לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

אדימדומים


מאז ועד היומיומי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מאי 2008    >>
אבגדהוש
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031




הוסף מסר

5/2008

פוסט חג, מועד ונופל


 

אנשים לא נופלים. הם נשלחים בידי אחרים לחזית, מותם מחושב ומובא בחשבון. הם מופלים.

ונפשם נמסרת בידי אחרים. בידי מקבלי ההחלטות.

 

ולכן, במקום לתקוע ימי זכרון על לוח השנה, (שבאים להעצים את מעמדה של המדינה והציונות ולא לתת מקום לשכול, לאובדן לטימטום שבמלחמות), אני מציעה שיהיה יום בו המנהיגים יערכו דין וחשבון פומבי על כל המתים שלא לצורך (מה שבספורט נקרא Unforced Error) על כל ה "It's a price I'm willing to pay" שלהם.

 

 

זו היתה גירסאת הבמאי.

 

 

אני מגישה כאן את הגירסה המלאה בה מפורט כיצד התגלגלו הדברים. במקור כמובן השתמשנו בשמותינו.

 

יונת הפיצה הזמנה במייל למפגש בו מציינים יהודים ופלשתינאים את הנכבה, יום הזכרון ויום העצמאות ביחד.

 

לאחר יום יומיים הגיעה המכתב הבא:

 

 

ליונת ולמכותבים - תרבחו ותסעדו  (ליל מימונה הלילה)

בשנה שעברה קיבלתי ממך את ההזמנה , והיה קשה לי להענות בחיוב. לא היה ברור לי מדוע. ואז הגיעה הזמנה דומה מקבוצת יהודים וגרמנים המבקשים לציין את יום הזיכרון לשואה ביחד. אז הבנתי מה קשה לי ומה הבעיה שאני רואה בשני  הארועים .  אנסה להסביר :

יום השואה , כפי שאני מבינה אותו מיועד להתייחדות עם הניסיון האכזר לרצח עם, חיסול העם היהודי. יותר מדויק, יום מיוחד להתייחדות עם אלו שנפלו קורבן לניסיון זה, אלו שלא יצאו בחיים משם ואלו שיצאו ונשארו פצועים בגוף וברוח, אלו ששרדו וכל מאמציהם לשמור את זכר המעשה כדי למנוע כל צורה של ניסיון חוזר. וגם, התייחדות עם העם (
the nation
) שספג את המכה הקשה שמלווה אותו מאז ועד היום כחוויה טראומתית.

זהו. זהו ביום הזה!  לא להוסיף על כך. כך לגבי יום הזיכרון.

כל השנה פתוחה למפגשים בין יהודים וערבים ובין יהודים לכל עם אחר לדיונים בעיניני סולחה. כל השנה. גם כל השנה אני זוכרת את המיליונים הנוספים שנרצחו באכזריות - צוענים, חולים, נכים, חיילים מכל הצבאות ששילמו בחייהם עקב השיגעון שאחז עם שלם. כל השנה אני זוכרת את דיכוי רוח האדם.  את שלטון הרוע בעולם. את הניסיון להתמודד עם התמוטטות הרוח האנושית מחד וגילויים של גבורה והתרוממות הרוח לפסגות.  זה כל השנה. 

כל השנה אני מתמודדת עם המצבים המורכבים המזומנים לנו - יהודים כערבים -  החיים זה בתוך זה. מנסה למצוא נוסחא שתרבה חיים, צמיחה ואמון.  כל השנה.   

ביום הזה אני רוצה להיום עם אחי ואחיותי, בתוך עמי להרגיש את הכאב ולהתחזק מתוך עצמנו. לקבוע יעדים מטרות ומשימות הנובעות מן ההתייחדות שלנו עם עצמנו וכאבנו וגבורתנו.

ביום הזיכרון לשואה ולגבורה,
ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי הטרור

בשני ימים אלו אני רוצה להתייחד עם הזיכרון שלי , הזיכרון מאיפה באתי, מי מסרו נפשם על כך, מי שילם בחייו בגלל היותו יהודי , לא כל סיבה אחרת. רק בגלל שהוא יהודי. לצערי הרבה אנשים - גם בתוכנו הישראלים - מעדיפים לראות את האסונות שלנו במסגרת של מושגים ותובנות אוניברסאליות. ניסיונות שנעשו בעבר ללכת בדרך זו (כגו, גרמנים בני דת משה) נרצחו ביד קשה. אז אני נשארת במסגרת הפנים-יהודית  יום אחד בשנה . יום אחד בשנה כל כולי מסורה לכאב היהודי האינסופי. ועוד יום אחד לכאב  והצער  והייסורים  הכרוכים  בחיים בארץ ישראל.

ביום זה אני מציעה הן לגרמנים והן לערבים להתרכז אף הם בתוך עצמם ליום של דין וחשבון.  אח"כ בשאר הימים נמשיך לשוחח ולהקשיב זה לזה . מתוך בהירות ולא מתוך טשטוש גבולות  וזהויות.

