לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
 


Avatarכינוי: 

בן: 50





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אוגוסט 2006    >>
אבגדהוש
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

8/2006

סיכום כוכב נולד, דואטים וסולואים, 3.8.2006 ו-4.8.2006


 

אם במקרה הגעתם לכאן בלי לקרוא קודם את זה, לכו קודם לשם. אחר כך תחזרו לכאן.

 

***

 

מהדורת הסולואים של "כוכב נולד", שהוקדשה כולה לשירים מסרטים ישראליים, עמדה בסימן של רטרו: כמעט כל המתמודדים שרו שירים שכבר בוצעו בעבר בתוכנית; כמעט כל הסרטים שמהם נלקחו השירים היו משנות השבעים והשמונים; וכמעט כל השופטים – טוב, כולם בעצם – חזרו לימי הגנון עם מריבות טיפשיות והתנהגות אינפנטילית שכללה העלבות הדדיות, הצקות בלתי פוסקות והומור מילולי משובח שגרם אפילו לאבשלום קור לעוויתות לא נעימות. את הגננת הלא כל כך אחראית גילם צביקה הדר, שכהרגלו חזר על כל הבדיחות פעם או פעמיים למקרה שמישהו – בדרך כלל הוא עצמו – לא הבין את רמת התחכום בפעם הראשונה. והרי דוגמה מייצגת:

מרגול: השיר (של דוד) היה טרֶה ז'ולי כזה, נחמד. היה כזה אַנטרֶה יפה.

צביקה הדר: את דוברת את שני השפות.

צביקה פיק: היא דוברת שתי שפות.

גל אוחובסקי: שני שפות, צביקה.

צביקה הדר: אוקיי, מאסטרו. (...) אתה גם דובר את שני השפות?

צביקה פיק: אני שני ושתי השפות.

גל אוחובסקי: נורא חשוב לו הדקדוק, צביקה.

צביקה פיק: אתה רוצה לדגדג אותי?

צביקה הדר (משתנק מצחוק): הה, הה, הה.. נורא, הה, הה, אוי. נורא חשוב לו הדקדוק, ואתה רוצה לדגדג אותי. לא, זה היה יפה, כן.

 

בגזרת השופטים בלטו במיוחד היחסים המתוחים בין צביקה פיק לצדי צרפתי, ובאופן חריג, הפעם האשמה כולה מוטלת על כתפיו של פיק, שנמאס לו להיות הילד המושפל שצוחקים עליו ולכן הצליח למצוא את הילד האחד שעוד יותר פתטי ממנו ומאז לא מפסיק להציק לו ולהרגיש כמו אחד מהמקובלים. באגף הימני של השולחן מנסים אוחובסקי ומרגול בחוסר הצלחה לזייף איבה דומה, המתבטאת בעיקר באיומי סרק מסגנון "תחזיקו אותי, תחזיקו אותי" של מרגול לעזוב את המקום, איומים תמוהים במיוחד לנוכח העובדה שאף אחד לא נראה מתנגד ואף אחד – כולל שאר השופטים, הקהל בבית, המתמודדים, צביקה הדר, חסן נסראללה ואפילו ירוסלב – לא ירגיש בחסרונה, חוץ מישראלה שתיאלץ במקרה כזה לסמוך על הקהל בבית ולא על החסינויות שמכתיבה מרגול.

אחרי מסכת ההתייפחויות וההצטדקויות האופיינית לימים אלה, נפתח הערב בשיר סמלי נוסף, ביצוע משותף של "שלווה" (מתוך "הלהקה"), שלוּוַה בהעמדה מופרכת במיוחד שבמרכזה מאור פיניה ומישל גוריאלשוילי משחקים שש-בש. מישל לפחות זכר שההעמדה היא בסך הכל חלק מהשיר, אבל מאור לקח את המשחק בכזאת רצינות שהוא כמעט שכח לקום בחלק שבו הוא היה אמור להתחיל לשיר. שאר המתמודדים נראו בעיקר משועממים, ועד מהרה המטרד הקבוצתי ירד מהבמה ופינה אותה לעניין שלשמו נתכנסו כולם – הסולואים:

 

מישל גוריאלשוילי ("גשם")

