לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

הכל חדש ונוצץ


אין לי הרבה מה לומר אבל אני לא סותמת את הפה
Avatarכינוי:  היפהפיה הנרדמת@

בת: 71





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אוקטובר 2007    >>
אבגדהוש
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
10/2007

יידיש


בעקבות דיון עם ביילע בדף התגובות החלטתי להעלות את הנושא.

אני עצמי לא דוברת יידיש. בקושי 2 מילים. הורי דיברו ביניהם יידיש רק כדי שלא אבין על מה הם מדברים. כך בניתי לי מחסום בפני השפה הזאת עד שלמדתי אנגלית. יש דמיון די מפתיע או שלא בין 2 השפות.

סבתא שלי היתה אומרת לי תמיד: די ביסט א גויע, די רעד נישט קיין יידיש. דהיינו את גויה. את לא מדברת יידיש.

גם כשהם דיברו ביניהם יידיש זה נשמע כאילו הם מדברים 2 שפות שונות.

אמא שלי דיברה גליצאית

אבא שלי דיבר (בקושי) ליטאית.

 

היידיש הליטאית או הליטווקית היא היידיש היותר מוכרת היום. היא גם נחשבת ליידיש התיקנית. אם לומדים יידיש לומדים את הליטאית, בתיאטרון יידישפיל מדברים ליטאית וגם השירים מושרים בליטאית. רק שזו יידיש בלי מלח ובלי פלפל.

היידיש הגליצאית לעומת זאת פחות מוכרת ואולי היום כבר כמעט נשכחה לגמרי. כי כמה דוברי יידיש כבר יש בינינו? אבל זוהי היידיש העסיסית המצחיקה המתובלת, ואם היו מלמדים אותה אני בטוחה שהיו הרבה יותר תלמידים. אני עצמי הייתי שמחה ללמוד אותה כמו שצריך.

 

בינתיים אביא כאן כמה דוגמאות ממה שאני בכז יודעת

 

זול זיין א גיטע יואה - שתהיה שנה טובה

 

מממ.. זה כל מה שאני יודעת... אמרתי 2 מילים  ושתהיו לי בריאים וחזקים - זיין גיזינט און שטאריק

 

צריך להחיות את היידיש הגליצאית. חבל שהיא תעלם לה סתם כך.

גיט שאבעס לכולם.

 

אה, זה בכלל היה גיט יונטיף. החגים האלה

עכשיו זה גיט שאבעס

ואם שאבעס אז ישלי שיר שימחיש משהו (כתוב איך שזה נשמע, לא איך שכותבים)

 

זינטיק בולבעס

מונטיק בולבעס

דינסטיק ומתווך בולבעס

דונשטיק ופרייטיק בולבעס

שאבעס מאכט מען א קיגאלע פן בולבעס

זינטיק ווייתערע בולבעס

 

ועכשיו באמת שבת שלוםם

נכתב על ידי היפהפיה הנרדמת@ , 4/10/2007 22:38  
42 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של דפנה ב-6/10/2007 19:09



109,902
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , משפחתי וחיות אחרות , 50 פלוס
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להיפהפיה הנרדמת@ אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על היפהפיה הנרדמת@ ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)