לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

דבר תורה

בן כמעט ששים, אוהב שלום. מצא את הבלוג של הקב"ה בראי שלו, ויודע שגם זה הבל. מכור לחיים טובים(מה זה?), ספרות המדרש ואגדות חז"ל, ספרות בכלל, זיהום הסביבה ומוסיקה קלסית. הבלוג יעסוק בהתמכרויות שלי ושל אחרים גם.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

חתן דמים


 13/01/10

חתן דמים

חתן דמים אתה לי

אמרה הלילית

ושחור מחלפותיה  פזור

על סדיני הסאטן

צבועים ארגמן ותולעת שני.

חתן דמים הנביא לחשה

דמי כניסה דמי מזונות

ודמי לא יחרץ

דמים ומעות ודמעות...

 

והנביא חמוץ בגדים אז

נשא משלו

והכוכבים נטפו דם

דמי מלחמה אז נגרו ממרום

על עלי הגפנים שמלאו דם עינב

 

הנביא אז דבקה לשונו אל חיכו.

ידיו דמים מלאו

ואל יצועי הלילית לא קרב.

 

ורק הכלבים עזי נפש

נתנו קולם בבכי

אל מרגלות מיטת הלילית

גבהה יללתם מול הסהר

וארו כוכבים נטף על

שפתי הלילית

אצבעותיה נטפו מור עובר

על כפות המנעול.

נכתב על ידי , 16/1/2010 17:53   בקטגוריות שירה, אהבה ויחסים  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



שירתהחתול כתום הפרוה


שירת החתול כתום-הפרוה

בליל אדר על הגגות יצאתי

אהבת אמת אהבת עולם בקשתי

לא עוד רק תנות אהבים

מתחת שמי עבים

באין כוכבים.

קינה ונהי וילל אשא על הגגות

אולי יציתו מלותי בלהבות

את הלבבות

אך לא אהבה כי ריב ומצה מצאוני

שודדי הרחוב הסובבים בעיר היכוני

פצעוני.

וגם אני בקערה לא טמנתי כפותי

מתני חגרתי כארי ובם הפלאתי מכותי

שיני נעצתי בערפם

אזנם לעסתי

עד זוב דם

וארדפם ואפיצם ואמגרם

עד כלותם.

שמעי הבת הטי אזנך לשיר אהבתי

ובואי אל גגי לחוש ברטט פרותי.

וכשתאיר הלבנה מבין העננים

עד בוקר נתעלסה נרעה בשושנים...

נכתב על ידי , 2/3/2009 22:25   בקטגוריות שירה, בעלי חיים, אהבה ויחסים  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



ממעמקים


תהלים פרק קל

 

(א) שִׁיר הַמַּעֲלוֹת מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ יְקֹוָק:

(ב) אֲדֹנָי שִׁמְעָה בְקוֹלִי תִּהְיֶינָה אָזְנֶיךָ קַשֻּׁבוֹת לְקוֹל תַּחֲנוּנָי:

(ג) אִם עֲוֹנוֹת תִּשְׁמָר יָהּ אֲדֹנָי מִי יַעֲמֹד:

(ד) כִּי עִמְּךָ הַסְּלִיחָה לְמַעַן תִּוָּרֵא:

(ה) קִוִּיתִי יְקֹוָק קִוְּתָה נַפְשִׁי וְלִדְבָרוֹ הוֹחָלְתִּי:

(ו) נַפְשִׁי לַאדֹנָי מִשֹּׁמְרִים לַבֹּקֶר שֹׁמְרִים לַבֹּקֶר:

(ז) יַחֵל יִשְׂרָאֵל אֶל יְקֹוָק כִּי עִם יְקֹוָק הַחֶסֶד וְהַרְבֵּה עִמּוֹ פְדוּת:

(ח) וְהוּא יִפְדֶּה אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל עֲוֹנֹתָיו:

 

בנוסח ספרד של האשכנזים, נוסח החסידים, מזמור ק"ל בתהילים נאמר בראש השנה וביום כיפור אחרי ברכת השיר המסיימת את פסוקי דזמרה.

(א) שִׁיר הַמַּעֲלוֹת מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ יְקֹוָק:

המזמור הוא אחד מחמישה עשר פרקים הפותחים ב"שיר המעלות". "מעלה" היא מדרגה, המעבר ממקום נמוך לגבוה, ובמזמור שלנו היא יוצרת מיד ניגוד עם "ממעמקים". אנו קוראים אל הא-ל ממעמקים. "ממעמקים" יכול להיות מעומק המצוקה של האדם, מבור הכלא, או, כמו באחד המדרשים, מעמקי הגיהינום. "ממעמקים" יכול להיות גם מעומק הלב, מעמקי התודעה, עמוק מתוך תוכנו. ויש גם משמעות נוספת- חכמים למדו מפסוק זה  שאין מתפללים במקום גבוה אלא במקום נמוך. בתלמוד (בבלי תענית, כג ע"ב) מסופר על רבי יונה שבזמן עצירת גשמים היה נוטל שק ויוצא מביתו והולך ועומד בבור עמוק כדי לקיים "ממעמקים קראתיך", והיה מתעטף בשק ומתפלל והיה הגשם בא. "מעמקים" הם הביטוי למעמד האדם מול הא-ל. האדם הקורא לא-ל חש במעמקים והוא קורא לא-ל זקוק לא-ל, מבקש מהא-ל שירים אותו לגבהים.

