לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

דבר תורה

בן כמעט ששים, אוהב שלום. מצא את הבלוג של הקב"ה בראי שלו, ויודע שגם זה הבל. מכור לחיים טובים(מה זה?), ספרות המדרש ואגדות חז"ל, ספרות בכלל, זיהום הסביבה ומוסיקה קלסית. הבלוג יעסוק בהתמכרויות שלי ושל אחרים גם.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

על "שריך סוררים" והמחאה על אי- צדק חברתי - לשבת חזון


ישעיהו פרק א



(כג) שָׂרַיִךְ סוֹרְרִים וְחַבְרֵי גַּנָּבִים כֻּלּוֹ אֹהֵב שֹׁחַד וְרֹדֵף שַׁלְמֹנִים יָתוֹם לֹא יִשְׁפֹּטוּ וְרִיב אַלְמָנָה לֹא יָבוֹא אֲלֵיהֶם: פ



 הפסוק הזה מתאר שלטון מושחת העסוק בצבירת הון משוחד ושלמונים ומתעלם ממצוקת העם. השרים-המנהיגים סוררים (כמו בן סורר ומורה) כלומר עושים מעשים אסורים, הם מתחברים לגנבים (פשע מאורגן), אוהבים שוחד וסתם מתנות וטובות הנאה (הון-שלטון), הם אינם מגינים על החלשים בחברה, הם אטומים לצורך בצדק חברתי. פסוק זה נאמר (או לפחות מוסב על החברה שהתקיימה) לפני 2600 שנה בקירוב, והוא עדיין אקטואלי להחריד. בימים אלו של המאבק לצדק חברתי, הוא מן הסתם יופיע בהרבה דברי תורה בשבת הקרובה...


לכאורה המקרא מדבר בעד עצמו, ובשפה ברורה, ואף על פי כן מוצא המדרש צורך להדגים ולהמחיש את כוונת הפסוק .






פסיקתא דרב כהנא (מנדלבוים) פיסקא טו - איכה :




שריך סוררים (ישעיהו א'/ כג), ...




אמר רבי ברכיה מעשה באשה אחת שנגנב מיחם שלה,



והלכה לקבול עליו לדיין




ומצאתו שפות על גבי כירתו.




מעשה באיש אחד שניגנבה טליתו,




ובא לקבול עליה לדיין




ומצאה מוצעת על גבי מיטתו.






אמר רבי לוי מעשה באשה אחת שכיבדה לדיין מנורה אחת של כסף,




והלך אנטידיקוס שלה [=בעל הדין שכנגדה] וכיבדו סייח של זהב,




למחר אתת ואשתכחת [=באה ומצאה] דינה הפוך,




אמרה ליה, מרי ינהר דיני קודמך כההוא מנורת' דכספא [=אמרה לו אדוני יאיר דיני לפניך כמו מנורת כסף],



אמר לה ומה אעשה ליך [=לך] וכפה [=הפך] הסייח את המנורה.



הדה ה וא דכתיב [=זהו שכתוב] כולו אוהב שוחד (שם /ישעיהו א'/כג),שהיו כולן אוהבין את הגזל.



ורודף שלמונים (שם /ישעיהו א'/), שלם לי ואשלם לך.








המדרש מביא שלשה סיפורים מיניאטוריים, כאשר שני הסיפורים הראשונים דומים במבנה ומהווים למעשה יחידה אחת.




בסיפור הראשון האשה שהמיחם שלה נגנב, באה להתלונן בפני הדיין-השופט , ומוצאת את המיחם שלה אצלו. בסיפור השני גבר שהטלית – יריעת הבד המשמשת גם כבגד עליון - נגנב, בא להתלונן בפני השופט ומוצא את הטלית על מיטת השופט. הסיפורים ממחישים את תאוות הבצע של השופטים, את ניצול כוחם וסמכותם לגזילת פשוטי העם, ואת חוסר האמון של העשוקים במערכת החוק שאמורה להגן עליהם.




עד כאן הסיפורים הללו הם איורים בלבד, אך ניתן למצוא בהם משמעות נוספת. גיבורי הסיפורים הם "אשה אחת" ו"איש אחד". שני החפצים הגנובים הם מיחם, כלי הקשור להכנת מזון או שתיה, ובגד . מזון ובגד הם הצרכים הבסיסיים של האדם. יעקב הבורח מפני עשו מבקש :
(בראשית פרק כח, כ) "... אִם יִהְיֶה אֱלֹהִים עִמָּדִי וּשְׁמָרַנִי בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי הוֹלֵךְ וְנָתַן לִי לֶחֶם לֶאֱכֹל וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ:" . יותר מכך המיחם הקשור במזון נגנב מהאשה, ובכך נגזל ממנה היכולת להעניק ולהכין מזון. לנשים רבות  הכנת המזון היא חלק מהזהות. המיחם הגנוב הוא יותר מפריט רכוש, והמצאותו בבית השופט מעצימה את חוסר האונים. אשר לאיש, הטלית שהוא לבש "מוצעת על המיטה" של השופט. למושג "מיטה מוצעת" יש משמעות מינית-אירוטית. גם כאן הטלית היא יותר מסתם לבוש, והשימוש שלה בבית השופט משפיל את הגבר ממנו נגנבה.