ש. כהן: "גשם"? "גשם", מישל? עד שהוא כבר בחר פעם אחת שיר שלא הוקע מהקאנון הישראלי על סעיף "מזעזע", הוא חייב ללכת על היצירה הנדושה הזו שנטחנה חזור וטחון בכל אחת מהעונות של "כוכב" ומקבעת אותו סופית כשעתוק של אלי לוזון? אני אגרום כאן לכולם לצעוק עלי, אבל גם הביצוע היה פושר לגמרי, והקול של מישל, שאהבתי בהתחלה כי יש לו מה שצדי אוהב לכנות "גוון מיוחד", כבר נמאס עלי לגמרי. מיציתי את השטאנץ התוקפני והגרנדיוזי שתמיד מותיר את הרושם שמישל הרביץ לשיר ואחרי זה עלה איתו לבמה. גרוזינים שהולכים מכות זה כזה סבנטיז. בעצם, גם מישל.

 

תום: בסך הכל אני נוטה להסכים עם הניתוח אבל דוחה את גזר הדין. "גשם" (מ"עפולה אקספרס") זו באמת בחירה כל כך שמרנית שהיא גובלת בפחדנות, ומהצד הלא נכון של הגבול, אבל אחרי הבחירות המזעזעות שמישל רגיל אליהן זה עדיין שיפור. "גשם" תפור למידות שלו ברמה כזאת שנדמה שהוא כבר שר אותו לפחות חמש פעמים בתוכנית (והמלצה למרגול, שטענה שהשיר "בילד אין" על מישל; בברליץ יש מורים ז'ונגלרים לאנגלית שמתמחים בפאסט סימפל). אבל הביצוע עצמו, מה לעשות, היה מצוין. הפילוסוף היווני ארכילוכוס חילק פעם את בני האדם לשועלים ולקיפודים: שועלים יודעים הרבה דברים שונים ומגוונים, אבל קצת בשטחיות, ואילו קיפודים יודעים דבר אחד גדול וחשוב ולעומק. מישל (כמו ג'קו) הוא קיפוד: הוא זמר נשמה גדול מהחיים שיודע לעשות בדיוק דבר אחד. הוא נשמע תמיד אותו דבר ואין לו שום יכולת לגוון או לשיר בהילוך יותר נמוך מחמישי. אבל בניגוד לג'קו, שאפילו כרוקר מתגלה לאט לאט כזמר די בינוני, את הטריק האחד שלו מישל יודע לעשות מצוין. נכון לרגע זה, הוא ראוי לכרטיס השלישי לגמר.

 

ישראלה אסגו ("דרך ארוכה")

תום: הפעם הראשונה שבה ביצעו את "גשם" ב"כוכב נולד" הייתה בתוכנית האודישנים האחרונה של העונה הראשונה. אז היו אלה יקיר הקהילה גיא שרפי, הגרוזיני הנשכח יגאל גינת והבאר שבעי מזרה האימה ארז ביטון שהפכו אותו למקהלת זעקות שהחזירה שניים הביתה והשאירה את שרפי בפנים רק כי נגמרו האנשים שצריך היה להעיף באותו שבוע. באותו שלב עצמו ביצעה את "דרך ארוכה" של גלי עטרי (מ"דיזנגוף 99") הרביעייה הקצת יותר מוצלחת של שירי מימון, מעיין שקד, מיטל מעודה ודקלה אשל. מימון עלתה מאז לגדולה, לשקד היה קול נדיר, את מעודה ניתן עדיין לשמוע מדי פעם ברדיו, ורק דקלה אשל נעלמה לבלי שוב, אלא אם כן איתרע מזלכם ונתקלתם בה כדיילת במטוס של ישראייר. כל זאת עד אתמול, עת עלתה לבמה ישראלה אסגו עם ביצוע חיוור וזייפני כל כך לאותו שיר שלידו אפילו זה של אשל (שאסגו היפה בדרך כלל אפילו נראתה כמוה באופן מחשיד, ובאופן כללי נראתה כאילו היא סובלת מהתקף עצירות קשה; ר' תמונה 1) נשמע כמו יצירת מופת. ישראלה בדרך כלל מדייקת ומשעממת, אבל הפעם היא התחילה יותר מדי נמוך, הסתבכה בעליות, זייפה ללא רחמים ונאבקה בשיר כמו שריונר בקוֹמה, בלי טיפה של רגש. אפילו היא נראתה מזועזעת מעצמה בסיום השיר ועמדה נזופה בציפייה לקטילות המתבקשות. ורק השופטים, שאיבדו השבוע כל קשר רופף למציאות, אם היה כזה אי פעם, קשקשו כרגיל על כמה שהיא הייתה מצוינת, לתדהמתה ולתדהמת הצופים בבית. וכדי להוכיח סופית שדעתם נשתבשה עליהם כליל הם עוד העניקו לה חסינות, שהייתה המגוחכת ביותר שניתנה בתוכנית מאז זו שקיבל אוהד אלישע בעונה שעברה. רגע השיא של התוכנית הגיע כשמישהו התקשר לסלולרי של צדי צרפתי בדיוק כשהוא התחיל להסביר שישראלה משתפרת מיום ליום – כנראה כדי להזהיר אותו שהוא מדבר שטויות – אבל גם זה לא עצר את סחף התשבחות הבלתי מובן. וחוץ מזה ובלי קשר, אני במקום הילד הגוסס מלפני שבועיים הייתי נעלב נורא, כי כשאסגו נשאלה מה היא חשבה על הסולו האחרון שלה – השיר שכל כך ריגש אותה ושאותו הקדישה לו – תגובתה הייתה: "מה שרתי, תזכיר לי?".