(ב) אֲדֹנָי שִׁמְעָה בְקוֹלִי תִּהְיֶינָה אָזְנֶיךָ קַשֻּׁבוֹת לְקוֹל תַּחֲנוּנָי:

המשורר קורא לא-ל לשמוע "בקולו", לעשות כדבריו. השימוש בפועל "שמעה" במקום ב"שמע" מרכך את הציווי לתחינה, אבל אינו מבטל את הדרישה לשמוע "בקול" ולא "לקול" או "את הקול". יש כאן אם דרישה מהא-ל להישמע לאדם אבל הדרישה מהוססת מרוככת. עדיין אין אנו יודעים מה מבקש המשורר מא-לוהיו. בצלע השניה  מבקש המשורר שהא-ל יקשיב "לקול תחנוניו". המשורר אינו מבקש דבר מוחשי, הוא איננו מתייחס עד כה אל מצוקה מסוימת אל מחסור בדבר ידוע. המשורר מבקש לשמוע את תחנוניו. רק בפסוקים ג-ד מתחוורת המצוקה .

(ג) אִם עֲוֹנוֹת תִּשְׁמָר יָהּ אֲדֹנָי מִי יַעֲמֹד:

(ד) כִּי עִמְּךָ הַסְּלִיחָה לְמַעַן תִּוָּרֵא:

המשורר מבקש סליחה על עוונותיו. זו היא המצוקה. בכל המזמור אין צרה מוחשית שנתפסת כעונש. המשורר איננו חושש מעונש. המשורר מבקש מחילה על חטאיו. בשל העוונות אין האדם יכול "לעמוד". עכשיו אנו מבינים מהם ה"מעמקים" . המשורר חש בשפל המוסרי שלו. במעוות שבו. הוא מבקש לעלות מהמעמקים באמצעות הסליחה, סליחת הא-ל לאדם.  כאן בפסוק ד' אנו מוצאים רעיון מהפכני. "כי עמך הסליחה למען תִּוָּרֵא". "תִּוָּרֵא" פירושו שיראו ממך. לכאורה זו סתירה הגיונית (לוגית). אם הא-ל סולח ואינו מעניש הסליחה מקטינה ומפחיתה את הפחד, את היראה  מפני הא-לוהים. והנה המשורר מעמיד את "יראת הא-לוהים" דווקא על הסליחה. כדי לענותעל סתירה זו צריך להבין כי המשורר במזמור הזה איננו מעמיד את יחסי האדם והא-ל על בסיס שכר ועונש. יראת הא-ל איננה יראת העונש אלא היא יראת החטא. המשורר המאמין חושש מהעוון ומהפגימה המוסרית בנפשו, פגימה שלא מאפשרת לו לעמוד בפני הא-ל. אם כל חטא וכל עוון הם מעוות  שלא ניתן לתיקון אזי אין כל משמעות ליראת הא-לוהים. אחרי החטא  הראשון שיעבור האדם הוא כבר פגום ואיננו יכול לעמוד לפני הא-ל. רק התיקון של האדם את דרכיו, והסליחה של הא-ל, רק הם  נותנים לאדם תקוה לעמוד לפני הא-לוהים. זוהי ה"תשובה מאהבה" כפי שקורא לה הרב קוק באורות התשובה. 

ואכן לאחר ההכרה כי תתכן סליחה על החטא בא המפנה במזמור , באה התקוה :

(ה) קִוִּיתִי יְקֹוָק קִוְּתָה נַפְשִׁי וְלִדְבָרוֹ הוֹחָלְתִּי:

ואחר התקוה באה ההמתנה והצפיה להתגלותו

(ו) נַפְשִׁי לַאדֹנָי מִשֹּׁמְרִים לַבֹּקֶר שֹׁמְרִים לַבֹּקֶר:

נפשו של המשורר ממתינה להתגלות הא-ל יותר משהאנשים הממתינים  לזריחה ה"שומרים לבוקר"  מצפים לאור הבוקר.

המזמור מתאר תהליך תחילה יאוש ושפלות רוח של המשורר המצטער על עוונותיו וחש בשפל ב"מעמקים". אחר הקריאה לא-ל לסלוח באה הכרת המשורר בקיום הסליחה, בתקווה לתיקון נפשו הפגומה- "כי עמך הסליחה למען תורא". מכאן באה התקווה , הצפיה לקרבת הא-ל.

לבסוף באה ההבטחה

(ז) יַחֵל יִשְׂרָאֵל אֶל יְקֹוָק כִּי עִם יְקֹוָק הַחֶסֶד וְהַרְבֵּה עִמּוֹ פְדוּת:

(ח) וְהוּא יִפְדֶּה אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל עֲוֹנֹתָיו:

המשורר מבטיח את חסד הא-ל, את הפדות, הגאולה משפלות החטא. אבל שירת היחיד הופכת פתאום לשירת האומה "יחל ישראל" ..."והוא יפדה את ישראל". כמו שיכול היחיד לתקן את עצמו כך יכול גם העם לתקן ולזכות למחילה על חטאיו.

בבואנו להתפלל עלינו להעמיד עצמנו במקום נמוך, "ממעמקים". עלינו לחוש במעמדנו הנמוך והנחות בטרם הגענו לתיקון מהפגמים המוסריים שבנו. ואז עלינו להאמין כי לחטא יש תיקון וסליחה ומחילה. ואז אנו קוראים לא-ל ומצפים לו בידיעה שכאשר אנו מתקנים את עצמנו אנו ראויים לעמוד במחיצתו.

 

 

נכתב על ידי , 4/10/2008 22:10   בקטגוריות דת, יהדות, אהבה ויחסים  
14 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




דפים:  
Avatarכינוי: 

בן: 71




27,488
הבלוג משוייך לקטגוריות: 40 פלוס , משפחתי וחיות אחרות , דת
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לAqua Tranquilla אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Aqua Tranquilla ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)