביים אצל האויב
באנושיות שבאויב
ברחמים על האויב
המשפחה שלי היא סדום ועמורה אם כי ניתן למצוא באנשים האלה דברים טובים:
ההורים שלי מבוגרים אולי לא אראה אותם, לכן לא אתנתק מהם, אלך אתם ליומולדת
יומולדת זה כיף
הם ישלמו
הם לא עשו רק דברים רעים
אני אפסיד את הירושה אם לא אהיה נחמדה אל החולירות האלה
אחותי היתה חברה טובה שלי
בעצם היא בנאדם נחמד רק איתי היא לא, אבל לפעמים היא נחמדה גם איתי, אולי סוף סוף היא תהי נחמדה כמו פעם
נישואין כושלים שנשארים כך בגלל הילדים בגלל שלא רוצים להיות לבד
חברות כושלת - רק עוד פעם אחת, אולי יהיה טוב
גם בפוליטיקה. אולי ניתן להם משהו אז יהיה שלום.
במילים אולי בכל זאת בכל מיני סיטואציות שליליות.
ובמקרה האחרון הצדיק שבסדום הוא מי שיגיד לי לחזור בגלל כל מיני דברים.
הוא קידם אותי יפה
נחמד לשתות אתו קפה
למרות שהוא פגע בי
הילדים, מה יהיה עם הילדים? הם לא אשמים ואני לא רוצה לפגוע בהם או בחברוּת ביניהם
בכל המקומות האלה קיים הצדיק בסדום. אנחנו לא רוצים לפגוע בחפים מפשע, לכן אנחנו גם לא פוגעים בפלסטינים שיורים קסאמים ומחזיקים מצבורי נשק וקטיושות בחצר, אני מחליטה לחזור למשפחתי והם חוזרים להתעלל בי, אשה לא רוצה להתגרש בגלל הילדים וממשיכה לסבול, אנחנו מוסרים שטחים לאויבנו והם נעשים רק חזקים יותר, אני נשארת במקום מסוים שרע לי שם רק כי יש שם גם דברים טובים וממשיכה לסבול
כמה פעמים הצדיק בסדום הכשיל אותי
כמה פעמים חגגתי יומולדת עם בני משפחתי למרות שלא רציתי ולא הגיע להם
כמה פעמים עזרתי לאנשים שעשו לי רע בזכות הדברים שהם עשו לי טוב
כמה פעמים השלמתי עם בני משפחתי למרות הכל ותמיד בגלל איזה צדיק
ולקראת הימים הנוראים אבקש: ישמרני האל מהצדיק שבסדום.
(פוסט זה נכתב בעקבות התלבטות אם להשאר בחבורת הזמר בעקבות מה שקרה או להשאר בזכות הדברים הטובים שהיו שם, החברים, הסולואים, הקידום, הקפה ושיחות הנפש, ההופעה ברדיו אלה היו הצדיקים בסדום.
בסופו של דבר עזבתי והפסקתי לסבול שם
גם ל בני יש פוסט בנושא, שישלים את הפוסט הזה)