תמונה 1: ישראלה אסגו ודקלה אשל. הופרדו בלידתן?

 

ש. כהן: כן, אין באמת דרך עדינה להגיד את זה, ישראלה זייפנית. לא צריך שמיעה אבסולוטית או אפילו אוזן מוסיקלית במיוחד כדי להבחין בזה. עובדה, אין לי כזאת, ועדיין יצא לי לשמוע כמה בנות בערבי קריוקי בבולדוג שזייפו פחות. בניגוד למה שתום טוען, היא לא זייפה רק בשיר הזה, היא מזייפת באופן עקבי וכנראה מתוך עיקרון או אפילו אידיאולוגיה, כי זה כבר נראה ממש מכוון. בראש עדת המעריצים של ישראלה עומדת מרגול, שכזכור בלעדיה לא היינו נאלצים לסבול אותה בכלל. מרגול מתעקשת לשמר אותה בפורמלין באמצעות חסינויות חוזרות ונשנות, אבל אני מאמינה שאחרי התוכנית הזאת הגענו לשלב שבו יתר המועמדים חזקים ממנה באופן בולט, ולכן בתוכנית הבאה (אם היא לא תקבל שוב איזו חסינות מגוחכת) ישראלה תצא מחיינו לנצח, ויפה שעה אחת קודם.

 

דוד סלם ("תני לי יד")

תום: המשיך את הקו של בחירת שירים שכבר בוצעו בעבר על ידי מתמודדים שאף אחד לא זוכר, הפעם עם "תני לי יד" של בעז שרעבי (מתוך "מאחורי הסורגים"), שנפל קורבן לטבח בעונה השנייה בידיה של אתי וקנין מכשפה (ר' תמונה 2). סלם לא למד את הלקח מלפני שבועיים והמשיך לפזר הצהרות פציפיסטיות על שלום בארץ ישראל, והיה ברור שהפעם זה כבר יעלה לו ביוקר. מצד שני, ברגע נדיר של גילוי לב חשף סלם איפה בדיוק הוא גולש באינטרנט, כשהודיע שהשיר שאותו הוא יבצע לקוח מהסרט המפורסם "מאחורי המזגנים". הביצוע עצמו היה סביר לגמרי – לא שום דבר להטריח עבורו את הדוורים הצרפתים, אבל גם לא מביך מדי. בסופו של דבר ההדחה שלו בשלב הזה הייתה צפויה, ובסוכנות יכולים לנשום סוף סוף לרווחה ולהפנות את התקציבים למטרות ראויות יותר (משכורת חודשית ממוצעת של גזבר הסוכנות ב-2004: כ-52,500 ₪ ברוטו; של המזכ"ל: כ-58,500 ₪ ברוטו. אולי בכל זאת עדיף להשקיע בסלם, הוא תורם למדינה הרבה יותר בשביל הרבה פחות).