שני הסיפורים הללו שמספר ר' ברכיה מוסיפים לפסוק את הצבע האמוציונלי. הם ממחישים את ההשפלה וחוסר האונים שחווים פשוטי העם שמנהיגיהם גוזלים אותם.
נפנה עתה לסיפור שמביא ר' לוי. בסיפור זה כמו בשני הסיפורים של ר ברכיה הגיבורים הם "אישה אחת", איש המכונה כאן "אנטידיקוס" או "טוען כנגד", ודיין-שופט. האשה משחדת את הדיין במנורה מכסף, הטוען שכנגד מחזק את טענתו בפסלון של סייח עשוי מזהב. האשה מזכירה לדיין את המנורה. הרמיזה הצינית במילים "יאיר דיני- משפטי לפניך כמנורת כסף" מזכירה לנו את הקשר שבין משפט צדק לאור במקרא, למשל בפסוק (תהלים לז,ו) "וְהוֹצִיא כָאוֹר צִדְקֶךָ וּמִשְׁפָּטֶךָ כַּצָּהֳרָיִם:". אלא שכאן האור של המשפט הוא מנורת הכסף – השלמונים. והדיין בתורו מסביר לאשה את עובדות החיים : "כפה הסייח את המנורה"! הזהב הופך את האור לחושך.




יש לשים לב שאין אנו יודעים עם מי היה הצדק מלכתחילה, ודבר זה איננו מעניין כלל. החידוש של ר' לוי הוא בהעברת חלק חשוב מהאחריות לשחיתות אל העם עצמו, האנשים והנשים שמשתפים פעולה עם המנהיגים המושחתים. יש ניגוד חד בין אוירת חוסר האונים ההשפלה שחווים הנגזלים, והכעס שהיא מעוררת בנו על מנהיגיהם, זו האווירה ששולטת בסיפורים הראשונים, ובין היחס הסרקאסטי כלפי אותם נגזלים בסיפור האחרון. הנגזלים מושפלים, אבל אין בכך כדי לנקות אותם כליל מאחריות. הציבור הנגזל נדרש להתקומם נגד השחיתות ולא להכנע לה.



 



אם כך עלינו לצרף את קולנו למחאה של הדורשים צדק חברתי- המחאה של כולנו. ורק אז נוכל לצפות שיתקיים בנו (ישעיהו פרק א כו-כז) וְאָשִׁיבָה שֹׁפְטַיִךְ כְּבָרִאשֹׁנָה וְיֹעֲצַיִךְ כְּבַתְּחִלָּה אַחֲרֵי כֵן יִקָּרֵא לָךְ עִיר הַצֶּדֶק קִרְיָה נֶאֱמָנָה: צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָה:

נכתב על ידי , 5/8/2011 11:54   בקטגוריות בעלי חיים, יהדות, מנהיגות רוחנית, דת, דמוקרטיה, שחרור קיטור  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



קפקא בבאר שבע או לאן נעלמתי ?


כשלשה שבועות לא נגעתי בבלוג - חוץ מהדבר תורה של שבת ש"אולצתי" להכין כי מתנדבים אחרים לקחו חופשה. בעצם גם אני .

אז קודם כל היו בחינות סימסטר - באוגוסט ועד תחילת ספטמבר - כפרה על המרצים ששבתו וסגרו לי את הקיץ. בנתים מצבה של אימי התדרדר - חולשה , ירידה במשקל , מחלת ריאות כרונית שהתחילה פתאום בגיל96 ורמות גבוהות של סמני ממאירות . אז למדתי לבחינות בנסיעות מבאר שבע לתל אביב.ואחרי הבחינה האחרונה נסענו לנחשולים לשבוע כדי להירגע מול המפרץ הכחול והמדהים.ועל הדרךלהתחיל לכתוב את ההצעה לתזה.

ואז בין הבחינות, ברכבת מתל אביב לבאר שבע ביום חמישי בארבע אחר הצהרים אני מקבל שיחה לנייד ממנהלת סניף הבנק שלי- "קבלנו הוראה לעקל את חשבון הבנק שלך  בגלל חוב של 125000 לעירית באר שבע. יש לך זמן עד יום ראשון לסדר את זה"...

