לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

שאין בו ענף לקושש


כינוי:  אבו-ג'יין

בן: 48

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
10/2015

תיאוריה מופרכת על קבר רחל שבטבריה


יש לי תיאוריה. היא לא מבוססת, אלא בנויה על כמה תלים של השערות, ובהחלט צריכה עוד בדיקה שאין לי זמן/כוח לערוך, אבל היא תיאוריה שצריך להוציא אותה החוצה מהראש שלי, והיא בנויה כך:

 

בראש הגבעה שעולה ממה שהיה פעם קו החוף של הכנרת ועליה פזורים קברים בבית העלמין הישן של טבריה נמצא מבנה שמכונה קבר רחל אשת רבי עקיבא. בזמנו, לפני 5 שנים בערך, כשכתבתי סמינר על טבריה בתקופה הממלוכית (תקציר: האם יש עדויות לאנשים שגרים בטבריה בין הרס העיר הצלבנית ב- 1187 והתקופה העותמנית? תשובה: כן, אבל רק עד 1348, שאז העיר ננטשה בעקבות התפשטות הדבר השחור במזרח התיכון והשתלטות שבטים בדואים על עמק הירדן ואזור הכנרת, ורק אחרי שאלו מוגרו חזרו תושבים לטבריה, להתיישב סביב המעיינות החמים שמדרום לעיר של היום), נתקלתי בתיאור המסע של הגיאוגרף יאקות מ- 1225 שמזכיר את המקום בפעם הראשונה בהיסטוריה. באותו זמן בדקתי קצת את העניין סביב המקום, אבל מלחץ הזמן רק הרכבתי את ראשית התיאוריה.

 

מה שקראתי אז היה כך: יאקות מזכיר את המקום כקברה של סית' סוכיינה, שהיא הבת של הבן של הבת של מוחמד הנביא, אבל מסייג את עצמו ואומר שהקבר שלה נמצא במדינה (והיום הוא מזוהה בדמשק). בהמשך נוסעים יהודיים (בתחילת התקופה העות'מנית) מזהים את המקום עם רחל אשת רבי עקיבא, וההסבר לזיהוי הזה הוא בשיבוש השם סוכיינה למילה "הזקנה", שהיא רחל, שבעלה המנוח קבור גבוה יותר במעלה ההר הטברייני.

 

מה שבלט לי לעין הוא ששני הזיהויים מופרכים למדי. שתי הנשים חיו מאות שנים לפני האזכור הראשון של הקבר (500 שנים במקרה של סוכיינה, 1000 שנים במקרה של רחל), ואם הייתה מסורת שאחת מהן קבורה שם, היינו שומעים עליה מתישהו במהלך המאות הקודמות, כשטבריה היתה בשיאה. כיוון שלא שמענו על קבר כלשהו, הסקתי שמדובר בציון קבר חדש יחסית, נכון ל- 1225.

 

מכאן ההסקה הולכת כך: מדובר בציון קבר מספיק ותיק כך שתוצמד לו מסורת עממית, אך לא ותיק מספיק כדי שיוזכר לפני התקופה הצלבנית, כך שככל הנראה מדובר בקבר שהוקם בתקופה הצלבנית (בין 1099 ו- 1187), ואולי אפילו בתחילתה. יותר מזה, הזיהוי עם קבר של אישה, מעיד על כך שאכן קבורה שם אישה, וכיוון שמדובר בקבר איכותי מספיק שיהווה ציון, צלבנית אצילה.

 

לכן, אם הולכים לפי התיאוריה והר ההנחות שזרקתי עכשיו, מגיעים למסקנה שבמקום קבורה בת של או אישה של אדם ממשפחת שליטי נסיכות הגליל, שישבו בטבריה במהלך השלטון הצלבני. בסופו של דבר, אחרי שקראתי כמה מקורות, המועמדת הכי טובה שלי לתפקיד היא אחת בשם אגנס, שהיתה נשואה לויליאם, נסיך הגליל והלכה לעולמה בסביבות 1130, והשאירה אותו נטול ילדים וערירי. לצערי, אין לי עוד מידע עליה.

 

***

 

עכשיו, מה שצריך לעשות הוא לחפור בספרות הצלבנית כדי למצוא אם יש תיעוד לקבורת אצילה כלשהי בטבריה. בניגוד ללפני 5 שנים, שאז לא היה לי זמן להפנות משאבים לזה כי הייתי צריך לסיים את הסמינר, עכשיו אין לי זמן לעשות זאת כי החיים עצמם. אולי מישהו ירצה פעם להרים את הכפפה ולחקור מי באמת קבורה בקבר רחל שבטבריה.

נכתב על ידי אבו-ג'יין , 14/10/2015 22:52  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



44,956
הבלוג משוייך לקטגוריות: אהבה למוזיקה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאבו-ג'יין אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אבו-ג'יין ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)