 

 

תמונה 2: אתי וקנין מכשפה

 

 

ש. כהן: זה שדוד ניסה להתחנף לא יעזור לו, כי הבעיה הגדולה הייתה ונשארה זה שהוא לא מבין את המילים שהוא שר. זה מורגש אפילו יותר מהמבטא המזעזע שבדרך כלל הוא מצליח להסוות איכשהו בביצועים והפעם לא. שפת הגוף המתאמצת שלו, כולל שני קמטוטי הדאגה על מצחו, נראתה מגוחכת ומזיעה אפילו לחולות המוות של ניצנים. ההעפה שלו הפעם הייתה מהמוצדקות (ויכלה להיות מוצדקת עוד יותר בעולם שבו מורן וישראלה לא היו קיימות). ולסיכום: דוד – היית חמוד,  אנחנו נתגעגע לז'קטים המוגזמים שלך בשילוב נעלי התעמלות לבנות, וניפגש בשמחות. זאת אומרת, אם מישהו כבר הסביר לך שעפת ואתה לא מתאמן עכשיו על הסולו הבא.

 

זהבית פסי ("אנשים יש בעולם")

ש. כהן: השופטים צועקים על זהבית שהיא צריכה "לטרוף את השיר ואת הבמה", אבל לפני שהיא הופכת לתנין קטן כדאי לה לזכור שמה שיפה ונעים בה זה דווקא העדינות והשקט שלה. מבחינתי זו תהיה טעות חמורה מצידה אם היא תהפוך לעוד שיבוט אגרסיבי של מורן אהרוני. העדינות והצניעות שלה הם הדברים היפים שבה, וחבל יהיה לאבד אותם בשביל עוד ביצוע כסאחיסטי וחסר ייחוד. לזהבית יש את הקטע שלה, שהוא אולי לא מתוחכם יותר מדי, אבל עם קול מדהים וביצועים יפהפיים. המכנסיים שהיא לבשה, מצד שני, נראו עליה רע ומשמין, אבל לפחות היא נפטרה סופית מהכובעים המטופשים האלה. גם זה משהו.

 

תום: אני נאלץ לא להסכים בגזרת הלוק, כי לדעתי בפעם הראשונה העונה המלבישים הצליחו למצוא לזהבית בדיוק את המראה הנכון: פשוט, נערי ואפילו קצת שובבי (ר' תמונה 3) – ובדיוק ההפך מיום קודם. רק שאחרי הטראומה של חמישי ראו שייקח לזהבית עוד קצת זמן להחזיר לעצמה את הביטחון גם בשירה, והביצוע שלה לשיר מתוך "נורית", הקאלט הבלתי נשכח של ג'ורג' עובדיה, היה די בינוני וקצת משעמם. מצד שני, כמו שכהן אומרת, קשה להאשים אותה, כי הפידבקים שהיא מקבלת מהשופטים לא רק שלא עוזרים, אלא מזיקים ומאוד. זהבית טובה כשהיא מכונסת בתוך עצמה, קצת נבוכה ומפיקה מתוכה צלילים נוגים וענוגים כמעט בחוסר רצון. השופטים, שבשבועות האחרונים מחפשים רק את הבומבסטיות הצעקנית, מבלבלים אותה ודורשים ממנה לתת משהו שאין בה ורצוי מאוד שגם לא יהיה בה. מרגול אולי רוצה שהיא תהיה יותר מלהוּמה, אבל מלהוּמות ב"כוכב נולד" תמיד היו ויהיו מספיק, וכל הייחוד של זהבית מגיע מהנטיות האנטי-מלהוּמיות שלה. אם היא תיפול בפח ותקשיב לשופטים, היא תודח מהר מאוד; אם תפנה את האומץ והנחישות שהשופטים תובעים ממנה להחדיר לשירה שלה דווקא להתנגדות אליהם, היא תוכל לחזור לעצמה ולשוב להיות מועמדת ראויה לגמר.