בעיה קטנה - בעירית באר שבע ביום חמישי בארבע אחר הצהרים של שלהי אוגוסט יש רק את המאבטח כדי לענות על שאלות כמו מאיפה צץ חוב של 125000 שקל אצל תושב שמשלם ארנונה מוגדלת ומנופחת כמו ילד טוב בהוראת קבע?

ובנתים זה שלהי אוגוסט . ביום ראשון תכנס המשכורת, ביום שלישי צריכים לרדת החיובים לכרטסי האשראי. אם יעוקל החשבון אשאר בלי מזומנים ובלי כרטיסי אשראי. כמה טלפונים לידידים טובים שמדריכים אותי. אני עוצר את תשלום המשכורת לחשבון . אם יופעל עיקול אוכל לפתוח חשבון בבנק הדואר ולהסב אליו מפרעה על החשבון. ובנתים בכל סוף השבוע שוברים את הראש מאיפה צץ החוב.

ביום ראשון בבקר אני לוקח חופשה ויחד עם הרעיה מתחילים לתזז בבאר שבע ולנפח את חשבון השיחות לפלאפון. עד מהרה מתבהרת התמונה. עירית באר שבע מחייבת אותנו בחשבון ארנונה לדירה שמכרנו לפני 22 שנה!!! למרבה הצער עורך הדין שעמו עשינו את העיסקה נפטר בדמי ימיו. בשנים שעברו, לאחר שני מעברי דירה ושתי תקופות שיפוץ בדירה הנוכחית איני מצליח למצוא את החוזה של מכירת הדירה ההיא וכמובן שלא את האישור על סילוק החובות על הדירה לעיריה. למעשה אין כל סבה שאמצא - תקופתההתישנות על חבות במדינה היא 7 שנים - רק הרשויותהמקומיות אינן מכירות בהתיישנות. בעזרת קשרים - טוב לגור בשכונה מכובדת בעיר ולעבוד במקום עבודה ממשלתי גדול ומכובד- נוצר קשר בינינו ובין עורך הדין בעיריה שהתיק באחריותו , מכתב בו אנו מצהירים שמכרנו את הדירה מביא לשיחתטלפון אל חברת הגביה שהנפיקה את העיקול ולפקס בהול שמבטל את העיקול...

סוף טוב? לא כל כך מהר. אמנם חשבון הבנק ממשיך לפעול והמפרעה על המשכורת נכנסת אליו באיחור קל. אבל עדיין רשום על שמנו חוב של 125000 - פצצה מתקתקת...

אם אין חוזה מנסים לבדוק על שם מי הדירה בטאבו , רק שהרישום לא ממש מסודר וב 22 שנה השתנו מספרי הגוש והחלקה פעמים לפחות...

מצב כעת : מכתב רשום לעיריה עם עותק נסח רישום המקרקעין המוכיח שאין אני בעלי הדירה ב 21+ השנים האחרונות. ממתינים לתגובת העיריה כשבכיס נשק יום הדין - תביעת פיצויים מהעיריה על אובדן השם הטוב ושאר ההוצאות.

אז נראה לכם שמישהו בבאר שבע,בסביבהטובה יחסית, לא שילםארנונה ומים משך 22 שנה? נראה לכם שמדובר בטעות ??

נתפלל לטוב ולשנה טובה

נכתב על ידי , 26/9/2008 11:28   בקטגוריות יושב לי על הלב, שחרור קיטור  
8 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



חצב בדיכאון


חצב בדיכאון

 

שרביט בודד בוקע אדמה אפורה

חדורת ייאוש.

הנה מוטלים פגרי האבנים בינות

שיחי קוצים

צרובי שמש,  ברוח המדבר

מלוהטים, מלובנים.

 

שרביט מטפס בין מצבות הקוצים

נושא ראשו אל שמים תכולים,

מגיש לשמים מנחה

צרור פרחים לבנים.

 

ושמש אדומה ממאנת לפנות
חצבים בתל דור

את כסאה לענני הגשם.

ושמש אדומה ממטירה עלינו

חום ואבק דרכים.

מגחכים הקוצים.

שותקות האבנים.

נכתב על ידי , 3/9/2007 18:20   בקטגוריות החיים כמשל, שחרור קיטור  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




דפים:  
Avatarכינוי: 

בן: 71




27,488
הבלוג משוייך לקטגוריות: 40 פלוס , משפחתי וחיות אחרות , דת
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לAqua Tranquilla אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Aqua Tranquilla ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)