לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

הכל חדש ונוצץ


אין לי הרבה מה לומר אבל אני לא סותמת את הפה
Avatarכינוי:  היפהפיה הנרדמת@

בת: 71





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מאי 2008    >>
אבגדהוש
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
5/2008

המסע בעקבות אמא


היום השלישי של הטיול היה מוקדש לעיירות בגליציה. גליציה. זה המקום שלי. זאת הפולין שלי. זאת הפולין ששמעתי עליה באגדות. זאת הפולין בה גדלה האמא השובבה שלי שהתהלכה יחפה על שפיצים ולא פחדה מהשקוצים. זאת הפולין של משיגענע חיים. זאת הפולין ממנה צמחה היידיש העסיסית השורשית. ואני הולכת לבקר שם. מעולם לא חשבתי שאהיה שם. חשבתי שגליציה תמיד תשאר באגדות אבל הנה, גליציה נמצאת בתוכנית הטיול. העיירה המתוכננת היתה לנצוט אך במפגש ההכנה אמרתי שטרנובז'ג מעניינת אותי יותר. המדריך אמר שלפעמים טיולים עוברים בטרנוב ולפעמים במקום אחר. על פי בקשתי שונה המסלול לטרנוב.

את תהיי בטרנובז'ג? שאלה אמא כשספרתי שאני נוסעת

כן אני אהיה בטרנובז'ג, טרנוב. הם שינו את המסלול בשבילי לטרנוב

טרנוב או טרנובז'ג?

טרנוב. אין דבר כזה טרנובז'ג

בטח שיש דבר כזה. אני הייתי שם. היה כתוב במפורש טרנובז'ג

אז טרנוב וטרנובז'ג זה לא אותו מקום?

יש כל מיני טרנו, יש טרנובז'ג יש טרנופול

הלכתי לבדוק בגוגל. כן טרנוב וטרנובז'ג הם שני מקומות שונים. והם שינו את המסלול בשבילי כדי שאהיה בטרנוב. מה אני עושה עכשיו?

הסתכלתי במפה. טוב, נבקר בטרנוב ואתפלל שנעבור בטרנובז'ג כי זה בדרך לז'מושץ אליה אנחנו מתוכננים להגיע בסוף היום.

וכך בבוקרו של יום נסענו לטרנוב. אני הייתי הראשונה במסע הכתובות ולא ידעתי איך אוכלים את זה. היתה לי הכתובת של אמא בטרנובז'ג וכשהגענו לטרנוב המדריך שאל מה הכתובת. אמרתי לו רח' פילסודסקי אבל אני חוששת שהפילסודסקי הזה נמצא בעיר אחרת. לא טרחתי לחפש את פילסודסקי שבטרנוב. אמנם בכל עיר או עיירה יש רח' פילסודסקי אבל זה שבטרנוב זה לא מה שמעניין אותי. וכך הסתובבנו בעירה שלא אמרה לאף אחד שום דבר. איזו פאדיחה.

אני חושבת שהעיירה שאני מחפשת היא טרנובז'ג ולא טרנוב אמרתי למדריך אפשר לעבור שם?

לא אמר המדריך צריך לחתוך

ומה עם ניסקו?

אנחנו נעבור דרך ניסקו, אנחנו יכולים לעבור שם

יופי אמרתי.

ניסקו היא העיירה ממנה באה סבתא שלי אמאמא ועל המפה היא מאוד קרובה לטרנובז'ג. כשאמא ביקרה בפולין היא פספסה את ניסקו. עכשיו אני לא אפספס את זה.

וכך נסענו לנו ברחבי גליציה הירוקה מישורים ירוקים של שדות מעובדים, פה ושם שדה חרדל צהוב ובתים קטנים עם גגות אדומים. מידי פעם נכנסים לעיירה קטנה, יוצאים ממנה, אני עוקבת אחרי השמות. אני לא רואה ניסקו. בינתים מקרינים לנו סרט. סרט שואה. די, די שואה לא שואה, לא באתי לפולין רק בשביל לראות שואה באתי לפולין כדי לראות מאיפה צמחה לי אמא איך היא היתה חיה עד גיל 8 איזה מקום היא עזבה שהיא מספרת עליו כה בגעגועים. די שואה. פולין היתה ארץ רגילה לפני השואה וגם עכשיו היא ארץ רגילה. די שואה. אבל הסרט מוקרן והחברה סוגרים את הוילונות. לא לא וילונות הם מסתירים לי את הנוף שכל כך רציתי לראות. את הנוף של גליציה.

