לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

החטא ושכרו


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
1/2007

שלא על מנת לקבל פרס (הפוסט המלא)


מופע האימים של נשיא המדינה השבוע רק גרם לי להרהר בנחיצות המוסד הזה. אחרי שבזעמי החלטתי כי הוא מיותר, טקסי, בזבזני, לא מתאים לאורח החיים הישראלי ובעיקר משמש מקום כליאה לפוליטיקאים לא מוצלחים או כאלו שנס ליחם - מוייצמן ועד וייצמן וקצב - חזרתי בי והגעתי למסקנה שאולי שבירת כלים נוספת - והעמדת ראש הממשלה שלנו כראש היחיד ואזרח מספר אחד של המדינה - היא אופציה רעה יותר. לא לחינם קבעו שהדמוקרטיה היא החלופה הכי פחות גרועה. היא גם מעודדת ויוצרת בחירות בין חלופות גרועות יותר ופחות בעצמה.

אבל דווקא היום באתי לא לרכל על הרגלי המין של קצב, ולא על הרגלי הרדיפה והפרנויה של התקשורת, ולא על הרגלי האשמת התקשורת של עורכי הדין של נאשמים פליליים, מקצב ועד רמון. קפצתי לרגע - אני מודה שהזנחתי, אבל בקרוב אולי אפרסם חדשות שיסבירו למה - כדי לדבר על הצעת חוק שמתסכלת אותי מאד, כבר כמה זמן - ועתה היא מגיעה לפרקה, תדון ביום ראשון הקרוב בוועדת השרים לחקיקה וכנראה תאושר, ותצא לדרך בברכת הקואליציה. אני מדבר על הצעת חוק פרס - או בשמה המלא, כפי שהוצעה באוקטובר 2006 ע"י חברי הכנסת יואל חסון (קדימה) ויורם מרציאנו (עבודה), שכותרתה הצעת חוק-יסוד: נשיא המדינה (תיקון - הצבעה גלויה)". התיקון עצמו די תמים ולא ארוך: בחוק יסוד: נשיא המדינה, בסעיף 7, במקום "חשאית" יבוא "גלויה". כיום, סעיף 7 לח"י נשיא המדינה קובע: בחירת נשיא המדינה תהיה בהצבעה חשאית בישיבת הכנסת שנועדה לענין זה בלבד.

הצבעות חשאיות בכנסת הן חריג. רוב ההחלטות שמקבלת הכנסת, ובכלל זאת חקיקת חוקים, מתבצעות בהצבעה גלויה. עם זאת, הצבעות בכנסת שמטרתן בחירות - נעשות ככלל בהצבעה חשאית. כך קבוע בתקנון הכנסת, ס' 62 (ג): "בחירות הנערכות על פי חוק, ייערכו בהצבעה חשאית בכתב". שורה ארוכה של דברי חקיקה אחרים קובעים קביעה דומה. מבקר המדינה נבחר כך (ס' 7 לח"י מבקר המדינה). כך מתמנים חברי הכנסת המכהנים בועדה למינוי שופטים (ס' 6 לחוק בתי המשפט), כך נבחרים חברי הכנסת המכהנים בועדה למינוי דיינים (ס' 6 לחוק הדיינים) וכך אפילו נבחר חבר הכנסת הדרוזי המכהן בוועדה למינוי דיינים לבתי הדין הדרוזיים (אם כי במידה ויש רק חבר כנסת דרוזי אחד, לא צריך הצבעה...).

הרציונל לבחירות חשאיות בכנסת לנושא משרה נראה ברור, גם אם אינו מפורט בדברי ההסבר השונים. מקורו עוד בחוק המעבר, שקבע הוראה דומה לגבי מינוי נשיא המדינה. הוא נובע מהרצון להפוך את הבחירה האישית למונעת תכונות אישיות גרידא ולא רק כחלק מעניין פוליטי. היא חשובה גם בגלל הנבחר - לרוב מקרב חברי הכנסת, ואם לא - אז מקרב אנשי הציבור הבכירים. אסור שיהיה לו אחר כך השגות וחשבונות עם מי שלא בחרו בו, שימנעו כהונה טובה שלו. ההצבעה החשאית לכהונה מקובלת במדינות רבות. למעשה, היא בזעיר אנפין ההצבעה הדמוקרטית עצמה למינוי נציגים (לבית הנבחרים, לראשות הרשות המבצעת - לא משנה).