 

 

תמונה 3: זהבית הנערית

 

 

מאור פיניה ("בלדה לשוטר")

ש. כהן: מאור מזכיר לי קצת את סער פדידה. הוא ערס, הוא מודע לזה, והוא אפילו מטפח את זה. הביצוע שלו לשיר היפהפה הזה היה מחורבן, זייפני, מדושן עונג, חסר אחידות, לא מדויק ולא סגור על עצמו. נראה שמאור משקיע יותר בבחירת בגדים ואקססוריז מאשר באימונים (על סולם של 1 עד 10, כמה זה גורם לי להישמע כמו מורה בתיכון מקיף?). למרות כל המעריצים, גל אוחובסקי והחיבה התמוהה שפיניה זוכה לה בקרב יוצאי עדות הגאווה, אני באמת מאמינה שלא יישאר ממנו כלום. עוד שנתיים הבן אדם היחיד שיזכור את שמו יהיה תום, וגם זה רק בגלל שהוא קצת לא בסדר בראש.

 

תום: האמת היא שפיניה מצליח לאתגר אפילו את הזיכרון שלי. בשישי הוא הצליח לעשות את הגרנד סלאם הבלתי ייאמן: לגדל ניצני שפם ולהיראות כמו כוכב הסרט הערבי של שישי אחה"צ (ר' תמונה 4), לפתוח את החולצה עוד יותר מפעם שעברה, לנצח את ישראלה אסגו בתחרות הזיופים של הערב, ולחרב באופן בלתי ניתן לזיהוי את אחד השירים היפים ביותר בעברית, "בלדה לשוטר" (כן, זה שם השיר, ולא "השוטר אזולאי" כמו שהיה כתוב משום מה בתוכנית; וגם את השיר הזה, אגב, כבר שרו ב"כוכב" – מיכאל קירקילן בתוכנית המחווה לאהוד מנור בעונה שעברה). מאור יודע לבחור שירים בחסד, והבעיה היחידה היא שאחר כך הוא צריך גם לשיר אותם. הביצוע שלו היה כל כך גרוע שלרגע היה נדמה שהוא רכש איזה גאדג'ט מתוחכם שמזהיר אותו כל פעם שבה הוא מתקרב יותר מדי לתווים הנכונים. את החלקים העדינים הוא צעק, בחלקים הדרמטיים הוא צחקק, והחשד הראשוני שהשיר הזה גדול עליו בשבע מידות התגלה למרבה הצער כמוצדק. אפילו השופטים (פרט לאוחובסקי, שבמקרה של פיניה דעתו לא נחשבת) נאלצו לשים לב לזיופים, מה שעורר בעיקר תמיהה איפה האוזניים שלהם היו בשיר של ישראלה.

 

 

תמונה 4: פיניה והשפם

 

 

מאיה רוטמן ("אהבה אסורה")

תום: הצילה את כבוד הערב, והשבוע בכלל, עם ביצוע מכשף שהוכיח שוב שהיא הפרפורמרית השלמה ביותר בתוכנית השנה, והיחידה שמצליחה באופן עקבי להתלבש על כל שיר שהיא לוקחת, ממגוון סגנונות רחב, ולזקק מתוכו אמירה אישית אמיתית וכנה. אלמלא צרימה קטנה בפזמון, כשמאיה לא הצליחה בדיוק להחליט מה לעשות עם המילים וכברירת מחדל משכה אותן לאורך בלתי סביר ("געגועים לחיבו-קי-אים חמים; נזכרים ברגעים יפי-אי-אים; כיף זה היה-אה-אה"), אפשר היה להכתיר את זה כסולו הטוב ביותר של השנה עד כה. למאיה מגיע להיות בגמר וגם לזכות, אבל לא ברור מה בדיוק פוטנציאל המצביעים שלה ובדומה לזהבית, כשהיא לא שרה היא נותרת קצת מנוכרת ולא נגישה. מבחינת כישרון נטו, הביצוע שלה בשבוע עתיר הבוץ הלבנוני הזה היה הטוב ביותר, שתי אצבעות ממישל וארבעים קילומטר מכל השאר.

