פרק ג'
פרופסור עמל אבן טונג'י. מנהלת בית חולים פסיכיאטרי, פרופסור אמריטוס בשתי אוניברסיטאות בארץ, ובאוניברסיטה גדולה בצרפת. גדולת מתרגמי פרויד לערבית, חברה בשלוש אגודות פסיכואנליטיות, ערביה מהגליל הישראלי.
רווקה בת 40, לבושה על פי מנהגי האיסלאם המחמיר, אם כי בבית החולים נוטה להתלבש בקלילות רבה יותר. נוקשה ביחסיה עם גברים, רכה ביחסיה עם נשים. האמנם?
כישוף הידע וחיטוט בגוגל העלו דברים מרתקים על חמולת אבן-טונג'י. למדתי ששורשי המשפחה במאה ה- 11 בתימן. משפחה דלת אמצעים, אריסים ועבדים שהחליטו לעשות מעשה יציאת תימן. 50 איש ואישה, תינוקות וזקנים יצאו למסע מפרך אל הים. בשל נבואה או חלום הם הלכו לאורכו של חצי האי ערב, הגיעו בסופו של מסע אל הירדן, חצו אותו ונדדו אל מקום המים המתוקים, הכנרת.
שם קנו/שכרו/ קיבלו במתנה, לא ממש ברור, אדמה משייך ערבי זקן, שזקנת המשפחה, המכשפה הראשית של המשפחה פתחה לו מזל, פירשה לו חלום כמו שצריך, ומאז הפכה ליועצת הקרובה שלו בענייניו עם שכניו בעיקר. מאז אבן-טונג'י הפכו לשבט המכשפות, פרשניות החלום הגדולות והיחס לנשים היה מלא הערצה וכבוד. גם כשקיבלו על עצמם את האיסלאם, הם דחו בשתי ידיים גישות נוקשות ואלימות כלפי נשים. באחד המקורות בגוגל היה כתוב שזה שבט מטריארכלי נדיר ומוזר, ומחקרים רבים לא נעשו אודותיו עקב הסתייגות ראשיו ומנהיגיו. שאלת החלום שלי, שתוגברה בריח הרוזמרין הנשרף אט אט בשמן עלי מרווה, העלתה שנשות השבט מקיימות פולחן מסתורי של "טקס מעבר" בו כל נשות המשפחה הופכות למכשפות, מי יותר ומי פחות, והבכירה שוות מעמד לראש השבט, אינה חייבת להיות אשתו. חקר החלום גם סיפר על טקס החלפת הבכירות, כאשר מכשפה עומדת לפני מותה היא בוחרת את מחליפתה, ואין עוררין על החלטתה, אם כי ידוע, כמו בסיפור יעקב ועשו, שלפעמים "מרמים אותה".
עמל היא הבכירה לעתיד, כך העלתה שאלת החלום.
איזה הישג בשבילי, טיארה.
אני ממשיכה בחקר שושלת הנשים. מעניין.