חברי הכנסת חסון ומרציאנו טוענים בהצעת החוק שלהם כי:

פעמים רבות בחירתו של נשיא מדינה בישראל מונעת משיקולים פוליטיים ופנים מפלגתיים ואיננה מבטאת את רצון הציבור.

במצב הנוכחי, בו בחירת נשיא המדינה נעשית בהצבעה חשאית, גוברים האינטרסים הפנימיים והפוליטיים. כתוצאה מכך, לעיתים נבחרים מועמדים שהם אינם בהכרח המועמדים המועדפים על רוב הציבור והדבר יוצר תסכול רב.

מטרת הצעת חוק זו היא לקיים הצבעה גלויה בעת בחירת נשיא המדינה בכנסת על מנת לנטרל את השיקולים הזרים האמורים לעיל.

הצבעה גלויה תחייב את חברי הכנסת להצביע עבור המועמד המקובל על הציבור אותו הם מייצגים בכנסת. השקיפות מול הציבור והפומביות שבהצבעה ימנעו מחברי הכנסת לשקול שיקולים זרים ולא רלוונטיים בעת ההצבעה לנשיא המדינה. 

עם כל הכבוד, הדבר לא נראה לי נכון. דווקא בהצבעה גלויה יגברו האינטרסים הפוליטיים. לאינטרסים הפנימיים, לעומת זאת, יש חשיבות רבה. השיקולים הזרים - אלו שבין חבר הכנסת לפרגוד - דווקא מוצאים חן בעיני. הם אותם שיקולים זרים שביסוד הדמוקרטיה. הם מבטיחים את אי התלות, את הגבלת המפלגתיות, ואת מניעת החשבונאות הפוליטית גם כשאני נמצא מול הפרגוד. הטענה שכתוצאה מהשיטה החשאית "נבחרים מועמדים שהם אינם בהכרח המועמדים המועדפים"... גם פסולה - הרי מי שבוחר את הנשיא הם חברי הכנסת, ואלו השיקולים שלהם - וגם מריחה לא טוב. מתי התעוררו חברי הכנסת חסון ומרציאנו והריחו את ריח הרקבון מבית הנשיא? ואיפה בדיוק היה "התסכול הרב" שלהם עד עתה? לגבי מרציאנו אני עוד מבין. כעוזר נאמן של שמעון פרס הוא היה מאד מתוסכל מכשלון התמודדתו מול קצב בבחירות הקודמות לנשיאות. חסון, וקדימה? קשה לי להבין.

אני חייב לומר שאין כאן משום תקיפה של שמעון פרס כמועמד לנשיא המדינה. נהפוך הוא. אני סבור כי הוא מועמד ראוי ואף יותר מזה, ואישית, בהעדר דמות חיצונית אחרת (שמגר, הרב לאו, אפילו ברק) הייתי בוחר בו. אבל לעשות תיקוני דמוקרטיה מהירים בנימוקים זולים רק בשביל למנוע תקלה פוליטית אישית? לא ראוי, לא הגיוני, (הייתי מעז ואומר אפילו לא דמוקרטי) ובודאי, יוצר "תסכול רב".


פינת פרשת השבוע של הצאצא: "פרעה הרשע עשה שיהיה חושך כדי שכל היהודים המסכנים שעבדו קשה קשה כל היום יוכלו ללכת לישון ולנוח. נכון גם אני עכשיו הולך לישון ולנוח, אבא?"


אין לי מושג איך לעשות את הפונטים אותו דבר. אין כפתור סוג פונט במסך! מישהו יכול לבשר לי את מכמני הישרבלוגמשין?

נכתב על ידי חטא , 26/1/2007 15:21  
11 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



כינוי:  חטא

בן: 50




הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , דת , מדע בדיוני ופנטזיה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לחטא אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על חטא ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)