 

ש. כהן: שוב סטרפלס ירקרק שלא עיצב כהלכה את דדי הענק של מאיה. אבל למרות שאני לא סובלת את השיר הזה, הקול של מאיה והכיוונים המיוחדים שאליהם היא לוקחת את השירים שלה מדהימים בעיניי. מאיה, בניגוד לבנות האחרות בחבורה, היא יוצרת. הבעיות שלה (מלבד הביגוד) הן עודף פוזה – צאי מזה כפרה, את שרה ב"כוכב נולד" ולא בקרנגי הול, כן? – וכמובן הפאתוס המרטירי שלה, שנותן את הרושם התמידי שהיא הולכת לנסר את ורידיה בשירותים הקרובים. לפחות בניגוד למתמודדים האחרים, היא לא גורמת לך רצון לעשות את זה גם.

 

אחרי סיום הסולואים הרשמיים עלו לבמה גם המנצחים של אתמול, שקצת נרגעו בינתיים (טוב, חוץ ממורן) ונתנו גירסאות מקוצרות ל"ברית עולם" (רפאל), "ניצוצות" (ג'קו) ו"ילד אסור, ילד מותר" (מורן). ההיילייט של הביצוע של רפאל היה לפני השיר, כשצביקה הדר חשף שמדובר בשיר הנושא של "חגיגה בסנוקר". אחרי זה התחיל השיר, והדבר הכי טוב שאפשר להגיד עליו זה שהוא היה פחות מעצבן מזה של מאותגר השמפו מעונה 1, ינעם כביר (מה שלום אבא, באמת?). ג'קו בחר שיר מצוין של פורטיסחרוף ונתן לו את הטאץ' הצרוד הקבוע שלו שגורם לכל שיר להישמע כמו קאוור ל"נרדם על החולות". אצל ג'קו מתגלה גם נטייה מעצבנת להמחיז את השירים שהוא שר באופן שמזכיר הפקות חנוכה בגן רינה. כשהוא שר "צועק על הירח" הוא מסתכל למעלה וצועק על הירח, וכשהוא שר "מסתובב כמו כלב" הוא עושה תנועות סיבוביות עם היד. כלב הוא אמנם לא הביא, אבל מיד אחריו עלתה מורן אהרוני, שהצליחה סוף סוף למצוא זמרת היסטרית עוד יותר ממנה שאותה היא יכולה לחקות, נערת הקוק ריקי גל, ולשם שינוי דרמטיות היתר שלה הייתה לפיכך במקום. למרות המראה הקצת מכשפתי השיר עבר בשלום יחסי.

הערב נחתם בהופעת אורח קצת מביכה של מיקה קרני, שה"מצב" פגע בכישורי הכתיבה שלה עד כדי כך שהכותרת היצירתית ביותר שהיא הצליחה למצוא לשיר הייתה, אמממ, "שיר מצב", ושהטקסטים שלו סיפקו תובנות פילוסופיות ("העולם מתהפך, טוב ברע מתחלף"; "מלחמה גם אם צודקת טורפת את הכל בלי הבחנה")  ופסיכולוגיות ("התפללתי לא למות"; "בחטף בלי שהרגשתי הושיבו לי בשבי ת'צפון") ברמה דומה. אפילו השורות שנשמעו קצת יותר מתוחכמות, כמו "להבות ביער שאהבתי, שורפות מול עיניי כל היגיון", מתגלות כפחות מטאפוריות כשחושבים על זה שאבא של קרני הוא פשוט יערן בקק"ל.

אחרי זה – טו דה סורפרייז אוף נובודי – העיפו את סלם, ומרגול שהתעללה בו כל העונה החליטה משום מה שבתור צרפתי שהגיע עכשיו לארץ הוא בטח גם מטורף וסנילי ולכן סיפרה לו פתאום כמה הוא מוכשר ומקסים ותרבותי ("תרבותי", על פי שופטי "כוכב נולד": מוכן לשמוע את השטויות שלנו בלי להתווכח או לקלל, אפילו אם במקרה של דוד זה בעיקר כי הוא לא הבין). הערב הסתיים עם המון חיבו-קי-אים חמים לדוד ותקווה לימים שקטים יותר, או בתרגום לכוכב נולדית: הימים אחרי שמורן אהרוני תעוף. יהיה טוב.

 

נכתב על ידי , 6/8/2006 00:13   בקטגוריות כוכב נולד, טלוויזיה  
83 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של תום ב-30/9/2006 01:33



366,537

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לתום אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על תום ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)