לסיום, ראש השנה נקרא גם יום זיכרון תרועה.  אני רואה בכך  אב-טיפוס למשמעותו של יום זיכרון. אנחנו מתייחדים בתוכנו לחשבון נפש - למה שקרה בשנה שחלפה ומה אנו מצפים מעצמנו ומבוראנו לשנה הבאה. כל זאת מתוך התכנסות בתוך המשפחה בתוך האומה. יש גבולות גיזרה ברורים. ממנה יוצאים לשנה חדשה רבת אפשרויות מורכבת מהתמודדויות  עימותים והכרעות קשות. עד ליום הזיכרון הבא בו שוב אנו עומדים מול עצמנו לבד!!

יום השואה ויום הזיכרון קוראים לנו לעמוד עם אחינו ואחיותנו בכל מקום שהם. להיות עם עצמנו. לא לפחד מעצמנו. יום אחד בשנה.

מקווה שהסברתי עצמי כראוי והדברים יתקבלו בהבנה . 

מ.

 

 

וזה מה שעניתי:

 

 

 

שלום מ., שלום מכותבים.

 

שמי אקס, אני חברה של יונת. נדמה לי שאנחנו לא מכירות. קראתי לאט ובתשומת לב את מכתבך, לא בלי התקוממות מסויימת. אחסוך ממך את הסיבות בגללן נראה לי חשוב לקיים אירוע כמו זה שיונת עוזרת בהפצתו הרי הסיבות ידועות וכולנו בסופו של דבר יודעים לדקלם את הטיעונים של כולם.

 

רציתי, ברשותך, להתייחס לנקודה מסויימת שנראית לי מוטעית בבסיס הדברים שלך: האירוע מציין את השילוב של יום העצמאות והנכבה. לא (רק) יום הזכרון והנכבה. לאמור: יום העצמאות של מדינת היהודים הוא יום נישולם של אחרים. להרגשתי, כשלא מסכימים לראות את הדבר הזה, שמחת העצמאות לעולם לא תהיה שלמה, תמיד תלווה בהרגשה חמצמצה של הדחקה, של קיבוע המבט בנקודה אחת בלי החופש להסתכל סביב סביב, חופש שאולי יכול להתאפשר כשהעצמאות היא אמיתית.

 

המשפט שהיה לי קשה במיוחד לקריאה בין דבריך הוא: "ביום זה אני מציעה הן לגרמנים והן לערבים להתרכז אף הם בתוך עצמם ליום של דין וחשבון." המשפט הזה הקפיץ אותי ולא רק בגלל השילוב של ערבים יחד עם הגרמנים. אני מתפתה להאמין שגם את, מתוך ההדגשים והחשיבות שאת מייחסת לזכר השואה, לא באמת התכוונת להד שמשפט כזה עלול להשאיר אחריו.

 

העם היהודי, או יהודיי ישראל, או הציונים בכלל, או כל דרך אחרת שתבחרי להגדיר את הקבוצה שמצדדת בקיום החלוקה של בני האדם לזכאים יותר על האדמה הזאת וזכאים פחות כאשר הסיבה לכך נעוצה במה שנוהגים לכנות "זיקתו של העם היהודי לארצו" (ולא, למשל, עצם הימצאותם של אנשים מהמוצא היהודי כאן, שזה טעון אחר לגמרי מבחינתי), קבוצת האנשים הזאת אשר חשובה לך ההשתייכות אליה, באיזה יום היא עורכת דין וחשבון על מצבם של אלו שנושלו, נטבחו, נגזלו, הושפלו, הוברחו, נרצחו, נשדדו וסתם נכבשו ביד גסה? האם ביום האדמה, למשל, הציונים משפילים מבט ומבטיחים לעצמם לעולם לא לשכוח?

 

מ., קל לי הרבה יותר להזדהות עם יהדותי, כפי שאני מבינה אותה, רחבה, רחמנית, אוהבת אדם ומחפשת התגלות בכל, מאשר עם הישראליות שנתפסת בעיניי לעתים קרובות מדי כחמסנית ודורסנית.

יום כיפור קרוב לליבי פי כמה מאשר יום הזכרון, השואה והעצמאות, ימים  שבאים להאדיר את המדינה בראש ובראשנה. ורק כפועל יוצא של המדינה מגיעה ההתייחסות ליהדות כדת וכמסורת.

 

אני שמחה להודות לך על שפתחת את הנושא הזה ועל שאיפשרת לי לבטא את תחושותיי. תודה לך.

 

 

איחולי שמחה, אהבה וחמלה,

אקס

 

 

 

 

נכתב על ידי , 7/5/2008 17:27  
53 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אקס ב-26/4/2009 22:39




Avatarכינוי: 

בת: 54

תמונה




115,843

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאקס-אקסטרימיסטית אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אקס-אקסטרימיסטית ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)