עברתי לאחורי האוטובוס שם לא סוגרים וילונות והמשכתי לעקוב ניסקו ניסקו, אני רואה כל מיני שמות ארוכים. אני לא רואה ניסקו. שאלתי את המדריך מה קורה הוא אמר שעוד מעט נחצה את ניסקו והוא יודיע לי כשנעבור בה. אולי אפילו נעצור בה.

עצרנו בלנצוט. המארגנת אמרה שזה מחוץ לתוכנית. יש שם גן גדול ויפה ואחוזה של הגרף פוטוצקי. שם קיבלנו lunch box עם כמה סנדוויצ'ים רטובים והתיישבנו על הדשא לאכול צהרים מול ארמונו של הגרף.

חזרנו לאוטובוס, נו ועכשיו מה עם ניסקו? עוברים עיירות ועוד עיירות ואין שום ניסקו. אני כבר לא שואלת כשהגענו למתקן ההשמדה בלז'ץ כבר הבנתי שלניסקו לא נגיע.

היה שם מוזיאון בבלזץ ובמוזיאון היתה מפה של כל העיירות שמהן נשלחו יהודים למתקן ההשמדה הזה והנה התנוססו להן בגאווה טרנובז'ג וניסקו זו ליד זו. והן היו בכיוון לגמרי אחר. היתה בדרך עיר גדולה ששכחתי את שמה. ממנה אפשר היה לנסוע מזרחה דרך לנצוט ולהגיע לבלזץ ואפשר היה לנסוע צפונה דרך טרנובז'ג וניסקו ולהגיע לבלזץ. 'הנה' אמרתי למדריך 'הנה העיירות שאני מחפשת. למה לא עברנו דרכן?' ואני חשבתי כל הזמן שנוסעים בדרך כפרית בשבילי ואני סוחבת אחרי אוטובוס שלם ובטח כולם מקללים אותי כי סהכ זו דרך די משעממת וכבר סחבתי אותם לסתם מקום; ובכלל זה לא היה כך. למה אם כן נסענו דרך לנצוט ולא דרך טרנובז'ג וניסקו?

אחרי בלזץ ניסע לניסקו. אמר המדריך בנימה מתנצלת. אבל זה רחוק אמרתי. טוב, ניסע לשם בטח יקללו אותי אמרתי ומשכתי בכתפי. לא נסענו לניסקו .מה פתאום? נסענו ליוספוב לראות בורות הריגה וקינחנו בז'מושץ.

למחרת בבוקר נסענו לחלם  עיר החכמים. הרגשתי כאילו יצאתי משם. היעד הבא אחרי חלם היה לובלין. ראיתי במפה שלובלין די קרובה לעיירות שלי. שאלתי את המדריך אולי עכשיו בבוקר אפשר לנסוע לטרנובז'ג וניסקו. לא עכשיו? מה פתאום. טוב אז לא.

נסענו לחלם. שוב הוקרן סרט שואה ושוב הואפלו החלונות. מה עשינו שם בחלם? כלום. ומה עם הבדיחות על חכמי חלם? הלכנו לראות שם איזו כתובת מטעם המארגנת. היה לה שם בית אבל הוא לא קיים עוד. יש שם בית אחר באותה כתובת. עכשיו באמת התרגזתי. אנחנו כולנו נוסעים לחלם רק כדי לראות את הבית שלה שאיננו? הרי היא כל הזמן מארגנת משלחות  וכל פעם מבקרת שם למה היא סוחבת אותנו לשם ואני ששילמתי במיטב כספי לא יכולה לבקר בעיירות שלי? במקום חלם אפשר היה לנסוע לניסקו. ניסקו קרובה ללובלין. היעד שאחרי חלם....

בלובלין ביקרנו כתובת של מישהו וגם בלודג' מאוחר יותר. אבל זה לגמרי לא עניין אותי....

אמא אמרה שהרסו את טרנובז'ג ובנו אותה מחדש. היום היא יותר יפה ממה שהיתה פעם והויסלה עוברת לארכה. אין דבר אמרה אמא, כל העיירות דומות. הבית שנולדתי וגדלתי בו איננו כבר ממילא.

טרנובז'ג וניסקו היו אגדה ונשארו אגדה

וחלם זו חלם.

 

נכתב על ידי היפהפיה הנרדמת@ , 26/5/2008 06:42   בקטגוריות פולין  
24 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של דפנה ב-29/5/2008 07:27



109,902
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , משפחתי וחיות אחרות , 50 פלוס
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להיפהפיה הנרדמת@ אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על היפהפיה הנרדמת@ ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)